הרב שלמה אבינר, שלום.

בשבוע שעבר הקדשתי את הטור שלי לקריאה לרבנים שלנו להוקיע את מעשיהם של הפורעים בכפרים הערביים כנקמה על הפיגוע הנורא בעלי. שמחתי לראות כמה וכמה רבנים שאכן עשו זאת. אני בוחרת לצטט את הרב משה ליכטנשטיין שכתב שזהו עוול מוסרי ודתי המנוגד לכל ערכי התורה והמצוות, חילול השם שאף עלול לשמוט את הקרקע מתחת הטענה המוסרית שלנו כנגד הפוגעים בנו.

הרב אבינר, אתה נחשב לאחד מגדולי הרבנים של הכיפות הסרוגות, אבל בשבילי אתה תמיד תהיה לפני הכל אבא של מוריה שלמדה שנה מעלי באולפנה, ושל חווה שלמדה שנתיים מתחתיי.

אני זוכרת איך כשהייתי בת שירות לאומי במדרשה בעופרה היית מעביר מדי שבוע ערב שו"ת לתלמידי הישיבות והאולפנות שהיו מתארחים במדרשה. כשהיו קבוצות שבהן לא הכניסו לקופסת השאלות מספיק פתקים אנו, בנות השירות, היינו כותבות שאלות בעצמנו, ושומעות איך מדי שבוע אתה עונה בסבלנות רבה על כל השאלות.

מעשה פנחס

קראתי בשבת טור שלך שנוסח בצורת שו"ת, בו שאלו אותך מה דעתך על נוער הגבעות. כתבת שמדובר בנוער שעוסק בישוב הארץ במסירות נפש גדולה, בשקט ובשלווה.

כששאלו אותך מה אתה אומר על אלה מהם שנקמו בערבים בעקבות הפיגוע האחרון, סיפרת על הרב קוק: אדם עמד בשבת מול בית הכנסת וצילם את המתפללים. הם ביקשו ממנו בעדינות שיחדל אך הוא המשיך. אחד המתפללים התעצבן, הפיל לו את המצלמה ושבר אותה.

כשהצלם בא להתלונן אצל הרב קוק, הוא ענה שלו היה שואל אותו, היה אוסר עליו לעשות זאת, אך הוא לא שאל. הוסיף הרב קוק ואמר שאם אתה עושה דבר חריג, עליך להתכונן שגם התגובה תהיה חריגה.

רבים שרופים בחווארה (צילום: Erik Marmor/פלאש90) 

עד כאן הסיפור שציטטת בתשובתך. אחרי כן כתבת שלו היו שואלים אותך, היית אומר לנוער הגבעות שאסור להם לפרוע בכפרים הערביים, אבל בהמשך כתבת שאפשר להבין את תגובתם הטבעית מול רצח של יהודים שלא נפסק, וצריך שהערבים יבינו פעם אחת ולתמיד שהארץ הזאת היא שלנו ולא נוותר עליה. בכך השווית בין שובר המצלמה לפורעים בכפרים הערביים.

אלא ששובר המצלמה תקף אך ורק את מי שפגע בו, ולא יצא למסע נקמה בכל החילונים המתגוררים באזור. יתר על כן, אולי לא התכוונת לכך, אבל דבריך הזכירו לי את מעשה פנחס בפסוקים שקראנו בסוף פרשת השבוע השבת, פרשת בלק.

בסנהדרין פ"ב ע"א נאמר ש"הבא לימלך אין מורין לו". כלומר אילו פנחס היה שואל, היו אומרים לו שאסור היה לו להרוג את זמרי בן סלוא וכזבי בת צור, ולכן טוב שלא שאל.

"ידינו שפכו את הדם הזה"

בימים כאלה, אחרי שמאות פורעים יהודים שרפו בתים ומכוניות אתה, הרב אבינר, בחרת לדבר בשני קולות. מצד אחד הסתתרת מאחורי האמירה שרק צה"ל אחראי על הביטחון, ומצד שני העברת מסר סמוי אך ברור, שטוב עשו הפורעים שנהגו כמו פנחס בשעתו.

חשוב להבהיר – לא מדובר פה בחסימת כביש כזה או אחר אלא מדובר פה באלימות של ממש, שריפת בתים ומכוניות. בית הורי נשרף כליל לפני למעלה משש שנים בשריפה הגדולה שהיתה בחיפה. אני יודעת איזו עוגמת נפש נגרמת למי שכל רכושו אבד בן לילה, שלא לדבר על כך שיש סיכון של ממש לפגיעה בחיי אדם של ערבים שאינם תומכי טרור כלל וכלל.

(צילום: דובר צה"ל)

הרמטכ"ל, המפכ"ל וראש השב"כ הבהירו שבגלל פעולות כאלה צה"ל נאלץ להסיט חלק מהכוחות כדי למנוע מהפורעים לפרוע. בגלל פעולות כאלה השטח מותסס ורבים עלולים להצטרף למעגל הדמים. אתה בחרת לכתוב שו"ת שהקוראים אותו עלולים להבין ממנו שאתה תומך במעשים החמורים הללו.

הרב אבינר, אם דם ישפך, תיאלץ לומר: "ידינו שפכו את הדם הזה".

==

פסית שיח היא מנהלת לשעבר של תיכון דמוקרטי, יהודי-פלורליסטי, כיום מלווה מנהלי בתי ספר, מורה למחשבת ישראל ומטפלת ב-Li.c.b.t. בוגרת האולפנה בכפר-פינס ומדרשת לינדנבאום.