פרשת הרב טאו | מה ראה הרב מדן להתערב כעת?
בשעה זו בזמן שהתיק בנושא הרב טאו נמצא בחקירה, מהי מטרת מכתבים פומביים שמוציאים שם רע על התנהגותו הפסולה לכאורה של הרב טאו כאשר אף אחת מההאשמות לא הוכחה כנכונות?

המכתב שפרסם הרב יעקב מדן בנוגע להאשמות נגד הרב טאו מעורר תמיהה.
מזה חודשים ארוכים התיק נמצא בחקירת המשטרה והפרקליטות; מה הצורך להתערב כעת, כאילו כדי להשפיע על ההחלטה התלויה ועומדת?
בנושא זה מעניין לציין כיצד פעל הרב קוק במהלך משפט סטבסקי המפורסם על רצח חיים ארלוזורוב.
הרב קוק האמין כי החשודים לא ביצעו את הרצח הנפשע הזה. במהלך המשפט, הוא שמע על ההודאה של ערבי אחד, עבדול מג'יד, שישב בכלא ביפו על פשע אחר, שהוא ביצע את הרצח. חוקר המשטרה הבכיר, בכור שטרית, חשף את העניין בפגישה אישית עם הרב יעקב מאיר, הרב הספרדי הראשי, והודיע לו כי סטבסקי חף מפשע.
הרב קוק שמע זאת מהרב מאיר. אחר כך עורך הדין, ד"ר מרדכי עליאש, חברו הקרוב של הרב קוק, הודיע לרב כי מג'יד חזר על הודאתו בפניו. יתרה מכך, התלמיד האדוק של הרב קוק, הרב אריה לוין הצדיק, ביקר את סטבסקי מספר פעמים בבית הכלא והיה משוכנע בחפותו.
בנוסף לעוול סביב הרצח עצמו, הרג פעיל ציוני היה סמל מבשר אימה עבור המפעל הציוני, אשר הורעל בשנאת אחים בעקבות המקרה, מחנה אחד פונה כנגד המחנה האחר, והזכיר לו את שנאת החינם שהובילה לחורבן ירושלים ובית המקדש השני.
לחץ גדול הופעל על הרב קוק להתבטא בהגנה על היהודים שהואשמו בפשע. אחד מהם, אב"א אחימאיר, כתב לו מכתב נרגש מלא בביקורת מתא הכלא שלו: "אתם היהודים שבטוחים בצדקתנו, ונותרים ספונים בבתיכם, כיצד תוכלו להביט בעינינו? האם מנהיגי הדור הזה לא יצטרכו לשלם על הבושה הזאת? במשפט בייליס, הרב של מוסקבה, רבי מזא"ה,יהי זכרו ברוך, קם בהתנגדות חסרת מורא כנגד מערכת המשפט המושחתת של הגויים הערלים, על מנת להגן על כבוד ישראל. האם מנהיגי התורה של ימינו אנו לא יפעלו כמותו ויקומו להגנת הצדק? הרבי מזא"ה, יהי זכרו ברוך, לא שתק. האם הרב קוק יעשה זאת?".
הרב קוק שתק כל עוד חקירת המשטרה והמשפט המשיכו להתנהל, הוא לא התבטא בפומבי על כך שהוא מאמין ששלושת האנשים שהואשמו בפשע הינם חפים מפשע. הוא עצמו התפלל בפרטיות לזיכויים, והורה לתלמידיו בישיבה לקרוא עבורם פרקי תהילים מדי יום, אבל מכיוון שלא רצה להפריע לחקירה המתמשכת, ולא להשפיע על החלטת השופטים, הוא לא דיבר על כך כלל, והתעלם מבקשות האנשים להביע דעה פומבית.
"עת לחשות ועת לדבר", אמר הרב הקוק, מצטט את דברי המלך שלמה במגילת קהלת. הוא קיווה כי הצדק ינצח באמצעות מערכת המשפט, ללא כל השפעה חיצונית, מאמין בכל ליבו בטוב הפנימי של בני האדם. רק אחרי המשפט, כאשר אברהם סטבסקי הורשע ברצח ועונש תלייה ריחף מעל ראשו, הרב קוק מיד הרים את העט משולחנו, הניח דף נייר לפניו וכתב את הכרזתו הפומבית על מנת שכמה שיותר רבנים יהיו מסוגלים לחתום עליה.
"אל היישוב; אנו הח"מ מוצאים את עצמנו עומדים במאורע כזה המחייב אותנו להעיר את הלב של כל ישראל, ושל כל האנושיות הישרה בלבבה, נגד הסכנה הגדולה, שבירושלים עומד כעת דם נקי להישפך חלילה, אם לא נקום כאיש אחד בכל כוח הקדושה הצדק והכבוד, להגן על הנפש הנקייה שלא תספה ח"ו, ושלא יהיו עלינו דמים. אברהם סטבסקי, יכולים אנו כולנו להעיד מתוך הכרתנו המצפונית, הטהורה והברורה לפני אלקים ואדם, שהוא נקי לגמרי מאשמת הדם של רצח חיים ארלוזורוב. האמת המוחלטת הידועה לנו מכל הצדדים הייתה כאן דווקא בחלקו של המיעוט מבין השופטים, שהתנגד אל פסק דין זה והכיר אותו למשפט של שפך-דם נקי. אסור לנו לעמוד מנגד! כל מי שיש ניצוץ אלוקים בלבבו מכל ישראל ומכל האדם חייב למחות נגד החטא הנורא הזה של שפיכות דם נקי וצדיק, ולהשפיע בכל מה שבידו לתקן את עיוות המשפט הזה ולהציל את הקורבן הטהור הזה, אברהם סטבסקי, ולהשיב לו בלי איחור את צדקתו ואת חופשו הגמור. הננו מצהירים מתוך מצפון לבבנו כי אברהם סטבסקי הוא נקי ואין לו קשר במעשה הרצח!".
לפיכך, ניתן לשאול – בשעה זו בזמן שהתיק בנושא הרב טאו נמצא בחקירה, מהי מטרת מכתבים פומביים שמוציאים שם רע על התנהגותו הפסולה לכאורה של הרב טאו כאשר אף אחת מההאשמות לא הוכחה כנכונות?
=======
צבי פישמן הוא במאי וסופר, מחבר סדרת הספרים 'טוביה בארץ המובטחת'
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו