הרישום למסגרות חינוכיות לגילי לידה עד שלוש בפתח והורים רבים שואלים את עצמם מתי הזמן הנכון להכניס את התינוק למסגרת חינוכית? התשובה לשאלה הזו תלויה בכמה גורמים: אורכה של חופשת הלידה, היכולת הכלכלית של המשפחה, הרצון של ההורה לשהות עם התינוק בבית ותחושת המשמעות שלו מבחירה זו, ולחצים חברתיים גלויים וסמויים.

בישראל, משפחות הבוחרות להישאר עם התינוק בבית במהלך השנה הראשונה נחשבות למשפחות המשקיעות בחינוך. אבל אחרי גיל שנה, הסביבה תסתייג מההחלטה של ההורים "למנוע" מהילד את חברתם של ילדים אחרים. האומנם? האם חוכמת ההמונים עובדת כאן וגיל שנה הוא באמת הגיל המתאים ביותר להכניס תינוק למסגרת חינוכית? ואם לא, מהו הזמן הנכון?

טיפול פרטני עדיף על טיפול קבוצתי לפחות עד גיל 15 חודשים

הנושא עניין מומחים לגיל הרך שחקרו אותו החל משנות השמונים ועד היום, והממצאים אינם חד־משמעיים. מחקרים שנערכו באירופה ובארצות־הברית מצאו שלמסגרות חינוכיות יש פוטנציאל להשפיע באופן חיובי על התפתחות של תינוקות ופעוטות אבל רק אם הן איכותיות. הרוב המוחלט של מחקרים אלו נערך על פעוטות שנכנסו לראשונה למסגרת חינוכית אחרי גיל שנתיים. בשנות התשעים פנלופה ליץ' (מחברת הספר "התינוק והילד") ערכה סקר בקרב 100 מומחים בגיל הרך, אנשי שטח ואקדמאים, ושאלה האם לדעתם המקצועית טיפול פרטני או קבוצתי מתאים יותר לתינוקות ופעוטות? רוב המומחים ענו שטיפול פרטני עדיף על טיפול קבוצתי לפחות עד גיל 15 חודשים. חלק מהמומחים גרס שטיפול כזה עדיף עד גיל שלוש. תמיכה לדעות הללו מגיעה ממחקרים רבים שבדקו את ההשלכות שיש לכניסה בגיל צעיר למסגרת חינוכית. יש להדגיש שרוב המחקרים נערכו ונערכים במסגרות חינוכיות איכותיות בארה"ב ובאירופה, שאינן מייצגות את התנאים הירודים של המסגרות החינוכיות בישראל.

במחקר שערכה בשנות התשעים קבוצה של חוקרים מאוניברסיטת חיפה ובראשם פרופ' אבי שגיא-שוורץ נמצא, שהאיכות הירודה של החינוך־הטיפול וגודל הקבוצות במסגרות החינוכיות משפיעים לרעה על התקשרותם של התינוקות לאימותיהן גם כאשר האימהות היו רגישות ומותאמות. מחקרים מהשנים האחרונות מעידים על כך שכניסה לגן בגיל צעיר ושהייה של שעות ארוכות במסגרת חינוכית באיכות ירודה קשורים גם לבעיות בוויסות עצמי, לבעיות התנהגות ולקשיים רגשיים וחברתיים אצל תינוקות ופעוטות.

חלק מהמחקרים חושפים שלהשלכות של הכניסה המוקדמת לגן השפעה גם על תקופת ההווה של התינוקות, ולא רק על התפתחותם בעתיד. כך לדוגמה, מחקר שנערך בשנת 2021 באירופה, מדווח על כך שרמות גבוהות של ההורמון קורטיזול (הורמון הסטרס) נמצאו אצל תינוקות שהוכנסו למסגרת חינוכית בגיל צעיר מ-14 חודשים. רמות קורטיזול גבוהות נמדדו אצל התינוקות כאשר הם בגן ובבית, במהלך תקופת ההסתגלות למסגרת ועד חודש וחצי אחריה. בעקבות ממצאים אלו, המלצת החוקרים היא על תהליך הסתגלות איטי והדרגתי שאורך כמה שבועות, שבהם התינוק ישהה במסגרת החינוכית ימים קצרים בנוכחות אחד ההורים.

ומה קורה אם חופשת הלידה הסתיימה, צריך לחזור לעבודה ואין ברירה אלא להכניס תינוק לגן? הינה כמה המלצות חשובות לבחירת גן:

  • בקרו בכמה גנים לפני שאתם מקבלים החלטה
  • בקרו בגנים במהלך שעות הפעילות שלהם
  • הסתכלו על המרחב הפיזי, על המחנכות ועל הילדים
  • קחו בחשבון את מאפייני הילד שלכם – איזה גודל של מסגרת יתאים לו?

הסתכלו על המחנכות:

  • האם הן מביעות התעניינות, מתפעלות ונהנות מהילדים או שהן נראות משועממות או כועסות?
  • הקשיבו לטון הדיבור שלהן – האם הוא רגוע ונעים? האם אתם שומעים הכוונה, מילות עידוד, התעניינות במעשי הילדים או הוראות, איסורים ונזיפות?
  • האם ראיתן מחנכות מרימות תינוקות על הידיים ונוהגות בהם בחיבה ובחום?
  • אם ילד בוכה בזמן הביקור שלכן, כיצד המחנכות מגיבות? האם הן מנחמות ומרגיעות או מתעלמות מהבכי?
  • האם צוות הגן התעניין בילד שלכם? שאלו לשמו, לגיל שלו, התענין לגבי הרגלי אכילה, שינה ועוד?

הסתכלו על הילדים בגן:

  • האם הם נראים רגועים ושמחים? האם הם עסוקים? או שיש שוטטות של ילדים ללא מטרה?
  • הקשיבו לקולות שלהם: האם יש רחש נעים של פעילות או ששומעים בכי וצעקות?
  • האם מוצע לילדים מגוון פעילויות: משחק חופשי, התנסות בחומרים, פעילות עם ספרים ופעילות מוטורית?
  • האם יש תינוקות ופעוטות שנמצאים בלול או בכיסא אוכל מחוץ לשעות השינה והארוחה? (זהו מצב לא תקין)

הסתכלו על מרחב הגן:

האם הוא מרווח? תינוקות ופעוטות זקוקים למרחב כדי שיוכלו לזחול ולהתרוצץ ומצד שני, שיהיו בו גם אזורים מוגנים לפעילות שקטה.

==

ד"ר נעה לאור, מומחית לחינוך וטיפול בגיל הרך, ראש המרכז לגיל הרך במרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט ומרצה בתוכנית להתפתחות הילד באוניברסיטת בר־אילן.