אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

מגילת רות: הפתרון של בעז לפוסט-ציונות

אלימלך הפוסט ציוני ברח מן הארץ עם הכסף בזמן משבר כלכלי, אך מולו עומדים נעמי ובעז שדואגים להחזיר את עם ישראל למסלול הנכון, על ידי הכנסת שם ה' לשיח הציבורי

מגילת רות: הפתרון של בעז לפוסט-ציונות
  רות בשדה בעז. (יוליוס שנור)

מגילת רות פותחת בירידתו של אלימלך יחד עם אשתו ושני בניו למואב, מפני הרעב ששורר בארץ.

מבחינה הלכתית, ייתכן והייתה הצדקה לירידה מן הארץ, כשהתקדים הוא כמובן אברהם אבינו שיורד למצרים מפני הרעב, אלא שבמדרשי חז"ל נמתחת ביקורת קשה על אלימלך ובניו, על עזיבתם את הארץ דווקא בזמן הקשה של הרעב.

ר' שמעון בר יוחאי, לא מהסס לקבוע כי הירידה מהארץ היא שהביאה למותם של השלושה: " וכן היה ר"ש בן יוחאי אומר: אלימלך, מחלון וכליון, גדולי הדור היו ופרנסי הדור היו, ומפני מה נענשו? מפני שיצאו מארץ לחוצה לארץ". לו היה חי היום רשב"י, מן הסתם היה נתקל בביקורת קשה על כך שהוא מעז לעשות את חשבונותיו של הקב"ה.

גם במדרש רבה על מגילת רות, לא מהססים לקבוע כי ירידתו של אלימלך מהארץ, היא שהביאה למותו בטרם עת, כשהמדרש ממשיך את אותו הקו ששרטט רשב"י:

"למה נענש אלימלך ע"י שהפיל לבן של ישראל עליהם, (משל למה הדבר דומה) לבוליטין (עשיר) שהיה שרוי במדינה והיו בני המדינה סבורין עליו ואומרים שאם יבואו שני בצורת והוא יכול לספק את המדינה עשר שנים מזון.

כיון שבאת שנת בצורת יצתה לה שפחתו מעילת בסידקי וקופתה בידה, והיו בני המדינה אומרים זהו שהיינו בטוחים עליו שאם תבא בצורת הוא יכול לפרנס אותנו עשר שנים, והרי שפחתו עומדת בסידקי וקופתה בידה (לבקש צדקה).

כך אלימלך היה מגדולי המדינה ומפרנסי הדור, וכשבאו שני רעבון אמר עכשיו כל ישראל מסבבין פתחי, זה בקופתו וזה בקופתו, עמד וברח לו מפניהם, הדא הוא דכתיב וילך איש מבית לחם יהודה."

משבר הפוסט ציונות

הביקורת של חז"ל על אלימלך היא על כך שבזמן משבר כלכלי הוא מעדיף לברוח עם כספו מהארץ במקום לדאוג לצדק חברתי ולתת מכספו לעניי המדינה. ברגע של משבר, מעדיף אלימלך את עצמו על פני הקהילה והחברה בה התגורר.

הבריחה של אלימלך, מגיעה על רקע יאוש כללי מהמצב בארץ. כבר קרוב ל-350 שנה עברו מאז הכניסה לארץ ועדיין לא נראה שום שינוי. העם עדיין מפורד ומחולק לשבטים, למרות העצמאות היחסית, השקט בגבולות עדיין מתוח ושברירי ובכלל באיזו זכות אנחנו כאן כובשים עמים אחרים?. העם בכללותו מעדיף עבודה זרה על פני שמירת המצוות, הר הבית בשליטה של עם זר ועל בניית בית המקדש אף אחד אפילו לא מעז לחלום.

ברור למה אלימלך ובניו מתייאשים מהמדינה הזו. הפוסט ציונות תפסה אותם, וברגע המשבר הראשון הם מתרסקים ובורחים מהארץ למקום שבו יוכלו לגדל את הילדים בשקט ובלי המתח של ארץ ישראל. הריקבון מחלחל עד שמחלון וכליון כבר מתחתנים עם גויות ונראה שהמשפחה הולכת להמחק מעל האדמה.

נעמי ובועז מצילים את המצב

עם ירידתם למואב, נמחקו אלימלך ובניו מההיסטוריה של עם ישראל. נעמי שנשארה לבדה, מחליטה לעשות תיקון ולחזור חזרה לארץ. הדיבור הראשון שנמצא במגילת רות, הוא דבריה של נעמי לכלותיה כשהיא מפצירה בהן לחזור לביתן ולא לבוא איתה לארץ: "לֵכְנָה שֹׁבְנָה אִשָּׁה לְבֵית אִמָּהּ יעשה יַעַשׂ יי עִמָּכֶם חֶסֶד כַּאֲשֶׁר עֲשִׂיתֶם עִם הַמֵּתִים וְעִמָּדִי:  יִתֵּן יי לָכֶם וּמְצֶאןָ מְנוּחָה אִשָּׁה בֵּית אִישָׁהּ וַתִּשַּׁק לָהֶן וַתִּשֶּׂאנָה קוֹלָן וַתִּבְכֶּינָה".

שני משפטים אומרת נעמי ובכל אחד מהם משובץ שמו של הקב"ה. גם בהמשך מגילת רות, נשיאת שם ה' שגורה בפיה של נעמי: "אַל בְּנֹתַי כִּי מַר לִי מְאֹד מִכֶּם כִּי יָצְאָה בִי יַד יי".  "אֲנִי מְלֵאָה הָלַכְתִּי וְרֵיקָם הֱשִׁיבַנִי יי לָמָּה תִקְרֶאנָה לִי נָעֳמִי וַיי עָנָה בִי וְשַׁדַּי הֵרַע לִי". וכך במשך כל המגילה.

גם אצל קרוב משפחתה של נעמי, "אִישׁ גִּבּוֹר חַיִל מִמִּשְׁפַּחַת אֱלִימֶלֶךְ וּשְׁמוֹ בֹּעַז", שגור שם ה' בפיו. גם אצלו בכל משפט מופיע שם ה', אפילו בשאילת שלום פשוטה הוא מוסיף את שם ה' "וַיֹּאמֶר לַקּוֹצְרִים יי עִמָּכֶם" וכנראה שהשפעתו מצליחה כי גם הם עונים לו באותה המטבע:"וַיֹּאמְרוּ לוֹ יְבָרֶכְךָ יי".

עד סוף מגילת רות, חוזרים נעמי ובועז ומכניסים שם ה' בכל משפט, ובכך משפיעים על אנשי בית לחם ללכת בדרכם. בסוף המגילה, כבר אנשי ונשי בית לחם יודעים גם הם לברך בשם ה' את נעמי, בעז ורות.

הפתרון לפוסט ציונות – קריאה בשם ה'

הניגוד בין תחילת המגילה לסופה הוא ברור. מול אלה שהתייאשו מהמדינה וברחו מן הארץ בגלל קשיים כלכליים, ישנם נעמי ובועז שנאבקים להלחם על הקמת השם למת וגאולת נחלתו.

שני גיבורים אלה, פועלים בדרך השקטה, להלחם בפוסט ציונות שפשטה באלימלך ובניו. מול הייאוש והרפיון שאחז בהם, נעמי ובועז עובדים בדרך של חיזוק העם על ידי קריאה בשם ה', והכנסתו לשיח היומיומי.

השגרת שם שמיים בפי העם, היא הדרך הבדוקה ביותר, כדי להביא אותם לצדקת הדרך, ולאמונה כי הקב"ה הוא שנתן לנו את הארץ והוא שמנהל את העולם, כולל את המשברים הכלכליים, שמטרתם היא דווקא דיבוק החברה על ידי עזרה הדדית. מול אלימלך, מחלון וכיליון שנעלמו מעם ישראל מתוך אמונה זו של שני הגדולים ופעולתם החינוכית בעם ישראל, יוצא דוד המלך ובהמשך מלך המשיח.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
רק חסר כאן עוד פילפול של שרלו,,, כמה עיוות??
גלעד | 03-06-2014 14:03
2
דברים חזקים
| 05-06-2014 9:30
אכן אנחנו צריכים כל נשק אפשרי במלחמה נגד הפוסט ציונות!