את הדייט הראשון שלי עם מי שעתידה להיות אשתי התחלנו בישיבת מרכז הרב.
קבענו אותו במיוחד ביום הראשון של בין-הזמנים כשאף אחד לא אמור להסתובב שם, ובאמת הישיבה הייתה ריקה לחלוטין עד שחזרו האוטובוסים מן הטיול שהם עושים, כך התברר, בכל א' ניסן, ונאלצתי להמציא הסברים מביכים לכל החברים שפגשו אותי פתאום.
התחלנו לתעות ברחובות ירושלים ובשלב מסוים כשעברנו באזור פחות מוכר ראינו זרוק תחת אחד הספסלים טלפון נייד (מהסוג של נוקיה, הישן) עם אותיות ומספרים בערבית.
התקשרנו לאחד המספרים האחרונים שחויגו, ובתוך כמה דקות הצלחנו לאתר את המאבד ולהשיב את האבדה. ואז, רק אז, אמרתי לה: את יודעת שבעצם זה אסור? כתוב בגמרא בפירוש, וגם נפסק בשולחן ערוך סימן רס"ו (הייתי אז בתקופה שבה נהגתי לציין דפים וסימנים של מקורות) שאסור להשיב אבדה של גוי!במבט לאחור זה כנראה היה סוג של מבחן, לראות אם היא תזרוק אותי מיד אחרי ציטוט כזה או שתתן לי צ'אנס נוסף.
מבחן שהיא עמדה בו, כנראה, כי המשכנו ללכת עד מושב אורה ובחזרה, ארבע שעות רצוף, בדייט ראשון שנגמר רק לקראת שתיים בלילה ובהודעה ששלחתי לה אחריו לא כתבתי "היה כיף" או "לילה טוב" אלא: "כדאי שתעשי מתיחות". אבל גם אם היא לא זרקה אותי מיד היא לא מאד התלהבה, ואת הקילומטר הקרוב בילינו כשאני מתאמץ להסביר (או לצטט מהרב קוק) שמצוות השבת אבדה לא נתפסת בתורה כחובה אנושית בסיסית אלא כמחווה יוצאת מגדר הרגיל, כזו שנעשית רק בין אחים.
גם 'ואהבת לרעך כמוך', הוא לא עיקרון מוסרי אוניברסלי לו היה כזה, הלל הזקן לא היה מציין אותו דווקא באזניו של מי שמבקש להתגייר.
הרעיון המכונן של עם ישראל הוא יצירת חברה מבוססת אחווה. מכאן האיסור על הלוואה בריבית, או דיני שמיטת כספים, שלא יכולים להתקיים בכלכלה תחרותית אבל כן יכולים להתקיים בכלכלה של אחים.
ברוך ה' התקדמנו קצת מאז, וברוב העולם השבת אבדה נתפסת כחובה אנושית בסיסית. לכן גם אין פוסק בישראל שיגיד למישהו להימנע מהשבה של אבדת נכרי, אבל נותרו עדיין פעולות שאדם נורמטיבי לא עושה עבור סתם בן אנוש אחר וכן עושה למען בן או בת או אח. כמו תרומה של כליה למשל. וזה מה שמבחין בין התרומה של ארנון סגל לבין מי שמסרב להשכיר חדר במלון או לתת שירות למישהו מקבוצה אחרת.
האם לא עדיף שנתייחס כבן-משפחה לכל אדם שנברא בצלם? זה בדיוק מה שאפלטון חשב, כשבמדינה האידיאלית שלו הציע לפרק את החמולות המשפחתיות כדי שכולם יאהבו איש את רעהו כמו אחים. אבל אריסטו כבר הסביר לו שטבע האדם עובד אחרת, והסולידריות שלו מוקרנת מעגלים-מעגלים. היא מתחילה בתוך המשפחה, מתרחבת אל הקהילה ואל האומה, ורק מתוך כך מגיעה אל העולם כולו.
כולל בעלי החיים והצמחים, הדגיש הראי"ה קוק – אז כל לאומיות או שבטיות היא לגיטימית? כדאי גם לעודד אשכנזים לתרום רק לאשכנזים?ברמה מסוימת התשובה היא חיובית. זה בסדר ליצור קבוצות התייחסות שונות. השבוע התפרסמה למשל קבוצת ווטסאפ עם 400 אנשים שלכולם קוראים יואב. שזה פורמט קצת קיצוני של קבוצות אחרות כמו 'אבא פגום', והוא מקסים בעיניי.
אבל בלאומיות של התורה יש עוד חידוד נוסף: יצירה של אחווה משמעותית אסור לה שתהיה סביב מכנה משותף אנוכי. היא חייבת להיות סביב רצון להיטיב לאנושות כולה. להיות ממלכת כהנים. זו הדרך היחידה להבטיח שהאנרגיות שמושקעות פנימה יחזרו בסוף החוצה ולא יהפכו לגזענות או לאומנות שבזה לאחר.
אם כך אז לגיטימי גם שמישהו יגיד שהוא לא מוכן לתרום לחרדים או ימנים? תלוי אם הוא עומד בשני המבחנים. אם יהיה מי שישלח, נניח, בקבוצת הפייסבוק של תומכי העבודה ומרץ: "תקשיבו חברים, אני מרגיש כל כך קשור לרעיון המשותף של צדק ושוויון שאנחנו מקדמים פה יחד, שאני מוכן לתרום כליה לכל אחד מכם, למרות שבחיים לא הייתי תורם לסתם מישהו זר", בעיניי זה לגיטימי.
הבעיה היא שלרוב כשמישהו מציע לא לתרום לחרדים הוא מתכוון לומר משהו קצת אחר: "אני מוכן לתרום כליה לכל אדם, או לכל ישראלי, אבל החרדים לא נחשבים בעיניי ישראלים, או בני אדם". וזה, כפי שאמרנו, סיפור שונה לחלוטין.
בשורה התחתונה, כשתתרום כליה תבקש שזה יהיה ליהודי? אני תוהה בשאלה הזו כבר לא מעט שנים. מאז שקרובים וחברים טובים שיתפו אותי בהחלטות שונות שעשו. מקווה שעד שאאזור את האומץ לעשות את החסד הגדול והנפלא הזה כבר תהיה בידי תשובה סופית.
מה דעתך בנושא?
36 תגובות
9 דיונים
אבי
סתווש צא מהארון ממי מתוקה
10:29 08.08.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבי
יוו יוו כמה צומי הוא מקבל כולם פה מגיבים ונוצר 'שיח' וואו מרגשת כזאתי כי הוא כזה ממי רבי נאור מתוקי סתווש כזה צא מהארון סתווש
10:28 08.08.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי ציוני
הוא מוכן לבטל את מצוות הקב"ה "מחה תמכה את זכר עמלק" ואת "צרור את המדיינים" ואת "כי-החרם תחרימם החתי והאמרי הכנעני והפרזי החוי והיבוסי כאשר צוך יהוה אלהיך." שהרי "חביב...
הוא מוכן לבטל את מצוות הקב"ה "מחה תמכה את זכר עמלק" ואת "צרור את המדיינים" ואת "כי-החרם תחרימם החתי והאמרי הכנעני והפרזי החוי והיבוסי כאשר צוך יהוה אלהיך." שהרי "חביב אדם שנברא בצלם". ופתאום "ואהבת לרעך כמוך" כולל גם את החמאס, החZיבאללה ואטולי גם את יוצאי ה-SS. זה רב זה ?
המשך 12:14 18.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נהג מונית
לפחות פעם בשבוע אני מוצא טלפונים במושב האחורי תמיד מחזיר את המכשיר! לא משנה ערבי/ יהודי/תייר אבל אני לא רץ לספר לחברה כמה אני ממי/ חמוד.....
06:09 17.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אפלטון מקור הלכתי??????
הסתבכת כבודו...עדיף היה לך לשתוק
08:11 16.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
זה אפילו לא ערב רב
המקורות הכי חזקים שלו הן גדולות הדור של ימינו כמו הרה"ג (הרבניות הגאוניות) זהבה גלאון ומירב מיכאלי. הוא ממש מעריץ אותן ושותה בצמא את שיחות המוסר שלהן.
22:26 16.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אברהם. כהן מתי אתה מגיע
אבי מתי אתה מגיע
06:13 16.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חחח
מי אתה ?
00:52 16.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודייה
לא הבנתי האם בחנת את אשתך או שניסיתי להכשיל אותה. בכל מקרה, יש הבדל בין יהודי ללא יהודי בהלכה. לא נוח לך, אל תקרא לעצמך רב.
13:57 14.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יונה
"גם 'ואהבת לרעך כמוך', הוא לא עיקרון מוסרי אוניברסלי לו היה כזה, הלל הזקן לא היה מציין אותו דווקא באזניו של מי שמבקש להתגייר" טענה מעניינת, אך שווה בדיקה. "ואהבת...
"גם 'ואהבת לרעך כמוך', הוא לא עיקרון מוסרי אוניברסלי לו היה כזה, הלל הזקן לא היה מציין אותו דווקא באזניו של מי שמבקש להתגייר" טענה מעניינת, אך שווה בדיקה. "ואהבת לרעך כמוך" מצווה על האדם לאהוב את זולתו כפי שהוא אוהב את עצמו. מן הראוי להעיר שלא ניתן לצוות על מאן-דהו להרגיש רגש כלשהו, במקרה דנן, אהבה לזולת, שהרי לא ניתן לצוות על רגש, אלא רק על עשייה. (ליתר דיוק, "מה ששנוא עליך לא תעשה לחברך" הוא ציווי על הימנעות מעשיה). עניין זה לא נעלם אף מעיניהם של חז"ל, והתלמוד (בבלי, שבת לא' ע"א) ממיר את הכלל מבוסס הרגש של "ואהבת לרעך כמוך" לכלל מבוסס על הימנעות מעשייה של "מה ששנוא עליך לא תעשה לחברך": "שוב מעשה בנוכרי אחד שבא לפני שמאי, אמר לו: גיירני על מנת שתלמדני כל התורה כולה כשאני עומד על רגל אחת. דחפו באמת הבניין שבידו. בא לפני הלל, גייריה (גייר אותו). אמר לו: דעלך סני לחברך לא תעביד, זו היא כל התורה כולה, ואידך פירושה הוא, זיל גמור (מה ששנוא עליך לא תעשה לחברך, זו היא כל התורה כולה, והשאר פרושה הוא, לך ולמד). תשובתו של הלל היא פירושו לפסוק "ואהבת לרעך כמוך", ומהווה המרה מציווי המבוסס על רגש לציווי המבוסס על הימנעות מעשיה. קאנט הזכיר בכתביו את "כלל הזהב" הטוען שעלינו לנהוג כלפי אחרים כפי שהיינו רוצים שינהגו הם בנו. כלל זה דומה ביסודו לציווי הדורש "מה ששנוא עליך לא תעשה לחברך". ההבדל בין שני הכללים הוא ש"כלל הזהב" הוא ציווי על עשייה, בעוד "מה ששנוא עליך" הוא ציווי על הימנעות מעשיה. כיצד מנמק קאנט, באופן פילוסופי, את "כלל הזהב"? הפילוסופיה האתית של קאנט עוסקת בחוקים מוסריים. חוקים אלו הם כורח מוסרי הנכפה, באופן תבוני, על כל היצורים התבוניים. כורח זה, עליו ניתן לומר שהוא "כָּפוּי כְּגִיגִית", מנוסח כ"ציוויים מוחלטים-קטגוריים" (Categorical Imperatives). הציווי המוחלט השני, הוא בעל קשר לציווי "מה ששנוא עליך" וכן לציווי של "ואהבת לרעך כמוך". נוסחתו של ציווי זה (המכונה "נוסחת האדם כתכלית") היא: "עשה פעולתך כך שהאנושות, הן שבך, הן שבכל איש אחר, תשמש לך לעולם גם תכלית ולעולם לא אמצעי בלבד". בציווי זה קאנט מדגיש את הסימטריה בין החובה כלפי עצמנו ובין החובה כלפי זולתנו. סימטריה זו באה לידי ביטוי במילה "כמוך" בפסוק "ואהבת לרעך כמוך". אך התרומה החשובה של ציווי זה היא הרעיון שהאדם הוא (גם) תכלית בפני עצמה. הציווי המוחלט השני מדגיש את תכליתו של הזולת. תכלית זו אינה נובעת מתכונות המיוחדות לאדם זה או אחר, אלא מתכונותיו של האדם, כל אדם, כיצור רציונלי. גם בציווי "מה ששנוא עליך לא תעשה לחברך" קיימת התייחסות דומה אל המין האנושי. בציווי זה קיימת דרישה לנהוג בו כאל אדם חביב שנברא בצלם. יחס מכבד זה צריך להגיע ללא זיקה לשאלה מי האדם העומד לקבל כבוד זה.
המשך 12:41 14.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אתה דפוק עם קבלות
בפוסט ארוך שעלה היום בפייסבוק, פוסט שכתב איש שמאל בשם אבירם פידל, תוקף בחריפות את אנשי השמאל שיצאו נגד תרומת הכליה של סגל ליהודים בלבד. פידל, שתול כליה שנתרמה בידי...
בפוסט ארוך שעלה היום בפייסבוק, פוסט שכתב איש שמאל בשם אבירם פידל, תוקף בחריפות את אנשי השמאל שיצאו נגד תרומת הכליה של סגל ליהודים בלבד. פידל, שתול כליה שנתרמה בידי יהודי דתי שהיה ממגורשי גוש קטיף, לעג ל"מוסר" של חבריו בשמאל, שנמנעים מתרומת כליה בעצמם אבל מרשים לעצמם לתקוף אחרים שכן עושים זאת.
המשך 09:43 14.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר