המתפלל במרחב הציבורי הוא חצוף כלפי שמיא - סרוגים

המתפלל במרחב הציבורי הוא חצוף כלפי שמיא

אני מציע לאנשי ראש יהודי לארגן מכאן ולהבא מניינים באולמות שיוסבו כהלכה לבתי כנסת זמניים. תפילה איננה הפגנה. תפילה מעולה היא זו הנאמרת מלב נשבר ונדכה

author-image
המתפלל במרחב הציבורי הוא חצוף כלפי שמיא
  (צילום: איתי רון / פלאש90)

כוונת מארגני התפילות ביום כיפור במרחב הציבורי הייתה טובה; לאפשר לכל המעוניינים לבוא ולהתפלל כל נדרי. דא עקא, הביצוע עמד בסתירה להלכה מפורשת. לכן, במקום קידוש שם שמים קיבלנו חילול השם וחילול היום הקדוש והנורא. עוד מאבק בין דתיים לחילוניים המרחיק מהדת במקום לקרב.

הזוהר (שלח ק"ה) ציין שמקום תפילה בציבור הוא בבית הכנסת. הרחוב פרוץ אין בו קדושה. אני מציע לאנשי ראש יהודי לארגן מכאן ולהבא מניינים באולמות שיוסבו כהלכה לבתי כנסת זמניים. תפילה איננה הפגנה. תפילה מעולה היא זו הנאמרת מלב נשבר ונדכה. המקום המיועד לכך; בית הכנסת או בית המדרש.

השולחן ערוך (או"ח סי' צ' ה') פסק בדין מקום הראוי להתפלל עם הציבור: לא יתפלל במקום פרוץ כמו שדה. מצווה להתפלל במקום צנוע בו ניתן להתפלל בכוונה. מצות התפילה נלמדת מהכתוב "ולעבדו בכל לבבכם", איזוהי עבודה שבלב – זו תפילה. שמע קולנו! זו תפילה הבאה מעומק לב היהודי אל הבורא.

מעלת התפילה בבית הכנסת מוזכרת בתורה (במדבר כד, ה): מַה טֹּבוּ אֹהָלֶיךָ יַעֲקֹב מִשְׁכְּנֹתֶיךָ יִשְׂרָאֵל" (סנהדרין ק"ה ע"ב), הספורנו מבאר: אלו בתי כנסיות המיוחדים לשכן שמו שם ולקבל תפילת המתפללים. תפילה בכוונה חייבת להיות במקום צנוע שלא יהיה בה הסחת דעת. התייחדות שלך ובוראך ללא כל מחיצות.

אמר רב כהנא: חציף עלי מאן דמצלי בבקתא" (ברכות ל"ד ב') רב כהנא אומר: בעיני, כל המתפלל בשדה או בבקעה, מקום פרוץ ללא מחיצות, הוא חצוף. המגן אברהם (ד' ו') סבור שהטעם מפני שהמתפלל ברחוב מתגאה לומר אני מסוגל לכוון תפילתי אל בורא עולם ללא הסחת הדעת אע"פ שעוברי דרכים יעברו לידי וזו דרך גאווה וחוצפה. רש"י מבאר: רק המתפלל במקום צנוע חלה עליו אימת המלך ולבו נשבר. התוס' סוברים שעוברי אורח מסיחים דעת ומפריעים בתפילה.

מהטעם הנ"ל בזמן הקורונה סגרתי את בתי הכנסת במזכרת בתיה והעדפתי את תפילת היחיד איש איש בביתו. סברתי שאין להתפלל בחצרות ובגנים מן הטעם הפשוט שתפילה ללא כוונה היא כגוף ללא נשמה. האושר והשלווה הנובעים מתפילה זכה חבויים בפנימיות ולא בחיצוניות. בהסתפקות ולא בכוחי ועוצם ידי. בערבות ההדדית ולא בתפוס כפי יכלתך. בשעבוד היצרים ולא בהפקרות. באמונה בה' ולא בכוחי ועוצם ידי. כוחנו באחדותנו והיא היא הערובה לביטחוננו.

דרכי התורה נועם וכל נתיבותיה שלום. היהדות איננה מסיונרית. אורח חיים ע"פ התורה יוכיחו קבל עם ועולם שדרכנו היא דרך האור. קמעא מהאור יגרש הרבה מן החושך.  לכל אדם נתונה הרשות להיות צדיק או רשע. אם ראית מנוול זה (יצר הרע) משכהו לבית המדרש והשכל ישתלט על היצר. פקח עיניך. ההחלטה בידך.

=======

הרב אפרים זלמנוביץ הוא רבה של מזכרת בתיה, ראש מכון העם והמדינה, מחבר ספרים והוגה דעות

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
31 תגובות - 28 דיונים מיין לפי
1
חוץ מלקרוא להם חצופים ומסיונרים
דפנה | 27-09-2023 19:19
מה התכל'ס?
בסה"כ מדובר בפרנסה למיסיונרים חסרי מקצוע
רובי | 28-09-2023 7:40
תמיד תחפשו את הכסף שמאחורי הצדקנות
שנה ופירש
מישהו | 28-09-2023 0:06
מיסיונריות היא לשכנע להתגייר! חלילה לקרוא להחזרה בתשובה מיסיונריות, אבל מה לא עושים למען כותרת? כמובן כבודו לא טרח להביא מצבים בהם מוציאים תיבה לרחובה של עיר.
2
זוקף כפופים
ליכר | 27-09-2023 19:19
ברוך מחיה המתים
3
ואוווו מיסיונרים??
חיים | 27-09-2023 19:21
לאן הגענו? ראש יהודי הם ההיפך ממיסיון. הם ההיפך מחיצוניות. הם ההיפך מחיצוניות ומכל הרמיזות שנרמזו כאן כלפיהם. ואם הייתי במקומם הייתי תובע דיבה על הדברים שכתובים פה
4
באופן פלאי
אביתר | 27-09-2023 19:24
התפילה של ראש יהודי הייתה שנים בתוך בית כנסת (צר מלהכיל), ודווקא בזכות אותה הקורונה שגרמה לרב לשלוח את הציבור להתפלל יחיד בביתם, הם העבירו את התפילה למרחב הציבורי. אפשר להעביר ביקורת על יראת השמים, אבל האמת היא שבשביל זה צריך להיות מאוד מנותק מהמציאות. אנשי ראש יהודי הם אנשים שמוסרים את נפשם על הדבר. גם אם הם כפרטים היו מעדיפים תפילת יוכ בבית כנסת (או בסלון) ממוזג, בכז הם בוחרים בעם ישראל, ותהיה בטוח שהדבר נעשה בהכרעת רב. כך שלהביא כותרת פרובוקטיבית שמבקרת את יראת השמים שלהם, זה דבר שמעיד בעיקר על יראת השמים של הכותב.
5
בתחילת המאמר...
חיים ראובן | 27-09-2023 19:29
בתחילת המאמר אתה אומר -- על ההלכה מפורשת ??
6
זהירות: רב זה...
יעקב | 27-09-2023 19:46
זהירות: רב זה הוא איש שמאל. הזהרו מדבריו
7
ברור שהתפילה הייתה פרובוקציה
קר קרקר קרעי | 27-09-2023 19:49
מדובר במסית מקצועי עם ראש יהודי שחושב שהוא חכם גדול
8
השמולאנים חלאות המין...
אבשלום חום | 27-09-2023 20:22
השמולאנים חלאות המין האנושי
9
לא הבנתי. הבעיה...
שי | 27-09-2023 20:59
לא הבנתי. הבעיה שלא נהגו כפסק השולחן ערוך לדעת הרב או שנגרם עימות? ואם לא נהגו כהלכה מדוע לא כתב כן לפי שנה ושנתיים שגם אז התפללו במקום פתוח?
10
בגלל זה בתענית היו מוציאים את התיבה לרחובה של
יאיר | 27-09-2023 21:06
עיר... אוי אוי אוי
11
התפילה בכיכר דיזנגוף
קשקשן | 27-09-2023 22:40
מיועדת מלכתחילה לאנשים שמרגישים פחות בנוח בבית כנסת. תישאר במזכרת בתיה.
12
ההלכה מכוונת למתעניינים...
קטנדעה | 27-09-2023 23:04
ההלכה מכוונת למתעניינים ושומרי הלכה. יחד עם זאת מיסד מינחה קרי יצחק יצא לשוח בשדה. כנראה שהתוספות לא היה ידוע לו.. קיצר, לדעתי גם הפוסקים בעבר היו ממליצים על תפילה בכיכר כאשר זו האפשרות היחידה שאלפי אנשים ישמעו כל נידרי ונעילה. כדאי ומומלץ לפרגן במקום כל הזמן למצוא איך לשלול ולבקר
13
תמיד מחלוקות ...
אליהו | 28-09-2023 0:00
תמיד מחלוקות
14
סוףסוף דברי אמת ולא פוליטיקה. תודה לך רב
מיטל | 28-09-2023 0:51
רב סלמנוביץ ויש עוד אחרים ברחבי הארץ.
15
רוש יהודי מה שמענין אותם זה פוליטיקה ובגץ
שלומית | 28-09-2023 1:02
אמרו להם שאסור מחיצה.אבל העדיפו הפגנהמאשר לשמור על קדושת הייום. עשו חילול השם ונזק לכל מי שהגיע
16
אם הדיון על הלכות כוונה בתפילה בשטח פתוח- יש
דורון | 28-09-2023 7:16
תשובה (וצא וראה מה נוהגים עם ישראל בטיולים, קורונה, חסידי ברסלב בהתבודדות וכו') ואם כוונת הכותב מצד הפרובוקציה כביכול- אז שיכתוב זאת בבירור (וגם אז יש תשובה)
17
דווקא הפוך...
מוסטפא | 28-09-2023 8:36
אדרבא, בעת צרה לישראל מצווים אנו להוציא תיבה לרחובה של עיר ע״מ לשתף את כל העם בתפילה ותחנונים. המשנה ואח״כ הגמרא רואים ביציאה לתפילה במרחב הציבורי, רחובה של עיר, עניין גדול מאוד בעת צרה לישראל, וע״י שיתוף כל מי שאינו מבאי בית המדרש בתפילה ממנה יוושע.
18
שוב רב שמנסה למצוא תירוצים כדי למצוא חן?
מחמד | 28-09-2023 8:38
אדרבא ואדרבא בעת צרה לישראל יוצאים לרחובה של עיר!!!
19
מאמר נוראי
הרב זייני אליהו | 28-09-2023 8:56
כל מי שכבוד התורה יקר בעיניו חש תחושה קשה כשצורך להעיר על דברי רב מתעורר לפניו. ובכל זאת, כיון שהבאת מקורות המחבר עלולה להטעות באופן נוראי קוראים שאינם אמונים על דברי תלמוד, אין ברירה אלא להדגיש אין כל יסוד לכל מה שנכתב לעיל ועוד שאין זה כלל נוגע למה שקרה ביום הכיפורים. יש כאן הפגנת התנהגות ידועה מחוגים מסויימים החוברים עם שונאי תורה כדי לרקוד 'מה יפית' וצער גדול הדבר. נוסף לכך: אם כבר אסור להתפלל ברחוב, אז חזל אסרו גם ללמוד תורה בשוק, וכתיבת מאמר בשוק האיטנרנטי הוא גם איסור. ודי למבין
הרבה מלל ומעט טיעונים
מר בחור | 28-09-2023 10:53
אסור גם ללמוד תורה ברחוב בקול. זה כתוב במסכת מועד קטן.
20
כל הכבוד לרב...
אריה אולבסקי | 28-09-2023 9:35
כל הכבוד לרב זלמנוביץ. אגב, מה לגבי תפילה בשדה בשירות צבאי שאין בו אוהל תפילה?
21
פששש...איזה רב גאון.......
זבלוש | 28-09-2023 12:30
פששש...איזה רב גאון.... בזבוז שהוא רב?במקום ככ קטן כמו מזכרת בתיה.... עם ישראל מפסיד. חבללל
22
מתקפל בפני המתיוונים....
עצוב לשמוע | 28-09-2023 12:42
מתקפל בפני המתיוונים.
23
פשוט שמאל אנטישמי,...
שוש | 28-09-2023 14:37
פשוט שמאל אנטישמי, שעוסק בהכפשה .
24
נכון מאד, במילא...
משה | 29-09-2023 5:52
נכון מאד, במילא לא מעניין אותם תפילה הם רוצים להמשיך חיים לא יהודיים ככתוב יהודי מלשון של הודאה והם לא מודים לו, לא ממליץ להמשיך שם תפילות שילכו להתבולל כפי שהיה 3000 שנים , חבל אבל לא נצטער
25
כן ירבו רבנים...
שגית | 29-09-2023 7:12
כן ירבו רבנים כמוך
26
טועה ומטעה
הרב עמאר | 29-09-2023 11:55
עם כל הכבוד לר' זלמנוביץ, הוא טועה ומטעה! כל גדולי ישראל השתתפו פעם אחר פעם בקבלות שבת ועצרות תפילה שונות במרחב הציבורי. אסור לחנוק את היהדות רק באולמות סגורים. ההיפך הוא הנכון.
27
מה קורה לציונות הדתית
ורד | 29-09-2023 15:01
איך בדיוק מכניסים מאות מתפללים לבית כנסת מלא ? ומה רע בתפילה בחוץ? חסר מקום לפעילויות אחרות? אדון אפרים, מצא משהו מועיל לעשות במקום להרעיל בארות
28
זלמנוביץ יודע היטב...
ישראל אנגלמן | 01-10-2023 15:23
זלמנוביץ יודע היטב לרקוד מה יפית ראש יהודי.מקדש דם שמים ברבים