בגמרא בברכות (נח, א) כתוב שמי שרואה מלך ממלכי אומות העולם צריך לברך "שנתן מכבודו לבשר ודם", וכן נפסק ברמב"ם (הלכות ברכות י,יא) ובשו"ע (או"ח רכד, ח). האם דין זה חל על נשיא ארה"ב, ומי שרואה אותו צריך לברך?

תשובה: לא. נשיא ארה"ב אינו מלך. כתבו הפוסקים שישנם ארבעה קני מידה כדי שמישהו ייחשב מלך לעניין ברכה זו:

א', יש אומרים שצריך להיות דווקא מלך אבסולוטי, כל יכול, שכל הסמכויות בידו (אורחות חיים בשם ספר האשכול ה' ברכות אות מט ושו"ת הרדב"ז א, רצו), ואילו נשיא ארה"ב אינו שליט עליון. עם כל חשיבותו, הוא כפוף לרצון קונגרס, בין שזה מוצא חן בעיניו ובין שלא.

ב', יש אומרים שכדי להיחשב למלך צריכה להיות לו סמכות לשפוט ולהרוג במשפט (שו"ת חתם סופר או"ח ס' קנט), ואילו לנשיא ארה"ב אין סמכות להוציא להורג. אמנם, הוא יכול להחיות על ידי חנינה, אך לא להרוג (שו"ת באר משה ב, ט).

כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .

(עומר מירון /לע"מ)

ג', יש אומרים שבשעת ברכה מלך צריך ללבוש בגדי מלכות, ואילו נשיא ארה"ב לובש חליפה כמו כולם (שו"ת יחווה דעת ב, כח ושו"ת תשובות והנהגות ב, קלט).

ד', יש אומרים שכדי לברך צריך לראות מלך דווקא כשהוא בתוך הפמליא שלו (שו"ת תשובות והנהגות שם). ואמנם הנשיא מופיע במהלך ביקורו בליווי של מאות שוטרים, אך הם לצורך הגנה שחשש משהו יקרה לו, ולא פמליא של כבוד.

לכן פסק הגרי"י קניבסקי, הסטייפלר, לא לברך על ראיית נשיא ארה"ב ולא על סאדאת (ארחות רבנו ח"א עמ' צג-צד). כשנשיא צרפת ביקר בארץ, הגרי"י קניבסקי אמר לא לברך עליו, כי מלך היינו קביעות, ולא במי שהוא רק לזמן (מעשה איש ח"ה עמ' קעז אות ח).

וכן פסק האדמו"ר מסטמאר שלא לברך על נשיא ארה"ב כי אינו מלך (עדות ביוסף שם). וכן הגרי"ש אלישיב, כאשר הגיע לארץ ישראל נשיא ארה"ב, אמר שבגלל שאין לו סמכות להוציא להורג, אין לברך עליו (אשרי האיש ח"א עמ' רנג). וכן פסק הג"ר משה שטרנבוך בשו"ת תשובות והנהגות (שם) שאין לברך על ראיית נשיא דרום אפריקה.