ההייטק הישראלי במשבר: עלייה חדה באחוז המובטלים - סרוגים

ההייטק הישראלי במשבר: עלייה חדה באחוז המובטלים

ענף ההייטק, ענף חזק ונחשק במשק הישראלי נמצא במשבר - כך עולה מדו"ח התעסוקה בהייטק שמפרסם שירות התעסוקה על בסיס נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. עם זאת, גורמים בשירות התעסוקה מרגיעים: "מספר המשרות הפנויות גבוה"

author-image
ההייטק הישראלי במשבר: עלייה חדה באחוז המובטלים
  (SFIO CRACHO/ shutterstock :צילום) אילוסטרציה

ענף ההייטק, אחד הענפים הנחשקים ביותר בישראל נמצא במשבר, כך קובע דו"ח המועסקים בהייטק שפורסם הבוקר (א') על ידי שירות התעסוקה בשיתוף הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. לפי הדו"ח, בענף ההייטק יש עלייה חדה של 70% במספר המובטלים.

הדו"ח, שבוחן את השנים שעברו בהשוואה לשנה הנוכחית, מצא כי באפריל של שנת 2022 היו בענף ההייטק כ-5,250 מחפשי עבודה לעומת פברואר של שנת 2023 בו היו כ-9,000 מחפשי עבודה. בנוסף, על פי הדו"ח עולה כי מעל מחצית (60%) מדורשי העבודה בהייטק גרים בתל אביב וערי המרכז.

עוד באותו נושא

המשך ההתרסקות- בנק SVB בארץ נסגר עשרות יפוטרו


8

הגידול הניכר במספר מחפשי העבודה מגיע בעיקר מהתחומים המרכזיים ביותר בהייטק שהם פיתוח תוכנה וניתוח נתונים. אחוז המפוטרים בהייטק עלה גם הוא ובעוד בשנה שעברה עמד אחוז המפוטרים על 65% השנה הוא כבר עומד על 76% שזוהי עלייה רצינית של 11%.

בשירות התעסוקה מודאגים מכיוון שהדו"ח הנוכחי הוא מחודש פברואר. במהלך חודש מרץ קרסו בארצות הברית שני בנקים מרכזיים: בנק הסיליקון ואלי (svb) ובנק הקריפטו (signature) דבר שיביא למפוטרים נוספים רבים.

(ESB Professional/shutterstock :צילום) אילוסטרציה

על אף הנתונים הלא מעודדים, בשירות התעסוקה מסתייגים במידה חלקית מהנתונים וטוענים כי מספר העובדים בהייטק נמצא בעלייה מתמדת ולכן גם מספר מחפשי העבודה. בנוסף על כך, במהלך משבר הקורונה ענף ההייטק הגביר את כמות הגיוסים בצורה ניכרת ועכשיו לאחר הקורונה הצורך בהם ירד ובהתאם מספר מחפשי העבודה גדל.

החשש האמתי ממשבר בענף ההייטק הוא מגלישה של המשבר לשאר המשק.  על פי נתוני הדו"ח שיעור האבטלה בישראל עומד על 4% ולא חלה בו ירידה כלשהי. על פי הצפי, ישראל תגיע ל-5% אבטלה בעקבות פיטורים עונתיים שמתרחשים בתחום החינוך, אך בשירות התעסוקה רגועים מכיוון שלא מדובר במצב מסוכן למשק.

עוד באותו נושא

השר ברקת על הרפורמה: "בהייטק הזהירו ממפולת"


19

סמנכ"ל תכנון ומחקר של שירות התעסוקה ד"ר אופיר פינטו מסביר: "ההייטק הוא הקטר של המשק. כשהוא עולה הוא מושך את המשק וכשהוא יורד יש סיכוי שתהיה ירידה בעוד ענפים, למשל אצל מי שנותן שירותים להייטק". מצד שני פינטו אינו מודאג מכיוון שמספר המשרות בהייטק נשאר גבוה. בנוסף על כך, מעיד פינטו כי ישנה מגמה של מעבר של אנשי הייטק לענפים אחרים, דבר שמועיל לעלייתם וצמיחתם של ענפים אלו.

אף על פי שמרבית הנתונים בדו"ח אינם מעודדים, ישנו נתון חיובי שנוגע לירידה במספר תובעי הבטחת ההכנסה. על פי הנתון, מספר תובעי הבטחת ההכנסה בישראל ירד ל-54 אלף, המספר הנמוך ביותר בעשרים השנים האחרונות.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו