משנכנס אב ממעטין בשמחה. לא מבלים, לא סועדים בבשר ויין, ונערכים ליום האבל הלאומי, הלא הוא תשעה באב. אולם מעבר מהיר על הפרסומים לקראת אירועי תשעה באב יכול ללמד אותנו שיום הצום הזה כבר מזמן לא עוסק בחורבן בית המקדש, בסיבות שהובילו אליו או בדיני אבלות.
עיון בתוכניות השונות ילמד את המתבונן מהצד שתשעה באב הוא יום שמוקדש ללימוד תורה ביום שהלימוד אסור בו, אם כי הכותרת תמיד תהיה "הלילה לא לומדים תורה", יום שמוקדש למפגשים ומעגלי שיח, על אף הדרישה "ישב בדד וידם" ויום שמוקדש לדיבור על החזון, התקווה והבניין במקום יום המוקדש למספד ובכי על החורבן.
"כבר שנים ארוכות שאנחנו לא יודעים מה לעשות עם תשעה באב"
כבר שנים ארוכות שאנחנו לא יודעים מה לעשות עם תשעה באב. לשבת לבד בחושך התאים אולי לסבתות שלנו בפולין אבל אל מול מדינה יהודית ריבונית הקינות, הדמעות ותפילת "נחם" נראות לנו כמנותקות מהמציאות בה אנחנו חיים.
בניגוד לאבלות אישית או משפחתית בה אנחנו מזהים את הצורך בישיבה על הקרקע, בהימנעות משמחה ובישיבה בודדה ככלי להתמודדות עם הכאב הבקשה להחיל את אותם מנהגים ביחס לאבלות על ירושלים נראית לנו כלא רלוונטית אל מול עיר שוקקת חיים ותורה עם כמעט מיליון תושבים בני כל הדתות.

אתגר תשעה באב הוא האתגר של החברה הישראלית ושל מדינת ישראל בכלל – איך מצליחים לשמר את זיכרון החורבן כך שיישאר רלוונטי ועדיין להצליח להסתכל בעיניים פקוחות על המציאות בה אנחנו חיים, להודות בעובדה שאנחנו חיים בתקופת הבניין של בית שלישי ולתרגם את זה לפרקטיקות עבודה שיבטאו את המורכבות הזו.
"חורבן לא, אבל מה כן?"
במשך שנים ארוכות החוק שקבע שאסור לפתוח עסקים בליל תשעה באב היה מספיק כדי לעורר שיח משמעותי אבל בשנים האחרונות יחד עם ההתנגדות לעצם החוק מדינת ישראל והחברה הישראלית צריכות לשאול לא רק מה אסור לעשות אלא גם איך נכון לציין את היום הזה ובעיקר מה המסר אותו אנחנו מבקשים להדהד. חורבן לא, אבל מה כן?
מדינת ישראל נמצאת בנקודת בירור עמוקה ביחס שבדבר זהותה היהודית והדמוקרטית וכרגע נראה שאל מול האתגר הזה אנחנו לא מצליחים להחזיק את המתח, לא מצליחים ליצור שפה יהודית ודמוקרטית שבו–זמנית מסתכלת אחורה, מודה על ההווה ויחד עם זה יודעת להציב חזון למציאות הישראלית.

דרושה לנו שפה חדשה
דרושים לנו אנשי חינוך, חברה ומדיניות ציבורית שיבנו יחד מציאות שונה, כזו שתציב ברית חדשה לחברה הישראלית, 'ברית דרך' בה כולנו מרגישים מחויבות למדינת ישראל ומוכנים לצעוד יחד בדרך הזו באחריות ומתוך כבוד לאתגר החינוכי והלאומי.
דרושה לנו שפה חדשה, כזו שתהפוך את תשעה באב בפרט ומדינת ישראל בכלל להזדמנות חדשה של חיבור עבר ועתיד, כזו שלא יושבת לבד בחושך אלא מתנהגת יותר כמו הסבתות שלנו מאלג'יריה שלקחו מטאטא והתחילו לנקות את הסביבה לקראת בניין חדש.
==
הרב יובל אהלי הוא מפתח תוכן ומדריך פדגוגי בעמותת יסודות במכללת הרצוג.

מה דעתך בנושא?
27 תגובות
3 דיונים
י"א
זה החטא הגדול שבתורה והחטא הגדול של דורנו שקיבל משמיים ארץ טובה ורחבה ומסר את מיטב הארץ לאויביו בנפש בתוספת נשק וחומות, שממשלותיו נלחמות במיישבי הארץ ומפריעות לבנינה, ששופטיו תומכים...
זה החטא הגדול שבתורה והחטא הגדול של דורנו שקיבל משמיים ארץ טובה ורחבה ומסר את מיטב הארץ לאויביו בנפש בתוספת נשק וחומות, שממשלותיו נלחמות במיישבי הארץ ומפריעות לבנינה, ששופטיו תומכים באויב ובכל תועבה. "חמישה דברים ארעו בתשעה באב" הראשון - בכייה של חינם "ונהי בעינינו כחגבים", "נגזר על אבותינו שלא ייכנסו לארץ". כל תכלית הציונות היתה לתקן את החטא הזה מן השורש וזאת המשימה בתשעה באב.
המשך 13:32 28.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלעד תבור ציוני דתי
ט' באב תשפ"ג - זמן חשבון נפש הציונות הדתית ונבחריה נתפסים בצדק כמי שקרע את העם בימים שבין יז' לתמוז לט' באב תשפ"ג. איתמר בן גביר בסגנונו המתלהם קורא בציניות לאחדות...
ט' באב תשפ"ג - זמן חשבון נפש הציונות הדתית ונבחריה נתפסים בצדק כמי שקרע את העם בימים שבין יז' לתמוז לט' באב תשפ"ג. איתמר בן גביר בסגנונו המתלהם קורא בציניות לאחדות העם. סמוטריץ בסגנון האינטליגנטי שלו קורא במתק שפתיים לאחדות העם. רוטמן הישר ביניהם (והסורר) מייצר כפייה אפילו בלי לדבר על אחדות. כולנו יודעים שאחד השקרים של כל שלטון הוא מתק השפתיים בקריאה לאחדות. אבל כ 60% מעם כבר מזמן לא איתנו. הם רואים בנו בציונות הדתית חבורה אלימה שכופה עליהם בשם הדמוקרטיה חוקים המנוגדים לרוח הדמוקרטיה, לכל שלטון תקין ולרוח הנביאים. כמובן שאזרחי ישראל לא מחויבים לשיח הצבוע שלנו על ט' באב. למי מאיתנו שיש קצת אומץ להקשיב יראה בכל אתר אינטרנט את המסר האותנטי של רוב עם ישראל. מסר זה אומר בגדול כך: אתם הציונות הדתית ביחד עם החרדים וחברות פושעים של הליכוד מנסים לכפות עלינו מדינת הלכה בדרכים דמוקרטיות.
המשך 07:59 28.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבנר
רפורמי? האיש הזה עובד במכללת הרצוג בן טיפוחיו של הרב הגאון אהרון ליכטנשטיין?
06:59 28.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ראובן
מה עם בית המקדש וכל הבעיות הנלוות אלינו היום... שום משפט נכון בכל המאמר
22:49 27.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הכל מאדושם
להאמין שכל הרע לא מגיע מההשגחה העליונה, זו תפיסה נוצרית. יש לשמוח שתמלא רצון ה'
13:22 27.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גל
למה רק מגיפות סרוגות שומעים את הדברים ההזויים? לעולם לא נשמע דברים שהם בכזה קונצנזוס בציבור החרדי. לא שאצל החרדים הכל טהור,אבל לפחות בכל מה שקשור לעבר העם היהודי, לשורש...
למה רק מגיפות סרוגות שומעים את הדברים ההזויים? לעולם לא נשמע דברים שהם בכזה קונצנזוס בציבור החרדי. לא שאצל החרדים הכל טהור,אבל לפחות בכל מה שקשור לעבר העם היהודי, לשורש היהודי, הם לא מנסים לשנות בגדרי הזמן. זה למה הורדתי את הכיפה הסרוגה ועברתי לכיפה שחורה מעור.
המשך 09:30 27.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
צופיה
על אותו המשקל יום הזכרון אינו יום אבל ומאותם סיבות מטומטמות - שני הימים הללו הם ימי אבל לאומי למי שדם יהודי זורם בעורקיו
02:48 27.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שפוי
אוי כמה שאתה טפש... יותר נכון מגושם, אתה לא מבין מה היא גלות ובטח שלא מה היא גאולה. גלות היא בראש ובראשונה גלות השכינה וכך גם הגאולה. אם לדעתך לבא למקום...
אוי כמה שאתה טפש... יותר נכון מגושם, אתה לא מבין מה היא גלות ובטח שלא מה היא גאולה. גלות היא בראש ובראשונה גלות השכינה וכך גם הגאולה. אם לדעתך לבא למקום שעיני ה' נמצאים שם תדיר ולחלל שם שבת בפרהסיא להפגין במצעדי תועבה לנהל מדינה יהודית לפי חוקי הגויים ,זה שינוי גאולתי אז אתה כנראה חי בדת אחרת אולי באיסלם או בנצרות שמה יש להם את פטר אותו הם קידשו אחרי שהוא פטר אותם מהמצוות. אם אתה רב אני צנצנת...
המשך 01:44 27.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יותם קולמן
המסקנה המוטעית נטועה בתפיסה השגויה מיסודה שאם שבנו ארצה ובנינו בארץ ישראל אז כבר נגאלנו, אנחנו למרבה הצער עדיין רחוקים מגאולה. כשמתבוננים בדברי הרמב"ם בהלכות מלכים ומלחמות י"ב ד' ניתן להבין...
המסקנה המוטעית נטועה בתפיסה השגויה מיסודה שאם שבנו ארצה ובנינו בארץ ישראל אז כבר נגאלנו, אנחנו למרבה הצער עדיין רחוקים מגאולה. כשמתבוננים בדברי הרמב"ם בהלכות מלכים ומלחמות י"ב ד' ניתן להבין שהאבלות והחורבן הם בעיקר על כך שעם ישראל מנותק משורשיו הרוחניים ולא מקיים את התורה והמצוות כראוי. וכך הוא כותב שם: "לא נתאוו החכמים והנביאים ימות המשיח לא כדי שישלטו על כל העולם ולא כדי שירדו בעכו"ם ולא כדי שינשאו אותם העמים ולא כדי לאכול ולשתות ולשמוח אלא כדי שיהיו פנויין בתורה וחכמתה ולא יהיה להם נוגש ומבטל כדי שיזכו לחיי העולם הבא כמו שביארנו בהלכות תשובה", ע"כ. הגאולה השלימה תתקיים בביאת המשיח כאשר עם ישראל כולו יחזור אל ה' ואל קיום התורה והמצוות כראוי, וכל עוד אנחנו עדיין לא שם, והשלטון בארץ מיצר את צעדי לומדי התורה אנחנו עדיין נשאר בחורבן ואבלות.
המשך 13:36 26.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שימי
תשעה באב הוא יום אבל והמדד הוא לא יחס החילונים האנטישמיים. הם לא מעניינים
11:17 26.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר