כבכל תחילת זמן אלול, גם הבוקר התמלאה הרשת בעצות לתלמידים ולתלמידות הפותחים את שנת הלימודים בישיבות, במכינות ובמדרשות. ראש מכינת 'רוח השדה', הרב אילעאי עופרן, בחר דווקא להעניק 3 עצות לראשי המוסדות, כדי שהמוסד שלהם לא יהפוך לכת.

הפוסט של הרב אילעאי עופרן

בשנים האחרונות סמוך לתחילת אלול, מתמלא הפייסבוק בעצות לתלמיד או לתלמידה שמתחילים ללמוד בישיבה, במכינה או במדרשה. העניין הוא שבני ה-19 לא ממש נמצאים פה בפייסבוק, ובכלל, העצה הטובה ביותר שאפשר לתת למי שבא בשערי בית המדרש היא להתנתק קצת מהפלאפון ולהפסיק לחפש עצות ברשתות החברתיות.

כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .

הרב אילעאי עופרן על הזרמים ביהדות (חדר השאלות, נאמני תורה ועבודה)

אז במקום זה, עם תחילת זמן אלול, 3 עצות לרבנים ולר״מים, לראשי המכינות, הישיבות או המדרשות, למורים ולמורות, למרצים, למדריכים ולכלל הצוות.

1. אל תחריב להם את המקום ממנו באו – אל תלמד אותם שההורים שלהם לא מספיק אידיאליסטים, אל תרמוז להם שהבית שלהם לא באמת דתי. אל תזלזל בבית הספר שבו למדו ואל תגיד להם שמערכת החינוך הפורמלית היא בזבוז זמן. אל תנחה אותם להיפרד מהחברות שלהם ואל תנתק אותם מהחברים מהשכונה או מתנועת הנוער. לא בגלל שזה תמיד לא נכון, אלא בגלל שככה מתחילה כת.

2. אל תנצל את הבורות שלהם – אל הישיבות, המכינות והמדרשות מגיעים צעירים וצעירות תאבי ידע הנמצאים בתחילת דרכם בעולם הלימוד. פער הידע והניסיון בינם ובין המורים והרבנים שלהם הוא אדיר. גדול כל כך עד שרובם כלל לא יכולים לבקר את רוב מה שהם ישמעו. אסור לנצל את הפער הזה – להציג דעה כלשהי כקונצנזוס כי הם פשוט לא יודעים שיש חולקים, או לצטט ממקורות באופן חלקי ומניפולטיבי מתוך ידיעה שהם לא מכירים את ההקשר. ככלל, המורה, הר"מ או ראש המכינה צריכים לדמיין כל הזמן שיושב בחדר גם מישהו ברמת הידע שלהם, שיכול לתפוס אותם כשהם מזייפים או מנצלים באופן לא הגון את פער הידע.

3. אל תתן להם להעריץ אותך – הם בני ובנות 19. הם חדורי מוטיבציה וצמאים לצמוח. הנטייה הילדית להעריץ בשילוב האנרגיה וההורמונים, יחד עם האינטנסיביות של בית המדרש והכריזמה של אנשי הצוות, הם כר פורה להערצה במובן הכי רע שלה – הפיכת אדם לעריץ. כשהם מסתכלים עליך מלמטה ומתמלאים השראה והערכה – תיזהר לא להאמין להם יותר מדי.