השתוממתי לקרוא את דבריו של איש התקשורת שמעון ריקלין שכתב: "ממתי תפילה בקבר יוסף מצדיקה את פציעתם או חלילה פגיעה חמורה יותר בחיילי צהל היקרים שלנו? או באלו הנוסעים להתפלל שם? הלא צווינו: ונשמרתם מאוד לנפשותיכם?"

ההתייחסות לעלייה לקברו של יוסף הצדיק כאל קבר ועצמות בלבד מבטאת תפיסה שטחית מאוד ופגאנית. אכן אין כל מצוה להשתטח על קבר בכלל, ובפרט לא מצד עצמו, ובמצבים מסוימים אף פקידת קברים יכולה להוות כשל חינוכי ורוחני.

אך יחסינו לקבר יוסף הינו יחס של חיים. פקידת קבר יוסף מחברת אותנו לגדלותו, צדקתו ומסירותו למען עמו, ולחיבתו את ארץ ישראל וזהותו העברית, שכמלך בקשתו היחידה מבני ביתו ולהיקבר בה בגאולתם ובביאתם לארץ. הקשר עם יוסף מעורר בנו את דמות ההוד והטוהר שביטא בחייו.

כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .

המפכ"ל בקבר יוסף (צילום: רועי חדי)

פקידת יוסף אינה מפגש עם אבן אלא היא ממשק עם דמותו מלאת הטוהר והמסירות של אחד מאבני היסוד של האומה הישראלית, ובאמצעות קשר של חיים זה אנו מחיים בתוכנו את זיו אומר חייו.

העלייה לקבר יוסף ממשיכה להזכיר לנו שאיננו יכולים לשכוח את שכם שלנו, שהינה חלק מארץ ישראל וחלק מהחיבור הנצחי של עמנו לחבל ארץ זה. העלייה לשכם מאותתת לאויבנו, כי לא שכחנו ועוד נשוב! ובכך ממשיכים אנו את דרכו של יוסף בשמירת זהותו העברית וקישורו לארץ ישראל באומרו, "כִּֽי־גֻנֹּ֣ב גֻּנַּ֔בְתִּי מֵאֶ֖רֶץ הָעִבְרִ֑ים", וכפי שביאר הרמב"ן וטעם מארץ העברים – מארץ חברון אשר גרו שם אברהם יצחק ויעקב, כי אברהם שהיה ראש היחס נקרא אברהם העברי… ועל כן נקראו כל זרעו העברים. והם עצמם יחזיקו את שמם כן שלא יתערבו בעמי הארצות הכנענים, והוחזק השם הזה בכל זרע ישראל לעולם. וזה טעם הביא לנו איש עברי, כי יוסף אמר להם עברי אנכי, ולא רצה שיחזיקוהו בכנעני.

מספרים על אימו של מרן הראי"ה קוק זצ"ל שבעלייתה לא"י פגשה על הספינה נזירה שסיפרה לה שהיא עולה לפקוד את קברו של אלוהיה, ולשאלת הנזירה להיכן היא עולה, השיבה אימו של הרב, אני עולה לאלוקים החיים שלי השוכן בארץ ישראל, הקשר שלנו עם ארצנו ואבותינו הינו קשר של חיים ולא של מתים.

לכן לא אל הקברים עינינו ופנייתנו, כי אם מה שהותירו והטביעו בחיי חיותם כאן בארץ החיים, ולכן אין זה באמת משנה היכן בדיוק נקבר יוסף, שהרי שכם כולה נכרכה עם דמותו של יוסף והיא ממשיכה להקרין על בניו לדורות ומכוח זה גם נזכה לשוב ולכונן חבל ארץ זה שנקנה ע"י אבי יוסף, יעקב אבינו.