בשבוע האחרון השתוממתי לשמע קריאתו של חבר מועצת התורה של ש"ס הרב ראובן אלבז שליט"א להגיע להסכמות על הרפורמה מול האופוזיציה כדי למנוע קיטוב בעם, בהדגישו את חובת ואהבת לרעך כמוך. אמירה זאת מצטרפת בימים האחרונים, ימי בין המצרים, לקולות מכיוונים שונים הקוראים לאחדות ולגילוי אחריות לאומי חרף האנרכיה המשתוללת ברחובות ומעלים את החשש מחורבן שלישי.

אין חולק שאחדות האומה ואהבת חינם בין חלקי החברה הן ליבת הקיום, החוסן והעתיד המשותף שלנו כאומה וכחברה בריאה. חז"ל הרחיבו ע"כ במקומות רבים שאין לך כלי שמחזיק ברכה כמו השלום, הלכידות החברתית הינה התשתית ההכרחית לקיום כל מבנה חברתי באשר הוא, אך חובתנו המוסרית להבין מהו השלום המיוחל ובאיזה שלום עסקינן.

מרן הראי"ה קוק בשיבתו על כס הרבנות בארץ ישראל החל מתקופת יפו, פגש בריבוד חברתי לפלגיו השונים ושם נפשו בכפו באצילות נפש עילאית לרפא את השסעים השונים ולחשוף את המכנה המשותף שהוא נשמת הכלל, ולמרות זאת נרדף ע"י אישים מרכזיים ביישוב היהודי בטענות קשות ומופרכות כמובן, שכביכול מגמתו להשתלט על החברה הישראלית ולהשליט את דעותיו 'החשוכות'.

הרב שמעולם לא הופעל ע"י עלבונות ורדיפות ועל הכל מחל באשר מגמתו הייתה ברורה, לשמש 'עבד לעם קדוש' שנרתם לרומם את האומה הישראלית, ולמרות זאת בבואו להגדיר את גבולות ההכלה והשיח הציבורי כתב " על כן מי שגורם בדעותיו, ומכל שכן במעשיו, רפיון להדעה שמחיה את האומה, הוא פושע לאומי, שהסליחה להם היא אולת".

דעות ותפיסות שמבקשות לפורר את החברה ולפגוע בחוסנה הרי שגילוי יחס מכיל וטולרנטי כלפיהן, הינו פשע לאומי חסר אחריות, גישה הנובעת מתוך אחריות ציבוריות ושלום אמת חפה מפופוליזם ומהישגים קצרי טווח עבור חופן אהדה רדודה מגמתית ומניפולטיבית.

אני תוהה לאלו שיאים הטרור החברתי צריך להגיע, על מנת שנבין שאין כל מקום לשיח עם קומץ אנרכיסטי מתוסכל ומיואש שלא טובת החברה בראש מעייניו, כי אם תאוות השררה ושלטון טוטליטארי ללא מצרים אליו הוא חותר.

לדאבון הלב ההיסטוריה מבית שני מבקשת לחזור על עצמה ע"י קומץ רדיקאלי הזוי וזחוח, אזכור מר מההתנגשויות בין שלוש סיעות הקנאים ערב החורבן, בין זו של יוחנן מגוש חלב; זו של שמעון בר גיורא וזו של אלעזר בן שמעון, מלחמת אזרחים שפוררה מעט מעט את העיר הנצורה  והאיצה את כניעתם וקדמה את חורבן העיר והמקדש.

עם גורמים קיצוניים חסרי אחריות בעלי תודעה חברתית של אדוני הארץ, כל דיאלוג שלא ימצב אותם בהגה השלטוני נועד לכישלון ולשבירת כלים, המענה לפורעי חוק לא יכון בשיח אינטליגנטי, עליהם להיות מאחורי סורג ובריח, שם יכירם מקומם.

שימוש בנרטיב האחדות והחשש מחורבן שלישי אינו יותר ממניפולציה שחוקה וגזלייטינג של אחרוני כנופיות הפשע, היענות לשימוש הציני בערכי השלום, הינה איוולת וחוסר אחריות לאומית, בפנינו נצבת קבוצת מיעוט שיצרה לאורך שנים מוקדי כח השפעה שבראשם התקשורת וכיום עושה בהם הפיכה ציבורית תוך רמיסת ערכי הדמוקרטיה הבסיסיים ביותר תוך כדי בוז לעם היושב בציון.

לאורך ההיסטוריה הקצרה שלנו במדינת ישראל המתחדשת, תמיד היה קיים צד שמגלה אחריות נוכח תוקפנות ושריפת אסמים של החלק האחר בחברה כאשר חש שמנסים 'לגנוב' לו בצורה דמוקרטית את המדינה, למרות שהעם מבקש ובוחר אחרת. איני רואה כאן יותר מאשר ניסיון לדחיקת חלק מהעם ל'תסמונת האישה המוכה' שצריכה לגלות אחריות ולחמול כלפי בן הזוג המכה ש'במסכנותו' אינו מסוגל לשלוט בתוקפנותו חסרת המעצורים.

עלינו לעשות הבחנה ברורה, בין חלקים נרחבים המהווים את מרביתה של החברה הישראלית בעלי יחס בריא ורצון כנה לבנות גשרים של שיח ואיתו עלינו להרחיב את המכנה הישראלי-יהודי משותף, לבין קבוצת שוליים פריווילגית אנטי דמוקרטית שהתמקמה כ- 70 שנה במוקדי ההשפעה ועיקר חפצה לממש את מלא תאוותה, לשלוט בהמון הנבער מדעת שאינו מסוגל ואינו ראוי לנהל את מדינת ישראל, מבחינתם המנדט שקיבלו יריביהם חסר משמעות בהיות ורק להם בעלי 'הדם הכחול' היכולת והזכות להנהיג ולעצב את פני החברה על מכלול מוסדותיה.

כניעה לאלימותם של פורעי החוק הינה קץ לשלטון החוק ומתן לגיטימציה לעבריינות ממוסדת, אל לנו להיות מולכים שולל ע"י אמירות שטחיות על שלום אחדות ושלל מניירות נבובות, "אֲֽנִי־שָׁ֭לוֹם וְכִ֣י אֲדַבֵּ֑ר הֵ֝֗מָּה לַמִּלְחָמָֽה".

הסיקריקים החדשים מודעים לחמלה ולאחריות הלאומית הספוגה אצל הציבור הרחב ומנצלים זאת להלך עליו אימים, אל לנו ליפול למלכודת מתוזמנת זאת. ההיסטוריה רווית לקחים מנאיביות ילדותית שחוללה הרס, רק לפני 80 שנה תמימותו של צ'מברלין שחשב שהוא מביא שלום לעולם בהסכם מינכן ולא זיהה נכונה או סירב להכיר מי הפרטנר העומד מולו, סלל את הדרך לרייך השלישי לקדם מפלצת רצח שטרם ידעה האנושות.

עלינו לזכור, אמנם שמו של הקב"ה נמחה על המים עבור השלום, אך חותמו של הקב"ה אמת וכשאין אמת אין גם שלום.

על אף כל האמור, אנו נמשיך לייחל ולקדם שלום אמת עם כל חלקי החברה הישראלית מתוך קירוב ללבות כנה ואמיתי, שבע"ה בא יבוא.