בחלק מהאתרים וברשת מתרוצצים "מומחים" מטעם עצמם, הקובעים מה היא סיבה שבגללה באה עלינו הרעה הזו. (כמובן שיש מי שיודע שהכל נובע מחטאי הממשלה הזו ומהצד השני, דברי בלע כמו אלו של יואל אליצור – על אשמת השמאל הפרוגרסיבי).

אז נכון, ההלכה קבעה שכשצרות מתרגשות לבא על ישראל, חובה עלינו לפשפש במעשינו. ולכן מי שקורא לחשבון נפש של כל אחד עם עצמו ועם מחנהו – עושה בדרך התורה.

אבל לכל מי ש"יודע" שהצד השני אשם. והנה ההוכחה שהרי ה"עונש" הראוי שנחת עליהם, אני מביא כאן סיכום שיעור של מו"ר הרב אהרון ליכטנשטיין זצ"ל, שיצא בשעתו – באסון "הבונים" כנגד דברי שר הפנים דאז מש"ס יצחק פרץ – שהאשים את חילולי השבת בפ"ת (תמצת אביעד הכהן):

דבריו של הרב פרץ על הקשר בין חילולי השבת בפ"ת לבין אסון הרכבת היו נושא השיחה של הרב ליכטנשטיין בסעודה שלישית בשבת האחרונה.

"מפרשת מי מריבה המוזכרת בפרשה ניתן ללמוד על חשיבותו הגדולה של הדיבור, ועד כמה יש להיזהר בשימוש בו" פתח הרב ליכטנשטיין. לאחר מכן עבר לשלילה מוחלטת של הדברים שנאמרו בשם הרב פרץ, ושלל אותם מארבע בחינות: מבחינה הלכתית, מוסרית, דתית ומחשבתית.

בגמרא בבא מציעא (נח) נאמר לגבי אונאת דברים: "אם היו ייסורין באין עליו או שהיה מקבר את בניו אל יאמר לו כדרך שאמרו לו חבריו לאיוב: 'הלא יראתך כסלתך תקוותך ותום דרכיך'".

מבחינה מוסרית, גם אם קבעו חו"ל ש"מי שבאו עליו יסורין – יפשפש או ימשמש במעשיו", הרי שאין חוצפה ועזות גדולה מן הניסיון להמיר את חשבון הנפש העצמי הנדרש בשעה כזו, בהדבקת תווית אשמה לקבוצה מסוימת.

מבחינה דתית, יש לראות בניסיון להבין דעת עליון יוהרה. "במיוחד בדורנו, בצל השואה האיומה שמגמדת כל נסיון אנושי להבנת מהלכי הבורא".

ומבחינה מחשבתית – האסון עורר בעיות קשות, של שכר ועונש, טוב ורע, בחירה וידיעה, בעיות העומדות ברומו של עולם היהדות ואין לבוא ולפותרן במחי יד.

בסיכום, קרא הרב ליכטנשטיין להיזהר מצד אחד משלילה מוחלטת של עקרון השכר והעונש, שוודאי עומד בבסיסה של האמונה, אך מאידך – יש להיזהר מן ההתיימרות לדעת דעת-עליון ותחתיה יש לעשות את חשבון הנפש העצמי ולשוב בתשובה".

==

אודי ליאון הוא בוגר ישיבת מרכז הרב וממייסדי בי"ס לקולנוע מעלה