הרב אורי שרקי, ראש מוסדות "ברית עולם", שיגר הבוקר איגרת לחכמי האיסלאם תחת הכותרת "גשר האמונה: מה היהדות חושבת על האיסלאם?". בין היתר, קובע הרב שרקי באיגרת ההילכתית כי בעתיד "ניתן יהיה לדון בפעולה משותפת בין האיסלאם ליהדות כדתות המאמינות באל אחד", כי מותר ליהודים להיכנס למסגדים בדרכי שלום, וכי היהדות איננה שואפת להעביר את המוסלמים ליהדות, לא להרוג אותם ולא לשעבד אותם. לדברי הרב, הקמת הגשר בין מאמיני האל האחד בשתי הדתות של ילדי אברהם, מותנה בקבלה של היהדות כדת לגיטימית והכרה בזכותו של העם היהודי על ארץ ישראל, המופיעה אף בקוראן.

האיגרת ההלכתית ששלח הרב שרקי לעשרות חכמי דת מובילים בעולם האיסלאמי נפתחת במילים: "ב- 7 באוקטובר 2023 החמאס תקף את אזרחי מדינת ישראל. למעלה מ- 1,400 ילדים, נשים וקשישים, יהודים ומבני כל הדתות, נרצחו באכזריות, מאות נחטפו, חלקם נרצחו בשבי. ההתקפה הזו בוצעה ע"י ארגון מוסלמי, בשם האיסלאם. עובדה זו מחייבת חשיבה מעמיקה בדבר מערכת היחסים בין היהדות לאיסלם, בהווה, ובעיקר בעתיד. אני כותב שורות אלו אל חכמי האיסלאם בתקווה שבכך תתווסף תרומה להבנה ההדדית, ואולי אף יקודם השלום בין ילדי אברהם – בני ישראל ובני ישמעאל".

באיגרת המפורטת סוקר הרב את יחסה של היהדות לאיסלאם כפי שהוא בא לידי ביטוי בכתובים, מאז הופעת האיסלאם. "עבור היהדות, הופעתה של דת חדשה בעולם, המכירה ביחוד האל ובמצוות בני נוח, היוותה בזמנו בשורה אדירה, ונמצאו גילויי קירבה בין הדתות בראשית האיסלאם, למרות העימותים הקשים והאלימים של אותם הימים."

"האיסלאם והיהדות תמימות דעים ביחס לאמונת היחוד (האמונה באל אחד), שלילת האנשת האל ושלילת עבודת האלילים. היהדות מכירה בכך שהאיסלאם עובד לאל אחד, למרות הבדלים בהבנת משמעות הייחוד, ויש להכרה זו השלכות מעשיות. אחת מהן היא שבעוד שההלכה היהודית אינה מתירה כניסה לבית שבו עובדים לאלילים, היא מתירה כניסה למסגד. דבר זה מקובל על הרבנים, ואני בכללם. איננו שואפים להעביר את המוסלמים ליהדות, לא להרוג אותם ולא לשעבד אותם", כותב הרב.

הרב שרקי, העומד בראש ארגון "ברית עולם", המפעיל קהילות של בני נוח ברחבי העולם, מסביר באיגרת כי "מבחינת היהדות, יש חיוב על כל בני האדם לקבל ולקיים את שבע המצוות שנתן האל לכל בני האדם, הנקראות במסורת היהודית "שבע מצוות בני נוח". שבע המצוות הן: איסור עבודת האלילים, איסור הגידוף כלפי האל, איסור רציחה, איסור גילוי עריות, איסור גזל, איסור אכילת בשר בעל חיים שטרם מת ("אבר מן החי"), חובת הקמת בתי משפט ומערכת ענישה. האיסלאם מקבל עקרונית את המצוות הללו, ולכן היהדות עשויה בתנאים מסויימים לקבל את האיסלם כדת לגיטימית – ואכן כולנו בני אברהם. יחד עם זאת, טרם קיבל האיסלאם את המחוייבות המוחלטת למצוות אלו ביחס למי שאינו מוסלמי. עמדה זו הכתימה את האיסלאם במעשים פסולים לאורך כל ההיסטוריה, כפי שקרה שוב ב-7 באוקטובר".

הרב מבהיר באיגרת לחכמי האיסלאם כי "אלוהים לא ציווה על היהודים לגייר את מי שאיננו יהודי, אלא אם הוא מבקש מיוזמתו להצטרף לעם ישראל. האיסלם, לעומת זאת, שואף להשליט את האיסלאם על כל העולם. השימוש באלימות כדרך לקידום האמונה  פסול מבחינת היהדות לחלוטין. אך מבחינתה של היהדות, כוונתו המקורית של האיסלאם עשויה לבטא את השלב הראשוני של פעילותו של אברהם, שצרף אליו אלפים ורבבות של מאמינים באל האחד ובמצוות המוסר, עוד בטרם נצטווה להקים אומה.".

"עם ישראל הוא אומה שאלוהים כרת עמה ברית, על מנת לשמש דגם של קדושה לאומית עבור כל האומות. זו קדושת הכלל. בני ישמעאל התברכו בברכת הריבוי, על מנת לקיים את המשימה של הודעת עבודת האלוהים לכל אדם כיחיד. זו קדושת הפרט. קיימת לפי זה חלוקת תפקידים אלוהית בין זרעם של שני בני אברהם. בני ישמעאל מקבלים את היעוד של הפצת דבר האל האחד ומצוות המוסר שלו למספר רב יותר של מאמינים, בעוד שבני יצחק ויעקב אחראים להקים דגם של קדושה לאומית, נושאת הברית האלוהית, "ממלכת כהנים וגוי קדוש", המהווה דגם לחיקוי בעולם כולו." אומר הרב. "מול התעצמותם של ערכים שליליים בימינו, עשוי שיתוף פעולה ערכי בין בני ישראל לבני ישמעאל להיות לברכה לעולם ולקדם את האמונה באל וציוויו המוסריים".

הרב מבהיר כי "עם כל זאת, קיימות אי הסכמות משמעותיות בין היהדות לאיסלאם. על מנת שיתקבל האיסלם כדת לגיטימית לאומות מבחינתה של היהדות, נדרשות שלוש הסכמות: ההכרה באיסלאם כדת מקבילה ליהדות, ולא כדת המחליפה אותה. כלומר, שנבואת מוחמד לא באה לבטל את תורת משה. ההכרה בתורה כדבר אלוהים הנושא בשורה לכל באי עולם. מה שמחייב חזרה מטענת הזיוף ("תחריף"), כך שהיהדות תוכר בתור הדת שממנה התפתח האיסלאם. ההכרה ביעוד האלוהי של עם ישראל לשוב אל ארצו ההיסטורית ולמשול בה, כפי שמפורש אף בקוראן".