מגילת אסתר היא מגילת העצמאות של כל הנשים בעולם - סרוגים

מגילת אסתר היא מגילת העצמאות של כל הנשים בעולם

דמויותיהן של ושתי ואסתר מייצגות שתי תפיסות שונות של המהפכה הפמיניסטית שניצניה נראו כבר במגילת אסתר. היא מאפשרת לנו לדון על מעמד האישה והיחס כלפיה  בעולם הפטריארכלי ובכלל בשינויים ובתמורות שחלו מאז ועד היום

author-image
מגילת אסתר היא מגילת העצמאות של כל הנשים בעולם
  (צילום אילוסטרציה: יהב גמליאל/פלאש90)

מגילת אסתר אחת משתי מגילות שנקראו על שם הנשים במקרא מביאה את סיפורן של שתי נשים, מלכות, ושתי ואסתר, נשים עוצמתיות וחזקות. כל אחת, בדרך שונה ומיוחדת משלה שינתה את פני ההיסטוריה.

המגילה נפתחת בושתי המלכה שעושה משתה נשים במקביל למשתה גברים מפואר ראוותני שעורך בעלה המלך אחשוורוש. והנה ביום השביעי נקראת ושתי להתייצב במערומיה בפני המלך וחבר מרעיו כולם שיכורים מיין.

המלך אחשוורוש רואה בוושתי חלק מהרכוש הרב שצבר. יופייה של אשתו, המלכה, הוא עוד סממן וסמל לכוחו ולעושרו שיש להתפאר ולפרסם בפומבי.

ושתי ממאמנת לצו ההתייצבות. אלפי שנים לפני מהפכת metoo היא מחוללת מהפכה. בקול חזק וברור המדגיש את זכותה על גופה היא אומרת "לא" נחרץ ליחס המזלזל כלפיה, לא למלך ולכל החברה הגברית שרואה באשה רק חפץ ,קישוט נטול תכונות רגשות ואישיות עם רצון משלה.

על הבושה שגרמה למלך והפגיעה במעמדו, על התעוזה והאומץ שעלולים לשמש השראה לנשים אחרות לומר גם הן "לא" היא משלמת מחיר יקר. מיד, היא מן הארמון מגורשת וגורלה למוות נחרץ.

עוד באותו נושא

התרופות לכל חלקי הנפש נמצאות במגילת אסתר

אסתר "לובשת מלכות", הופכת מכנועה וצייתנית ליוזמת ואקטיבית

אסתר לעומתה בשקט, בצניעות בחוכמה נשית מבלי לפגוע בסדר העולמי הקיים, מבלי להשפיל את מעמד הגבר היא בונה גשר ללב המלך. דברי דודה מרדכי "אל תדמי בנפשך להימלט בית המלך מכל היהודים: כי אם החרש תחרישי בעת הזאת, רוח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר ואת ובית אביך תאבדו ומי יודע אם לעת כזאת הגעת למלכות" (אסתר ד,יג-יד)

מרדכי בדבריו רומז לאסתר כי אין זה מספיק להיות יפה ולשתוק, הוא מדגיש כי הגעתה לארמון המלך אינה מקרית זוהי שליחות להצלת עם ישראל שהיא חייבת לממש גם אם יעלה לה במחיר חייה.

בהיפוך זהויות מוחלט וסמלי אסתר "לובשת מלכות", הופכת מכנועה וצייתנית ליוזמת ואקטיבית. "ותאמר אסתר אל מרדכי לך כנוס את כל היהודים צומו עלי שלושת ימים לילה ויום גם אני ונערותי אצום אבוא אל המלך שלא כדת וכאשר אבדתי אבדתי" (ד,טו-טז) גם את היופי שהכניס אותה לארמון היא מנצלת כדי להגיע למלך": "ותלבש מלכות ותעמד בחצר בית המלך הפנימית, נכח בית המלך והמלך יושב על כיסא מלכותו.. ויהי כראות המלך את אסתר המלכה עומדת בחצר נשאה חן בעיניו ויושט המלך לאסתר את שרביט הזהב אשר בידו ותקרב אסתר ותגע בראש השרביט ויאמר לה המלך מה לך אסתר המלכה ומה בקשתך עד חצי המלכות וינתן לך" (ה,א-ג)"

וכך בנחישות, בתושייה ובאומץ רב, היא גורמת למלך לראות את מה שמעבר ליופייה החיצוני, את הביטחון והאמונה בה'. וכך משנה את רוע הגזירה ומוציאה את העם לחופשי. את יום האבל היא הופכת לשלושה ימים של שמחה וששון.

במגילת אסתר הנושא המרכזי הוא הצלת היהודים , אבל המגילה היא מסמך חברתי חשוב משום שהמגילה משמיעה את הקול הנשי הרבגוני, את הכוח הנשי הנאבק לחולל שינוי ולסלול את הדרך לדור הבא. דמויותיהן של ושתי ואסתר מייצגות שתי תפיסות שונות של המהפכה הפמיניסטית שניצניה נראו כבר במגילת אסתר. היא מאפשרת לנו לדון על מעמד האישה והיחס כלפיה  בעולם הפטריארכלי ובכלל בשינויים ובתמורות שחלו מאז ועד היום.

מגילת אסתר הינה אחת משתי מגילות במקרא שנקראו על שם אישה והמסר ברור מעמד האישה הרבה פעמים תלוי בתודעתה ועצמאות המחשבה פועל יוצא של כוח רצון ואמונה בעצמה.

מגילת אסתר, היא השראה לכל אישה מאז תקופת המקרא ועד היום לכך שהיא יכולה לקחת את גורלה בידיה לחולל שינוי, מהפכה אישית ולאומית.

בעיניי מגילת אסתר היא המבוא, הפתיח למגילת העצמאות של כל הנשים בעולם.

==

אהובה יצחק עמרם היא יועצת ראש העיר אשדוד למעמד האישה

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
15 תגובות - 14 דיונים מיין לפי
1
אין גבול לטמטום של הפמיניזם..
שירה | 05-03-2023 12:30
ושתי הייתה מרשעת גדולה. לא הייתי רוצה ללמוד ממנה כלום. ואילו על אסתר (להבדיל) נאמר ואת מאמר מרדכי אסתר עושה.. הגבורה שלה הייתה דווקא לכופף את הראש ולעשות מה שמרדכי ציווה עליה. סופה היה רע ומר - היא נותרה בארמון, בודדה, אשתו של מלך שהיא מתעבת ולפי חלק מהמדרשים גם מנותקת מבעלה, מרדכי. אסתר הייתה דמות גדולה כי היא דמות גדולה, ולא בגלל שהיא 'אישה יוזמת ואקטיבית'. קיצר, עייפתם
ושתי היתה...
ליימך | 05-03-2023 16:15
ושתי היתה מרשעת,,, מנין לך בדיוק? את מנחשת לפי מדרשי חזל? שרה נ. היא מרשעת אמיתית.
2
'ואת מאמר מרדכי אסתר עושה..'
אבי | 05-03-2023 12:30
לא בדיוק פמיניזם
3
השתגעתם לגמרי
שלום | 05-03-2023 14:20
אין שום סיכוי בעולם שיהודי שקורא לעצמו דתי יכתוב את הגיבוב של שטויות הזה תתביישו לכם סרוגים
4
וואו לא יאומן
י | 05-03-2023 14:31
איך אפשר בשביל לשרת מטרות אידיאולוגיות(מזעזעות) של הכותבת היא מעוותת את המגילה באופן כל כך קיצוני
5
יישר כוח לאסתר וכותבת המאמר!
מרדכי היהודי | 05-03-2023 14:35
חה חה חה. בנהפוך הוא לתגובות פה.. ולמרות שאיני פמניסט, זה הסבר שבהחלט עובר מסך. תמשיכי בכך.
6
אסתר נלקחה לבית...
לילי | 05-03-2023 15:02
אסתר נלקחה לבית המלך בעל כורחה, עד גזירת המן עברו מעל 5 שנים ללא משמעות. מה עשתה שם?
7
איזה יופי של...
נאוה | 05-03-2023 22:58
איזה יופי של מאמר… אכן נשים חזקות .. מלכות ממש בתקופה שזה לא היה מקובל!!
8
אסתר היא כמו...
ההיסטורייה חוזרת | 06-03-2023 7:56
אסתר היא כמו עידית סילמן. כמו ששמוליק סילמן סירסר באשתו על מנת להשיכ הטבות לעצמו כך גם סירסר מרדכי באסתר ששלח אותה לשמש שפחת מין עבור מלך פרס.
9
אסתר וכל בני...
מן | 06-03-2023 8:13
אסתר וכל בני משפחתה הם ערב רב, פועלה של אסתר למען היהודים היתה בעצם הבטחה שבנות יקבלו תת מודעתית זנות ככוח נשי. המגילה באה כדי למתן או לבטל את הקללה שלה על בנות ישראל. בעלת נשמה ששומעת את המגילה בפורים, לא תשתמש במין שלא מאהבה וקדושה.
10
אהובה יקרה אהבתי ...
אוולין זקרי | 06-03-2023 11:39
אהובה יקרה אהבתי את המבט שלך על המגילה החשובה שלנו. תגידי, איך רבנים, סופרים, גברים, אז הסכימו להכניס מגילה על עוצמה נשית, ולכלול אותה בין 5 המגילות עם ספרים קדושים לעם היהודי? הם לא רצו להלל את אסתר, הדגישו את מרדכי. לנגד עיניהם, עמד רק העיניין של הצלת היהודים בשושן ,בפרס. אם זו אישה שמוכנה לעשות כן, למה לא.
11
לא מסכימה לאף...
קרן | 06-03-2023 12:05
לא מסכימה לאף מילה ומשפט והכתבה
12
אסתר המלכה
מאיר | 07-03-2023 9:42
למעשה היא סוג של נפקנית שמרדכי נתן את גופה לצורך טובות הנאה
13
איזה כתבה ...
אלירן | 07-03-2023 9:43
איזה כתבה מעייפת, מסקנא אין להשתכר לפני פורים
14
נשים דתיות אינן פמניסטיות
אביגיל | 21-03-2023 11:18
כל מי שמוכנה לשבת מאחורי פרגוד בבית הכנסת. שחושב שקול באישה ערווה, שחיה לצד גבר שאומר בל בוקר: ברוך שלא עשני אישה היא אינה פמיניסטית. לא משנה איך מסובבים את זה.