פרשת הרב טאו | 6 קושיות על מכתבו של הרב יעקב מדן
הרב יעקב מדן קורא לנו, הציבור, לתמוך במתלוננות נגד הרב טאו מבלי שהוא יודע לומר בוודאות שהן אכן הנפגעות ולא הפוגעות
השבוע פרסם הרב יעקב מדן, ראש ישיבת הר עציון, מכתב בו הוא קרא לחקור ולבדוק את הטענות הרבות המופנות כלפי הרב טאו, זאת ככל הנראה לאור בירור מסוים שהוא עשה בנושא.
אבל, כשקוראים היטב את המכתב של הרב מדן עולות שאלות קשות מאוד על התוכן שכתוב בו, מכמה סיבות:
1. כאשר יש בירור בין שני אנשים התורה מצווה עלינו לחפש את האמת ואת הצדק. לפי התורה אין שום משמעות לזהותם האישית או מעמדם החברתי של הנידונים. התורה מצווה אותנו: "לא תעשו עול במשפט". ומהו אותו העוול? המחשבה שאם מדובר בעני או עשיר, חזק או חלש – אזי צריך להטות את הדין לטובת העני או החלש. לכן התורה מזהירה אותנו: "לא תשא פני דל ולא תהדר פני גדול – בצדק תשפט עמיתך" (ויקרא יט טו).
לעומת זאת, לפי ערכי הפוסט מודרנה אין משפט צדק כי לא האמת חשובה אלא הזהות. העולם מחולק לחזקים וחלשים – והחלש תמיד צודק. אין עיוות משפט וחוסר צדק יותר גדול מזה, משום שבמציאות עני יכול לפגוע בעשיר, חלש יכול לפגוע בחזק, אשה יכולה לפגוע בגבר.
הרב מדן מעיד על עצמו במכתב שהוא לא יודע מה האמת ושאין לו מושג אם אכן הרב טאו פגע בנשים אלו, או שמא הן אלו שפוגעות בו. יחד עם זאת הוא קורא להקשיב לתלונות כי צריך לשמוע לדעתו את "צעקת הדל ואת צעקת הנערה הנפגעת" – אבל רגע, אם הוא לא יודע מה קרה, אז מי אמר שיש בכלל נערה נפגעת? ובכלל, מי הוא הדל בסיפור – אשה מסכנה שנפגעה, או רב שמכפישים את שמו בהאשמות שווא?
בהמשך הוא קורא לכולנו לתמוך במתלוננים – אבל כאן הבן שואל, למה לתמוך בצד אחד אם אנחנו לא יודעים מי צודק? אולי נמצא את עצמנו תומכים בצד הפוגע? בנשים שמעלילות עלילת שווא אכזרית? איך יודעים לצד מי לעמוד אם אנחנו לא יודעים מי הוא הפוגע ומי הנפגע?
אבל כנראה שלדעתו של הרב מדן ברגע שאשה פשוטה מתלוננת על גבר שהוא רב גדול ובעל השפעה –צריך לתמוך באשה החלשה. שימו לב, הרב מדן קורא לכולנו לתמוך בנשים שלדעתו הן חלשות – מבלי שאנחנו יודעים שהן צודקות.
2. אבל זה לא נגמר בזה ולצערי יש עוד הטעיה במכתבו. הרב מדן ציין ששלושה אנשים התלוננו בפנים חשופות, כדי לחזק את ההשערה שיש דברים בגו. אבל אני לא מכיר שום מקור בתורה, ולהבדיל לא במשפט הפלילי – שהעובדה שאדם מוכן לחשוף את פניו מעידה על אמיתות דבריו. באיזה עולם בדיוק חשיפת הפנים בציבור הפכה להיות קריטריון לאמת או לבירור המציאות? דבר כזה מתאפשר רק בעולם בו הצדק בבתי דין או בתי משפט התחלף במשפטי שדה ציבוריים המוכרעים לפי עיצוב דעת ורגש קהל. ולא רק זאת, דבריו אלו נגועים גם בחוסר ישרות, משום שהרב מדן לא ציין שאחת משלושת המתלוננים בפנים חשופות כנראה לוקה בנפשה וטוענת שהרב טאו נאצי, ומתלונן נוסף מבין השלשה שהתלוננו בפנים חשופות אושפז במחלקה פסיכיאטרית.
3. הרב מדן הזכיר שלצוות ניהול המאבק הגיעו תלונות רבות נגד הרב טאו, מה שיוצר את הרושם שאכן יש דברים בגו. אולם הוא לא הסביר לנו מי הם אנשי הצוות הללו? האם הם אנשי מקצוע שיודעים לבחון מקרים כאלו? האם הם חוקרים מקצועיים? האם הם קיבלו עדות מכלי ראשון או רק שמועות? האם הוא עצמו בדק שהם אכן קיבלו בכלל את כל התלונות הללו? ואם הוא לא בדק, מדוע הוא מציין זאת ויוצר חשדות שווא על הרב טאו?
4. הרב מדן לא כתב מה מטרת המכתב. הרי כל הפרטים בו ידועים כבר ואפילו המשטרה כבר חקרה את הנושא. מה הוא בא לחדש? אם המכתב מיועד למשטרה או לפרקליטות, מדוע הוא פרסם זאת בציבור? מדוע הוא פרסם את המכתב במקרה יום לפני עצרת שנערכה מחוץ לכנסת הקוראת להביע תמיכה בנחמה תאנה? הפגנה שלפי הפרסום גם אשתו של הרב מדן הייתה אמורה להשתתף בה. האם יכול להיות שהוא ניסה ליצור לחץ ציבורי שישפיע על הפרקליטות או בתי המשפט?
5. מדוע במכתב של תלמיד חכם מערכת השיקולים של התורה נעדרת לחלוטין? כיצד בודקים עובדות, מתי מותר להאמין ומתי מותר לפרסם על אדם האשמות וכו'. מדוע הוא לא מסביר במכתבו למה אין בתוכן הדברים שלו משום הוצאת שם רע, ביזוי תלמידי חכמים, פגיעה בכבודו של אדם, או חשש לסיוע לעוברות עברה?
6. אם הרב מדן מתיימר להציג עמדה של צדק ומוסר, מדוע הוא לא פונה גם לצד השני, במכתב זה? כלומר, באותה מידה שהוא קורא לבדיקת העובדות בגלל שיש ספק, הייתי מצפה שהוא יפנה לאותם אנשים שטוענים בוודאות שהרב טאו פגע – שיחדלו ממעשיהם עד שהצדק יצא לאור. אולי אותו צוות ניהול מאבק הוא בעצם צוות לרדיפת הרב טאו? מדוע אין הוא מוחה בפני נשים כגון אוריה מבורך הכותבים בריש גלי שוב ושוב שהרב טאו אנס במאה אחוז? או באותן נשים שמפגינות עם שלטים בהן נכתב שהרב טאו פגע בוודאות?
לצערי הרב, שאלות כבדות משקל עולות ממכתבו וראוי שתלמיד חכם יתן הסבר לציבור על תוכן מכתב זה שעל פניו עומד במנוגד לתורה וגם במנוגד למוסר הטבעי.
=======
הרב איתן קופמן הוא חבר בארגון 'תודעת זהות'
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו