מתוך תפילה עמוקה לנצחונם של חיילי צה"ל, בנינו ובנותינו, ולשובם בשלום לביתם, עולה בשורה גדולה לאומה הישראלית. אמנם, לא חביבין עלינו ייסורים – לא הם ולא שכרם. ואף על פי כן, אין אנו עוצמים את העיניים ממה שהם חושפים. והם חושפים את היסודות הבריאים של העם המיוחד שלנו, את עוז הנפש ומסירותה, את הסולידריות העמוקה, ואת הכוחות שגנוזים בנו. ולו רק נזכה שכל אותם אוצרות לא יעלו ויבואו בימי מלחמה בלבד, אלא ייוותרו בתוכנו ויקרינו על כל ההתנהלות שלנו. חיבוק ענק ומנחם למשפחות: למשפחות הנופלים; לפצועים ולסובבים אותם; לנפגעי הנפש, ולכל מי שמשלם את מחיר המלחמה.
בימים האחרונים עלו ניתוחים שונים הנוגעים לעמדות המדברות על מוסר מלחמה. כיוון שלא מצאתי את עצמי בהצגת האפשרויות השונות, אשמח אם תקראו את עמדתי בנושא זה, שאני נוקט בה כבר עשרות שנים, וזאת גם בשל האמונה העמוקה שלי שהיא מכוונת לדרכה של תורה, וגם בשל הכאב שלי שהבשורה העיקרית היוצאת מעולמה של תורה במצב המלחמה אינה עוסקת לעניות דעתי בתמונה התורנית הכוללת. חשוב לי להדגיש כי הדברים הוצגו בפומבי פעמים רבות, גם לציבור חילוני וגם לציבור אמוני. במאמר מסודר הם הוצגו לראשונה בגליון כתב העת של צהר (שחבל שאינו מופיע עוד) במאמר 'שאלות על מוסר המלחמה', צהר, יא (קיץ תשס"ב), עמ' 104-97, ובויכוח עם הרב רוזן שנערך בגיליון הבא שכינה את הדברים "אפולוגטיקה שלא במקומה", וברוח דומה הם הוצגו באתר ישיבת פתח תקווה אני מציג את הדברים בקיצור נמרץ (מבחינת ההיקף אפשר לכתוב אנציקלופדיה) תוך הפניות למקומות בהם הארכתי. אני מעריך כי מבחינה מעשית לא יהיה הבדל גדול במקרים המובהקים של איסור סיכון חיילנו למען הימנעות מפגיעה באויב, אבל נקודות המוצא השונות תבאנה להכרעות שונות במצבים של ספק:
ואלה העקרונות:
א. יסוד המוסר המלחמתי הוא הניצחון על הרשע. באופן גלוי, אין אנו מוצאים בתנ"ך תביעות העומדות מחוץ להגדרת הניצחון המוחלט במלחמה. במלחמת שבעת העממים, מלמד הכתוב על תביעה להשמיד ולהרוג את גויי הארץ; במלחמת מדין מדבר הכתוב על מעבר במחנה השבויים והריגת כל איש יודעת זכר; הוא מדבר על הכרתת זרעו של עמלק; דוד המלך המכה את מואב מודד שני שלישים בחבל וממית אותם; הנביא מבקר את אחאב מלך ישראל על כך ששחרר את מלך ארם המנוצח ועוד ועוד. הצד השווה שבכל אלה הוא דרישה לניצחון במלחמה ללא עכבות. זהו העיקרון המוסרי ביותר הקיים – לעמוד לצדו של הצודק במלחמה ולפעול להכרתתו של הרשע.
ב. אין לך דבר בתורה, זולת שתי הדיברות הראשונות, שאינו נמצא בתוך מערכת מצוות נוספות הקשורות בו, וממילא אין לך דבר בתורה שאין לך חובה לעצב את גבולו כראוי. זהו יסוד ההבדל בין שתי הדיברות הראשונות- שהן הערך המוחלט היחיד הקיים בתורה, ובין כל התורה כולה, שהיא נמצאת תמיד במצבים של הגבלות. המבקש מעט להרחיב על כך יוכל לעשות זאת כאן (מהמילים "דבר שני"), וזהו יסוד גדול בתורת ישראל. לפיכך לעולם צריך לבחון האם אנו נמצאים בגבול המותר והמצווה או חס ושלום בגבול האסור, והדבר נכון בכל עניין בתורה ובכל תחום.
מהם תחומי התורה בהם מצוות מלחמה גובלת, ומחייבת בירור היכן בדיוק עובר הגבול ?
ג. שפיכות דמים: איסור שפיכות דמים בתורה נאמר כבר בפרשת נח, ונומק "כי בצלם אלוקים עשה את האדם". יש חשיבות עליונה לפלפל בדעת הרמב"ם (לדוגמה) בנושא איסור הריגת גוי, אולם כל עמדה לא תוכל להתעלם מהעובדה שאיסור זה נטוע עוד לפני קיומו של עם ישראל, והוא אוניברסלי וכללי מכוח היות האנושות כולה ברואה בצלם אלוקים. מצוות מלחמה ומוסרה דוחה את איסור שפיכות דמים, במקום ובמצב בו הוא נצרך. אולם אם חס ושלום נוקטים בדברים שאינם חלק ממצוות המלחמה – נופלים חס ושלום באיסור שפיכות דמים החמור. על כן, יש צורך לדון בגבולות המלחמה כדי שלא ליפול בשפיכות דמים.
ד. איסור הקפה מג' צדדים: כדי שלא להאריך אכתוב זאת כך: אם איסור זה נובע מהרצון למנוע שפיכות דמים מיותרת, ואם הוא נכון גם במלחמת מצווה – הוא מימוש של איסור שפיכות דמים, והוא חלק מדיני המלחמה בישראל. על כל זה כתבתי במאמריי הנ"ל.
ה. מעמד המלחמה: ממשנתו של הרב ישראלי זצ"ל למדנו כי יסוד ההיתר לנקוט בכלל במלחמה נובע מהסכמת האומות שאלו הכלים בהם מוכרעים סכסוכים שלא מוצאים את הכרעתם בדרך אחרת. הלגיטימיות של המלחמה ככלי היא דרך ארץ של העולם. עובדה זו מחייבת כי המלחמה תתנהל לאור עקרונות היסוד של המתוקנים שבאומות. כמובן שאין להתייחס רק להצהרות אלא למעשים, ולא להתעלם מהציניות ומהצביעות, ומכך שפיהם דיבר שווא וימינם ימין שקר, ואף על פי כן.
ו. מצוות קידוש השם: מצוות קידוש השם וחילולו הם מהלכות יסודי התורה. מסיפור מסירת בני שאול ליד הגבעונים, ודברי הגמרא עליו ("מוטב שתיעקר אות אחת מן התורה ואל יתחלל שם שמיים בפרהסיא") אני למד כי מצוות קידוש השם ומניעת חילולו מחייבים אותנו לעמוד בקריטריונים מוסריים המקובלים באומות, ואף למסור את הנפש על כך. בוודאי שיש להתחשב גם בחילוקים השונים בין המקרים (שם היה ארון קולט; שם דובר על שבועה; ועוד ועוד) אלא שבין בכוח חילוקים אלה לטשטש את העובדה שמניעת חילול השם הביאה את דוד להסגיר את בני שאול לגבעונים, ומקל וחומר אני למד שהתורה מזהירה לקדש שם שמיים גם במלחמה. הרוצה להרחיב בעניין זה יכול לקרוא במאמרי עקירת אות מן התורה מפני חילול השם, ושם גם הבאתי את הדיון שהיה בדבר על רקע הסכמי הנסיגה עם מצרים. אני סובר שיש להחמיר בנושא זה מאוד מאוד. כמובן שיש לדון היטב מהו קידוש השם, ולראות גם את הניצחון שלנו על המרצחים קידוש שמו של הקב"ה, ואף על פי כן – להבנתי שמו של ריבונו של עולם מחולל בגויים בשעה שנושאי דברו אומרים כי על פי תורתו – הכל מותר לעשות במלחמה.
ז. הסכנות הרוחניות והמוסריות של המלחמה: התורה עצמה הזהירה מפני הסכנות של מחנה המלחמה. היא ציוותה "ונשמרת מכל דבר רע", ורמב"ן ביאר שחלק ממשמעותה של מצווה זו היא "…והידוע במנהגי המחנות היוצאות למלחמה, כי יאכלו כל תועבה, יגזלו ויחמסו ולא יתבוששו אפילו בניאוף וכל נבלה, הישר בבני אדם בטבעו יתלבש אכזריות וחמה כצאת מחנה על אויב. ועל כן הזהיר בו הכתוב, ונשמרת מכל דבר רע" אדגיש שוב כי חובה זו אינה פוטרת ממלחמה ואינה מונעת אותה. אולם היא מחייבת להתחשב בה כזהירות מכל מצוות התורה, ולהיזהר שמא אלימות יתר תעשה אותנו רעים (כמו גם שמא רחמנות יתר תעשה אותנו אכזריים).
ח. המוסר הטבעי: אמונתי העמוקה היא שהקב"ה לא רק נתן את התורה, אלא גם ברא את העולם. הרגשות המוסריים שלי אינם קלקול, או התבוללות בעולם הנוצרי המאוס, אלא הם בבואה דבבואה של ההתגלות האלוקית שבלב כל אחד מאתנו. מהתורה והנביאים, חז"ל ובעלי המוסר, אני למד שיש לתת אמון במצפון הפנימי. לא זו בלבד, אלא שכל גיבורי המקרא, ללא יוצא מן הכלל, נהגו כך, והם מלמדים אותנו. בשעה שדומה היה בעיניהם שהציווי האלוקי מנוגד למוסר (כגון "האיש אחד יחטא ועל כל העדה תקצוף") הם לא השתיקו אותו, אלא הנכיחו אותו מול ריבונו של עולם. כמובן שהם גם לא נכנעו לקול הפנימי שלהם, ולא הפכו אותו לעבודה הזרה החדשה. אמונתי היא שצריך לעשות עבודה גדולה כדי להפגיש את המוסר הטבעי שלנו עם דבר ד', אך בשום אופן אין להתעלם ממנו, ואין להפוך את "אין חכמה ואין עצה ואין תבונה נגד ד'" לכלל הקורא לאדם היהודי התורני להתעלם מהמוסריות העצמית שלו.
למערכת השיקולים האלה לא הוספתי גם את הטיעון שהניצחון במלחמה אינו מתרחש היום רק בשדה הקרב, אלא גם בשדה התודעתי, וחלק ממצוות הניצחון במלחמה כוללת בתוכה גם את צורתה והיראותה (זה הבסיס להיתר שניתן לחלל שבת כדי להזים את טענות המרצחים על טבח שחולל צה"ל בג'נין). אלה שיקולים שאני סובר שיש להתחשב בהם, אולם הם לא רלוונטיים לדיון התורני דווקא.
כאמור בתחילת הדברים, אני מעריך כי בשעה שתעמוד שאלה מעשית של סיכון חיי חיילים מול שמירה על חיי אזרחים אויבים גם אם הם מחוץ למעגל הלחימה – לא תהיה מחלוקת מעשית שחייהם קודמין לחיי אויבינו. בכלל נראה לי כי אין הבדלים גדולים למעשה במקרים המובהקים. הדיון העיקרי הוא בשאלה האם צריך להכניס למערכת שיקולי האתיקה המלחמתית היהודית גם את השיקולים דלעיל, בקביעת המדיניות המלחמתית הכוללת. אמונתי העמוקה היא שריבונו של עולם ציווה אותנו ללכת בדרך זו, ולהתחשב גם בשיקולים אלה. אני אינני שותף לקביעות התורניות כי אין לשקול שיקולים אלה כלל וכלל, ואני מקווה כי גם אתם – הלוחמים – נושאים בשורה זו.
שמרו על עצמכם, היזהרו, אל תימנעו מלהפעיל את הכוח כשהוא נדרש, וכל זה במידה הראויה, בצורך האמיתי ובניסיון ללכת לאור העקרונות דלעיל. אוהבי חיים אנו, ומתוך אהבת החיים אנו נלחמים על החרות, על העוצמה, ועל הזכות לחיות חיים ארוכים ומשמעותיים.
בתפילה עמוקה לניצחוננו על אויבנו, לשיבת בנינו ובנותינו בשלום משדה המערכה, ולכיוון דרכנו לדרכה של תורה.
(המאמר פורסם בעמוד הפייסבוק של הרב יובל שרלו)
מה דעתך בנושא?
19 תגובות
0 דיונים
עידן
שלום יוני לצערי תפסת אותי לפני שבת ככה שלא אספיק להתייחס לכל אשר כתבת ואשמח שנמשיך זאת אפילו במייל. לא שמתי לב לכותרת המשנית, התייחסתי למילה במילה אשר כתובה במאמר...
שלום יוני לצערי תפסת אותי לפני שבת ככה שלא אספיק להתייחס לכל אשר כתבת ואשמח שנמשיך זאת אפילו במייל. לא שמתי לב לכותרת המשנית, התייחסתי למילה במילה אשר כתובה במאמר זה. אינני חי כותרות, אני מחפש תוכן מקורות ובסיס לדברי הרב הכותב. דברים שרוחם רוח התורה ולא דברים הבדויים מתוך הלב. ברצוני לענות לך ראשית כל על סעיף ג כי באמת הנך מביא מקורות מתוך חכמים. המחלוקת בין הרמב"ן לרמב"ם לעניין שמעון ולוי. הרמב"ן מסביר שיעקב קצף על שמעון ולוי בהרגם אנשי העיר ולפי הפסוקים במעשה דינה. יעקב אבינו לא מחה בהם אלא רק אח"כ אומר להם "עכרתם אותי להביאשני ביושב הארץ", כלומר במילים שלנו "מה יגידו עלינו באו"ם?! מה" שהרגנו חפים מפשע?! וההסבר הוא אחרי שהקב"ה נתן את השם 'ישראל' ליעקב (שם המבטא את השלימות, הביטחון והגבורה הישראלית) מיד לאחר המאבק עם אותו מלאך עד עלות השחר הוא זה שנתן ליעקב את השם ישראל. והנה אח"כ בפרשה שבאה מיד אחרי פרשת שכם הקב"ה אמר ליעקב "ויאמר אלקים (מידת הדין) אל יעקב קום עלה בית אל" – כלומר איפה הבטחון שלך?! חזרנו אחורה?! שוב לפחד הגלותי?! לכן אומר לו לעלות לבית אל, "קום, עלה, בית אל!. תתעלה!! ומפה אנו למדים שאין מושג כזה חפים מפשע במלחמה, הקב"ה מותח ביקורת על יעקב אבינו בהתנהלותו. אנשי שכם לא מחו בשכם בן חמור כלל ולא הקימו ב"ד שישפוט על המעשה, שזה אחת מ7 מצוות בני נח (ע"ז, ברכת השם, שפיכות דמים, גילוי עריות, גזל, דינין, אבר מן החי). כפי שאומר הרמב"ם בהלכת מלכים ומלחמות פרק ט', הלכה יד'. רמב"ם הלכות מלכים פרק ט הלכה יד וכיצד מצווין הן על הדינין, חייבין להושיב דיינין ושופטים בכל פלך ופלך לדון בשש מצות אלו, ולהזהיר את העם, ובן נח שעבר על אחת משבע מצות אלו יהרג בסייף, ומפני זה נתחייבו כל בעלי שכם הריגה, שהרי שכם גזל והם ראו וידעו ולא דנוהו, ובן נח נהרג בעד אחד ובדיין אחד בלא התראה ועל פי קרובין אבל לא בעדות אשה ולא תדון אשה להם. לכן, על אנשי שכם ישנה אחריות קולקטיבית וכאשר יש מלחמה, אין מלחמה בין פרטים, אלא מלחמה בין עם ובין עם, ולכן כל אנשי שכם שלמו על כך. ומה שכותב הרמב"ם לעניין זה זו תוספתא מפורשת אשמח להראות לך. וכן כמה פרשו שמה שאמר יעקב לשמעון ולוי זה גנאי, אך לא כך כי ר' שמואל בן חפני (גאון) ור' יהודה החסיד ואור החיים הקדוש וכן רבים הסבירו שהמילה "כי" פירושה – כאשר, כלומר ארור אפם כאשר עז, כאשר הם עוברים את הגבול, כלומר גם מי שאומר שיעקב קלל, הכוונה ארור כאשר יעבור את הגבול אך שמעון ולוי לא לגנאי נאמרו ובוודאי מה שהם עשו היה במקום.
המשך 18:36 01.08.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוני
שלום עידן, אני חש צורך להעמיד את דברים על דיוקם. א. אני חושש שלא הבנת נכון את יחסו של הרב שרלו למצב הנוכחי בעזה. הרב שרלו חזר והדגיש בתחילת המאמר...
שלום עידן, אני חש צורך להעמיד את דברים על דיוקם. א. אני חושש שלא הבנת נכון את יחסו של הרב שרלו למצב הנוכחי בעזה. הרב שרלו חזר והדגיש בתחילת המאמר ובסופו כי "בשעה שתעמוד שאלה מעשית של סיכון חיי חיילים מול שמירה על חיי אזרחים אויבים גם אם הם מחוץ למעגל הלחימה – לא תהיה מחלוקת מעשית שחייהם קודמין לחיי אויבינו". בנוסף, ידוע כי עורכי המאמר מטעם האתר עושים בכותרות כבשלהם, וממילא פעמים רבות הם משטחים את כל האמור במאמר תמורת כותרת פרובוקטיבית או מושכת, וזה מה קרה הפעם. מי שקורא את המאמר מבין כי מטרתה אינה לומר שהצבא לא מתנהג מספיק במוסריות כלפי חמאס, חס וחלילה, כי אם להציג את עמדתה של התורה ביחס למוסר במלחמה בלבד. ולכן לא שייך לדבר על החמאס, כי זה לא הנושא פה. ב. הרב שרלו אינו יושב בביצה כי אם מחובר לכלל ישראל ומבין היטב את המציאות. הרב שרלו התגורר עד לפני שנה באפרת, ולפני כן ברמת הגולן. הרב שרלו היה שותף בלחימה בקרב סולטן יעקב, בתפקיד מ"פ. הרב שרלו, מעבר להיותו ראש ישיבה, פועל רבות, מוסר מאות אלפי תשובות באינטרנט, ובשנים האחרונות עוסק באתיקה רפואית במסגרת חברותו בוועדת סל התרופות, בוועדת הלסינקי העליונה לניסויים בבני אדם, בוועדה לבררת מין העובר ווועדה להפריות חוץ גופיות. הרב שרלו קשוב למציאות ולעם ישראל, ומעביר בישיבה שיעורים על יחס התורה לכל מיני נושאים שמתעוררים במציאות. אז קשה לומר שהרב שרלו חי בבועה. ג. אכן יש שמפרשים את המעשה של שמעון ולוי כמעשה אסור - על כן אמר יעקב אבינו "שמעון ולוי אחים, כלי חמס מכרותיהם. בסדם אל תבא נפשי, בקהלם אל תחד כבדי, כי באפם הרגו איש וברצנם עקרו שור. ארור אפם כי עז ועברתם כי קשתה, אחלקם ביעקב ואפיצם בישראל". על אף העובדה שאנשי שכם נהגו כלפינו שלא כשורה – הן בלקיחת דינה והן בהצעת ההתבוללות שלהם – לא במרמה היינו צריכים לבוא עליהם, וגם לא להרוג את כולם. ד. לעצם עניין המאמר - המאמר פתח בנקודת היסוד וההתחלה כי העיקרון המוסרי ביותר הקיים הוא –לעמוד לצדו של הצודק במלחמה ולפעול לכריתתו של הרשע. וכן מצאנו בהרבה מקומות בתורה על מלחמות שעם ישראל יצא אליהם וצוו להכרית את האויב. ואני חוזר ומדגיש (כפי שהמהר"ל כותב) - "בשעה שתעמוד שאלה מעשית של סיכון חיי חיילים מול שמירה על חיי אזרחים אויבים גם אם הם מחוץ למעגל הלחימה – לא תהיה מחלוקת מעשית שחייהם קודמין לחיי אויבינו". ואחרי ההסכמה על השלב הזה פה נוצר הדיון. השאלה העומדת במוקד דיון זה היא האם אנו מחויבים ליסודות נוספים מעבר לרצוננו וחובתנו לנצח במלחמה. טענת המאמר היא שהתשובה היא כן, ונכתב על זה בהרחבה במאמר הבא - ypt.co.il/show.asp?id=19976 ה. כאמור, אין בתורה ערך שהוא ערך מוחלט, כל מצווה תמיד נמצא בין גבולות. לדוגמא - כתוב בתורה "מדבר שקר תרחק", אולם בשעה שערך הזה יתנגש עם ערכים אחרים כדוגמת ערך כבוד הבריות ייתכן שיהיה מותר ואף חובה לשקר. בכל דיון יש להתייחס למכלול השיקולים הקיימים. וכן במקרה הזה, יש את ערך השגת הצדק במלחמה, ואף יש הצדקה להריגת אזרחי האויב הנמצאים מחוץ למעגל המלחמה (מכמה סיבות - פיקוח נפש, זה מלחמה של אומה נגד אומה, הילדים הם הדור הבא והאימהות הן המחנכות, השגת הצדק בנחלת הארץ ועוד). ומצד שני קיימים ערכים המופיעים בתורה המגבילים את הפעלת הכח המלחמתי. ערכים אלו נמנו במאמר - איסור שפיכות דמים, איסור הקפה מד' צדדים, מצוות קידוש ה', "ונשמרת מכל דבר רע", והמוסר הטבעי. על ערכים אלה ניתן לדון ולהרחיב רבות, רק אעיר 2 הערות: א. אני חושב שכן יש מקום לערך של קידוש ה', וכאשר יהודי פועל בצורה לא מוסרית פעמים שזה גורם לחילול ה', והרב שרלו הרחיב על זה במאמר ypt.co.il/show.asp?id=19971 ב. טענת 'המוסר הטבעי' היא טענה עמוקה וחלק מתפיסת עולם של הרב שרלו שנפרסה בספר "בצלמו", ולא ניתן לדחות את זה בהינף יד. ו. כולי תפילה כי ישראל תנצח במלחמה והחיילים ישובו בשלום. הנני מחזק את הצבא וחושב שהוא פועל מוסרית, ולעיתים גם מוסרית מדי. אני סבור כי בשעת מלחמה יש לפעול בכך דרך אם האויב מסכן אותו. ועם זאת, כאשר אין סכנה לחיילים עליהם לשקול במערכת שיקולים את ההגבלות שנכתבו על פי הדרכת התורה, כי לא ייתכן שנהרוג ילדים קטנים שלא מסכנים אותנו ולא משמשים ככיסוי לנשק, וכן במצבים עדינים כגון זה.
המשך 16:32 01.08.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עברי
מדובר בסוג של שיח שנותן לגיטמציה לסיכון בנינו על מנת להציל את בני בניו של המן. ואם חייבים להביא גם את הצד של הלעומת זה עדיף כבר שיהיה זה מפי שמאלנים...
מדובר בסוג של שיח שנותן לגיטמציה לסיכון בנינו על מנת להציל את בני בניו של המן. ואם חייבים להביא גם את הצד של הלעומת זה עדיף כבר שיהיה זה מפי שמאלנים חילונים מוצהרים שאין מתיימרים לדבר בשם התורה.
המשך 17:31 31.07.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לא ייאמן
דברי קרח של דורנו
10:51 28.07.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גם ככה יש לנו איתכם חשבון פתוח
אחר כך תבקשו מעיתונאים שיוציאו עליכם ספרי ביוגרפיה שחצנים כמו 'באמונתו' על הרה"ג הדגול והמורכב והעמוק עמיטל זצקולל"ה (רבו של יובל המבולבל) שתמכו בהסכמי אוסלו והדם שנשפך עכשיו הוא עלי...
אחר כך תבקשו מעיתונאים שיוציאו עליכם ספרי ביוגרפיה שחצנים כמו 'באמונתו' על הרה"ג הדגול והמורכב והעמוק עמיטל זצקולל"ה (רבו של יובל המבולבל) שתמכו בהסכמי אוסלו והדם שנשפך עכשיו הוא עלי הידיים שלהם. אין לכם בושה? תשתקו
המשך 10:12 27.07.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לוחם בעזה שיצא שבת וחוזר מחר
יובל שרלו,תלמיד קטן שלא שימש תלמידי חכמים מבולבל ומבלבל שחושב שהוא בונה האומה,אל תקשיבו לו,לכלום.
22:47 26.07.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שיודע לשאול
אגרות הראיה, א, עמ' ק ועניני המלחמות, אי אפשר הי' כלל, בשעה שהשכנים כולם היו זאבי ערב ממש, שרק ישראל לא ילחם, שאז היו מתקבצים ומכלים ח"ו את שאריתם ; ואדרבא...
אגרות הראיה, א, עמ' ק ועניני המלחמות, אי אפשר הי' כלל, בשעה שהשכנים כולם היו זאבי ערב ממש, שרק ישראל לא ילחם, שאז היו מתקבצים ומכלים ח"ו את שאריתם ; ואדרבא היי מוכרח מאד גם להפיל פחד על הפראים גם עשי הנהגות אכזריות, .רק עם צפיה, להביא את האנושיות למה שהיא צריכה להיות, אבל לא לדחוק את השעה. ודע שבהלכות הציבור לא החמירה תורה כלל לדחוק את רוח העם לחסידות, מפני שאז היתה החסידות הכללית נעשית דרך קבע וחובה, ותכלית התורה היא שתקבע ההערה השכלית בכח אהבה ונדבה. וזהו יסוד כמה קולות שיש בדין-תורה ביחש לסדרי המלחמות, ועזיבת האלילים היא נאותה לתעודת ישראל הכוללת, ומובן שמ"מ הי' הדבר מסור לב"ד לראות מצב המוסר של הע"ז ההיא, ולא היו כל הענינים שוים, ובעוה"ר לא נתפרשו לנו הדברים לפרטיהם, ממיעוט השימוש המעשי מאז אבדנו חסננו הלאומי, עד אשר ישיב לנו השי"ת עטרת תפארתנו במהרה בימינו.
המשך 16:56 25.07.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אוי לרבותיהם שלימדום תורה,שאינם מסוגלים להבין מורכבויות.
13:31 25.07.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אהרון.
לדעתי חייבים מחר לעשות מי-שברך לחולה יובל שרלו לבריאות הנפש. לא נראה לי שזה יעזור הרבה. האיש הזה שמכנה את עצמו רב בישראל עשה מעצמו כבר מזמן נושא ללעג וצחוק...
לדעתי חייבים מחר לעשות מי-שברך לחולה יובל שרלו לבריאות הנפש. לא נראה לי שזה יעזור הרבה. האיש הזה שמכנה את עצמו רב בישראל עשה מעצמו כבר מזמן נושא ללעג וצחוק מבין הרבה תלמידים ורבנים במגזר הדתי לאומי. אני מקווה שבאמת אף אחד לא מתייחס לאדם ההזוי הזה.
המשך 13:13 25.07.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עידן
כבוד הרב הדגול מרבבה שרלו! אין לך במה לעסוק בשבוע זה?! בשבוע בו עם ישראל איבד 32 נשמות טהורות שהחזירו נשמתם למרום בשביל להגן עליך ועל ילדיך?! אתה דואג לחיי חפי...
כבוד הרב הדגול מרבבה שרלו! אין לך במה לעסוק בשבוע זה?! בשבוע בו עם ישראל איבד 32 נשמות טהורות שהחזירו נשמתם למרום בשביל להגן עליך ועל ילדיך?! אתה דואג לחיי חפי מפשע ("האנושיות שלפני מתן תורה") שמקבלים כסף עבור כיסוי וחיפוי אנשי טרור?! גם ברגעים אלו בקלנדיה יושבים חפי מפשע שצריך להתנהג עמם במוסר מלחמה. חוששני שאם לא היית יושב בביצה שהנך יושב בה והיית יושב בסעד, ניר עם או שדרות היית מדבר על מוסר קצת אחר. אולי המוסר של שמעון ולוי בהריגת בני שכם?! אולי הרמב"ם, המהר"ל ואור חיים הקדוש לא שמעו על המוסר עליו הנך מדבר?! או שאולי לא למדו סדר מוסר בישיבה בה למדו?! או על "גיבורי המקרא" עליהם אתה מדבר?! או שאולי זה היה תורה אחרת משלנו היום?! המוסר בו פגיעת בני יעקב באנשי שכם הינה פעולת גמול מלחמתית על הפגיעה שלהם בנו. איפה האחריות הקולקטיבית של האומה התמימה הזו?! רקטות בגני ילדים?! בתי חולים?! ומה נגיד על היישובים בתוך עמנו (כבר כנא) בו נצפו בימים אלו בקייטנת הקיץ ילדים עם סרטי חמאס על הראשים במימון משרד החינוך?! וממשיך וכותב המהר"ל "וכן הוא בכל המלחמות שהעם המותקף רשאי להשיב מלחמה שערה לעם שממנו באו התוקפים ואינם חייבים לבדוק אם הוא באופן אישי משתייך ללוחמים". אבל מה אני מצפה מאישיות כמותך?! אישיות שפסקה שמצווה לארח סודנים במדינתנו על סמך הפסוק "כי גר היית בארץ נכריה" עם השוואה כזאת אינני מצפה לדבר. ועם תפילה לשלום סוריה מה אומר ומה אדבר. ואם בחילול ה' עסקינן אולי כדי לשמר על כבודך שכבר איננו אחרי מאמר זה עדיף שפשוט תפסיק לכתוב. הנך משמש כרב ויש משמעות לדברי (הבל) היוצאים מפיך. שבת שלום ורפואה שלימה!
המשך 12:44 25.07.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר