אל תתנו לחרד"לים לחנך לי את הילדים | דעה - סרוגים

אל תתנו לחרד"לים לחנך לי את הילדים | דעה

כנערה נשביתי בקסם הדתיות החרד"לית של האולפנה, אך תוך שנים ספורות נקלעתי למשבר דתי. אם לא הייתי פוגשת בדרך אנשי רוח עם תפיסה מורכבת יותר, ספק אם הייתי דתייה היום

פסית שיח
אל תתנו לחרד"לים לחנך לי את הילדים | דעה
  (צילום: הדס פרוש/פלאש 90)

לפני שלושים ושש שנים פרסם אורי אורבך ז"ל מאמר ב'נקודה' שקיבל את הכותרת "הטובים לתקשורת", על משקל "הטובים לטיס". אורבך קרא לציבור הדתי לקחת תפקידי מפתח בתחום התקשורת שעד אז דתיים היו מודרים ממנו כמעט לחלוטין.

הקריאה שלו השפיעה ותוך מספר שנים גדל מספר חובשי הכיפה בתעשיית התקשורת והם הפכו לאנשי מפתח כפי שניתן לראות עד היום.

אורי אורבך ז"ל. צילום: Yossi Zamir/Flash90

כיום, כדאי לעדכן את קריאתו של אורבך: הטובים להוראה. כל מי שביקרו בשנים האחרונות בימי הורים במוסדות החינוך הדתיים של ילדיהם ודאי הבחינו בכך שמי שמלמדים את הדור הבא הם על פי רוב אנשים בתפיסת עולם חרד"לית ושמרנית.

גם באזורים שנחשבים פתוחים בהשקפתם הדתית, החרד"לים תופסים מקום הולך וגדל במוסדות החינוך השונים.

ילדיי שלי לומדים בבית ספר שמיועד לאוכלוסיית הקיבוץ הדתי. בשנים האחרונות מורים רבים שהחזיקו בתפיסת עולם שמזוהה עם ערכי הקיבוץ הדתי, יצאו לפנסיה, ובמקרים רבים מי שהחליפו אותם היו מורים עם תפיסת עולם חרד"לית. הדבר נותן אותותיו בחיי היום יום בבית הספר.

מורה ביסודי שידל את בני להניח נטלה מתחת למיטה. נאלצתי להסביר לו שאם אביו, המקפיד על קלה כבחמורה, הולך בבוקר כמה צעדים עד הכיור, גם לו מותר והוא לא צריך לשנות ממנהג אביו.

על חברתה של בתי נאסר לשיר בפני קהל בטקסי בית הספר, למרות פסיקתו של הרב ביגמן שמתירה שירת נשים במצבים מעין אלה ובניגוד למה שהיה מקובל שנים רבות בבית הספר. יש עיסוק הולך וגובר באורך החצאיות, משל לא היה דבר חשוב מזה.

אילוסטרציה (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)

יש מי שמרוצים מכך שילדיהם מתחנכים אצל מורים מהזרם החרד"לי. הם טועים לחשוב שאם ילדיהם יקבלו מסרים דתיים שמרנים וקיצוניים, זה לכאורה יחזק את הדתיות שלהם, ומניחים שבסופו של דבר ילדיהם יבחרו גם הם בתפיסה הדתית הפתוחה של הוריהם.

כמי שעוסקת בחינוך למעלה מעשרים שנה, אני סבורה שיותר מכל הדור הצעיר מחפש אותנטיות וכנות. כשאנחנו שולחים את ילדינו להתחנך אצל אנשים שתפיסת עולמם הדתית שונה משלנו, סביר יותר שהתוצאה לא תהיה איזון אלא אחת משתיים:

ייתכן שהם יתקשו להזדהות עם מודל הדתיות הזה ויתפסו אותו כלא רלוונטי עבורם, דבר שמגביר את הסיכוי שיבחרו להתרחק מהדת, או לחילופין יוקסמו מהדתיות הקיצונית שבמיוחד בגיל צעיר עלולה להיתפס כאמתית יותר ובלתי מתפשרת ויתרחקו מדרכם של הוריהם, למורת רוחם.

לא קל לחנך לדתיות ליברלית. לא קל להעביר מסרים מורכבים. את הדברים שאני כותבת פה חשתי על בשרי.

כנערה, היה פער בין החינוך הדתי שקבלתי בבית לבין הדתיות שפגשתי באולפנא בכפר פינס. בתחילה נשביתי בקסם הדתיות החרד"לית של האולפנא. אך תוך שנים ספורות נקלעתי למשבר דתי והתפיסה הדתית שחונכתי אליה באולפנא נראתה לי פשטנית ולא נתנה מענה לחיפוש הדתי העמוק שבער בי.

רק כשהגעתי ללמוד במדרשת לינדנבאום, והכרתי את מי שהייתה אז ראש בית המדרש, הרבנית מלכה פיוטרקובסקי, ואת הר"מ שלי, הרב שאול וידר, שמלמד שם עד היום, ועוד רבים נוספים, התחלתי לבנות לי עולם דתי רוחני שממשיך להיבנות עד היום.

עוד באותו נושא

"היום, אמליץ לנפגעות מינית ללכת ישר לתקשורת"


47

אם לא הייתי פוגשת בדרך אנשי רוח שיכולתי להזדהות איתם ועם דרכם הדתית, ספק אם הייתי דתייה היום.

רבים מרגישים כמוני שהמותג 'ציונות דתית' נחטף על ידי מפלגה שאיננו מזדהים לא עם התפיסה הפוליטית שלה וגם לא עם הדתיות שהיא מייצגת. כמי שהחינוך יקר לליבה, אני רוצה לוודא שילדינו מתחנכים לדתיות שאנו כהורים יכולים להזדהות איתה.

לשם כך, צריכים אנו לקרוא למי שמחזיקים בעמדה דתית מורכבת – לכו להוראה. אל תשאירו את ילדינו להתחנך אצל מי שתפיסת עולמם רחוקה משלנו. האם אתם מעלים על הדעת שבישוב חרד"לי היו מאפשרים לדתיים ליברלים להיות אנשי חינוך במקום?! ודאי שלא.

אנשי הזרם החרד"לי השכילו להבין את חשיבות החינוך ורבים מבניהם ובנותיהם הלכו לתחום ההוראה.אם רצוננו לחנך את הדור הבא לדתיות מורכבת וליברלית, ילדינו צריכים לפגוש בדמויות חינוכיות שיוכלו להזדהות איתם ולקבל מתורתם.בנפשנו היא.

אם קריאה זו תישמע כפי שנשמעה קריאתו של אורי אורבך ז"ל, דיינו.

הכותבת היא מנהלת לשעבר של תיכון דמוקרטי, יהודי-פלורליסטי, כיום מלווה מנהלי בתי ספר, מורה למחשבת ישראל ומטפלת ב-Li.c.b.t. בוגרת האולפנא בכפר-פינס ומדרשת לינדנבאום.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
132 תגובות - 77 דיונים מיין לפי
1
שנאה עצמית... מסכנה!...
מיקי | 10-04-2023 14:25
שנאה עצמית... מסכנה!
רוב מי שמקבל חינוך דתי ליברלי
אני | 13-04-2023 20:26
בוחר לחיות כחילוני מודרני, כי בעצם אלה אותם ערכים, שגם מי שמלמד אותם מודה שהם באותה רמה של ערכי התורה, כדברי הרב פכטר
החרדלי''ם הצילו את הציונות הדתית...
רננה | 11-04-2023 17:26
מי שזוכר את המצב קודם לתופעת החרדלי''ם היה סחף עצום לשני הכיוונים. חלק הפכו להיות חילונים ואפילו שמאלנים קיצונים. להזכירכם כמה מהם אפילו בוגרי נתיב מאיר. וחלק חרדים ואפילו חרדים קיצונים. ביניהם חברי מועצת גדולי התורה של דגל התורה. אין ספק שתופעת החרדלי''ם הצילה את המצב. אסור להיות טיפשים ולהתעלם מהעובדות...
אתם שואלים את עצמכם כמה אחוזים נשארים דתיים?
שאלת תם | 11-04-2023 16:27
אולי כדאי דווקא לחזק את הדת? אולי ככה ישארו יותר אחוזים של דתיים? פיתויים כנגד היהדות כידוע לכם לא חסרים בחוץ. אולי ללא החרדלי''ם מהאולפנא הגברת הזו הייתה נושרת מהדת לגמרי עוד קודם...
מאוחר מידי.הם השתלטו ומרעילים את נפשות ילדינו
הורה מיואש. | 10-04-2023 16:03
הלך עלינו
2
שמאלנים ערב רב...
רונה | 10-04-2023 14:25
שמאלנים ערב רב זוהמה משתלטים על היהודים
מקלדת קלה
נין אברהם | 11-04-2023 12:56
אם אין לך נימוק משכנע אלא אימרה נבובה אל תכתוב
3
תתביישי לך. איזו...
איתמר מלכא | 10-04-2023 14:41
תתביישי לך. איזו רדידות את מציגה. איזו קנאה ופילוג בתוך תוכנו ממש. מה קשה לך להגיד כל הכבוד להם וצריכים עוד אנשי חינוך. יש לי הרבה מה להוסיף אבל...
4
ולא עלה על...
ארציאלי | 10-04-2023 14:54
ולא עלה על דעת הכותבת הרבנית המופלגת שמא יש סיבה בגללה הלייטיל לא נוהים לחינוך? אולי לייטיות וחינוך נם תרתי דסתרי??
או שהם...
אורה | 10-04-2023 19:50
או שהם יכולים לבחור גם במקצועות פשוטים יותר. לא לבחור משהו רק כי הוא נראה כלפי חוץ כמשמעותי יותר, אלא ללכת למשהו שבאמת מתאים לאדם
5
הקנאה התאווה והכבוד...
אריאל | 10-04-2023 15:13
הקנאה התאווה והכבוד מוציאים את האדם מן העולם
6
אמרת קיבוץ דתי...
פלוני | 10-04-2023 15:30
אמרת קיבוץ דתי אמרת הכל... תפיסה שפשטה את הרגל...
7
טמטום וטיפשות הולכים...
אור | 10-04-2023 15:46
טמטום וטיפשות הולכים ביחד. עברנו שנות גלות ועתה את קמה להתרעם. על חינוך שהעצים את.עמנו לדורי דור ר
8
אולי באמת יש...
בעד חינוך טוב | 10-04-2023 15:50
אולי באמת יש לשאול את השאלה, למה הדתיים הליברלים פחות הולכים לחינוך?!
כי מערכת...
לימור | 10-04-2023 19:48
כי מערכת החינוך היא מערכת ערכאית, מיושנת ופוגענית שצריכה לעבור מהעולם
9
נגעת בנקודה- הליברלים...
מחנך שמרן | 10-04-2023 16:13
נגעת בנקודה- הליברלים רוצים חיי נהנתנות ובחיים לא ייסתפקו במשכורת מורה. ולכן החינוך השמרני מובטח בה. ראי את ראשי ישיבות ההסדר מבית הגוש- כולם יוצאים לפנסיה באזור גיל 70... ואילו ראשי ישיבות גבוהות מבית מרכז וכו' נשארים לחנך כי זו משימת חייהם..
שאלה טובה.....
מחנך שמרן | 10-04-2023 19:41
שאלה טובה.. בטח לאבא של הילדים שלך יהיו תשובות טובות.. חפשי אותו
אתה יותר...
לסבית | 10-04-2023 16:50
אתה יותר טיפש או יותר בור?
10
את מתכוונת שאת...
אלי | 10-04-2023 16:36
את מתכוונת שאת רוצה להמשיך עם המושג מים בטעמים שהיה בדור שלכם?היום אין כבר טעם, בתכלס הרבה בציבור הלייטי הורידו כיפות כי לא חיזקו אצלם את ההכרה הדתית.
או כי אין אמונה... ויש רק כאילו בתוך הלייטים.
שמעון | 13-04-2023 14:43
הילדים לא קונים טכניקה של מעשים, הילדים מרגישים את הלב. ומי שהוא לייט - הלב שלו לא בקודש... לא שם פשוט.
או כי...
גיל | 10-04-2023 19:47
או כי אין כל כך הרבה הפחדה. ויש יותר בחירה חופשית...
11
איני מסכים עם...
אורית | 10-04-2023 16:49
איני מסכים עם כל הדברים שכתבה הכותבת אולם עם המסקנה אני מסכים בהחלט. אל תשלחו ילדים לחרדלים ולהר המורניקים. חוסו על נשמתם, חוסו על אהבת התורה שבהם. ילדיי התחנכו בתלמוד תורה מ****ה והתוצאות הרסניות במיוחד. רדידות מחשבתית, רמה מאוד נמוכה בלימודי החול, כפייה חיצונית על לבוש וכו' ולא מעט שנאת הקודש. שימו ילדים בממד טוב ואיכותי, ולכל דבר הזמן שלו. תורה ותפילה יבואו העיקר יהיו בריאים בנפש. רוב ככל תלמידי החכמים כיום לא למדו במוסדות החרדל, כי הם לא היו, ואף על פי כן הם גדולים בתורה. השמרו לכם ולנשמות ילדכם, השמרו לכם מהנראה כטהור אך אינו טהור כלל. בריאות, רוחנית.
12
תאכלי את הלב,...
אבי | 10-04-2023 16:54
תאכלי את הלב, עוד קצת וכל המדינה תהיה חרדלים כולל החרדים על אפם וחמתם של כל הכוזרים.
כוזרים??? לפעמים...
כוזרים חח | 11-04-2023 6:34
כוזרים??? לפעמים נראה לי שאנשים התחרפנו לגמריי
13
הכי חשוב סוף...
יהודה | 10-04-2023 17:00
הכי חשוב סוף הכתבה- *הכותבת היא...* -הכותבת מחפשת חיבורים לעולם הרפורמי, ומנסה לעשות אידיאליזציה מהחולשות שלה...
בערות
בן משה | 11-04-2023 12:58
האמונה שלך סתמית ולאיהודית
שמחה לשמוע...
גל | 10-04-2023 22:50
שמחה לשמוע שאתה מעודד שאלת שאלות. זה יפה..
תגובה לאור
יהודה | 10-04-2023 20:12
אני מחנך. אני בהחלט יכו להחשב חרדל. מעולם לא מנעתי תלמיד מלשאול. להיפך. אני שואל בכיתה שאלות שהם עצמם לא היו מעזים. ההבדל אינו האם אתה שואל שאלות, אלא האם אתה גם מחפש תשובות, או מקדש את פוזת המחפש המיוסר זה שאינו יודע מהי האמת, ולכן תמיד מטיל ספק. מותר להטיל ספק. אסור לברוח ממחוייבות. כן יכול להיות שלא לכל שאלה יש תשובה, בעיקר לשאלות שמתבססות על הנחות עולם מערביות, פוסטמודרניות, ועמדה פלורליסטית המתחילה ומסיימת בכך שאם זה לא בא לי בטוב, אז כנראה שזה לא מחייב, לא נאור, ולא בשבילי.... .
ואולי זו...
אור | 10-04-2023 19:43
ואולי זו לא חולשה אלא חוזקה?? אומץ לשאול שאלות ולהשתנות באמת? למצוא את הדרך והנתיב האישי בעולם ולא לעשות כי כולם עושים, או כי ככה כתוב. חולשה זה בוודאי לא.
14
דתיים בלי להיות...
שיממ | 10-04-2023 17:05
דתיים בלי להיות דתיים. לא סתם בקיבוץ הדתי 60 אחוז חילונים ו30 אחוז לייטים שנראים כחילונים. נכשלתם, ולא סתם. היהדות שלכם היא סוציולוגית וחלולה.
15
רק תורה!! המושג...
חגי | 10-04-2023 17:05
רק תורה!! המושג ליברלי שאת אומרת זו לדעתי מכבסת מילים.. במה את יותר ליברלית ממני? בזה שאת רוצה להתאים תתורה יותר לחיים? צודקת שיש אמת ברצון הזה אבל צריך להיזהר ולא להוריד אותה אלינו כי אז מה זה זה שווה? צריך להנגיש זה נכון וצריכים להבין שהתורה בפרטיה ודקדוקיה כמו שפוסקים גדולי דורנו זאת הדרך לאורה אנו הולכים ולא מחפשים לחפף איפה שנוח לנו.. את רוצה יותר פתיחות? מקבל אבל זה לא סותר להיות דתי חזק וחרדלי בלשונך ולהיות רחב אופקים ומה שאת קורת ליברל- אין סתירה..
זה לא...
נילי | 10-04-2023 19:40
זה לא יותר פתיחות אלא איפה הדגש נימצא- בהלכות או במהות. בצורך להבין דברים ולשאול שאלות או לעשות כי ככה ה' אמר
16
סוף האמת להתגלות....
שימע | 10-04-2023 17:06
סוף האמת להתגלות. הקיבוץ הדתי יעלם כמו כל התנועה הקיבוצית. אכלת לנו את הראש אכלת
ואתה לא...
הראל | 11-04-2023 0:45
ואתה לא חייב להגיב
אתה לא...
קל | 10-04-2023 19:37
אתה לא חייב לקרוא.
17
א. את לא...
משה | 10-04-2023 17:10
א. את לא מתנהגת כמו דתיה, הדעות שלך לא תואמות את התורה, אז על איזה דתיות את מדברת. ב. אל תתנו ללייטים לחנך לי את הילדים.
18
כמות תארי השום...
שלמה | 10-04-2023 17:12
כמות תארי השום דבר ולא כלום שהכותבת כתבה על עצמה בסוף הכתבה, מלמד מי היא.
19
בעד ביקורת ותשומת...
מורה בישראל | 10-04-2023 17:19
בעד ביקורת ותשומת לב למקומות הדורשים תיקון נגד הוצאת שם רע לציבור שנותן את הנשמה . אפשר וצריך לתקן . בכל בית מדרש. אף אחד לא חף מטעויות.
20
מזעזע כמה שזה...
אמת ללא פשרות | 10-04-2023 17:25
מזעזע כמה שזה הפוך... הדתיים הפשרנים כופים עצמם על המוסדות שלנו וכך אנו נאלצים לפתוח מוסדות חינוך חדשים פרטיים כדי שלא יתערבו לנו בחינוך לתורה וטהרה. למה אתם שולחים את בנותיכן לאולפנא? כשאני הייתי ילדה ידענו שיש אולפנא וזה הכי תורני ויש תיכון דתי למי שרוצה לפסוח על כל הסעיפים ולחנך לפתיחות מסוג אחר. היום כל תיכון נקרא אולפנה וההורים הפשרנים משתלטים לנו על החינוך ולא מאפשרים לחנך את הבנות לצניעות, לתורה ולקיום מצוות. הבנות לומדות מאותם הורים שתלטנים שגם לא צריך דרך ארץ להורים וכך כל חינוך ילדינו מתקלקל. אז גב' נכבדה, תרשמי את ילדייך למוסדות חינוך דתיים פשרנים ממלכתיים והשאירי לנו את מוסדות החינוך שלנו.
בגדול נכון....
כל הבעיות יחד | 11-04-2023 6:32
בגדול נכון. האולפנות אכן פוציות אליטיסטיות ומנותקות . ובמקביל לוקות גם בחוסר צניעות...
21
אמרת.פיוטרקובסקי אמרת הכל....במקום...
ציון | 10-04-2023 17:26
אמרת.פיוטרקובסקי אמרת הכל....במקום להמריד, תחנכי את הילדים שלך איפה שמתאים לך. יש הרבה בתי ספר בחמד את מוזמנת לבחור לך בית ספר לייט כלבבך. תשאירי לאחרים לבחור את החינוך שמתאים להם. ולא חינוך על גבול הרפורמה של פיוטרקובסקי וחבריה.
תורה שמזלזלת...
טובה | 10-04-2023 19:31
תורה שמזלזלת בתורה אחרת היא לא תורה. אתה מאמין ללשון הרע ומפיץ אותו
22
צודקת ...
אלקיים | 10-04-2023 17:32
צודקת
23
מבין ממך שליבראליות...
ניצב | 10-04-2023 17:32
מבין ממך שליבראליות פירושה הכללה. לי זה נשמע יותר מחנאות זולה במקרה הטוב. ובמקרה הרע אירופה 1933-1945... מנין הנחת המוצא שחרדלות משמעותה עיסוק באורך החצאית?! אני דווקא נתקלתי בעיסוק האובססיבי הזה מצד עמי ארצות שאין כל קשר בינהם להלכה. כי בורות שווה לחומרות הזויות. כמחנך 31 שנה במערכת נחרדתי מדברי בלע ורעות רוח שיצאו מהמקלדת שלך. האם חינוך לאהבת הארץ האדם ישראל הרחבת אופקים בתחומי הליבה ואף מעבר לזה. מציע להוריד את ההמלצה האומללה שלך וכדאי שתתיעצי קודם עם הרבנית לפני שאת מוציאה מאמר שכזה.
היא צודקת....
גל | 10-04-2023 19:29
היא צודקת. הרבה שמים דגש על חינוך התנהגותי ופחות מהותי. זה לא אומר שאין מהות, אבל בסוף ילד חווה כפייה וזה נחרט בגוף יותר מכל דבר
24
נו באמת
רק | 10-04-2023 18:00
אין עתיד ליהדות ליברלית. מה רע בלקיים את ההלכה קלה כבחמורה? סתם שבויה ביצר הרע
צודקת, ההפחדות...
רינה | 11-04-2023 9:02
צודקת, ההפחדות האלה קורות יותר אצל חרדים. אצל החרדלים זה יהיה יותר עדין, פחד שה' לא יאהב אותי יותר אם לא אקיים מצוות, פחד מחוסר משמעות אם אין תורה, פחד לא להיות חלק, פחד להיות אני ולראות שיש דברים שאני רוצה ולא מותאמים לתורה, פחד מהיצר.. ועוד ועוד
קלה כחמורה...
רק לא חחח | 11-04-2023 6:29
קלה כחמורה זה סבבה. רק שאצלכם ממציאים הידורים וחומרות ואז מחליטים שזה הלכה בייסיק. וזה פשוט לא נכון
נשמה זה...
לבנה שגיא | 10-04-2023 21:53
נשמה זה קשקוש מוחלט! אני חיה ביישוב חרדלי ביותררר ומעולם לא נאמר דבר כזה לילדים שלי. אין כאן שום הפחדות ושום דיבורים על סקילות וכו' הכללה הזויה שמשרתת ניקוי מצפוני ממשהו... מעניין ממה.
הרע זה...
רינה | 10-04-2023 19:27
הרע זה שאנשים לא באמת בוחרים בזה אלא נולדים לזה ומוקפים בהפחדות שאם יחללו שבת אז סקילה, ואם לא ישמרו צניעות אז גיהנום. אם אפשר לחנך ילד עם בחירה אמיתית- כך ראוי.
25
כתבה רדודה על...
חייקין | 10-04-2023 18:14
כתבה רדודה על הפחד של הלייטים מעזיבת הדת או לכיוון הדתי התורני או לכיוון החילוניות והיא גופא קשיא על השיטה והדרך...
ויש מקומות...
בנימין | 11-04-2023 0:36
ויש מקומות שעוזבים פחות ויש מקומות שעוזבים בהמונים.
עוזבים יש...
כנה | 10-04-2023 19:25
עוזבים יש מכל מקום..
26
החרדלים השתלטו גם...
עמי | 10-04-2023 18:18
החרדלים השתלטו גם בפוליטיקה על הציונות הדתית ועל הליכוד. אנחנו צועדים לתוך תהום של הקצנה ובורות אם הימנים והדתיים המתונים לא יתעוררו.
27
אמא יקרה שפעם...
מחנך חרדלי | 10-04-2023 18:22
אמא יקרה שפעם חינכתי את בנה (מרצה לחסידות) ענתה לי כששאלתי אותה לפשר שליחתה את בנה למוסד חרדלי אם היא איננה כזו בכלל.. וענתה לי בפשטות מה זאת אומרת? תורה לומדים מדוסים - רק אצלם יש את עדיין את החום של בית המדרש בגלל המחויבות לתורה כולה כשהצד הפולרליסטי של המפה הדתי יעסוק במסר הזה ויצליח להעביר אותו - אז יהיה אולי דיון איפה יותר ראוי ללמוד תורה. בנתיים הכיוון הליברלי עסוק רק בבדיעבד ובמציאות המורכבת שהיא תולדה של חוסר שאיפה לקיום תורה 'על מלא' וקירור יחס התורה לחיים אז הוא בהחלט יתן גם כיוון של לכתחילה לחיים ולא רק חולשות של חוסר רצון לקיים תורה. והלוואי וישוב החום של התורה לשרור שם במקום קולות הלכתיות וחיפוש למצוא היתרים כאלה (או פחות מזה) ואחרים לכל מצב
כח דהיתרא עדיף....
אור | 10-04-2023 19:25
כח דהיתרא עדיף. הגדלות האמיתית היא דווקא ביכולת להתיר דברים ככה שהתורה תוכל להיות סם חיים ולא סם מוות. זה לא נכון לומר שזה נובע מחוסר רצון לקיים את כל התורה, אלא תפיסה שונה לגמרי לגבי מטרתה של התורה. פה מצוי הפער
מדויק. זו...
ליברלית | 10-04-2023 19:21
מדויק. זו בדיוק הבעיה בעומקה - שהליברליות נעשתה פשרנית ופושרת במקום לעמוד על ערכיה בלהט. תורה! תורה איננה מתקיימת בעצימת עיניים למציאות, בעצימת עיניים לערכים שאנו מבינים ולשכלנו! התורה מחקה את ההיתר להיות נבל ברשות התורה! תורת חיים אנחנו תובעים, תורת חיים וחיים של תורה!
28
תראי יש המון...
מאיר ש. | 10-04-2023 18:25
תראי יש המון שטויות במאמר שכתבת אבל ניכר אצלך שיש לך פחד מאנשים שבוחרים לקיים את ההלכה קלה כבחמורה... כשלעצמך את מעדיפה להישאר בחיים של פרווה גם וגם וגם וזה בחירה שלך אבל כל הורה יכול לחנך את הילדים שלו כרצונו ולשלוח אותם לאיזה בית ספר שנכון בעיניו ועם המורים שנמצאים בו. אז בבקשה תתני לנו לבחור את החינוך לילדינו וכדאי שתעשי בדק בית איך הגעתם למצב הזה שילדכם בוחרים לעזוב את הדרך הליברלית כהגדרתך....
אדם מתרגל...
לא אמרתי שרק מתוך פחד. | 11-04-2023 8:57
אדם מתרגל לבטל את עצמו ורצונותיו מול מי שהוא חושב שהוא אלוקים. אז איך הוא ישים לב בכלל שהוא עושה דברים מפחד כשהוא מדחיק את עצמו כל כך הרבה?
אוי איזה...
מאיר ש. | 11-04-2023 1:11
אוי איזה טענה ילדותית שאצל החרדלים רק מתוך פחד נשארים יש גיל מסוים שאם זה לא זה אתה קם והולך בלי חשבונות אנחנו לא מדברים פה על ילדים בגיל תיכון כן?
אז תפחדי...
המעורר | 11-04-2023 0:43
אז תפחדי מהאמת
מעניין, קראתי...
לורה | 10-04-2023 19:20
מעניין, קראתי את אותו מאמר ולא חשתי שום פחד אלא שלמות פנימית כזאת. דווקא ממך אני חווה פחד שמלופף בהתנשאות כאילו כל האמת אצלך ומי שלא כמוך אז הוא פרווה. יש גם הרבה חרדלים שעוזבים את הדת, והרבה כאלה שרק מתוך פחד נישארים ככה שזה לא באמת מדידה הוגנת.
29
לא רק חרדלים...
מחנכת למורכבות | 10-04-2023 18:46
לא רק חרדלים גם מורות חרדיות ממש עובדות בבתי הספר של החמד, כי חסרים מורים! הן מסורות מאד, יודעות לחנך ולהגיע ללב הילדים. אני מעריכה מאד את העבודה שלהן! אך אם אנו רוצים חינוך למורכבות, לערכים של שוויון מגדרי ובכלל, הן לא יכולות לעשות את זה. אז כן, הטובים והטובות שרוצים לחנך דור בעל עצמאות מחשבתית המתבססת על ידע תורני רחב ועמוק- לכו להוראה!
גיבוב של...
איף | 11-04-2023 6:26
גיבוב של שטויות
30
שיבדל לחיים ארוכים...
הערכתנו לרב שאול | 10-04-2023 19:16
שיבדל לחיים ארוכים
31
אבל מהי דתיות ליברלית?
אבנט | 10-04-2023 19:50
כזו שהתורה היא סולם הערכים המשני בשבילה? כזו שאין לה כוח להתאמץ בהלכה? כזו שמרגישה רגשי נחיתות למול העולם המערבי והפרוגרס הממאיר?
תורה שנועדה...
דן | 11-04-2023 8:55
תורה שנועדה לכוון את החיים. בראתי יצר הרע- בראתי לו תורה תבלין.
32
רק רואים את...
שמעוח | 10-04-2023 22:20
רק רואים את התמונת פרופיל שלך ומבינים שאת חיה בתוך טרלול פרוגרסיבי וטשטוש ערכים. בהצלחה באיבוד הזהות... אברך אותך שתתעשתי וה יחון אותך בדעת על מנת להבין את הטעות הגדולה שאת חיה בתוכה
כי רק...
דינה | 11-04-2023 8:53
כי רק אתה יודע את האמת?
33
אמר לי אבא...
יאיר | 10-04-2023 22:25
אמר לי אבא ליברל מדוע שלח את בנו ללמוד במוסדי החרדלי וענה שלמרות שהוא מהמתנגדים הגדולים אך כדי שאולי כך יישאר בנו דתי שווה לו.לדבריו 90אחוז מחברי הגן מורידים כיפה וחלק מצאו עצמם נוטים לצבעי הקשת.. אמר בכאב רב. הרבה אמת ועין טובה בימים אלו. תחשבו על כך.תמיד יש קצוות. ויהיו. אך דעו שלצערינו אין המשכיות שם.בכאב אני כותב.בדקו נתונים.
הילדים בגן...
הזוי | 11-04-2023 6:25
הילדים בגן מורידים כיפה ונוטים לצבעי הקשת??? איפה הגן שלך ???
34
מזדהה איתך הכל...
ג'ו | 10-04-2023 22:56
מזדהה איתך הכל ליבי.. כבר שהייתי הסדרניק ממש לא סבלתי את החרדל יקים.. וירושלמי ילדי חונכו במוסדות דתיים ללא השפעה שלהם.. הם באמת צרה צרורה
אימלה?צרה צרורה?...
אוהבת עם ישראל | 11-04-2023 13:19
אימלה?צרה צרורה? לאן עוד אפשר להגיע?! אנחנו עם אחד, לקרוא האחד לשני צרה? בתור חרדלית, לא חושבת שהייתי מעיזה לקרוא למישהו מהעם צרה צרורה, ועוד בגלל מה?.. עם כל הכעס על התגובות שמראות פילוג, אני רגועה-כי אני יודעת שבסוף כל יום, בסוף כל צרה אמיתית שמגיע להלן פיגועים אזעקות וכו'..בסופם אנחנו חוזרים להתאחד..
כנראה שגם...
הראל | 11-04-2023 0:42
כנראה שגם אתה בלתי נסבל
35
רק לא נטלה מתחת למיטה - נורא ואיום
מזועזע | 10-04-2023 23:15
...
36
בחור אופטימי בעל רצון אמיתי לסינטזה
מעניין | 10-04-2023 23:16
במאמר זה אכן יש תפיסה מורכבת. הכותבת מנסה להראות כי עולם 'דתי ליברלי' מוצא את עצמו בחוץ. ואכן אני מסכים עם העיקרון החשוב מאוד, השיבה אל הנורמאליות. אלא שלהבנתי הכותבת מפספסת בכך שסוברת כי רבנים לא מהישיבות והמדרשות שהיא מכירה הינם קיצוניים. ראשית יש להבין כי קיצוני אינה מילת גנאי והחלה בשנים האחרונות להפוך לסיסמא או טייטל לכל מי שלא מזוהה עם בית מדרשו של הרב ליכטנשטיין זצל. בנוסף, יש לשאול שאלה מאוד פשוטה מהו קיצוני? האם מי שהוא לא ליברלי הוא קיצוני? הרי אחרי הכל ליברליזם וכן פלורליזם הם ביטוי של מחסור באמת אחת אבסולוטית. יכול להיות שהדבר בא בעקבות הנסיגה מן הערכים של הדור אך עכפ הדבר לא נוראי, מותר להיות ליברל אלא שמלבד המציאות שמוכיחה את עצמה ככזאת שהרבה מהזרם המכונה ליברל בסופו של דבר נוטה לפשרות הלכתיות שבסופו של דבר יוצרות השקפות יותר קיצוניות מהן. בסופו של דבר הציונות הדתית שהכותבת מגדירה מתאבדת. אם נסתכל במציאות נוכל לראות שהנוער הדתי לאומי בלא מעט אחוזים בסופו של דבר עוזב את התורה והמצוות או שנהיה לסוג של לייט (שגם להם יש תפקיד חשוב בחברה אך אם אנו עוסקים בסוגיית הלכתחי' איני רואה מקום לכך) ובמילים אחרות מפספס את העניין. לא אנו מחליטים מהו רצון ה' אלא ה' מחליט מהו רצון ה' הרבנים מחליטים מהו רצון ה'. ציבור שבסופו של דבר ממרבה בתורה בארץ ובחול אך מפסיד לא מעט דברים בדרך. הרי בסופו של דבר אם נשאל את הנוער היוצא מהישיבות התיכוניות מה מרכז החיים שלו או מה אמור להיות מרכז החיים כנראה שהוא לא יגיד תורה. מי הרבנים שלהם? על סמך מי אותם אנשים (שמשום מה רק מחריפים עם השנים) יוצאים עם הצהרות כמו שגבר עם נטיות הפוכות יכול לחיות עם גבר אחר כמותתו ובלבד שלא יקיימו יחסי אישות? מלבד הדיון ההלכתי מצד ייחוד וכדו' הרי הדבר נוגד את כל מהלך הפסיקה בהיסטוריה ביחס לעגונות ששום רב משום מקום מעולם לא העלה על דעתו להתיר לה לחיות עם דבר ללא חיי אישות. וזו רק דדוג' א'. שלא נדבר על השיתופ עם האקדמיות שמביאה חורבן אחד גדול על כל יראת השמיים שלל הלומדים שם ביחס לדברי הנביאים. אין דבר כזה דתי ליברלי. בנוסף אינני מבין מדוע אם המחנך לא נוהג כמו הרב ביגמן מוכרח הוא להיות קיצוני. הרי פשוט וברור שאם נעשה ספירה כל גדולי הדורות לא התירו דבר כזה וכן גם הרבנים אלא שלצערנו הם קיצוניים אז לא נקשיב להם. אולי ההקפדה היתרה על החצאית היא תיקון של עיוות הלכתי שנהג במקום הרבה שנים ורוצים להעלות את הרמה הדתית של המקום. האם ללכת עם חצאית עד הרגליים זה קיצוני? הרי ודאי שרוב רובם של הרבנים יאמרו שזהו הדבר הראוי והנכון! אכ מדוע לקרוא להם קיצוניים רק כי הם לא מגולחים או מבית מדרש מסויים?! דבר נוסף הוא שבסוף יש פה תפיסת עולם שונה לחלוטין ממה שרצה מרן הרב זצל להנחיל לננו, היהדות איננה דת, איננו גם ליברליים וגם פלורליסטיים וגם דתיים. היננו יהודים! ליהדות ולרבנים יש מענה לכל דבר ויש לבחון מתוך עין של תורה את הדברים, מה תפיסת התורה בנוגע לחצאית קצרה שירת נשים וכו'. יכול להיות שבדרך ניפגש אך מה שהיה חסר במאמר הוא שזה צריךך לבוא מתוך התורה ולא מתוך תפיסה אנושית שלנו על הדברים עם כיפה מעל. אך חוזר אני ואומר אני מסכים כי ההלכה צריכה להיאמר באופן נורמאללי, השיבה אל הנורמאליות היא הכרחית אך הנורמאליות היא המקפידה על קלה כבחמורה ואל הליבראליזם שאחרי הכל פשוט נותן לכל ערך לבטא את עצמו איך שרוצים ובא לנו בלי מערכת ערכים חינוכית ברורה של אמת או שקר. תפיסה מורכבת באמת לא מתעלמת מהמציאות על פני השטח ורק קוראת לשילוב הקודש והחול, הינני מסכים כי יש ללמוד גם את זה וגם את זה אך ברגע שהחול תופס את המקום המרכזי של היום מה שכנראה להבני כיוונה אליו גכ הכותבת, פספסנו בגדול. לדעתי אכן יש לבחון את הדברים מחדש גם מצד הרצוי וגם מצד המצוי. ודבר אחרון, הינני מסכים כי לצערנו כיום המציאות היא שבמקום שיש חכמה אין יראה ובמקום שיש יראה אין חכמה וזה דבר שאכן יש לשפר. ישר כח.
קיצוני היא...
רוני | 11-04-2023 9:09
קיצוני היא כן מילת גנאי, ובעיקר תמרור אזהרה לאי שקט נפשי
37
כמה שטויות במאמר...
מלכי | 10-04-2023 23:43
כמה שטויות במאמר אחד. דבר אחד ברור, את רחוקה שמירת תורה ומצוות באמת. כפי שאת כותבת את בונה לך עולם רוחני לפי טעמך ולא לפי תורה שבעפ ובכתב.... אדם יכול להיות מסורתי, אבל הוא לא הופך את החיפוף שלו לאידיאל, את בצורה אידאליסטית מסננת ובונה לפי מה שנראה לך... מסקנה- את לא רחוקה מהרפורמים.
מה שאני...
אורה | 12-04-2023 19:47
מה שאני מבינה זה שכמו כל ציבור היום יש בורות וחוסר היכרות ודעות קדומות שגורמות לגבש דעה מסויימת רק על פי סטיגמות ובלי להתעמק. וזה דבר רע
זה כבר...
לא הבנת?? | 11-04-2023 18:08
זה כבר הפן ה71
כל הכבוד!...
מילים כדרבנות | 11-04-2023 18:08
כל הכבוד! אלופ/ה
כל האמת...
אורה | 11-04-2023 8:49
כל האמת בכיס שלך?? יש 70 פנים לתורה. למה לפסול דרך של מישהו אחר?
38
מה הבעיה שלה
אבי ענקי | 11-04-2023 0:35
הפוליטיקאים השתלטו לה על הציונות הדתית. המחנכים השתלטו לה על הילדים. כנראה שהיא פשוט לא יודעת מה זו ציונות דתית- מחויבות להלכה ולציונות
39
כלומר לא לחנך...
חרדלית | 11-04-2023 0:40
כלומר לא לחנך את ילדי ישראל לפי התורה והלכותיה, אלא כפי שנוח לך. זה עדיף. למה שילד ילמד להניח נטלה ליד מיטתו בלילה.. במקום לשמוח במתיקות של קיום מצוה לפי הלכה ולעודד את הטבעיות של נשמתו לאהבת ה' ותורתו, החשש שהדבר מחייב גם את הוריו גורם לך להעדיף לגדל את ילדייך לעבוד את ה' ממקום של איך שנוח לך, לא הכל חייב, דתיות ליברלית. חבל מאוד. עצוב מאוד
אתם ממציאים...
איףף | 11-04-2023 6:23
אתם ממציאים לעצמכם הלכות חדשות וזה כבר גרוע...ואז נהיים צדקניים ומציקים וחושבים שלכפות את זה על כולם זה מהתורה ושאתם הכי חכמים.
40
רק לי כואב...
שלום | 11-04-2023 0:45
רק לי כואב אל ההפרדה המוחלטת בין החרדלים לבין הדתיים הליברלים? אני מגדירה את עצמי דתית לאומית פתוחה, מגיעה מבית שתמיד הגדיר את עצמו דתי לאומי ואם מישהו אחר יגדיר אותו, כנראה שיקרא לו חרדלי. אני לא חושבת שאנחנו כל כך רחוקים, אני לא חושבת שאין אפשרות לגדל ילדים חושבים וליברליים ועם זאת לא פשרניים - ואת זה למדתי דווקא כשהגעתי למוסדות הגוש, שיש אופציה כזאת... חבל שכל כך הרבה ממנו לא מרגישים את זה שאנחנו ציבור אחד!
41
איזה באסה, כאילו...
שירשיר | 11-04-2023 1:19
איזה באסה, כאילו זה מה שחסר לנו עכשיו, עוד פילוג. גם אם יכולתי להזדהות עקרונית עם תחושותייך, התזמון של הכתבה בימים קשים אלו פשוט גרוע.
42
ציונות דתית במשבר,...
ימני יהודי | 11-04-2023 1:22
ציונות דתית במשבר, בן גביר והטרלול השתלט עליה, עצוב.
43
מזעזע שהגזענות העטופה...
ניר | 11-04-2023 2:18
מזעזע שהגזענות העטופה במילים יפות שלך מקבלת במה. מזעזע שאת עוסקת בחינוך. את מלאת התנשאות וצרות עין כלפי השונה ממך , חושבת שאת ליברלית אבל אין בך טיפת קבלת השונה. כל מה שאת מתלוננת עליו את עושה בעצמך
44
מזדהה מאוד! תודה...
נועה | 11-04-2023 2:21
מזדהה מאוד! תודה לך
45
כל כך הרבה...
נעמי | 11-04-2023 2:24
כל כך הרבה מגיבים כאן בטוחים שהם יודעים יותר טוב איך להיות דתיים ומה הדרך הנכונה, כמה שחץ כלפי הכותבת.
אם זה...
יוכבד | 12-04-2023 19:44
אם זה היה כזה ברור אז הגמרא על כל פילפוליה לא הייתה ניכתבת.. כל טקסט כתוב יכול להיות מפורש בהמון דרכים.
הי ,...
הדר ,נ | 11-04-2023 13:43
הי , הגעתי כרגע לתגובה שלך. אני ממש בהתחלה ואת רוב התגובות לא קראתי אבל את כותבת שיש כאן הרבה שבטוחים שיודעים יותר טוב איך להיות דתיים ומה הדרך הנכונה אני לא יודעת ולא קראתי מה אותם אנשים כתבו אבל אני כן יכולה להגיד לך ולכל מי שיקרא את זה : יהודים יקרים ( אני לא מגדירה בקטע עקרוני אף יהודי/ה) הדרך הנכונה והאופן שבו יהודי אמור לנהוג בכל עניין ועניין בחיים רשום לנו בתורה הקדושה אז על מה בדיוק כל השיח הזה הקדוש ברוך רשם לנו בצורה ברורה מאד כיצד לחיות קחו את זה לתשומת לבכם ותפסיקו לריב כל הזמן אוהבת את כולכם מאודד
46
אני חילונית למהדרין....
ירושלמית חילונית | 11-04-2023 5:54
אני חילונית למהדרין. קוראת סרוגים ובחדרי חדרים מתוך רצון אמיתי להבין את הלך המחשבה השונה משלי. מאוד כואב לי ומכעיס אותי היחס של הציונות הדתית הליברלית כלפינו היהודים החילונים שבכלל לא כלולים בשיח שלכם. מה ליברלי אם אתם מדירים בחיוך את היהודים החילונים וכל עיסוקכם הוא במי מבטא את הגירסה הנאורה יותר מבין הסרוגים יותר והסרוגים פחות? איבדתם קצת את הדרך מתוך עיסוק יתר ביהדות עד כדי כך שלמתבוננת היהודיה מהצד שגדלה על המינימום המתומצת של ערכי היהדות יש תחושה שהחינוך החילוני של פעם העביר את ערכי היהדות בלי לנסות לבדל אותנו אחד מן השני והרי זו המהות של ליברליות- קבל את האחר בראש פתוח ומתוך סקרנות. זה באמת משנה איפה מניחים את הנטלה או שיותר חשוב זה להפנים דרך ארץ לפני תורה? חזרו בבקשה לפשטות ולמסורת וזה יטיב עם כל העם. הבדלנות הזו הרסנית! בברכת ימים טובים יותר לעם כולו
. את מבינה...
לוט | 12-04-2023 2:29
. את מבינה שכשאת קוראת לעצמך חילונית אז את מודה שאת בדרגה יותר נמוכה מהדתיים? כמו ההבדל בין קודש לחול. עדיף לדעתי פשוט להיות אדם חופשי, חופשי מדת וחופשי מהגדרות. יהודי כן, כי אני שייך לעם היהודי, אבל יש לי את חופש הבחירה להיות היהודי שמתאים לאמונה שלי. לא פחות יהודי ולא יותר יהודי מכל יהודי אחר. לא את ולא אני כלולים בשיח של הדתיים כנראה בגלל שהם מרגישים נעלים עלינו. שהרי הם קדושים ואנו חילונים. שלא כמוך אין לי הרבה ציפיות מהם. מלבד אולי כמה יחידי סגולה. לדעתי הם מקרבים מאוד את קיצו של העם היהודי. המודל שלהם שהיה יכול להתקיים בנכר לא בר קיימא בארץ ישראל. בסוף לדעתי הם יבינו, עצוב שעד אז יגרם לעם ישראל נזק וחורבן שלא בטוח שנתאושש ממנו. חג שמח
באיזה מובן את מצפה שיתעסקו בחילונים
מגיב אחד | 11-04-2023 8:51
את רוצה לראות כאן מאמרים שקוראים לשנות את מערכת החינוך החילונית בדרך כזאת או אחרת? זאת תהיה התערבות לא הולמת.
למה שנתעסק...
מוזר ממש | 11-04-2023 6:21
למה שנתעסק בכם? באיזה קטע אנחנו אמורים להתערב לכם בחיים? מאיפה הבאת את השטות המוזרה הזאת. אם את מעוניינת בשיח אז בואי ושוחחי. בבקשה. כאן לא מוזיאון היהודים.. כאן חיים אנשים אמיתיים שדנים במה לעשות מחר... ולא בהצגת תכלית לסקרנים
47
אני הייתי שמח...
אבי | 11-04-2023 6:56
אני הייתי שמח מאוד אם היו מורים מהזרם הליברלי שמחנכים את הילדים של הליברליים, אבל מה לעשות וכנראה אין כמעט יהודים מהזן הזה… כפי הנראה נמאס לאנשים מהרדידות הזו ואנשים הולכים לצד החרדלי ׳הקיצוני׳ כי מרגישים ששם האמת! זה מקום שנותן מענה לשאיפות הרוחניות והטהורות שלהם.
48
כתבת לעניין ....
אבי רוזנצוויג | 11-04-2023 7:02
כתבת לעניין . לצערי רוב חברי מהשבט בבני עקיבא הפכו דתלשים בעקבות ההקצנה שהחברה עוברת . במקום לשמור על מסורת ההתנהגותית וההלכתית של עוינות ממציאים חוקים והלכות לחומרה בדה : הורינו לא למדו מספיק תורה ולא ידעו ועלינו לשפר. אני קורא את התגובות וכואב לי כי שוב , הצד התומך בחרדלי לא מבין כמה זה מרחיק ולא מקרב ה ישמור עלינו ועל כל ישראל
49
אולי מישהו יכול...
דוד | 11-04-2023 9:00
אולי מישהו יכול להסביר לי מה זה יהדות ליברלית. לא בפראזות, אלא איך זה מתבטא בחיים עצמם למעשה.
50
בימים של מחלוקת...
רז | 11-04-2023 9:06
בימים של מחלוקת רק הכתבה האומללה הזו היתה חסרה....
51
איזה גזענות - מורה בבית ספר יהודי-פלורליסטי
רבנו | 11-04-2023 11:04
איך היא דמוקרטית אם בבית הספר שניהלה אין מוסלמים-נוצרים-דרוזים-מסתננים סודניים, גויים חסרי דת משאר מדינות העולם. שלא לדבר על כל קהילות הלא-טובים ?
52
דתית ? דמוקרטית ?
אביחי | 11-04-2023 11:18
איך נותנים למי שאינו מבין מה זו דמוקרטיה ומהי דיקטטורה ללמד ולחנך נוער במדינת ישראל. בדמוקרטיה קולו של כל בוחר שווה בין אם הוא עובד נקיון או טייס קרב, והרוב קובע ומייצג את העם-הריבון, שרק הוא מחוקק חוקים ממנה שופטים וקובע עקרונות הפרדת הרשויות. כל השיטות האחרות מובילות לדיקטטורה של מערכות סגורות ומובילות המקבלות לתוכן רק את בני דמותם, ומשליטות שופטים גנרלים, אנשי משטרה שבכ ומוסד, תקשורת ועובדי ציבור הממציאים חוקים כדי להכפיף את נבחרי הציבור לאותן קבוצות דיקטטורה
53
אם כבר זה...
השופט | 11-04-2023 12:22
אם כבר זה לא משנה. אז גם הרפורמים קוראים לעצמם דתיים ואז? מי שיהנס למשבר ויהפך להיות רפורמי הופך אותם לצודקים?
לא...
השופו | 16-04-2023 0:25
לא מוחקים חסידות שלמה בגלל טעות אחת. אחרת שנפטר נפל למריבתם האסימון בנושא הנ״ל. ואין טעם להמשיך במחלוקת כעת.
תמשיך לפנטז...
השוםט | 16-04-2023 0:23
תמשיך לפנטז שטויות. היהדות האמתית קיימת מעל 5000 שנה. ולא זקוקה לרפורמה. מי שכן זקוק. הם קלי הדעת שלא יודעים מה היא יהדות כלל. ומגבבים שטויות.
, חבד...
רק מחדד עובדה | 12-04-2023 11:00
, חבד שהמשיח שלהם מת במאה הקודמת קרובים היום יותר לנצרות היות וגם להם המשיח את רק לפני אלפיים שנה וזה לא מפריע לאורטודוקסים היות וזה מנגנון כלכלי חזק
הרפורמים הם...
יוסי | 11-04-2023 13:38
הרפורמים הם לא פחות יהודים מהיהדות האורתודוקסית. היהדות האורתודוקסית ביצעה כיבוש אלים והשתלטות על היהדות במדינת ישראל והגיע הזמן להסיג אותה משם, פלורוליזם וגיוון בכול המוסדות הדתיים, הכנסת מגוון תפיסות לרבנות , ךצד ניתוק מוחלט של דת ימדינה
54
פחד שווא
מיכאל | 11-04-2023 12:53
גדלתי על ברכי תורה עם דרך אר שהקפידה על שמירת מצוות עפ פתיחות לעולפ הרחב וליצאתי אפיקורס אמונה ללא שאילת שאלות אין זו אמונה אמיתית אלא פחד מהלא מודע ושמירת המצוות היא ריטואל טכני
55
גברת נכבדה, אדריכל...
שמעון | 11-04-2023 13:57
גברת נכבדה, אדריכל מקצועי כמו גם קבלן מקצועי זה לא רק מי שיודע לתכנן ולבצע עבודות עיקריות אלא לא פחות מכך מי שיודע לתכנן ולבצע עד הסוף גם את הפינישים האחרונים ההלכה וההגות היהודית עוסקת בכל מרחבי החיים יסודם ותכליתם על כל מורכבותיהם ולא פחות מכך מציגה יעד תכליתי אופטימלי מיטבי שמפלח את כל פרטי החיים, התבונני היטב, שירת נשים או צניעות בעם ישראל או קדושה כולל נטילת ידיים אלו ערכים שהם הגימור והיופי של חברה מתוקנת המתפקדת כמהלך אלוקי בארץ ובשמיים והמה מהדברים הפועלים ומפעילים את כל הקוסמוס החל מעולם האצילות ועד עולמינו אנו. זכרי אל תשכחי את ר' עקיבא שבתמצית שארית כוחותיו בבית האסורים במעט המים שהיה לו נטל ידיו ולא חשש לצמאונו וכה היו דבריו באותה העת מוטב אמות מיתת עצמי ולא אעבור על דברי חברי העקרון של הקדשה והאמון המוחלט ברבותינו ורבותיהם שלא שיקרו לנו והיו אנשי שלימות בתכלית המעלה היא שעמדה לנו והקימתנו לעם אפילו ממאכולת אש ועפר וחיו העצמות היבשות האלו אסור לנו בגלל שום אידאה עליונה ככל שתהיה ללגלג ולזלזל בערכים ובפרטים שלנו נראים קטנים ועל זה כבר דרשו רבותינו אלו מצוות שאדם דש בעקביו....
56
החרדלים מתרפסים לחרדים
אזרח יהודי | 11-04-2023 13:59
החרדלים מחקים את החרדים ומצמצמים את מרחב המחייה של הנוער ללימודי קודש בלבד. הם לא באונברסיטה ולא במדע ולא בהיי טק ומה שנשאר זה משרות הוראה וחינוך ששם השכר נמוך והדרישות מינימאליות
57
הכל מבעיש מהיסוד....
רבקה | 11-04-2023 14:50
הכל מבעיש מהיסוד. התורה הגלותית שכולם לומדים לא ממלאת את הפנימיות נכון. לא לומדים מי זה הקבה ומה רוצה מאיתנו. מה שכולם עסוקים זה בהלכות וחומרות. פשוט בושה לתורה שלנו שלומדים אותה בחיצוניות כזו. כל אחד מושך לצד שבו האמת נראית לו וחושב שאצלו נמצא כד הזהב. כל עוד עסוקים במה שיש לאחר ואיך הוא מוגדר אז נמצאים בחושך. חושך הדעת.
58
הציונות הדתית היא...
נוכלת | 11-04-2023 16:17
הציונות הדתית היא אחד לאחד החשמונאים. התחילו שמרנים ולאומנים וסיימו מתיוונים על מלא. הגברת בשלב הסופי לפני הפיכתה לגויה
59
ברוך ה' למורים היום יש יראת שמים אמיתית
אורי | 11-04-2023 17:09
והתלמידים מתחברים לזה כי רואים אותנטיות (כמו שכתבת במאמר שזה מה שילדים מחפשים) אבל בליברליות אין אותנטיות כי עצם הליברליות מאפשרת לכל אחד רק להתרחק ממה שהיו הוריו
60
תתבישי ...
אז מה את רוצה??? להיות ליייט??? כפיףף?? לא רוצה לקחת את התורה ברצינות?? רוצה ללכת בלי כסרש ובלי שרוולים ועם חצאית עד הברך כשאת עומדת?? אז קשה לך עם החינוך לתורה ומצוות כי את רוצה למרוד בהשם ותורתו?? לא היית נשארת דתיה... את לא דתיה!!! יש לך זיקה מסוימת למסורת! דתי שומר את התורה כמושצריך. לא משחק בנדמה לי. הדת היא לא פולקלור! לא לומדים תורה אז לא מביהים למה עושים ואז נוצרים אנשים לייטים. | 11-04-2023 17:53
תתבישי
61
יאללללהההה ...
מה זה ככ הרבה מגיבים.. אולי תעשי 1 ועוד 1 ותביני שאנשים יודעים שהאשה הזאת דוברת שקר ורוצה להקל ולהקל ולכפף ולהיות ככל הגוים עם היתרים (יאמר לזכותה שלפחות יש לה מצפון) כי עם ישראל לא טיפש ויודע שהאמת כתובה בתורה וחזל וזה לא כמו שהיכ אומרת.. פחחח מאיפה הם בטוחים יודעים... | 11-04-2023 18:05
יאללללהההה
62
בקיצור את מחפשת לילדים שלך חינוך חילוני
א.ץ | 11-04-2023 19:19
עם ניחוח מסורתי שום קשר להלכה כל הדיבורים שלך על מורכבות ו ליברליות וגמישות אלה מילים מכובסות לאנשים שמחפשם לחרטט את עצמם ועיקר לשקר לעצמם ולסביבה שלהם. אין לך וליהדות הרבה נקודות מגע משותפות. את צריכה אותה בנגיעות קלות מרחוק. בכאילו ואין קשר בין חרדליות לשמרנות דתית. את מחרטטת וממציאה מושגים משל עצמך יש את ההלכה או שאת הולכת על פי ההלכה או שאת הולכת על פי מה שבא לך החרדלינקים לא כתבו את ההלכה גם לא רבנים מסוימים יותר פשוט שתגידי שאת בדרך להיות רפורמית וזהו לי*נית
63
הלואי שהיה עתיד...
סתם אדם עם דעות מסויימות וללא דעות אחרות | 11-04-2023 22:14
הלואי שהיה עתיד לדתיות הליברלית, אבל הליברלים נחשפים לתרבות החילונית במקומות כמו הצבא או האקדמיה בעצימות הרבה יותר גדולה מהחרדלים, ולכן הרבה יותר מהם יוצאים בשאלה. שלא לדבר על כמות הילודה השונה. בסופו של דבר הדתיות הליברלית תיכחד והחרדלות והחרדיות ינצחו.
64
אין הבדל בין...
ציונית אמיתית - אוהבת מדינת ישראל | 11-04-2023 22:28
אין הבדל בין חרדלים לפלסטינים מוסלמים קיצוניים. בשם הדת מוכנים להקיז דם עמם.
65
דת אם טרם...
עמית | 12-04-2023 10:57
דת אם טרם הבנת, היא מנגנון שליטה בעיקר בקבוצות מוחלשות כמו נשים , להטב וכו, כל ההבדל הוא עוצמת השליטה ! רמות הדיכוי דומות לדיקטטורות שונות מהונגריה ועד צפון קוריאה. מי שבוחר לחיות כך על לו להתלונן שיש איזו שהיא דיקטטורה. אפשר פשוט לחנך לערכים, מוסר שיהיו מתוך בחירה אישית ולא כציווי שבעצם זה קיום מצווה אבל לא מוסר מבחירה
66
וזו רק ההתחלה...
דודו | 12-04-2023 13:43
וזו רק ההתחלה , אתם מובלים כעדר שומרים עליכם בורים וצייתניםולכן העם סביבכם מאס בכם , בבדלנות ובתרבות השנור.. התעוררו כי זמנים חדשים מגיעים!!
67
פסית שיח ???...
אורהב | 12-04-2023 18:23
פסית שיח ??? מי זו איזה שם?? יעני... פסה השיח...חחחחח סרוגים הרפורמים שופרם של בנט ולפיד.. גייסו אותך לטנף את החרדים...בושה וחרפה לך..לכאורה
68
ושוב נשאלת השאלה...
אורהב | 12-04-2023 18:24
ושוב נשאלת השאלה ... מה עושים באתר הדתי הזה... שמאלניים אנרכיסטיים באים לביקור..מרוב שיעמום עד ההפגנה הבאה ..????.
69
פסית שיח היא עוד אחת מעלובי החיים
מוש | 13-04-2023 11:46
מאלו שעושים הכל כדי להראות כמה הם בסדר מול החילונים, מדובר בבורה גדולה, מלאה בגאווה וחשיבות עצמית. ובעיקר כלומניקית
70
על הבורות
בן משה | 13-04-2023 13:20
מדוע החרלניקים לא ילמדו משיטת חרדי אשכנז תורה עם דרך ארץ ויבינו שיש הבדל בין מנהג לדין
71
על זה נאמר מלמדה תפלות -
לינד באו"ם | 13-04-2023 14:34
כמה מסוכן שאתן לומדות גמרא, מעצבות את התורה על פי הגחמות שלכן... מה שנראה לך ומה שאת חושבת. זו צרה גדולה. ותראי עכשיו - כמה פילוג, כמה ריחוק, כמה שנאה יש בתוך הדברים שלך. מי שלא בטוחה בחינוך של הילדים שלה בבית - וחוששת מהשפעה של עוד קדושה, אז מה יקרה אם הילדים ילמדו עוד תורה? השמיים יפלו?
72
נו, פסית, באמת. זה לא אמריקה כאן
כמעט קיבוצניקית | 13-04-2023 16:31
ותשאירי את כל הפחדים שלך שם, זה שלהם. ליברליות מאפשרת לחיות עם מגוון צבעים וגוונים, לא???
73
אני לא מבין...
תשחררי אותנו כבר | 14-04-2023 10:18
אני לא מבין למה היא כל הזמן מקבלת פה במה מדובר על אישה עם תפיסות שלא מייצגות את רוב רובו של הציבור שלנו, מספיק לראות את קורות חייה להבין שהיא קרובה יותר לרפורמי המצוי מאשר לדתי לאומי. מה לה ולנו ולמה כל הזמן צריך לראות כתבות שלה?! כתבותחנ מסתכמות כך- נגד הרפורמה נגד רבנים ונגד מסורת
74
אכן כן, התוצאות כבר נראות...
שלמה לוי | 16-04-2023 15:43
החרדלים מחנכים שבגץ הוא מקור כל הרשע ואם רק נאמץ את דין התורה הכל יהיה פנטסטי... אז לא, הדברים הרבה יותר מורכבים, ואת ההשלכות הכלכליות של זה, עוד לא התחלנו בכלל לראות. ואכמל....
75
לא צריך להעמיק...
מה הבעיה בקיום תורה ומצוות ללא פשרות????? | 30-04-2023 0:31
לא צריך להעמיק יותר מידי כדי להבין שכותבת המאמר לא מייצגת את הציבור שלנו. הליברליות הרחיקה אותה מהיסוד מהשורש וגורמת לה לפחד שמסבירים לילדה שלה על אורך חצאית..ראינו את בנות פלך היקרות לאן הליברליות הביאה אותן. במקום לדבר על שמרנות מסויימת תעשי בדק בית
76
שלום
נועם | 06-05-2023 18:53
שלום ארוש מנהיג היהודים
77
יש בתי ספר...
נמאס כבר מההטפות בעד ונגד | 17-05-2023 6:10
יש בתי ספר לא חרדלי.שימי הילדים שלך שמה וזהו .אל תבלבלי את המוח.