כוונת מארגני התפילות ביום כיפור במרחב הציבורי הייתה טובה; לאפשר לכל המעוניינים לבוא ולהתפלל כל נדרי. דא עקא, הביצוע עמד בסתירה להלכה מפורשת. לכן, במקום קידוש שם שמים קיבלנו חילול השם וחילול היום הקדוש והנורא. עוד מאבק בין דתיים לחילוניים המרחיק מהדת במקום לקרב.
הזוהר (שלח ק"ה) ציין שמקום תפילה בציבור הוא בבית הכנסת. הרחוב פרוץ אין בו קדושה. אני מציע לאנשי ראש יהודי לארגן מכאן ולהבא מניינים באולמות שיוסבו כהלכה לבתי כנסת זמניים. תפילה איננה הפגנה. תפילה מעולה היא זו הנאמרת מלב נשבר ונדכה. המקום המיועד לכך; בית הכנסת או בית המדרש.
השולחן ערוך (או"ח סי' צ' ה') פסק בדין מקום הראוי להתפלל עם הציבור: לא יתפלל במקום פרוץ כמו שדה. מצווה להתפלל במקום צנוע בו ניתן להתפלל בכוונה. מצות התפילה נלמדת מהכתוב "ולעבדו בכל לבבכם", איזוהי עבודה שבלב – זו תפילה. שמע קולנו! זו תפילה הבאה מעומק לב היהודי אל הבורא.
מעלת התפילה בבית הכנסת מוזכרת בתורה (במדבר כד, ה): מַה טֹּבוּ אֹהָלֶיךָ יַעֲקֹב מִשְׁכְּנֹתֶיךָ יִשְׂרָאֵל" (סנהדרין ק"ה ע"ב), הספורנו מבאר: אלו בתי כנסיות המיוחדים לשכן שמו שם ולקבל תפילת המתפללים. תפילה בכוונה חייבת להיות במקום צנוע שלא יהיה בה הסחת דעת. התייחדות שלך ובוראך ללא כל מחיצות.
אמר רב כהנא: חציף עלי מאן דמצלי בבקתא" (ברכות ל"ד ב') רב כהנא אומר: בעיני, כל המתפלל בשדה או בבקעה, מקום פרוץ ללא מחיצות, הוא חצוף. המגן אברהם (ד' ו') סבור שהטעם מפני שהמתפלל ברחוב מתגאה לומר אני מסוגל לכוון תפילתי אל בורא עולם ללא הסחת הדעת אע"פ שעוברי דרכים יעברו לידי וזו דרך גאווה וחוצפה. רש"י מבאר: רק המתפלל במקום צנוע חלה עליו אימת המלך ולבו נשבר. התוס' סוברים שעוברי אורח מסיחים דעת ומפריעים בתפילה.
מהטעם הנ"ל בזמן הקורונה סגרתי את בתי הכנסת במזכרת בתיה והעדפתי את תפילת היחיד איש איש בביתו. סברתי שאין להתפלל בחצרות ובגנים מן הטעם הפשוט שתפילה ללא כוונה היא כגוף ללא נשמה. האושר והשלווה הנובעים מתפילה זכה חבויים בפנימיות ולא בחיצוניות. בהסתפקות ולא בכוחי ועוצם ידי. בערבות ההדדית ולא בתפוס כפי יכלתך. בשעבוד היצרים ולא בהפקרות. באמונה בה' ולא בכוחי ועוצם ידי. כוחנו באחדותנו והיא היא הערובה לביטחוננו.
דרכי התורה נועם וכל נתיבותיה שלום. היהדות איננה מסיונרית. אורח חיים ע"פ התורה יוכיחו קבל עם ועולם שדרכנו היא דרך האור. קמעא מהאור יגרש הרבה מן החושך. לכל אדם נתונה הרשות להיות צדיק או רשע. אם ראית מנוול זה (יצר הרע) משכהו לבית המדרש והשכל ישתלט על היצר. פקח עיניך. ההחלטה בידך.
=======
הרב אפרים זלמנוביץ הוא רבה של מזכרת בתיה, ראש מכון העם והמדינה, מחבר ספרים והוגה דעות
מה דעתך בנושא?
31 תגובות
2 דיונים
ישראל אנגלמן
זלמנוביץ יודע היטב לרקוד מה יפית ראש יהודי.מקדש דם שמים ברבים
15:23 01.10.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ורד
איך בדיוק מכניסים מאות מתפללים לבית כנסת מלא ? ומה רע בתפילה בחוץ? חסר מקום לפעילויות אחרות? אדון אפרים, מצא משהו מועיל לעשות במקום להרעיל בארות
15:01 29.09.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הרב עמאר
עם כל הכבוד לר' זלמנוביץ, הוא טועה ומטעה! כל גדולי ישראל השתתפו פעם אחר פעם בקבלות שבת ועצרות תפילה שונות במרחב הציבורי. אסור לחנוק את היהדות רק באולמות סגורים. ההיפך הוא הנכון.
11:55 29.09.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שגית
כן ירבו רבנים כמוך
07:12 29.09.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
נכון מאד, במילא לא מעניין אותם תפילה הם רוצים להמשיך חיים לא יהודיים ככתוב יהודי מלשון של הודאה והם לא מודים לו, לא ממליץ להמשיך שם תפילות שילכו להתבולל כפי...
נכון מאד, במילא לא מעניין אותם תפילה הם רוצים להמשיך חיים לא יהודיים ככתוב יהודי מלשון של הודאה והם לא מודים לו, לא ממליץ להמשיך שם תפילות שילכו להתבולל כפי שהיה 3000 שנים , חבל אבל לא נצטער
המשך 05:52 29.09.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שוש
פשוט שמאל אנטישמי, שעוסק בהכפשה .
14:37 28.09.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עצוב לשמוע
מתקפל בפני המתיוונים.
12:42 28.09.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
זבלוש
פששש...איזה רב גאון.... בזבוז שהוא רב?במקום כ"כ קטן כמו מזכרת בתיה.... עם ישראל מפסיד. חבללל
12:30 28.09.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אריה אולבסקי
כל הכבוד לרב זלמנוביץ. אגב, מה לגבי תפילה בשדה בשירות צבאי שאין בו אוהל תפילה?
09:35 28.09.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הרב זייני אליהו
כל מי שכבוד התורה יקר בעיניו חש תחושה קשה כשצורך להעיר על דברי רב מתעורר לפניו. ובכל זאת, כיון שהבאת מקורות המחבר עלולה להטעות באופן נוראי קוראים שאינם אמונים על...
כל מי שכבוד התורה יקר בעיניו חש תחושה קשה כשצורך להעיר על דברי רב מתעורר לפניו. ובכל זאת, כיון שהבאת מקורות המחבר עלולה להטעות באופן נוראי קוראים שאינם אמונים על דברי תלמוד, אין ברירה אלא להדגיש אין כל יסוד לכל מה שנכתב לעיל ועוד שאין זה כלל נוגע למה שקרה ביום הכיפורים. יש כאן הפגנת התנהגות ידועה מחוגים מסויימים החוברים עם שונאי תורה כדי לרקוד 'מה יפית' וצער גדול הדבר. נוסף לכך: אם כבר אסור להתפלל ברחוב, אז חז"ל אסרו גם ללמוד תורה בשוק, וכתיבת מאמר בשוק האיטנרנטי הוא גם איסור. ודי למבין
המשך 08:56 28.09.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מר בחור
אסור גם ללמוד תורה ברחוב בקול. זה כתוב במסכת מועד קטן.
10:53 28.09.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר