נציבות שירות המדינה מפרסת את הדו"ח השנתי המקיף שלה בנושא תלונות הציבור כנגד רשויות המדינה וחושפת כי ב2022 התקבלו מעל ל21 אלף תלונות, הכי הרבה שהתקבלו אי פעם על ידי הנציבות.

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור מתניהו אנגלמן אמר ביחס לדו"ח השנתי המפורסם היום:

"בשנת 2022 נקבע שיא חדש במספר התלונות שהתקבלו בנציבות מאז הקמתה, בנוגע לשירותים הניתנים על ידי רשויות המדינה. הנציבות קיבלה כ-21 אלף תלונות, ו-44% מהן נמצאו מוצדקות או שבאו על תיקונן. הגידול הניכר במספר התלונות מלמד על כך שהציבור מודע יותר לאפשרות לפנות לנציבות בכל בעיה שהוא נתקל בה מול רשויות השלטון. הגופים הממשלתיים חייבים להתנהל כנותני שירות בשוק תחרותי, ולשפר את היחס והשירות שהם נותנים. אני קורא לכל מי שנגרם לו עוול על ידי רשויות המדינה להתלונן במשרדנו. חשוב שרשויות המדינה ילמדו מהמקרים המובאים בדוח ויפעלו לתיקון הליקויים"

אם כן בשנת 2022 עלתה כמות התלונות בכמות של 6% ביחס לשנה שלפניה, הארגונים והגופים שהובילו במספר התלונות שהתקבלו נגדם הם: משרד התחבורה הוא הראשון בכמות התלונות, עם יותר מ1600 תלונות כנגדו, אחריו משרד הכלכלה המוסד לביטוח לאומי עם כ1500 תלונות כנגד משרד הכלכלה ו1341 תלונות כנגד המוסד לביטוח לאומי.

התעמקות בדו"ח מעבר למספרים מציגה שורה של סיפורים שבחלקם מתסכלים אך גם מבדרים; אחת התלונות הבולטות נגד רשות המיסים למשל היא תלונה של אדם אשר רשות המיסים דרשה ממנו דוחות שנתיים והצהרות הון מחברה שהוקמה על ידיו ונמצאת בבעלותו על פי טענת הרשות, רק שהחברה המדוברת הוקמה שנה לפני שאותו אדם כלל נולד.

סמוטריץ' ורוטמן מציגים את התכנית שלהם למערכת המשפט (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

סיפור נוסף מספר על קשישה המתגוררת בדיור ציבורי והזמינה את חברת עמיגור להתקנת שקע לקלנועית שלה, אך לאחר שסיימו את העבודות ועזבו גילתה האישה שהשקע הותקן בתקרת החניה במקום שאי אפשר להגיע אליו בלי לטפס.

אחת מהתלונות נגד משרד התחבורה מלמדת על תלמיד נהיגה אשר ביקש לערער על כשלונו בטסט, אך כאשר פנה לבקש ערעור הוסבר לו שהסרטון מהטסט שלו נמחק בטעות ושבלעדיו לא ניתן לדרוש ערעור, לאחר פניה לנציבות התגלה כי הסרטון לא נמחק אלא מדובר בתקלה כלל מערכתית שתוקנה לאחר קבלת התלונה.