במדינה בה נטבעה הקריאה לחירות, שוויון ואחווה, שומעים כרגע האשמות על היעדר חירות, דיון ציבורי נוקב בנוגע לחוסר שוויון, ולא ניתן למצוא שביב של אותה אחווה. במדינה בה מהגרים מהווים אחוז משמעותי מהאוכלוסייה, צפוי היה למצוא מתחים.
עם זאת, צרפת, אותה מדינה שכוננה את הרפובליקה הראשונה שלה על רקע רוח גבית של מחאות, טובעת בימים האחרונים בגל של מהומות אלימות. התסיסה הנוכחית מגיעה לאחר הריגתו של הנער בן ה-17 נאהל מרזוק, שנורה על ידי שוטר צרפתי בעת בדיקה בחשד לעבירת תנועה ונהיגה ללא רישיון.
האירוע היה זרז לגל של מחאות אלימות שהתפשטו ברחבי צרפת, כשחלק מההתפרעויות וההפגנות אף זלגו אל מחוץ לגבולות המדינה, אל שוויץ ובלגיה, אם כי בעצימות נמוכה בהרבה. המעבר של המחאות מעבר לגבולות המדינה מדגיש פעם נוספת את כוחן של הרשתות החברתיות לארגון והפצה של מחאות.

הרשתות החברתיות כזירת קרב
רשתות אלו ריכזו זעם המוני למחאות המלוות בשימוש באלימות חריפה, שהגיעה לשריפת מוסדות עירוניים ומדיניים, תקיפה ממוקדת של פקידים וביזה במרכזי הערים. לא מדובר באירועים האלימים הראשונים בצרפת בתקופה האחרונה, אך עם זאת, סבב המחאות הזה חריג בהיקף האלימות שלו. הוא הוביל למעצרים המוניים ולעלייה של שני נרטיבים סותרים: על איזו צרפת נלחמים?
הרשתות החברתיות, ולא רק הרחוב, משמשות כזירת קרב של עמדות המתנגשות זו עם זו ומגיעות לכדי פיצוץ ברחובות הערים הצרפתיות. מדובר במידת מה בחתול של שרדינגר, כלומר שתי תפיסות של האירוע מתקיימות בעת ובעונה אחת. ברשתות החברתיות, ובראשן טוויטר, ניתן למצוא שני נרטיבים שחיים זה לצד זה, מתדלקים זה את זה.
האחד מדבר על הרג הנער מרזוק בתור "מאורעות ג'ורג' פלויד הצרפתי", כלומר רצח על רקע גזעני מובהק. הנרטיב הזה בגרסתו המתונה דן במאפיינים של חברה שדחפה את הנער לפשיעה כתוצאה מנסיבות חברתיות שלא הותירו לו ריבוי של ברירות. נרטיב שני ממסגר את המחאות כאירוע שחושף קבוצה שלעולם לא תשתייך אל הצרפתיות, שדוחה אותה, בזה לה, ויוצרת איום על מרקם החיים כפי שהצרפתים הכירו אותו.
סופה של צרפת?
המהומות שהגיעו אחרי הרצח, והתפשטו בקצב מסחרר מעיר לעיר, מעמיקות את הפערים ומייצרות שתי תמונות שונות בתכלית, המשתנות על פי זווית הצופה: או שמדובר בסופה של צרפת כפי שהצרפתים מכירים אותה, או שמא מדובר דווקא באומה גזענית המקפחת במכוון את האוכלוסיות להן פתחה את הדלת בלית ברירה, וכעת נאלצת להתעורר.
הדואליות הזו צומחת מחוסר בהירות ארוך שנים: נראה כי אל מול גלי הגירה אדירים ומדיניות קליטה גמישה שנתנה לרבים למצוא בצרפת בית בחסות הגישה הליברלית שלה, המדיניות פסקה ברגע שאלו הציבו רגלם על אדמה צרפתית.
הצרפתים כשלו ביצירת מדיניות שילוב שתטמיע את האוכלוסיות החדשות בה, ובלמתוח קווים ברורים של המדינה שלאחר ההגירה – קווים מנחים המפגישים את זהות המהגרים ואת הדתות השונות שלהם עם הזהות הלאומית הצרפתית, זו שרבים מרגישים שמאוימת כיום, בחסות המחאות והימין הצרפתי של לה פן.

דאע"ש מנצלת את היעדר הזהות
על דבר אחד אין ספק: בצרפת קם דור נטול זהות, כזה שמדבר צרפתית וחי במדינה, אך תחושת השייכות אליה נעדרת ממנו. נעדרת גם זהות של דור ההורים, שהיה לא פעם דור המהגרים שעשה את דרכו לצרפת כדי לחפש חיים יותר טובים.
המתרחש ברחובות גם נוגע בתפיסה היסטורית ונרטיבים מורכבים של העבר הצרפתי. לא בכדי מהר מאוד התייצבה אלג'יר לצד הגינויים של האירוע, זכר לאותה מלחמת אזרחים עקובה מדם ולמורשת הקולוניאלית הצרפתית. מתחים מסוג זה, ולא רק בצרפת, היו לדלק מאחורי ניסיונות הגיוס של ארגוני טרור דוגמת דאע"ש של צעירים דחויים באירופה. מתן זהות היכן שנעדרה.
כששואלים על פתרון, השאלה הראשונה היא: האם הממשלה הצרפתית יודעת איזו בעיה היא מנסה לפתור? האם מדובר בנסיון לחפות על שנים של אי–מדיניות ויצירת דור מנותק, המרגיש שהממשלה הצרפתית חבה לו? האם מדובר על הטמעה של מהגרים לתוך מדינה בה רבים מרגישים שעצם זהותם הלאומית, זו שעמדה יציבה במשך עשרות שנים, מאוימת?
צריך לאפיין את המחלה
מה היו התנאים שאפשרו לחלק מגלי ההגירה להכות שורש בצרפת, לייצר זהות דואלית, ועד כמה רחוק הפער אל מול גלי ההגירה האחרונים? כיצד צרפת הליברלית, שקלטה לתוכה גל מהגרים אחד אחרי השני מאז סוף שנות ה-60, נכשלה לנהל את השינוי החברתי הנדרש עד למצב בו המתחים בה גואים ונמצאים על סף רתיחה תמידית?
בתוך כל אלו, ניכר שאם תנסה הממשלה הצרפתית לפתור את המחאות היא תגלה שלא ניתן לפתור את התסמינים בלי לאפיין את המחלה. צרפת עשויה להתעורר ולגלות כי היא במשבר חריף שלא הכירה בקיומו, כזה שנעשה ברור עם הפיגועים בפריז בשנת 2015 וגרר עמו התחזקות של הימין הצרפתי הלאומני.

אם צרפת מעוניינת להתגבר על האתגרים העומדים בפניה, נדרשת יכולת לאבחן את הבעיות של עצמה במנותק מאידיאולוגיות ועל בסיס עובדות בשטח. בראשה, יכולת לענות על השאלה: לאן פניה? אם כי ייתכן שצרפת מזמן נמצאת בניסיון לנהל את המשבר ולא לפתור אותו.
במקביל, למרות שעיקר המידע בנוגע לאירועים מגיע ברשתות החברתיות ובכלים פחות מסורתיים, אי אפשר להתעלם מהסיקור שמקבל האירוע בעולם. קו סיקור אחד בולט במיוחד, והוא החשש של התדרדרות צרפת למלחמת אזרחים.
הקהילה היהודית עוקבת בדאגה
במבט חטוף על כותרות השנה האחרונה, קשה שלא להתרשם שבנוסף לכל מעלותיה של התקשורת העולמית, עובר קו נרטיבי דומה בדיווחים אותם היא בוחרת להעביר מצרפת, ארה"ב, רוסיה וישראל.
מעבר להשלכות של האירועים על צרפת, שמגבירים את המתחים הפנימיים בחברה ומאתגרים, בפעם המי יודע כמה בתקופה האחרונה, את שלטונו של עמנואל מקרון, יש כאלו בישראל ובקהילה היהודית בצרפת העוקבים בדאגה אחרי המתרחש והלך הרוח אותו הוא מבטא.
עיקר החשש הוא כי הזעם שברחובות יופנה בהמשך, גם אם לא בטווח הזמן המיידי, אל עבר הקהילה היהודית שגם ככה נמצאת במגננה מסוימת לאחר אירועי פיגוע הירי במרכול בפריז ב-2015 והחמרה במדדי האנטישמיות בצרפת, וכי האירועים הנוכחיים והשלכותיהם יפגעו פעם נוספת בביטחון של היהודים בצרפת.

==
צוף וקנין היא בוגרת תכנית ה-MA לכלכלה פוליטית ומוסדות בינלאומיים באוניברסיטה העברית ויועצת תקשורת דיגיטלית.
אורי קידרון הוא יועץ אסטרטגי ותלמיד מחקר במסלול תל"ם לדוקטורט במחלקה ליחסים בינלאומיים באוניברסיטה העברית בירושלים.
מה דעתך בנושא?
7 תגובות
0 דיונים
ספוטניק
הוא פתרון שתי המדינות: מדינה לפראנקים האותנטיים ומדינה לערבו-איסלאמים-אפריקאים. פריז צריכה להיות מחולקת כאשר חלקה הצפוני-מזרחי הופך לבירת פראנסה הערבו-איסלאמית-אפריקאית. וישא"ק, לפני שהם ירצחו שם אחד את השני.
02:03 06.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
קורה לצרפתים מה שהשמאל הישראלי מת שיקרה פה. "מדינת כל אזרחיה" לצערנו הם הצליחו חלקית צריך לעצור אותם מהר לפני שגם פה נגיע למצב הזה הם דאגו להכניס לכאן מאות אלפי גויים ומסתננים. צריך את חוק השבות, לבטל את סעיף הנכד בהקדם. ולהחזיר את המסתננים וצאצאיהם מדרום ת"א שעמי אשד יחד עם הבולונה בסגולה מיכאלי שלא קשורה לתנ"ך כפי שאמרה, דואגים לשמר, כדי להחריב את מדינת הלאום היהיהודת. טוב שהיא לא עוברת את החוזה החסימה בשום סקר שהמצביעים שלה מסתכמים ב8000 איש שרובם אינם יהודיים וכולם כרגע באיילון
דוד
01:09 06.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אירוע שלא היה כמותו, בוודאות: מתן תורה ומעמד הר סיני זוהי הסיבה לחוסר המנוחה הרוחנית של היהודי, של כל יהודי באשר הוא. הוא תמיד מתגעגע באופן סמוי אל החוויה האדירה הזאת, אל המפגש עם הבורא, אל ההתגלות החד פעמית הפומבית שהיתה לבורא עם מתן תורה בהר סיני הינו אירוע ששינה את מהלכה של האנושות. היה זה מעין שלב חדש בבריאה. העולם שלאחר מתן תורה, אינו אותו עולם שהיה קיים לפני כן. בדור ה-26 לבריאה, כשניתנה התורה, העולם התייצב והגיע לתכליתו, תכלית שלה הוא ציפה החל מבריאת העולם, כמובא ברש"י (בראשית א', ל"א) בשם חז"ל. מתן תורה בישר על תחילתו של עולם חדש, עולם שבמרכזו ניצבת התורה. באותה שעה עצר העולם מלכת. הבריאה כולה דממה, הרקיע נקרע, התהומות נבקעו, הקב"ה נגלה לעמו בקולות וברקים והשמיע להם את עשרת הדיברות. כל עם ישראל שעמד למרגלות ההר ראה בעיניו את ההתגלות האלוקית שחרגה לחלוטין מדרכי הטבע. מכאן ואילך התחיל דף חדש בתולדות העולם והאדם. עם ישראל נצטווה ללמוד את התורה ולקיימה, ולהאיר באמצעותה גם לשאר באי העולם. העובדה שתורתנו ניתנה על ידי בורא העולם, עולה לעתים קרובות בעת עיסוק ביסודות היהדות. זאת משום שמקורה האלוקי של התורה מחייב שחיינו יהיו מותאמים לדרך זו וניזונים ממנה. לכן, חשוב מאד לתאר ולהסביר, לפחות בקצרה, מה אירע במעמד מרומם זה שהשפיע כה רבות, במישרין ובעקיפין, על תבל ומלואה. בתורה מודגש לא אחת שהמעמד הייחודי התרחש לעיני כל העם, וכולם היו עדי ראיה להתגלותו של ה' לעם סגולתו. נביא חלק מהפסוקים המתארים את שגב המעמד ואת השתתפות כל העם בנתינת התורה: בספר שמות (י"ט, ט') נאמר: "ויאמר ה' אל משה, הנה אנכי בא אליך בעב הענן בעבור ישמע העם בדברי עמך". ובפסוק י"ז נאמר: "ויוצא משה את העם לקראת האלוקים מן המחנה, ויתייצבו בתחתית ההר". לאחר ההתרשמות הישירה של כל העם מהמחזה, נשמע קול האלוקים הנותן את עשרת הדברות לעמו (כ', א'-ב'): "וידבר אלוקים את כל הדברים האלה לאמר. אנכי ה' אלקיך וגו'". גם לאחר נתינת עשרת הדברות נאמר (כ', ט"ו): "וכל העם רואים את הקולות ואת הלפידים, ואת כל השופר ואת ההר עשן". למעמד זה יש את כל המאפיינים של אירוע היסטורי. תופעה שמעידים עליה מיליוני בני אדם, כל העם ללא יוצא מן הכלל, אינה אלא עובדה. מעמד הר סיני התרחש בפני 600,000 אנשים מבני 20 עד 60, מלבד זקנים, נשים וטף. מעמד הר סיני, מוזכר לאורך כל התנ"ך, כעובדה שאין כל צורך לשכנע באמיתותה. נביא את אחת הדוגמאות: בהקשר לבניית בית המקדש ע"י שלמה המלך נאמר: "אין בארון רק שני לוחות האבנים, אשר הניח שם משה בחורב, אשר כרת ה' עם בני ישראל בצאתם מארץ מצרים" (מלכים א', ח', ט'). דוגמה נוספת: אליהו הנביא (מלכים א', פרק י"ט) הגיע להר סיני, כפי שהוא מכונה שם בפסוק ח': "הר האלוקים חורב", ושם נגלה אליו האלוקים. הנקודה המאפיינת את מעמד הר סיני היא, כאמור, הפומביות. הכל היה גלוי לעיני כל. אלוקים התגלה לעיניהם, ואוזניהם שמעו את קול הבורא הדובר אליהם. כל העם ראה הכל בראיה חושית, והתעלה מאד ברוחניות, לנוכח כל מה שהתגלה לעיניו. עדות של מיליוני בני אדם אינה מסוגלת להיות, חלילה, אשליה. זהו מעמד היסטורי שיש לו את כל ההגדרות המאפיינות אימות היסטורי, חי וקיים. הבורא רצה להעניק לאנושות וודאות מוחלטת על מסירת התורה לעמו, ולכן הוא הופיע לעיני כל העם והשמיע את קולו העל-טבעי באוזניהם. כולם נוכחו בהתגלותו וראו את פרטי פרטיה. התגלות אלוקית זו בפורום המוני, כשכולם משמשים כעדי ראיה וכעדי שמיעה, אינה קיימת בשום דת אחרת, מלבד היהדות. מעולם לא התרחש אירוע נוסף, שניתן להיות בטוחים שהוא אכן התרחש, כמו מעמד הר סיני. מעמד זה מועבר מדור לדור מאב לבנו, ועל כך אמר רבי יהודה הלוי, כי תיאור האירועים עובר ב"קבלה הדומה למראה עיניים", מבחינת בהירותה וודאיותה (ספר הכוזרי מאמר א' אות כ"ה). מסורת הדורות, שעליה נרחיב את הדיבור בהמשך, מובילה גם אותנו, אנשי דורנו, למצב שבו כאילו רואים אנו בעינינו את כל המתרחש בהר. אין עדות חזקה יותר מהעדות של עמנו על מקורות יהדותו. מיליוני יהודים בכל תפוצות תבל חוגגים את חג הפסח ואת חג השבועות, ומספרים בשם אבותיהם שהעבירו להם את המסר, על נסי יציאת מצרים ועל מתן תורה, שחלו בתאריכים של חגים אלו. אותם יהודים קיבלו עדות היסטורית שעברה באופן מושלם לאורכן של שלושת אלפים ושלוש מאות שנה. בעדות זו לא חלו כל שינויים, והיא ממשיכה לעבור מדור לדור כביום נתינתה. מסירה מדויקת זו מהווה הוכחה שהדור הראשון, אבי המסורת, אכן היה עד ראייה למאורע זה בהמוניו. מעוצמת הוודאות של הדור הראשון, הצליח העם להנחיל עובדות אלו לדורי דורות. השכנוע המוחלט של הדור הראשון, הוא החי בליבו של עם ישראל גם בדורנו. כל אותם מיליונים שעמדו למרגלות ההר, כיוונו לרז שמלאכי השרת משתמשים בו, והכריזו (שמות כ"ד, ז'): "נעשה ונשמע". הכרזה זו ונכונות זו לקבל את התורה באופן מלא ובחפץ לב, נעשו באופן ספונטני ע"י כולם. לא היתה התייעצות מוקדמת של בני העם, זה עם זה, מה להכריז וכיצד. כל אחד לחוד הכריז בפה מלא ובבת אחת, כי הוא מוכן לקבל את התורה ומצוותיה, וליישמן באופן מלא. ההכרזה הזהה של מיליוני היחידים, הצטרפה להכרזה כללית ופומבית של כל העם. הכרתם ברצונו של הבורא להיטיב להם ולהעניק להם את הטוב ביותר, היא שהביאתם לנכונות לקבל את התורה ולקיימה. הם הבינו באופן ודאי ומוחלט שקבלת התורה עבורם ועבור הדורות הבאים היא הצעד החיובי, המועיל והטוב ביותר. מכאן נבעה ההסכמה שפרצה מליבם כאשר כולם כאחד הכריזו "נעשה ונשמע". הפסוק "פנים בפנים דבר ה' עמכם" (דברים ה', ד'),מלמדנו כי מעמד הר סיני היה מעמד נבואי, שבו כל בני העם הפכו לנביאים הרואים את ההתגלות האלוקית מול עיניהם. הפסוק: "וכל העם רואים את הקולות" (שמות כ', ט"ו) פותח לנו צוהר להיכלה של הנבואה ולהבנה מסוימת במהותה. זוהי תפיסה נרחבת מעל ומעבר ליכולת החושים, שעל פיהם ניתן רק להאזין לקולות ולא לראותם. זאת למרות שגם לאחר כל הניסיונות לקרב את הדברים מעט להשגתנו, עבורנו, שלא חווינו נבואה ואנו רחוקים מאד מהבנתה, תישאר חווית הנבואה עלומה, ואנו נחשבים בתחום זה כעיוור מלידה שלא יבין לעולם כיצד נראים צבעים. במעמד הר סיני, לפני נתינת עשרת הדברות, כתוב: "וירד ה' על הר סיני" (שמות י"ט, כ'). ביטוי זה כוונתו להורות שה' יצר עבור העם הניצב למרגלות ההר, אפשרות מיוחדת שבאמצעותה הוא יוכל לקלוט מסרים מהעולם שמעבר לחושים, שהוא יוכל להתרשם עמוקות מהמעמד האדיר העומד להתרחש. האלוקים "ירד", יצר אפשרויות חדשות לקליטה. כל העם זכה למפגש רוחני. מפגש, שהניסיון האנושי שלנו, של אנשים הנמצאים בתוככי החומר, אינו קולט אותו. יחד עם זאת, חוויית מפגש מופלא זה, טבועה בעומק תודעתנו, היא נותרה בעומק נשמתנו מאז אותו מעמד כביר. זוהי הסיבה לחוסר המנוחה הרוחנית של היהודי, של כל יהודי באשר הוא. הוא תמיד מתגעגע באופן סמוי אל החוויה האדירה הזאת, אל המפגש עם הבורא, אל ההתגלות החד פעמית הפומבית שהיתה לבורא עם כל העם. ולכן, הוא חותר, כאמור באופן סמוי, אל השלמות. תמיד מלווים אותו חוסר שקט ואי רצון לשקוט על השמרים. לנוכח תופעות שמימיות אלו, ששינו את עתיד העם, מן הראוי לתת את הדעת לכך שלאנשים ריאליים בדורנו קשה לעתים להתחבר למאורע נסי, למאורע החורג מדרך הטבע וממנהגו של עולם. הם החיים בתוככי מערכת החיים החומרית, קשה להם להתנתק ממנה ולהעפיל לגבהים. אולם עליהם לדעת שהאמונה באלוקים שברא את עולמנו, אמונה הטבועה בליבות הרבה מאד אנשים, גם היא הינה חריגה מגבולות הטבע. היא אמונה במי שהטבע נתון בידו כחומר ביד היוצר, והיא העפלה אל הטמיר ואל הנעלם מעינינו. לכן, על כל אדם להתרגל למחשבה זו. עליו להבין שהעולם כולו נברא בתהליך החורג מגבולות הטבע, ועליו להבין עוד שגם מעמד הר סיני, שהוא מעמד נורא הוד שכולו נס, התקיים בפועל לעיני כל העם. נפנה עתה לנקודה נוספת: התורה מזהירה את העם לשמור בזיכרונו את רישומו האדיר של מעמד הר סיני: "רק השמר לך ושמור נפשך מאד, פן תשכח את הדברים אשר ראו עיניך, ופן יסורו מלבבך כל ימי חייך, והודעתם לבניך ולבני בניך יום אשר עמדת לפני ה' אלוקיך בחורב" (דברים ד', ט'-י'). זכירת המעמד לאורך הדורות מהווה את העוגן היציב שבו נאחז עם ישראל בשמירת המצוות. אין הוא זז מהן, ואינו מסיט את מבטו מאותה הבטחה שניתנה על ידו למרגלות ההר ונותרה לדורות עולם, היא הבטחת "נעשה ונשמע". הדתות העתיקות של האומות נזנחו או שונו, ואילו היהדות ממשיכה באותה נצחיות מלכותית, שהיא איתנה כמו חוקי הטבע הבלתי משתנים. האומות צפו בתדהמה בנאמנות ללא סטייה זו של עם ישראל לתורה ועל קרבנותיו למענה. על כך נאמר: "אם יתן איש את כל הון ביתו באהבה, בוז יבוזו לו" (שיר השירים ח', ז'). אהבת ה' ואהבת התורה חיות בלב העם לנצח. העמים לא יכלו להבין כי משמעות מעמד הר סיני עבור עם ישראל היא כי העם שהיה עד לנוכחות ה' בסיני, אינו שוכח זאת לנצח נצחים והוא מסור לליקחה לעולמים. מתוך הספר המומלץ "למרגלות הר סיני".
מיקי
03:25 05.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יגור
צרפת נכשלה ברור אלו ערבים מוסלמים עם תרבות מנהגים אלימות משלהם .הם מצאו כר פורה להתפשטות שלהם . צרפת אכלה את הדייסה של עצמה .והיא מרה ומסוכנת
00:08 05.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ז'ארנטאר
ועל זה נאמר Joupeks koukit ז'פק קוקי
14:59 04.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
פרנסואה
צרפת עולה עולה עולה עולה באש
14:40 04.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הגרי
ישמעאלים בצרפת זה כמו עצים ביער, נמצאים שם
14:30 04.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר