שלום לרב ישראל רוזן,

כאב לי לקרוא את מאמרך המתלהם ב'שבת בשבתו' פרשת מטות. מה מטרתו של מאמר זה? לחנך את הנוער שלנו?לתת עצה לקבינט ולצה"ל? לקבוע רף מוסרי חדש? לקבוע שמי שחושב כשמאלני הוא בוגדני? (אם כן מה דינו של שמאלני בוגדני?) האם דמות רבנית מוכרת השולטת על עיתון צריכה לכתוב בלשון מתלהמת כזו תמהני?

קראתי היטב את המאמר, ראיתי המון ציטוטים תנ"כים אף לא אחד של חז"ל (למעט במד"ר), האם לא למדונו חז"ל לקרוא את התורה בעין מוסרית יותר ולכן קבעו ש:

  • עין תחת עין (מה שדרשת לעשות לחמס!) ממון.
  • המקנא לאשתו רבי אליעזר אומר מקנא לה על פי שנים – דבר שאין לו זכר בתורה שבכתב.
  • בן סורר ומורה יתקיים רק כאשר אביו ואמו יהיו שווים בקול ובמראה – רחוק מפשט הכתובים
  • עיר הנדחת לא הייתה ולא עתידה להיות ולמה נכתבה לומר דרוש וקבל שכר – שלא כפשט.

וכך עקרו חז"ל בדרשותיהן בעיות מוסריות כבדות המופיעות בתנ"ך וטוב שכך. האם אנו רוצים לחזור לדו קרב על הבאר (שמואל ב' פרק ב 14) או לזרוק חנית על המאיים הפוליטי (שמואל א י"ח 11) – לדעתי לא ומהי דעתך?

אני כותב את הדברים אחרי שהצבא מפעיל כוח רב בעזה (וטוב שכך) ולאחר נפילת לא מעט חיילים הלילה (בעיקר מגולני) אבל דרישתך לזרוק פצצות ללא הבחנה בכל מקום ברצועת עזה כפי שהם נוהגים עלינו נראית לי בלתי מוסרית בעליל האם כך אתה רוצה לחנך את הדור הצעיר? האם אנו רוצים להגיע למצב שאין בית בעזה בית שאין שם מת כמו שהצעת במאמרך? האם זה יקדם את בטחון מדינת ישראל לטווח ארוך? חוששני שלא .

במידה מסוימת אתה מזכיר לי את קצרי הרוח שבעמנו "שלום עכשיו " משיח עכשיו" – ומכאן "הכנעת החמאס ותושבי עזה עכשיו" המציאות היא מורכבת ולכן צריך לפעול בשיקול דעת ולא בהתלהמות תוך "שריפת המועדון".

אני מקווה שיהיה לרב את הכח לחזור בו מהתפיסה המתלהמת – ש"מבעירה" את הציבור שבלאו הכי "מילא עצמו בדלק" בתקופה האחרונה. נראה לי שתפקיד הרב לכבות דלקות ולא להבעירן. אולי נלמד מדרכה של רחלי פרנקל שאבדה את בנה שנחטף אבל שמרה על אנושיותה לאורך כל הדרך .

ה' יעזרנו להמשיך במלחמה ולתת מכה לאויבנו עם מינימום נפגעים מתוך מחשבה ושיקול דעת.

==

ישראל יגל הוא איש עסקים.