הרב מנחם פרל, שעומד בראש מכון צומ"ת, העוסק במפגש בין דרישות ההלכה להתפתחות הטכנולוגיה, כותב בטור מיוחד, על הדרכים בהם צריך לפעול כאשר ראש השנה יוצא בשבת, מה מותר להכין ואיך, באיזה דרך לכוון את שעוני השבת ואיך לחמם את ארוחות החג.
הכנת משבת ליו"ט
אין להתחיל בהכנות ליום ב' של ר"ה לפני צאת השבת. לאחר יציאת השבת ע"פ הזמן הכתוב בלוחות, יש להעביר אש מנר קיים. להדליק ולברך על נר יו"ט ושהחיינו. וכן עושים הבדלה על סדר הקידוש. השנה משווק תחליף 'נר נשמה' עם הצתה אלקטרונית אוטומטית – מי שלא הדליק נר נשמה רשאי באופן עקרוני להשתמש בו על מנת להדליק נר או לבשל לכבוד החג– מומלץ לברר את פרטי האישור ההלכתי המצורף לו (לא מבית מכון צומת).
הדלקת וכיבוי אש בכיריים ביו"ט
אין להשתמש בהצתה אלקטרונית בחג, ויש לנתק את שקע החשמל של הכיריים על מנת שלא יופעל עם סיבוב ברז הגז. חיישן בטיחות המונע דליפת גז המותקן בכיריים החיישן (תרמוקפל) מושפע מחום האש, ונוצר בו מתח חשמלי (גם כאשר התנור מנותק מהחשמל), אעפ"כ, עמדת מכון צומת שאין איסור בהפעלתו (הן מצד הגדרת 'אוכל נפש' והן מצד איסור חשמל בשבת). יש לציין שכיבוי על ידי הכנסת כף בין החיישן ללהבה – נתון במחלוקת הפוסקים, ומהווה סיכון בטיחותי למשתמש. הדרך המומלצת לכיבוי האש היא באמצעות 'חגז' המהווה פתרון לכתחילה מבחינה הלכתית (ללא הסתמכות על גרמא) ומומלץ בטיחותית (יש להתקין ע"י טכנאי גז מורשה).
מיחמים
מאחר ובכמה מיחמים התרמוסטט רגיש מאד, וכל הוספת מים קרים עלולים להפעיל מיד את מערכת החימום החשמלית, מומלץ להוסיף מים קרים למיחם רק במידה שמצויין היתר כזה באישור המוצר. ניתן לראות באתר מכון צומת את רשימת המיחמים בהם ניתן להוסיף מים ללא חשש.
קולרים (מיקר)
ימוש בקולר עלול לגרום להפעלת המדחס הגורם לקירור המים. בקולר קטן החשש הוא גבוה, ולכן עמדת מכון צומת היא להתיר את השימוש בו רק כאשר יש בו מנגנון הגורם לקירור המים בלא השפעת המשתמש. מדובר במנגנון המשכת מצב – כל קבוע זמן המדחס מתחיל לפעול אוטומטית, ואם יש צורך בקירור המים – הוא ממשיך לעבוד עד להגעה לטמפ' הרצויה.
שעון שבת
ראוי לכוון את השעון שבת לשעות המתאימות לפני כניסת החג, ולהמנע מלהתעסק בו במהלך החג. במקרה הצורך, מותר להאריך מצב קיים, כפי הנהוג ביום השבת. בשעת הדחק (לא באופן קבוע) יש היתר מיוחד ביום טוב גם להקדים הפעלה (גרמא מותרת ביום טוב ולא בשבת). כמובן שאין לגרום להפעלה מיידית על ידי נגיעה בשעון שבת!.
מעלית שבת
דעת הרב שלמה זלמן אוירבך זצ"ל, היא שמותר לכתחילה להשתמש במעלית הפועלת באופן אוטומטי מלא ('מעלית שבת' מאושרת) בשבת ויום טוב, ואין לחשוש לכך שמשקל האדם משפיע על המערכת החשמלית. יחד עם זאת, ישנן בעיות רבות היכולות להיגרם בשימוש במעלית שבת לא מאושרת, כגון פתיחת הדלת על ידי חיישן פוטואלקטרי המזהה את הנכנס. לכן יש להקפיד להשתמש במעלית שבת בעלת אישור הלכתי בתוקף.
מכשיר שמיעה
מצוות שמיעת שופר היא מצווה מן התורה. דעת הרבה פוסקים שהיא צריכה להיעשות באופן טבעי וללא מכשיר שמיעה שהוא מתווך חיצוני. לפי שיטה זו, חרש שאיננו מסוגל לשמוע באופן טבעי הרי הוא פטור מהמצווה, וגם לא יכול להוציא אחרים ידי חובה (אך יש מקרים שיכול לתקוע בהם, ראו בשו"ת באהלה של תורה ה,מז).
לולאות שמיעה
בבתי כנסת גדולים (או עם בעיות אקוסטיקה) יש צורך בסיוע נוסף מלבד מכשיר השמיעה בשביל לשמוע את קול החזן. כיום ישנה אפשרות של שימוש בלולאות שמיעה המתלבשות על מכשיר השמיעה (כמעט שאינן מורגשות) ומותרות לפי ההלכה (בהתאם לסוג שלהם – יש להתייעץ), והדבר מומלץ.
מעלונים
בימים הנוראים ולמצוות תקיעת שופר מגיע ציבור גדול שלא נמצא כל השנה בבית הכנסת. אם בית הכנסת עדיין איננו מונגש – ראוי להתקין בו מעלון עם פיקוד גרמא.
מה דעתך בנושא?
0 תגובות
0 דיונים