פסק: גם דולה יכולה לחלל שבת - סרוגים

פסק: גם דולה יכולה לחלל שבת

במאמר חדש בתחומי"ן קובע הרב אלי טרגין כי לא רק רופא אלא גם תומכת לידה (דולה) יכולה לחלל שבת אם היולדת דורשת את הגעתה

פסק: גם דולה יכולה לחלל שבת
  גם דולה יכולה לחלל שבת (למצולמת אין קשר לכתבה. אילוסטרציה פלאש90)

דולה – תומכת לידה, יכולה לחלל שבת כדי להגיע ליולדת. כך קובע הרב אלי טרגין, רב במרכז הלכה והוראה שבאלון שבות, במאמר חדש שפורסם בכרך החדש של תחומי"ן, השנתון ההלכתי של מכון צומת. לדבריו, הגמרא התירה איסורים מהתורה כדי ליישב את דעתה של יולדת ואפילו להדליק נר עבור יולדת עיוורת.

במאמרו הוא טוען כי די בפחד מתון של היולדת על מנת להתיר חילול שבת בעבור יולדת ועל כן אם יש צורך בתומכת לידה, ואין ברירה אחרת מלבד הגעה הכרוכה באיסורי תורה, יש להתיר באופן גורף את הגעת הדולה, מפאת התועלת הפיזית (שיכוך כאבים) שיש בכך.

במאמר מוכח גם כי מותרת נסיעה לבית חולים מרוחק – אם היולדת לחוצה מלידה בבית החולים הקרוב לביתה (וכגון שחוותה שם חוויה שלילית, שמעה סיפורים לא טובים על המקום), מותר לנסוע לבית חולים רחוק, גם אם מדובר בפחד מועט בלבד. אך אם היולדת מרגישה בנוח ללכת לבית חולים קרוב, אסור לנסוע לבית חולים רחוק, גם אם היא סומכת יותר על צוות הרופאים בבית החולים הרחוק. וגם אם השיקול אינו נוגע לעצם הליך הלידה, אלא לרצון להיות קרוב יותר להורים או מפני שבבית החולים המרוחק יש מחלקת יולדות מרווחת יותר אסור לנסוע לבית החולים המרוחק.

הרב שלמה לוי, ראש הכולל בישיבת הר עציון, חולק על הכותב וסבור כי מאחר שרוב העולם אינו נזקק לדולה, שירותי הדולה אינם נכללים בסל הבריאות או בכל נוהל רפואי המגדיר את צורכי היולדת. אין להגדיר זאת כפיקוח נפש.

לדבריו, המציאות היום היא שבכל בתי החולים היולדות והנולדים בריאים ושלמים ואין בזה ספק פיקוח נפש. עם זאת, הרב לוי קובע כי על מנת להתיר נסיעה שאינה הכרחית צריך לבדוק כל מקרה לגופו, וכמו בכל פיקוח נפש כדאי להתייעץ עם רופא.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו