כוונת מארגני התפילות ביום כיפור במרחב הציבורי הייתה טובה; לאפשר לכל המעוניינים לבוא ולהתפלל כל נדרי. דא עקא, הביצוע עמד בסתירה להלכה מפורשת. לכן, במקום קידוש שם שמים קיבלנו חילול השם וחילול היום הקדוש והנורא. עוד מאבק בין דתיים לחילוניים המרחיק מהדת במקום לקרב.

הזוהר (שלח ק"ה) ציין שמקום תפילה בציבור הוא בבית הכנסת. הרחוב פרוץ אין בו קדושה. אני מציע לאנשי ראש יהודי לארגן מכאן ולהבא מניינים באולמות שיוסבו כהלכה לבתי כנסת זמניים. תפילה איננה הפגנה. תפילה מעולה היא זו הנאמרת מלב נשבר ונדכה. המקום המיועד לכך; בית הכנסת או בית המדרש.

השולחן ערוך (או"ח סי' צ' ה') פסק בדין מקום הראוי להתפלל עם הציבור: לא יתפלל במקום פרוץ כמו שדה. מצווה להתפלל במקום צנוע בו ניתן להתפלל בכוונה. מצות התפילה נלמדת מהכתוב "ולעבדו בכל לבבכם", איזוהי עבודה שבלב – זו תפילה. שמע קולנו! זו תפילה הבאה מעומק לב היהודי אל הבורא.

מעלת התפילה בבית הכנסת מוזכרת בתורה (במדבר כד, ה): מַה טֹּבוּ אֹהָלֶיךָ יַעֲקֹב מִשְׁכְּנֹתֶיךָ יִשְׂרָאֵל" (סנהדרין ק"ה ע"ב), הספורנו מבאר: אלו בתי כנסיות המיוחדים לשכן שמו שם ולקבל תפילת המתפללים. תפילה בכוונה חייבת להיות במקום צנוע שלא יהיה בה הסחת דעת. התייחדות שלך ובוראך ללא כל מחיצות.

אמר רב כהנא: חציף עלי מאן דמצלי בבקתא" (ברכות ל"ד ב') רב כהנא אומר: בעיני, כל המתפלל בשדה או בבקעה, מקום פרוץ ללא מחיצות, הוא חצוף. המגן אברהם (ד' ו') סבור שהטעם מפני שהמתפלל ברחוב מתגאה לומר אני מסוגל לכוון תפילתי אל בורא עולם ללא הסחת הדעת אע"פ שעוברי דרכים יעברו לידי וזו דרך גאווה וחוצפה. רש"י מבאר: רק המתפלל במקום צנוע חלה עליו אימת המלך ולבו נשבר. התוס' סוברים שעוברי אורח מסיחים דעת ומפריעים בתפילה.

מהטעם הנ"ל בזמן הקורונה סגרתי את בתי הכנסת במזכרת בתיה והעדפתי את תפילת היחיד איש איש בביתו. סברתי שאין להתפלל בחצרות ובגנים מן הטעם הפשוט שתפילה ללא כוונה היא כגוף ללא נשמה. האושר והשלווה הנובעים מתפילה זכה חבויים בפנימיות ולא בחיצוניות. בהסתפקות ולא בכוחי ועוצם ידי. בערבות ההדדית ולא בתפוס כפי יכלתך. בשעבוד היצרים ולא בהפקרות. באמונה בה' ולא בכוחי ועוצם ידי. כוחנו באחדותנו והיא היא הערובה לביטחוננו.

דרכי התורה נועם וכל נתיבותיה שלום. היהדות איננה מסיונרית. אורח חיים ע"פ התורה יוכיחו קבל עם ועולם שדרכנו היא דרך האור. קמעא מהאור יגרש הרבה מן החושך.  לכל אדם נתונה הרשות להיות צדיק או רשע. אם ראית מנוול זה (יצר הרע) משכהו לבית המדרש והשכל ישתלט על היצר. פקח עיניך. ההחלטה בידך.

=======

הרב אפרים זלמנוביץ הוא רבה של מזכרת בתיה, ראש מכון העם והמדינה, מחבר ספרים והוגה דעות