בשנים האחרונות אנחנו יכולים לראות שיפור בתחום החינוך וההוראה בעיר הבירה שלנו ירושלים, ואפשר לשמוע על בתי ספר, יסודיים ותיכוניים, שעשו שינויים למיניהם כדי לשפר את החינוך של ילידנו. אבל לא כל יום אנחנו שומעים על בית ספר שהפך את עורו, ובית ספר הממלכתי–דתי "חמ"ד תירוש" בשכונת גילה בירושלים עשה בהחלט מהפך בשנים האחרונות. שינויים שהובילו את בית הספר הזה לקבל את הפרס הארצי של החמ"ד לחינוך ערכי.
ואנחנו תהינו – מה מיוחד כל כך בבית ספר חמ"ד תירוש? דיברנו עם ברוריה מנדל, מנהלת בית הספר, ויצאנו עם תובנות חשובות על ערכיות וחינוך.
בית ספר חמ"ד תירוש
לפני שנבין מדוע דווקא בית הספר חמ"ד תירוש זכה בפרס הארצי הנחשק של החמ"ד לחינוך ערכי, נכיר מעט את בית הספר. כאמור, בית הספר חמ"ד תירוש הוא בית ספר ממלכתי–דתי צומח שעבר בשנים האחרונות שינוי, אפשר לומר מהפך. הנהלת בית הספר התחלפה, והיום עומדת בראשו ברוריה מנדל שהגדירה מחדש את הערכים של בית הספר.
עם החלפת ההנהלה, גם לצוות המורים נכנסו כוחות חדשים ומקצועיים שמביאים עימם רעננות חדשה לבית הספר. בית הספר נמצא בשכונת גילה בירושלים, ולכן הוא בית ספר שכונתי ומשפחתי ולראייה בית הספר מונה כ-250 תלמידים בלבד.

אם בעבר ילדי שכונת גילה היו צריכים לצאת מהשכונה אל בתי ספר אחרים, היום יש להם אפשרות לבית ספר מצוין בשכונה שלהם, המעניק לילדים חינוך דתי–לאומי שמאמין בתהליכים חינוכיים ולימודיים משמעותיים לצמיחה ולחינוך של הילדים. התלמידים של בית הספר מגיעים מהמשפחות החזקות והטובות של שכונת גילה וההורים מעורבים בתהליך החינוך והלמידה של הילדים, שעליו נדבר ממש עוד מעט.
שמים את הילד במרכז
פיתוח מסוגלות וחווית ההצלחה מתחיל בכניסה לבית הספר. את פניהם של תלמידי בית הספר מקבלת מידי בוקר ברוריה בחיוך, כשהיא מכירה את התלמידים ופונה אליהם בשמם – וכך מתחילה בעצם החוויה המעצימה שהילדים עוברים מידי יום בבית הספר. ברוריה אומרת שלפי תפיסת עולמה, "הקב״ה ברא את האדם עם אור ולכל ילד יש היופי והייחודיות שלו שרק מחכים שנגלה אותם, נביא אותם לידי ביטוי ונוביל אותם למצוינות".
המצוינות שברוריה מדברת עליה יכולה להיות גם במקצועות לימודיים כמו אנגלית, גמרא ומדעים, אבל גם באומנות ובנגינה למשל. בית הספר מספק את הסביבה הנכונה כדי להרחיב את הידע שלהם בתחום שמעניין אותם, כמו למשל בכיתות אומן ובחוגים שונים – כך הם מצליחים להדגיש את תחושת המסוגלות ומצליחים לחוות הצלחה.
אז למה דווקא חמ"ד תירוש נבחר לזכות בפרס הארצי של החמ"ד לחינוך ערכי?
בכל שנה נבחרים בכל מחוז בארץ תיכון אחד, בית ספר יסודי אחד וגן אחד שזוכים בפרס הארצי של החמ"ד לחינוך ערכי, ובית ספר חמ"ד תירוש נבחר בין כל בתי הספר היסודיים במחוז ירושלים ומנח"י. הפרס מוענק על הקניית ערכים משמעותיים לילדים ועל קידום מעורבות חברתית שקודמו בעבודה רציפה לאורך שנים.

ברוריה מספרת על הקשר הטוב שבין הצוות המחנך, התלמידים וההורים ועל הדגש על התהליכים הרגשיים והחינוכיים. "הגישה שלפיה 'ממרקרים' לילד את התוכנות הטובות שלו, לא משנה באיזה תחום – מקצועות לימודיים פורמליים, תוכנות אישיות טובות או כישרונות למיניהם – מעוררת אצל התלמיד תחושת מסוגלות שבאה לידי ביטוי בהישגיים הלימודיים שלו" הסבירה. כחלק מפיתוח תחושת המסוגלות וההצלחה של התלמידים, נוסף ללימודים הפורמליים, בית הספר מקיים פעילויות רבות:
כישרונות צעירים: מתקיימים בבית הספר ימי כישרונות צעירים אליהם הילדים מתכוננים ומתאמנים במגוון רחב של תחומים כמו ספורט, נגינה בפסנתר ובחלילית, שירה וריקוד ועוד. כל תלמידי בית הספר מכל הכיתות משתתפים בימים האלה, מחזקים את התחומים שמעניינים אותם ושהם טובים בהם וכך יכולים להרגיש מסוגלות ותחושת הצלחה.
חונכות ולמידה בחברותא: בית הספר מאמין שאפשר להצטיין גם בתחום החברתי – אם ילד עוזר לילד אחר נהיה לו טוב וכך הוא חווה הצלחה, מספרת ברוריה. בית הספר מעודד תלמידים בוגרים, מכיתות ו, לחנוך "אח צעיר" מכיתות צעירות יותר ולשבת ללמוד בחברותא בכל ראש חודש.
הנהגת תלמידים חזקה: ברוריה מאמינה שצריך לשמוע את הילדים ולתת להם ביטוי, הם אומנם צעירים אבל יש להם מקום. "הילדים נמצאים בוועדות תלמידים, המקיימות פגישות עם ברוריה שבהן הם חושבים על תהליכים חדשים בבית הספר" סיפרה. "הם מתכננים הפסקות פעילות, חברותות ועוד – כך בעצם מפתחים אצל הילדים מסוגלות.
פתקי הצטיינות: המורים מעורבים מאוד בחיזוק תחושת המסוגלות וההצלחה של התלמידים, ודואגים כל הזמן להעצים אותם. המורה בכיתה צופה בתלמידים לאורך כל היום ומחלק להם "פתקי הצטיינות" – על מעשה טוב או התנהגות טובה, על הצלחה בלימודים וכו'. הילדים אוספים את הפתקים במהלך היום, ובסופו כל התלמידים המצטיינים נעמדים בכניסה למשרד של ברוריה, בתור ארוך, שקט ומקסים. ברוריה חותמת על הפתקים האלה, אומרת להם מילה טובה ומחלקת חמצוצים. התלמידים יוצאים מהחוויה הזאת בתחושת הצלחה גדולה ובצפייה לפעם הבאה.
בכל סוף חודש נפתח "קיוסק המנהלת" ובו התלמידים יכולים לרכוש באמצעות הפתקים האלה ממתקים, צעצועים וכו'. "אין תחושה מעצימה יותר מהעובדה שהתלמיד קנה בעצמו מתנה לעצמו בזכות ההתנהגות הטובה שלו" אומרת ברוריה. "הפעילות הזאת מחזקת את 'העין הטובה' שאני דואגת להשריש בתלמידים. הצוות רואה את התלמידים בעין טובה ומחלק להם מילים טובות, וכך גם מחנכים את התלמידים לראות את האחר בעין טובה ולהשתמש בדיבור טוב".
ברוריה מספרת על מקרה מקסים – תלמיד רצה לקנות סליים בקיוסק המנהלת ולא היו לו מספיק פתקי הצטיינות. הוא ביקש ממנה לקנות את הסליים והבטיח שיחזיר את ההפרש בפתקים בחודש הבא. ברוריה אמרה לו שהוא זה שצריך לזכור זאת, ובאמת לאחר חודש התלמיד ניגש אליה והחזיר לה מיוזמתו את הפתקים החסרים. הסיטואציות המקסימות האלה שמתרחשות בבית הספר על בסיס יומי, הן אלה שעוזרת לילדים להרגיש אחראיים ומסוגלים וכך גם לחוות הצלחות.
גם ההורים מתרגשים מפתקי ההצטיינות. ברוריה מספרת שיש הורים שמכינים מהפתקים האלה אלבום או מדבקים אותם על קיר שלם מעל המיטה של הילד. "הילד קם בבוקר ורואה את כל הטוב שהוא עשה, הוא קם מסוגל יותר ומלא בתחושות הצלחה" סיפרה. "כשהילד שמח, נוצר בו הרצון להשקיע ולהצליח, וכשהוא מצליח הוא הופך לשמח – מעין מעגל קסמים שכזה. כל המטרה היא שהילד יהיה שמח, שיחווה חוויות משמעותיות בלמידה ושתהיה לו מוטיבציה".
שילוב ההורים
ההורים הם חלק משמעותי בעולם של בית הספר והם פעילים מאוד. בית הספר מקיים ערבים להורים כמו הרצאות והפרשת חלה לאימהות. "ביום המשפחה כמעט כל ההורים הגיעו לבית הספר כשהם מביאים אוכל חם שהכינו בעצמם ויספרו על המשפחה שלהם – זאת רמת המעורבות שלהם" מספרת ברוריה. "המעורבות של ההורים גורמת לילד להרגיש מוצלח, משום שהגיע ממשפחה מוצלחת. המפגש הזה היה ממש מסיבת הודיה על המשפחות הטובות הממלאות את בית הספר".
כשמסוגלות פוגשת הצלחה
בית ספר ממלכתי–דתי חמ"ד תירוש, הוא בית ספר שכונתי, משפחתי ומלא בקסם שמעורר אצל תלמידיו תחושות של מסוגלות שמובילות להצלחה. השינוי הגדול שעבר קיבל חותמת והכרה כשזכה בפרס הארצי של החמ"ד לחינוך ערכי, ויותר מזה – בכל יום כשהתלמידים חוזרים הביתה מבית הספר כשהם מרגישים מסוגלים לעשות הכול.
מה דעתך בנושא?
4 תגובות
0 דיונים
שמעון
מדהים- מהפך חינוכי אדיר!! מההלת וצוות אלופים
19:09 19.04.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רותי
נשמע ביהס מדהים. כל הכבוד לשים דגש על הטוב והחוזקות.
07:16 19.04.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אורלי
בית ספר מיוחד במינו ! מודה בכל יום שזכיתי לשים את הילדים שלי במסגרת כזאת מכילה ומעצימה! כל הכבוד למנהלת ברוריה ולצוות היוצא מן הכלל!!
20:10 18.04.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שולה
חשוב שתהיה עין טובה גם בין המנהלת ואנשי הצוות כי זאת דוגמה אישית. וכשמורה מרגיש שההנהלה מפרגנת יש לו יותר כוחות לעבוד ולהצליח. עין טובה זאת הבסיס להצלחה האמיתית
21:02 06.11.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שולה
חשוב שתהיה עין טובה גם בין המנהלת ואנשי הצוות כי זאת דוגמה אישית. וכשמורה מרגיש שההנהלה מפרגנת יש לו יותר כוחות לעבוד ולהצליח. עין טובה זאת הבסיס להצלחה האמיתית
21:02 06.11.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שמעון
מדהים- מהפך חינוכי אדיר!! מההלת וצוות אלופים
19:09 19.04.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רותי
נשמע ביהס מדהים. כל הכבוד לשים דגש על הטוב והחוזקות.
07:16 19.04.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אורלי
בית ספר מיוחד במינו ! מודה בכל יום שזכיתי לשים את הילדים שלי במסגרת כזאת מכילה ומעצימה! כל הכבוד למנהלת ברוריה ולצוות היוצא מן הכלל!!
20:10 18.04.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר