נרצחת המסיבה ברעים הייתה בהליך גיור ונקברה מחוץ לגדר - סרוגים

נרצחת המסיבה ברעים הייתה בהליך גיור ונקברה מחוץ לגדר

מהומה התעוררה בדיוני הוועדה בכנסת בין הח"כים לנציג הרבנות לאחר שנודע כי הנרצחת במסיבה אלינה פלחטי שהיתה בהליך גיור נקברה מחוץ לגדר בית העלמין. נציג הרבנות: "אז הייתה פאשלה במקום אחד"

לירן וינשטיין, חדשות סרוגים
הנרצחת הייתה בהליך גיור ונקברה מחוץ לגדר
  אמא של אלינה ז"ל (צילום: דוברות הכנסת)

סערה התעוררה היום (שני) במהלך דיוני וועדת העליה והקליטה של הכנסת לאחר שנודע כי אלינה פלחטי ז״ל שנרצחה בטבח ברעים נקברה מחוץ לגדר בית העלמין בבית שאן.

במהלך הדיון בנושא זירוז הליכי גיוס למגויסים במלחמה, יו"ר הוועדה ח"כ עודד פורר פתח את הדיון על סיפורה של אלינה שנרצחה ברעים וציין כי נקברה מחוץ לבית העלמין רק בגלל שלא הספיקה להשלים את הליך הגיור. ״במשך שלושה שבועות היא הוגדרה כנעדרת והמשפחה לא ידעה האם נרצחה או נחטפה. עד שלבסוף הגיעה אליהם הידיעה הטראגית על מותה," אמר פורר.

עוד הוסיף כי "אלינה נקברה מחוץ לבית העלמין בבית שאן, בגלל שלא סיימה את הליכי הגיור שבהם התחילה. ואני מתבייש בשם מדינת ישראל ואני מתנצל שכך נהגו בה. זה בדיוק הפוך ממה שלהיות יהודי נתפס בעייני. המטרה בדיון הזה להגיע למתווה שלא יאפשר יותר מקרים שבהם אנחנו הורגים את ההרוג פעם שנייה".

"במודעת האבל ציינו שאנחנו לא יושבים שבעה, אלא מקבלי אורחים"

בדיון נכחה גם אמא של אלינה פלחטי ז"ל והיא סיפרה בקול חנוק: "אלינה נרצחה כיהודייה. הילדים שלנו נרצחו ביחד. אני פה כדי שלא נחזור על אותן טעויות. אלינה נשרפה. לא נתנו לי לזהות אותה. לא יכולתי לתת לה חיבוק אחרון. במודעת האבל לא כתבו שאנחנו יושבים שבעה, אמרו שאנחנו מקבלים אורחים". היו"ר פורר הזדעזע מהדברים: "אני מתבייש בשם מדינת ישראל שככה התנהגו בכם".

היו"ר סיפר גם את סיפורה של משפחת קפשיטר זכרונם לברכה, האבא ג'ניה (יבגני), האמא דינה ושני ילדיהם אלין בת ה-8 ואיתן בן ה-5. "המשפחה יצאה לקמפינג באשקלון וכשהתחילו היריות, נטבחו בדרך הביתה לבאר שבע על ידי המחבלים. את המשפחה איתרו לא בנפרד. במקרה הזה האב נקבר מחוץ לגדר בית העלמין בדימונה. בני המשפחה הנותרים, הסבא והסבתא החליטו ששאר בני המשפחה, יקברו גם ליד האב, למרות שהיו זכאים להקבר בתוך בית העלמין הם נקברו לידו. במקרים של נפגעי פעולות איבה, צריך להיות שינוי במדיניות והתאמת ההלכה הקבורה הצבאית להלכה אזרחית".

הורגים את ההרוג פעם שנייה (צילום: דוברות הכנסת)

ח"כ פורר: "אין ביזוי גדול יותר של המת"

ח"כ פורר הדגיש בפני הנוכחים את האפליה שמדינת ישראל עושה נגד אלו שהיו בהליך גיור ונהרגו או נפטרו במהלכו. "אנחנו עושים את הביזוי הכי גדול למי שנפל בהגנה על ישראל ולא עומד בתנאים כאלה ואחרים. מי שקידש את אדמת ארץ ישראל בדמו, עלה לכאן ועזב את מקומו בגולה, אני רוצה להיקבר לידו גם אם זה אומר להיקבר מחוץ לגדר".

לדבריו: "אין ביזוי גדול יותר של המת. חז"ל אמרו ששקולה ישיבת ארץ ישראל כנגד כל התורה כולה. הרבה חיילים שנמצאים בהליך הגיור שואלים עצמם מה אם יקרה לי משהו ו'האם' הזה קורה. יש גידול של 20% בבקשות לגיור ואנו רואים פער בין ההלכה הצבאית לאזרחית. ראיתי מקומות ורבנים שמבינים את הדבר הזה וידעו למצוא פתרונות למי שנרצח בפיגועי איבה".

ח"כ אלעזר שטרן שנכח בדיון ביקש להתנצל על ההתנהלות נגד אלינה. "אני מתנצל בשם היהדות כולה. זאת לא היהדות שאנחנו חלק ממנה. לא של ילדינו ולא של נכדינו. זאת לא היהדות שלי. זאת יהדות אכזרית וקשה שמרחיקה אותנו מהרצון להיות יהודים גאים. נתקלנו במי שביקשו להיות יהודים וקברו אותם בתוך הגדר. מצאנו פתרונות גם למי שלא גילו דעתם". פורר הגיב לדבריו: "״אולי צריך להרוס את הגדר".

הרב חיים אמסלם אמר בדיון כי העוול שנעשה גובל בפשע, בשערורייה. "אין תיאור שיכול לתאר את הדבר הכל כך לא נכון הזה". היו"ר פנה אל גל שם טוב מהמשרד לשירותי דת וביקש לדעת מדוע לא נוהגים באזרחים כפי שנוהגים בחיילים. שם טוב השיב: "נושא הקבורה הוא נושא הלכתי". ח"כ פורר הקשה: "צה"ל פועל בניגוד להלכה?". שם טוב: "יש גוף רשמי שנוהג בצורה אחת ויש אחרת. המועצה הדתית בכל יישוב כפופה לרב המועצה המקומית".

ביזוי כבוד המת, הדיון בוועדה (צילום: דוברות הכנסת)

נציג הרבנות באמירה מקוממת: "אז הייתה פאשלה במקום אחד"

הרב אליעזר שמחה וייס חבר ועדת כבוד המת ברבנות שנכח בדיון הגיב לטענות: "באתי כדי לנסות ולהגיע להבנות. הרבנות הראשית קובעת את ההלכה למדינת ישראל. אם המקרים באים אליהם, מוצאים את הדרך לפתור בעיות. אולי זה לא הגיע לפתחו של הראשון לציון ואציע לרבנות שימנו נציג שימצא פתרונות כדי שלא יהיה צער גדול כזה. אני יודע שלא הבדילו בין יהודים ללא יהודים במתקפה האכזרית. אנחנו יכולים לעשות הכל דרך ההלכה".

פורר הגיב לדבריו של נציג הרבנות: "המשפחה של אלינה לדוגמא לא צריכה לחפש פתרונות וזה צריך לרדת מהרבנות הראשית לרבני הערים ומשם עד לכל רב בכל שכונה".  וייס השיב לו באמירה מקוממת: "אז הייתה פאשלה במקום אחד. גורמים לאנשים להרגיש כאילו לא מתייחסים אליהם נכון. כל הזמן אומרים חילול השם ופשע".

פורר השיב לדביר נציג הרבנות: "פגיעה כזאת אפילו במשפחה אחת היא קשה. אני מבקש שזה הנחייה שתרד מהרב הראשי לכל רב ורב. תציפו סוגיות. ההלכה היהודית יודעת לפתור בעיות".

הרב עידו פכטר מ"תנועת נאמני תורה ועבודה" שליווה את משפחתה של אלינה ז"ל אמר לרב וייס כי לדעתו הרבנות צריכה להתנצל בפני אולגה. "כשדיברתי איתה התנצלתי בשם החברה האזרחית. אני לא חושב שחברי כנסת יצליחו לשנות עמדות הלכתיות ואין לרבנות הראשית סמכות על רבני ערים". הרב חיים וייסברג רמ"ח הרבנות בצה"ל אמר כי תופעות כפי שעלו בדיון לא קיימות בצה"ל: "לוחמים ביחד ונקברים ביחד. אין קבורה מחוץ לגדר".

ח"כ פורר סיכם את הדיון: ״יש את לפני שמחת תורה ויש את מה שאחריה מבחינת עם ישראל. שיהיה ברור שמי שבחר לקשור את גורלו עם העם היהודי, מי שנמצא פה בארץ להילחם על הזכות שלנו לחיות פה, דרישתי היא ללכת לקראתו, זה הזמן להאיר פנים ולחבק". במהלך הדיון פנו בני משפחות החטופים שנכחו בדיון אל חברי הכנסת וביקשו מהם לתמוך בכל מתווה והסדר שיובא אל הכנסת בעניינם של החטופים. "אנחנו פה היום להילחם על החיים של אלו שנמצאים בעזה. לדון במתים ובכל נושא אחר, יהיה זמן אחרי שנחזיר את החטופים הביתה".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
16 תגובות - 10 דיונים מיין לפי
1
עצוב ...
יהודיה | 13-11-2023 14:55
עצוב
החלה תהליך גיור?
אדם חושב | 13-11-2023 16:59
מי שהתחיל תהליך לימודי רפואה האם יקבר בתור דוקטור לרפואה? מי שהתחיל לימודי משפטים האם יקבר כעורך דין? היהדות אינה פחות מכך. מה פה לא ברור?
2
כתבה
אנונימי | 13-11-2023 14:55
אנשים צריכים להבין שכשמדובר בדברים האלה צריך ללכת לפי ההלכה לא לפי הרגש
במקרים האלה הכלל...
פוסק הדור | 13-11-2023 15:50
במקרים האלה הכלל צריך להיות; מה אתה חושב שעובדיה יוסף היה פוסק? לי ברור ששגגה כזאת לא הייתה נופלת אצלו.
3
מה הקשר בין מוות טרגי לקביעת הלאום?
שימי | 13-11-2023 15:02
אולי נקבור גם הערבים שנרצחו, בבית עלמין יהודי? פורר פתטי.
צודק, בואו נקבור...
רונן | 13-11-2023 16:33
צודק, בואו נקבור חללי צהל עם מרצחי חמאס.
4
להוציאם מהקבר ולקבור...
יוסף | 13-11-2023 15:17
להוציאם מהקבר ולקבור אותם כמו שבנאדם ראוי שנירצח
5
לכו קיבינימט כל...
יוסף | 13-11-2023 15:20
לכו קיבינימט כל אתר סרוגים פרימיטיבים
6
איך הליך גיור מסתדר עם מסיבה בשבת ?
דורון | 13-11-2023 15:47
מה זה גיור רפורמי ?
טעות בידך
משהלה | 15-11-2023 22:13
היא לא היתה חייבת בשמירת שבת. להיפך - דורשים מן המתגייר לא לשמור גוי ששבת חייב מיתה. אבל אתה אינך חייב לדעת הלכה. נולדת יהודי, ודי בכך.
בושה וכלימה
יוסף | 13-11-2023 16:36
מי שמתנהג כך ומבזה אדם בשעת צערו חזקה עליו שהינו עגלה ריקה
7
מתמלא גועל עד...
דתל"ש | 13-11-2023 15:49
מתמלא גועל עד לגדותי, תודה שאתם שבים ומזכירים לי את העגלה והארון הריקים שלכם.
8
לצערי אכן מתה על קדוש ה' אבל גויה
אריה | 13-11-2023 16:31
יכול להיות שגוי ימות כיהודי על קדוש ה' אך ייקבר כגוי, ועדיין המסיבה הייתה בשבת שמחת תורה , שמי שבתהליך גיור , ראוי שיהיה בבית כנסת , לא כל מי שמתחיל תהליך גיור מסיים אותו , וחבל שפוליטיקאים עושים פוליטקה קטנה על גב הנשמות הקדושות האומללות האלה
תגובתך מטופשת לחלוטין. אני...
ד"ר זיגמונד פרוייד | 14-11-2023 1:32
תגובתך מטופשת לחלוטין. אני מתבייש בגישה שלך. יהודי נפלא שכמוך!!!
9
על מדינת ישראל...
ד"ר צבי שקולניק | 14-11-2023 1:30
על מדינת ישראל לתקן את העוול ולעשות זאת מייד ,!!!
10
מי שאשם זה החילונים שלא דואגים לעצמם לקבורה
atuk19 אתאיסט. | 14-11-2023 10:02
אני יהודי אתאיסט. חשוב לי לחגוג חגים למול את בני, אבל ממש לא חשוב לי היכן וליד מי אקבר. בכלל לא איכפת לי מה יעשו בגופתי. שישליכו לים אם זה לא מזיק לדגים. אני גם נגד האובססיה של החרדים לקבורת שדה. טימטום ונוגד את המסורת של הקבורה בימי קדם והמשנה. (קברים משפחתיים לעצמות אחרי שנה = נאסף אל אבותיו). אבל בנושא הזה אשמים רק החילונים. אולי גם משרד הדתות שלא מאפשר קבורה חילונית חינם = קרי עח 7000 שח של ביטוח לאומי. יש עמותת מנוחה נכונה אבל אני בטוח שהם לא מסתפקים בדמי הביטוח הלאומי וגובים אלפים או רבבות שח מהמשפחות. ובבית שאן יש את הקיבוצים שבטח גם גובים הרבה ממי שלא חבר קיבוץ. למה? את הקרקע מקבלים חינם - מה רע בדמי הביטוח הלאומי? ולגבי חיילים - אני מאשים חילונים שלא דורשים לקבור יקירהם בחלקת הספק הצהלית. החילונים מדירים חיילים נוצרים וללא דת ולא רק הדתיים. אני גם שמאלני שסולד ממשנת רחבעם זאבי. אבל זוכר שגם הוא התרעם על קבורה בחלקה נפרדת של חיילים לא יהודים אבל הוא גם אמר שמוכן להיקבר לידם.