תפילין שנפלו
ש: מה לעשות אם תפילין נפלו?
ת: המנהג הפשוט לא לצום אלא לפדות בצדקה. וכן להוסיף לימוד תורה. פסקי תשובות מ ב.
שירות לאומי
ש: מה עדיף – נישואים או שירות לאומי?
ת: שירות לאומי בגיל 18, כי ממילא בגיל זה לא מוכנים לנישואים, ואדרבה שירות לאומי מכין להם.
ש: מה עדיף שנה או שנתיים שירות לאומי?
ת: לשנה שניה יש ערך גדול, אך עדיף שנה אחת, כדי לא לדחות את הנישואים בעוד שנה.
ליל שנת עשרים
ש: האם טוב להישאר ער בלילה שמלאו כ' שנה וללמוד תורה?
ת: זה מנהג שמוזכר בספרי האחרונים. כי אז נדון בבית דין של מעלה על כל חייו. ספר בית תפלה לבעל פלא יועץ. אבל בתנאי שזה לא ישבש את לימוד התורה של מחרת. כי יש ללמוד בצורה שיטתית ולא על פי הנהגות מיוחדות ותיקוני נשמות. הליכות שלמה לגרשז"א תפלה ה הערה 56. שו"ת וישב הים ב יב.
ספרי אמונה
ש: אלו ספרי אמונה מומלצים בראשית הלימוד?
ת: אין אדם לומד אלא במקום שלבו חפץ (ע"ז יט א – רשם מ"צ). אחרי זאת יש להמליץ א. מסילת ישרים, הכולל יסודות האמונה ותיקון מידות הנפש. ב. ספר הכוזרי הכולל יסודות אמונת ישראל ותורה.
החזרה בתשובה וצניעות
ש: האם מותר לעבור על הלכות צניעות לשם שמים כדי לקרב אנשים ליהדות?
ת: האם מותר לעבור על הלכות שבת לשם שמים כדי לקרב אנשים ליהדות?! אדרבה, צריך אדם להיזהר על כל קרבה בעולם (קצשו"ע קנב ח-ט-י – רשם מ"צ), לך לך אמרינן לנזירא, סחור סחור, לכרמא לא תקרב. מאור ע"ז יז א. ועיין מידות הראיה למרן הרב קוק ערך צניעות.
אכילה אצל חילוני
ש: הלכות כשרות מפריעות לי להתארח אצל חברים חילוניים. האם לא עדיף להחמיר באהבת ישראל ולעשות קידוש השם מאשר בכשרות?
ת: הלכות כשרות אינן מטרד אלא עבודת ד' וקידוש השם. אכן בשביל חברות יש לשקול לוותר על חומרות אבל לא על עיקר הדין. יש לוודא שהכל כשר באופן בטוח (עיין שו"ת אגרות משה יו"ד א נד – רשם מ"צ).
כינוי ד': טאטע
ש: האם זה לא זילות לכנות את ד' טאטע, – אבא ביידיש?
ת: לא. רבונו של עולם הוא אבינו – בתנאי שזוכרים שהוא מלכנו. אנו גם בנים גם עבדים. אבל זה זילות לדבר אליו ביידיש, כאילו הוא לא מבין עברית. אך אפשר גם לפנות אליו: מאמע, אמא ביידיש. כי חכמי הרזים מכנים אותו גם אבא גם אמא. הוא מעל אבא ואמא, אך מתגלה גם כאבא גם כאמא.
תורה וצניעות
ש: אני מרגיש טמא בגלל חטאים של צניעות שאני לא ראוי ללמוד תורה.
ת: אדרבה. אם פגע בך מנוול זה, משכהו לבית המדרש. קידושין ל ב.
חילול השבת בשותפות
ש: שותפים שלי התחילו לחלל שבת בשותפות, על אף התנגדותי. האם אני חייב לעזוב?
ת: עדיף, אבל לא חייב, כיון שאינך יכול למנוע ושאתה מתנגד (וכן פסק הגרי"ש אלישיב. קב ונקי סי' עד – רשם מ"צ).
ביטול תורה
ש: מה ההגדרה המדוייקת של ביטול תורה?
ת: כל אחד לפי מדרגתו. אורות התורה ז ה. ט ז. יב ה. הערות רבנו הרב צבי יהודה בשם אגרת הרמב"ם ליוסף אבן גבר.
נבו
ש: איך יש מקום הנקרא מצפה נבו, הרי נבו הוא שם של עבודה זרה, ושם אלהים אחרים לא תזכירו?
ת: זה רק בשם עבודה זרה עם משמעות אלילית, אבל אם לקחו שם של אדם כגון נבו ונתנו אותו לעבודה זרה, הוא לא נאסר בגלל זה. ספר יראים רמה. וכן שו"ע יו"ד קמז ב.
הגדרת חוקות הגויים
ש: מה ההגדרה של חוקות הגויים שהם אסורים?
ת: כל דבר שאין לו טעם וכל דבר לא צנוע. שו"ע יו"ד קעה. הגר"א מחמיר בכל דבר שלולא הגויים לא היינו עושים אותו. שם סק"ז.
יחס לממשלה
ש: מה צריך להיות היחס לממשלה והחלטותיה?
ת: ממשלה היא מצוה מן התורה של ירושת הארץ, כלומר שלטון רבוני שלנו. אך אם יש החלטה נגד התורה, ודאי יש לבקר אותה, וכמובן דרך כבוד.
פרטים קטנים
ש: יש אנשים שמקפידים על פרטים קטנים שבהלכה ומסבכים את החיים. האם זו דרך ד'?
ת: זו דרך ד'. גם הפרטים הקטנים הם רצון ד', ובהם נמצא אור גדול. עיין רמב"ם סוף הלכות יסודי פרק ד שדבר קטן הוא הבונה את החיים בקדושה, וגם הוא לאור דבר גדול.
סור מרע ועשה טוב
ש: במה להתמקד – סור מרע או עשה טוב?
ת: כל מה שאמר ד', נעשה ונשמע, אבל סור מרע קודם. עיין מסילת ישרים פרקים ב-ה לפני פרקים ו-ט.
שיעור לא מעניין
ש: אני משתתף בשיעור של רב. במקום סמוך, רב אחר החל שיעור שהוא הרבה יותר מעניין ומועיל. אך אם נעבור לשם, הרב הראשון ייעלב. מה לעשות?
ת: אין אדם לומד תורה אלא במקום שליבו חפץ (ע"ז יט א). כמובן, להיפרד ממנו דרך כבוד והתנצלות (וכן פסק הגרי"ש אלישיב. קב ונקי סי' רצט).
ענווה
ש: איך אגיע לענווה?
ת: מסילת ישרים יא. כב. כג.
סגולה נגד תאונת דרכים
ש: יש סגולה נגד תאונת דרכים?
ת: לנהוג בזהירות ולעשות חסד לטרמפיסטים (וכן האדמו"ר מבעלז – מהר"א רוקח – נתן סגולה שישמור על כל חוקי התנועה כחומרת עשרת הדברות, וג"כ כשרואה אנשים הולכים יקחם במכונית שלו, ובזכות החסד שעושה על הדרך ינצל מכל פגע רע. שו"ת שבט הקהתי ה רמא – רשם מ"צ).
אמן באמצע לימוד תורה
ש: השומע ברכה חייב לענות אמן. שו"ע או"ח רטו ב. ואם אני באמצע לימוד תורה וזה מפריע לי?
ת: העוסק במצוה פטור מן המצוה. פסקי תשובות קכח סב. רטו ד.
על שם של סבא חילוני
ש: נולד לנו בן ואני רוצה לקרוא אותו בשם אבי ז"ל, אבל הוא היה חילוני. האם זה בסדר?
ת: כן. גם אבא חילוני יש לכבד, ושומר מצוה לא ידע דבר רע (דלא כהגרי"ש אלישיב. קב ונקי סי' רפז).
משיח מת
ש: האם הרבי מלובביץ הוא משיח וחי?
ת: בהסתדרות רבני אמריקה RCA הוחלט שרב שסובר שהמשיח בא מן המתים, לא יכול להיות חלק מההסתדרות.
ביקורי קברים
ש: מותר לבקר קברים של צדיקים?
ת: כן. אף לא לעשות מזה עיקר ביהדות. הרב עזריאל הלדסהיימר חשש בזמנו מפני חידוש פולחן מתים ולכן גם כשביקר בבית קברות נמנע מלפקוד קברים מסויימים פן ילמדו ממנו. ספר דורנו מול שאלות הנצח בפרק לא נחש ביעקב.
בעיית רווקות
ש: למה כל כך הרבה שנים אין לי שידוך?
ת: הציעו לך שידוכים רבים מעולים אבל אתה בררן יתר על המידה (הסטייפלר היה רגיל לומר, שהמבוגרים בשנים שלא מצאו זיווגם, הוא מחמת שבוררים ודוחים הצעות ישרות בשביל דברים של מה בכך. והוסיף: שלאחר מכן הם באים וטענים שהלא נגזר בת פלוני לפלוני, והכין בת פלוני שלהם. והתירוץ הוא פשוט, שהבת פלוני נשלחה אליו, אבל הוא דחה אותה מעל פניו. אשכבתיה דרבי קעד – רשם מ"צ).
הנדסה גנטית
ש: איך ההלכה מתיחסת להינדוס ילדים? האם זה ראוי שהורים יוכלו ליצור תינוק עם תכונות מסוימות, כמו צבע עיניים או שיער?
ת: לא. רפואה זה רק לרפא ממחלה. התורה נתנה רשות לרופא לרפא, בבא קמא (פה א), על אף הסיכון, שער הסכנה לרמב"ן, אבל רק לריפוי ולא לשיפור. גם תתכנה תקלות כמו שקרה לימים במדבר. רש"י סוף וישלח.
בחירת מורה
ש: מה עדיף, מורה ללימודי קודש עם זקן, או מורה בלי זקן אבל מסביר יותר טוב?
ת: מסביר יותר טוב, כי לימוד תורה הוא מצוה גדולה יותר מזקן (וכן פסק הגרי"ש אלישיב. קב ונקי סי' שו – רשם מ"צ).
אם חורגת
ש: אימי החורגת מכה אותי ומתעללת בי. אם אודיע לאבי, זה יפר שלום בית.
ת: להודיע לאביך. אינך בא להפר אלא להגן על עצמך (וכן פסק הגרי"ש אלישיב. קב ונקי סי' רצא – רשם מ"צ).
ביישן
ש: אני ביישן. מה לעשות?
ת: זו מידה טובה. ישראל ביישנים. יבמות עט. בושה מביאה לידי יראת חטא. נדרים כ. עובר עבירה ומתבייש, מוחלים לו. ברכות יב ב. רק – לא הביישן לומד. אבות ב ה, ועליו לשאול אם אינו מבין. וכן לא יתבייש מפני בני אדם המלעיבים עליו בעבודת ד'. שו"ע או"ח א א הגה.
קפה אצל חילוני
ש: האם מותר לשתות קפה אצל חילוני?
ת: לא בכוס זכוכית כי לא נטבל (הגר"מ פיינשטיין. מאסף ל”תורה והוראה” ב 20), ולא בכוס חרסינה כי אולי לא כשר (עי' שאלת יעבץ א סז. פת"ש יו"ד קכ ב), אלא בכוס חד פעמית (שו"ת מנחת יצחק ה לב). קומקום מן הסתם כשר, ואם לא, אז סתם כלים אינם בני יומן (עיין שו"ע יו"ד קכב ו). וכן יש לסמוך על השיטה שכלי שבשלו בו בשבת אינו אוסר את האוכל (מ"ב שיח סק"ד אוסר. אמנם הגר"ע יוסף מתיר. לוית חן שיח מב. ויש אפשר להקל, כי הוא דין דרבנן – כל המקורות רשם מ"צ).
כבוד עשירים
ש: למה רבי ורבי עקיבא כבדו עשירים. עירובין פו? האם אין זו חנופה?
ת: אם ד' חפץ בכבודם ונתן להם כסף, אף אנו חייבים לכבדם. וקל וחומר אם עשו לך טובה. פלא יועץ ערך חנופה.
מידות טובות
ש: למה הלכות מידות טובות לא מובאות בשולחן ערוך?
ת: כי אלה דברים פשוטים הידועים לכל כמו שלא מובא איסור לבשל בשבת. אבל הן מובאות במשנה ברורה סימן קנו (וכ"כ בשו"ת שבט הקהתי ב שכא שדברים פשוטים וידועים – כמו איסור אכילת חזיר – לא מובאים בשולחן ערוך – רשם מ"צ).
חדשות מוצש"ק
ש: מותר להסתכל במוצש"ק בטלויזיה חדשות שצולמו בשבת?
ת: לא. כי זו מלאכה שנעשתה במזיד ועבורו. שו"ע או"ח שיח. וגם לולא חילול השבת אי אפשר היה לעשות מלאכה זו בזמן אחר. עיין ביה"ל לגבי נטיעה. וגם חילול השם. עיין חזו"א שבת לח.
הובלת עוורת
ש: האם מותר לאיש לעזור לעוורת ללכת ברחוב ולהחזיק בידה?
ת: לאחוז בבד של השרוול ובתנאי שאין אשה לעשות זאת (עי' שו"ת שאילת שלמה ב שנ – רשם מ"צ).
דף יומי או לימוד בעיון
ש: מה עדיף ללמוד כל יום – דף יומי או גמרא בעיון?
ת: ודאי לימוד בעיון, שזה אגרא דשמעתתא סברא לעומת אגרא דפרקא דוחקא. ברכות ו ב ורש"י שם.
מזוזה בדואר
ש: האם מותר לשלוח מזוזה בדואר, שהרי זורקים את החבילות וזה בזיון?
ת: זה לא בזיון, כי זו הדרך שם, כולל דברים חשובים (וכן הגרי"ש אלישיב. קב ונקי סי' שע – רשם מ"צ).
בת זוג נאה
ש: אשתי לא כל כך יפה, וזה מפריע לי. מה לעשות?
ת: היופי זה משני. העיקר מידות טובות ויראת שמים. למד מוסר ממעשה אותו אדם שהתחתן עם אשה גמדת ולא הכיר בזה כל חייה. שבת נג ב. וראה עין איה שם.
ש: איך יתכן שאדם הסכים להתחתן עם אשה גדמת. שבת נג ב? הרי אין לאדם לישא אשה עד שיראנה אם נאה בעיניו. קידושין ריש פ"ב. והרי זו לא נאה?
ת: בעיניו כן היתה נאה בגלל דברים אחרים. עיין הגהות ריעב"ץ שם. ובכלל, לא בגלל שאשה יפה, בעלה אוהב אותה, אלא בגלל שהוא אוהב אותה, היא יפה. מהר"ל נתיבות עולם. נתיב האמת.
חילוני בשיעור גמרא
ש: אני נותן שיעור גמרא ויהודי חילוני ביקש ממני רשות להשתתף?
ת: אמור לו שיש דברים שעליו ללמוד קודם, כמו שבאוניברסיטה יש הקדמה ללימודים גבוהים, ואתה מוכן לדאוג לו בשמחה (עי' שו"ת אגרות משה או"ח ד צא. הגרי"ש אלישיב. קב ונקי סי' שז – רשם מ"צ).
אח עם נטיות הפוכות
ש: איך להתייחס לאח שלי שהודיע לי שהוא חי עם גבר? להודיע לשאר המשפחה?
ת: א. שלילת המעשה ואהבת האח. ב. לא לספר אלא אם כן ממילא יוודע.
ליצנות
ש: למה דווקא ליצנים נענשים ביסורים?
ת: כי כיון שהם עושים בדיחה מכל דבר, אי אפשר להוכיחם, אבל מיסורים, לא יוכלו להתלוצץ. מסילת ישרים פרק ה.
בן שסטה מן הדרך
ש: בן שסטה מדרך התורה, האם ההורים אשמים, את אביה היא מחללת. סנהדרין נב א?
ת: לא תמיד. רק אם הם לא חינכוהו כראוי. דאם כן האשמנו את אברהם אבינו ויצחק אבינו. ספר חסידים תתשג. שו"ת מבי"ט ג קו. ועיין משנה ברורה קכח ס"ק קנד.
==
ראה www.havabooks.co.il לקרוב ל5000 שו"ת סמס של הרב. ראה [הרב] אבינרפדיה לשיעורי הרב: http://shlomo-aviner.net/index
מה דעתך בנושא?
4 תגובות
0 דיונים
יוסלה
בה נאמר שמשיח יכול לבוא מן המתים. חוץ מזה הרב לא ענה לגופה של שאלה. האם הרבי חי? והתשובה: דוד מלך ישראל חי וקיים. האם הוא משיח: מאחר ופסקו עליו מאות רבנים...
בה נאמר שמשיח יכול לבוא מן המתים. חוץ מזה הרב לא ענה לגופה של שאלה. האם הרבי חי? והתשובה: דוד מלך ישראל חי וקיים. האם הוא משיח: מאחר ופסקו עליו מאות רבנים על פי הרמב"ם שהוא משיח. זה נתפס בגדרי העולם ונקבעה כאן עובדה הלכתית שהרב לצערי מתחמק ממנה.
המשך 06:23 11.09.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שמואל
על השאלה הראשונה עם מדובר בגיוס בנות הרי זה ביהרג ואל יעבור לכל הדעות, חוץ מדעתו של גדול הפוסקים יאיר לפיד וחברו גדול ראשי הישבות נפתלי בנד שלדעתם המתורפת מותר...
על השאלה הראשונה עם מדובר בגיוס בנות הרי זה ביהרג ואל יעבור לכל הדעות, חוץ מדעתו של גדול הפוסקים יאיר לפיד וחברו גדול ראשי הישבות נפתלי בנד שלדעתם המתורפת מותר לכתחילה. ואם מדובר בגיוס בנים ראינו כמה נפלו אחרי הצבא לגמרי מכל עול המצות לגמרי כי איך אפשר להיות במקום שמחללים שבת שיש איסורי כירות וערוית על ימין ושמאל, אבל למי שרוצה ללמוד ודאי שחייב ועדיף לשבת ללמוד בלי להכנס לנסיון שרוב הסכוים שלא תצא ממנו בחיים [הרוחנים].
המשך 00:47 27.08.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עופר
להגיד על האסון בנחל עוז "מגיע להם " אתם פשוט פרזיטים חולרות
13:28 25.08.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עופר
להגיד על האסון בנחל עוז "מגיע להם " אתם פשוט פרימיטיבים חולרות
13:24 25.08.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר