קובי ממליה, מנהל אגף  תחבורה ופיתוח תשתיות בעיריית ירושלים ומי שאמון על ניהולו של מנת"י (מרכז ניהול תנועה ירושלים), מספר בראיון לסרוגים על העבודות שמתנהלות כרגע בעיר הבירה לשיפור היבטי התחבורה ועל התכנון לצמצום הפקקים שמאתגרים את כולנו.

בסיור בחדר הבקרה של מנת"י, ניתן לראות את המצלמות בצמתים המרכזיים בעיר, עם שוטרי ופקחי התנועה שיודעים לתת מענה ולהכווין כוחות למקומות הנכונים. בבוקר בו הגענו, הייתה תאונה קלה ברוממה, הפגנה בכנסת, ולמרות זאת התנועה זורמת, כבבוקר שגרתי.

את הנהגים שעומדים עצבניים בירושלים בפקקים הוא מבקש להרגיע: "מי שנוסע קצת בירושלים זוכר שהיה יותר גרוע ועכשיו קצת יותר טוב, והולך להיות מצוין".

כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .

קובי ממליה במרכז ניהול התנועה של ירושלים (צילום: יוני מאיר)

איפה ירושלים תהיה בעוד חצי שנה בתחום התחבורה, מה אתה יכול לבשר לתושבי העיר?

ראש העיר ירושלים ציין שהעיר ירושלים תהיה הראשונה שתצא מהפקקים, ואנו עושים את זה באמצעות שדרוג, שכלול ובנייה מסיבית של מערכות להסעת המונים. בעצם, מה שכרגע קורה בעיר זה כל העבודות לקידום מערכת הסעת ההמונים שלנו, כולל רשת הרכבות הקלות.

הקו האדום יוארך לצומת אורה (אזור עין כרם), כבר בחודש אוגוסט, ועוד לפני החגים הוא יוארך בצד השני לנווה יעקב. במקביל, אנחנו ממשיכים לעבוד בקצב מואץ על מה שנקרא ה-Jnet  – שזה בעצם הקו הירוק על שלוחותיו, וכשהוא יסתיים יהיו סך הכול חמישה קווים תפעוליים של רכבת קלה, הקו האדום והקו הירוק, כשעל המסילות הללו ייסעו חמישה קווי רכבת קלה.

בנוסף, אנחנו מתקדמים בעבודות מאסיביות במנהרת הגבעה הצרפתית ואנחנו מצפים שמה שכביש 16 עשה לכניסה ממערב, מנהרת הגבעה הצרפתית תעשה לכניסה ממזרח. זאת אומרת שהיום העומסים של הנכנסים לעיר ממזרח – ממעלה אדומים, פסגת זאב, גבע בנימין ועוד, אמורים להשתחרר. המנהרה אמורה להקל על עומסי התנועה הכבדים שקיימים היום.

עוד לפני ראש השנה אנחנו מתכוונים לפתוח את המנהרה הקצרה לפסגת זאב ובשנה הבאה לפתוח את המנהרה הארוכה לכיוון מעלה אדומים.

מנהרת אשר וינר תיפתח בקרוב

מה קורה בגזרה של תלפיות?

כבר בסוף אוגוסט-תחילת ספטמבר תיפתח מנהרת אשר ווינר. מדובר בפרויקט תחבורתי של הפרדה מפלסית בצומת שבין רחוב אשר וינר לדרך משה ברעם מתחת לדרך חברון. הוא יביא להקלה משמעותית בעומסי התנועה ולשיפור משמעותי של כל המערך התנועתי בצומת וכן יאפשר תנועה זורמת ובטוחה. ההפרדה המפלסית תאפשר מתן עדיפות תחבורתית וזכות קדימה לרכבת הקלה (הקו הכחול), שעתידה לנוע בצומת כחלק מקידום ושדרוג מערך התחבורה הציבורית ברחבי העיר וזאת ללא הפרעה לזרימת התנועה של הרכבים שינועו במפלס התחתון.

ועוד מנהרה היא בעצם ברובע הכניסה לעיר, שבו מאות אלפי מטר מרובע. אנחנו רואים שחלק מהמגדלים כבר נמצאים בשיווק, חלקם בחפירות. זה בעצם המרכז התחבורתי הגדול והמכוון במדינה.

התחנה המרכזית פעילה, הרכבת הכבדה כבר פעילה, כך גם הרכבת הקלה, מוניות, שבילי אופניים והליכה.

סוגיית שבילי האופניים חשובה ביותר. מתוך כך, הנחה ראש העיר על הכנת תוכנית האב לשבילי אופניים בעיר, יחד עם משרד התחבורה, צוות תוכנית אב לתחבורה, הרשות לפיתוח ירושלים וגורמים רלוונטיים נוספים הפועלים ליישומה בנחישות ותכליתיות

התוכנית תוקפה בשנת 2021 וכיום קיימים בעיר כ-70 ק"מ של שבילי אופניים. זאת לצד שביל סובב ירושלים, הפרוש על פני כ-42 ק"מ במסלול מעגלי סביב נופיה הייחודיים של ירושלים, ובסה"כ כ-112 ק"מ של שבילי אופניים הקיימים היום.

על פי התכנון, יסללו בשנת 2023 עוד כ-25 ק"מ של שבילים בעיר. עד לשנת 2025 יהיו בעיר כ-120 ק"מ של שבילי אופניים, לצד המשך תכנון ותקצוב שבילי אופניים נוספים.

בימים אלו אנו עובדים על הארכה של הרכבת הכבדה לכיוון תיאטרון החאן, עם תחנה במרכז העיר.

מנהרת שז"ר אמורה בעצם לקחת את כל התנועה של הרכבים הפרטיים ולהוריד אותה מתחת לפני הקרקע, ולהשאיר למעלה רק תחבורה ציבורית – חמישה קווי רכבת קלה, תחנה מרכזית, קווי אוטובוסים ועדיפות לתחבורה ציבורית והולכי רגל.

ואם נדבר על תאריכים, על מה אנחנו מדברים?

אני מקווה שמנהרת שז"ר תהיה פתוחה כבר באוגוסט או ספטמבר, ואז יפתח כל אזור קריית הממשלה, ונראה הקלה מאוד משמעותית בשכונת משכנות האומה, שכרגע נוסעים בה גם על רבין וגם על היכל המשפט – אותה תנועה עוברת, שבעצם מסתובבת בתוך השכונה, חוזרת לציר הראשי– בדרך זו השכונה תקבל קצת אוויר לנשימה.

ושוב אני שואל על התאריכים, מתי נוכל להגיד – יופי הכל זורם?

כל רשת הרכבות הקלות אמורה להסתיים מתישהו ברבעון הראשון או השני של שנת 2025. גם הקו לגבעת שאול אמור להיות בתחילת 2025 ועליו אנחנו עובדים. בחצי השנה הקרובה נסיים את מה שאנחנו קוראים אינפרה 1 – עבודות הסקטור הציבורי – ברוב המקטע עד הר נוף, סיימנו את הצדדים ורשת המדרכות, והתושבים יכולים לראות בעיניים את הסוף. מדרכות חדשות, תשתיות חדשות לחלוטין, שתילת עצים, הסדרת צמתים וכדומה.

מי שמתכנן לגור בירושלים בשנת 2025 יהנה מעיר עם תנועה זורמת, רשת רכבת מלאה, רשת כבישים ומנהור.

לצורך הגעה לאזורי התעסוקה או למרכז העיר, הוא יוכל פשוט לעלות על אחד או יותר מאמצעי התחבורה הציבורית הנגישים והחדשים להסעת המונים בעיר– ויגיע במהרה ובקלות למחוז חפצו.

אז אפשר לרשום, אתה מבטיח עד 2025 הכל יזרום?

זה הלו"ז, ואנחנו עושים ככל יכולתנו לעמוד בו.

==

הכתבה בשיתוף עיריית ירושלים