מתנה גדולה הגישו אתמול המסתננים לקואליציה. תוך רגע כל הימין הזדרז להסביר שמוכרחים לגרש את המסתננים המתפרעים ומי שחסם וחוסם זה בג"ץ, ולכן עד שלא נהפוך עולמות לדאוג לרוב מסורתי בבית המשפט העליון לא נוכל להזיז אצבע במדינה הזו.

ובאמת, ליהודי דתי קל מאד להצדיק גירוש מסתננים.

התורה מדריכה אותנו לא להשאיר גויים בארץ, וכשמדובר במסתננים שממררים את חיי התושבים של דרום תל אביב, קל לנו מאד לדאוג לאחים שלנו ולא לפליטים שרק פוגעים בנו. בפרט שהשיקולים של בג"ץ נובעים ממקום שממעיט בערך הלאומיות, כדרכו.

אבל בכל זאת לדעתי צריך לחשוב טוב איך עושים זאת בצורה שתמזער את הנזק, גם אחרי שיקום לנו בג"ץ מתוקן.

כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .

מפכ"ל המשטרה על התפרעויות האריתראים (דוברות המשטרה)

הסיבה היא שחזרנו רק לפני רגע מאלפיים שנה בגלות, כדי לממש סוף סוף את הייעוד המקראי שלשמו נוצרנו – ונברכו בך כל משפחות האדמה.

אנו לא חיים עבור עצמנו, אלא עבור המלכת ה' בעולם, ההמלכה שעליה נתפלל עוד מעט במשך יומיים תמימים.

שתי עובדות אלו, בנוסף לתבלין האנטישמיות, גורמות לכך שהעולם מסתכל עלינו בשבע עיניים.

עם שהיה נתון לחסדי אומות העולם במשך כל כך הרבה זמן ולפתע קיבל עצמאות, נבחן בקפידה איך כעת הוא מתייחס למיעוטים החיים בקרבו, לפליטים המגיעים אליו כפי שהוא הגיע כפליט במשך מאות שנים למגוון ארצות ומדינות.

כאשר העם הזה לא רק חוזר מגלות ומקים לעצמו ממלכה, אלא מטרת הממלכה שלו היא לקדש את שם ה' בעולם, אך טבעי שיסתכלו האם הוא אכן מוסרי מספיק כדי להיות מורה הדרך של האנושות.

אפשר בבית המדרש להסביר היטב למה המוסר היותר נכון הוא כן לגרש את המסתננים, אבל עובדתית העולם המערבי רואה בדאגה לפליטים ערך מוסרי עליון. אירופה נקרעה סביבו.

במצב שכזה, תמונות של אוטובוסים גדושים במסתננים שיסולקו מארץ ישראל, לא יוביל לקידוש שם ה' בעולם. יטענו כלפינו שאיננו יכולים להתיימר להאיר את האנושות אם כך אנו מתייחסים לפליטים, בפרט אחרי שהיינו פליטים בעצמנו לא מעט שנים.

מה הפתרון? אין פתרון קסם. אפשר להגביר את האכיפה והמשילות באזורים הללו, אפשר להציע מענק כספי לכל מי שעוזב, אפשר לשלם למדינות אחרות שיקלטו אותם. ייתכנו כמה פתרונות. אפילו לצאת במסע הסברה למה אירופה טועה והמוסר היותר עמוק וצודק הוא לגרש אותם, זו אופציה עדיפה.

אבל אסור לנו, כיהודים דתיים, לתמוך אוטומטית בגירוש.

לא כי זה לא צודק, אלא כי יש לנו אחריות לתפקיד ההיסטורי שלנו. הייעוד שלנו הוא לקדש את שם ה' בעולם, והוא חייב להיות בסל השיקולים שלנו.

איך נעמוד עוד כמה ימים ונבקש מלוך על כל העולם כולו בכבודך, כשהמשימה הזו לא נמצאת במכלול השיקולים של המנהיגים שלנו, לרבות חובשי הכיפה שביניהם?

=======

הרב דניאל סגרון הוא ר"מ בישיבה הגבוהה 'תפארת ישראל' ביד בנימין