לפני כמה ימים שלח לי חבר הודעה המזמינה את חברי יישובו למפגש בזה הלשון "כמיטב המסורת שמחה ומתרגשת לבשר על קיומו של מפגש פסח שני – יום הסובלנות הדתית גם השנה ב… מוזמנות ומוזמנים להגיע, להכיר הורים לילד להט"ב, להקשיב ולפתוח את הלב".
הדברים של ידידי בוטאו מתוך נימה של תסכול על המתרחש ביישובו מחלוצי ההתיישבות בשומרון, תופעה שמתקיימת לא רק שם אלא אף בקהילות נוספות ברחבי הארץ.
אדגיש כי אין בכוונתי להתייחס לשאלת מקומם של בעלי נטיות תוך מגדריות בקהילה הדתית, זוהי סוגיה רגישה בפני עצמה ואשאיר אותה לפעם אחרת. ברצוני להתייחס לתהליך המחלחל בקהילות רבות שנחשבו לחסינות ערכית וחינוכית וכיום משפחות רבות בתוכן חשות חסרות ישע מול צונאמי של תרבות מערבית השוטף אותם, וזורע בלבול בילדים ומבוגרים כאחד ומייצר תלישות דתית וערכית.
לפני כשבועיים ניגש אליי יהודי, החי חיי תורה ומצוות וערכיות שורשית, וסיפר לי שנכדו שאל אותו בתוככי הפסח: 'סבא, בשביל מה להיות יהודי?' השואל לא יכול היה להסתיר את כאבו העמוק מהמקום בו נמצא נכדו ולהיכן התהייה עשויה להוביל את נכדו.
אמרתי לו כנראה שהכנות של הסבא ניכרת בנכד שאינו מוכן להסתפק ברדידות דתית, ומחפש עומק ומשמעות לחייו ומשם נסובה השיחה לאטמוספרה הדתית והערכית אותה סופגים כיום הצעירים בקהילותיהם, ובפרט לנפש הצעירים המיוסרת שאינה מוצאת מרווה בתכני הרוח המוצעים להם.
ההתמרמרות על מתבגרים צעירים וצעירות המחפשים זהות ומשמעות בהרפתקאות ערכיות וזהותיות שונות אינה בהכרח מוצדקת, רובצת היא לפתחה של ההנהגה הדתית והרוחנית ולאופק שהיא מציבה בפניהם, ובעצם זוהי מראה מלוטשת לעולם התוכן הנוכח בחייהם שהינו דל וחסר חיים כדי לתת מענה לצימאונם.
דברים אלה גרמו לי להרהר על מקומם של רבני הקהילות בחיינו, על תפקידם ומקומם בעיצוב חיי הרוח של הקהילה ואתגריה בפרט בעידן הפוסט מודרני, ששינה את פניה של הקהילה ממה שהכרנו בעבר.
לא ניתן להתעלם משאלת היסוד המנסרת בחלל, עד כמה ראשי העדה מבררים ומלבנים סוגיות חינוכיות וערכיות עם צעירי הקהילה?! האם לקהילה הדתית כיום יש חזון המשרטט איך יראו פני קהילתם בעוד חצי יובל לפחות?! האם התורה רלוונטית לכל רבדי חייהם ומצליחה להאיר אותם, או שמא התורה נתפסת בעיניהם כאסופה של דרישות הלכתיות שצריכים לפתור על מנת שלא יפריעו לשגרת החיים האמיתיים?
בהכללה גסה ניתן לפלח את עולמות התוכן אותם מביאים רבני הקהילות הדתיות הנעים בכמה מישורים כלליים: שיעורי הלכה ובכללם דף יומי; חסידות עם זיקה לנסתר (ומסופקני אם הלהט הראשוני שבלימוד שכזה בונה את עולמם הפנימי של הנוכחים); דרשנות עממית; עיסוק בשאלות תאולוגיות מופשטות שלא בהכרח מתכתבות עם חייהם של השומעים; ולחילופין דרך מפרכת יותר הסוללת דרך רוחנית אמונית שיטתית, עמלה להתמודד עם אתגרי המערב ומכוונת לבנות את עולמם האמוני והפנימי של בני הקהילה, וכמובן מבקש אני להאמין שמרביתם של הרבנים מכוונים לדרך זאת.
התפוררות התא המשפחתי שבה פתחנו, הינה תוצר מובהק של העדר הבנה מהי זהות זוגית ומשפחתית שכפי הנראה לא התבררה כראוי בתוככי הקהילה הדתית, והצעירים חשים תלישות לכדי קושי להתמודד מתוך חוסן עם הטרלול הפרוגרסיבי, בעוד שהנשואים חשים ריקון זוגי ונזרקים לאקספרימנטים המוצעים לרוב ע"י תרבות המערב.
האחריות ליוזמות הצצות חדשים לבקרים המאתגרות את הקהילה הדתית ופעמים שמטלטלות אותה, רובצת לפתחה של ההנהגה התורנית שמשימתה להיענות לווקום ולריק הקיומי והערכי המתחולל אצל בני עדתם. בהעדר הצבת יעדים ואופק ערכי ואמוני שבכוחו להצעיד ולרומם את קהילתם, עלולים להפוך הרבנים לאופוזיציונרים הנאלצים בעיקר להגיב ללא הרף לכל רעה חולה ופחות הרבה ליזום ולאתגר את קהילתם להעפיל אל פסגות של קודש.
על תפקידו של הרב בקהילה נכתב לא מעט, אך מגמה מרכזית ומהותית שלא ניתן לחלוק עליה, מנוסחת היטב בדבריו של הרה"ג מרדכי שטרנברג זצ"ל: "הרואים בתורה אמצעי מוצלח ביותר לפתרון בעיות, סבורים גם שתפקידו של הרב הוא פתרון בעיות, יש לבדוק 'האם הוא רלוונטי', ולבחון האם הוא מתאים לציפיות ולדרישות של כל קבוצות האוכלוסייה ויודע להתיר סיבוכים שונים בחברה. במבט כזה על תפקידו של הרב ישנה טעות יסודית נוראה, כשם שהתורה לא באה לעולם כדי לפתור בעיות, כך גם ת"ח ורבנים לא באו לעולם כדי לפתור בעיות. כשם שעניינה של התורה הוא להביא את דבר ה' אל העולם, להאיר בו את האמת האלוקית, ולרומם את העולם כולו, כך גם תפקידם של ת"ח ורבנים הוא לעסוק בהבאת דבר ה' החי אל העולם" [תפקיד הרב בישראל].
רבנות שאינה רואה בייעוד זה את תמצית תפקידה, גם אם יהיו הרבנים גדושים בידענות תורנית וכריזמה רהוטה ולבביות נסוכה פניהם ואף נגישים ללא הרף למבקשיהם, הרי שהם חוטאים לבני קהילתם בכך שאינם מקדמים אותם ומותרים אותם חשופים לרוחות פרצים ומעמיקים את חוסר האונים הרוחני שלהם.
בעוד כמה שבועות יצאו אלפי נערות ונערים לחופשת הקיץ הארוכה (מדי), האם לרבנים קיימת תוכנית חומש שמכוונת ונותנת מענה לצעירי הקהילה?! או שמא מפקירה אותם למה שמרחבי החיים הסואנים מציעים?! מחובתה של רבנות אחראית לראות זאת כאתגר שכל כולה מגויסת אליו, וב"ה בקהילות רבות הרבנים מסורים ללא לאות בחודשים אלו אך המציאות מלמדת שעבודה רבה עוד נדרשת.
אפטיר את ששמעתי מאחד מרבותיי, רב קהילה ההולך לשכב על יצועו בנחת, כאשר צעירי קהילתו משוטטים בחופי הארץ או ברחבי המדיה מידי לילה שנזקם אף רב יותר, כנראה שטרם השכיל להבין את גודל שליחותו, וזהו אחד המבחנים הטריוויאליים לאינדיקציה של רבנות אחראית ומרוממת וכפי שכתב הרב דב יוסף סולובייצ'יק זצ"ל: "הרבנות אישרה שהרב לא היה רק מורה צדק אלא גם רועה נאמן".
מה דעתך בנושא?
19 תגובות
2 דיונים
גוקי
מה הפליאה? אילו כישורים דרושים כדי להיות רב קהילה? לרבנים בעלי יכולות יש השפעה. לרבנים חסרי יכולת יש השפעה שלילית והיזק ישיר ועקיף
12:48 05.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
טמיר
הוא צריך להיות מאושר שהנכד שואל למה להיות יהודי. זו בדיוק דרכה של תורה! לשאול! כך בכל התנ״ך כולו. מי שלא שואל, מי שמקיים כאנשי מלומדה, נוצרי הוא ולא יהודי
17:38 04.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלומי
המלצות: כתוב קצר. אל תתנשא. שדר אהבה לכל אדם. תפסיק עם ציטוטי הרב קוק זה מעייף, יודעים שאתה למדן.
10:03 03.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבי
תתעורר
09:59 03.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גילעד עובדיה
הבעיה היא שטחיות היהדות החרדלית לא מתמודדת עם העובדה שמציע לבוגריה חיים על החרב, להקריב ולהתקרבן, הרבה בלבלול בין ערכים אנושיים ונסיון להעמיד את היהודות גם כיסוד שלהם ובו בזמן מעליהם...
הבעיה היא שטחיות היהדות החרדלית לא מתמודדת עם העובדה שמציע לבוגריה חיים על החרב, להקריב ולהתקרבן, הרבה בלבלול בין ערכים אנושיים ונסיון להעמיד את היהודות גם כיסוד שלהם ובו בזמן מעליהם זאת אומרת גזענות כלפי ערבים, להטבים, ומה עם מקומן של נשים? למעשה הצורך בהפיכה משטרית הוא הפעלת כוח במקום של התחלת הכרה בכישלון. גדר ההפרדה מרחיקה כל ישראלי נורמאלי מהסתכנות מיותרת. חהדות אמיתית אינה עיניין גגיאוגרפי אלא מנטלי
המשך 08:36 03.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
התורה היא לא דת היא דרך חיים
צריך להגיד את האמת ולא אכפת לי מהתגובות שיבואו... בתורה כתוב שמשכב זכר זה תועבה ... בתורה כתוב שמשכב אשה עם אשה זה תועבה ..אש שחורה על גבי אש לבנה...
צריך להגיד את האמת ולא אכפת לי מהתגובות שיבואו... בתורה כתוב שמשכב זכר זה תועבה ... בתורה כתוב שמשכב אשה עם אשה זה תועבה ..אש שחורה על גבי אש לבנה ... עם נטיות צריך להתמודד .. כל אחד והתיקון שלו יש אחד שיש לו תאווה לאוכל וצריך לשבור את היצר .. יש אחד שיש לו תאווה לנשים יש אחד שיש לו תאווה לכסף ויש אחד שיש לו תאווה לדברים מכוערים כאלה... מי שיש לו יראת שמים מבין שלעולם הזה באים לתקן ולא לקלקל ... מי שלא ,כנראה מבין בתוך תוכו שהאמונה באמיתות התורה ממנו והלאה .. אז אין לשיח הזה מקום בשום קהילה שמחוברת לערכים ולשורשיה ... זה הבעיה בכללי של הדתיות שאינה חרדית .. ישנם יותר מידי השקפות אין משהו ברור .כי כשיש דרך ברורה החבקה מקיאה מתוכה החוצה את מה שלא מתיישר עם ההשקפה הזו .. זהו ... ומכאן תעשו עם זה מה שאתם רוצים .. רק אין יראת ה' במקום הזה והרגוני ...
המשך 06:57 03.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איתן
בתגובה ל: התורה היא לא דת היא דרך חיים
. רק על אדם אחד כתוב בתורה שהוא עצמו תועבה, לא רק מעשה כזה או אחר. ״תועבת ה כל גבה לב״. תתמקד בזה ותזכה לישועה כי גבהי לב הם אלה שחושבים, בלשון הנציב, כי מי שלא מקיים תורה באופי שהם מקיימים הוא ״רפורמי.״
17:41 04.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נתי
זמנכם עבר. יותר מ200 שנה של נאורות ואתם שרויים באפילה בזמן הזה החילונים הרציונלים חיים בכף, בחופש, בתרבות ענפה ובשמחה כמו אני ןמשפחתי עוד מהמאה ה- 19
06:49 03.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רוני
מאמר גלותי ופחדני של הרב המכבד, אפשר לפגוש להטבים ולהישאר נאמנה לשו'ע ופוסקים
22:46 02.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
המסביר
הרי אין לכם בעיה להיפגש ולתמוך בבנימין נתניהו.
09:48 03.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אזרח שהתעייף
אם אתה שונא אותי, זאת בעייה שלך, לא בעייה שלי. אפילו בחברה הדתית יש מעט אנשים חשוכים כמוך. אם אתה שונא אותי, עליך לשנוא גם את נתניהו שמחלל שבת ולא...
אם אתה שונא אותי, זאת בעייה שלך, לא בעייה שלי. אפילו בחברה הדתית יש מעט אנשים חשוכים כמוך. אם אתה שונא אותי, עליך לשנוא גם את נתניהו שמחלל שבת ולא לשתף איתו פעולה.
המשך 18:06 02.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסי
אז אתה באמת לא מבין שלהיות יהודי - זה לא רק לגדל פאות ולהתנדנד מול הארון בדבקות. זה גם דרך ארץ זה קבלה של השונה זה ההבנה שיש שונה שיש עוד מבלדך ושהכל מכל שלו...
אז אתה באמת לא מבין שלהיות יהודי - זה לא רק לגדל פאות ולהתנדנד מול הארון בדבקות. זה גם דרך ארץ זה קבלה של השונה זה ההבנה שיש שונה שיש עוד מבלדך ושהכל מכל שלו ושלו בלבד ולא עליך לקבל על זה אחריות
המשך 17:19 02.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר