בימים האחרונים פרשייה חדשה מבית היוצר של הציונות הדתית מעוררת סערה רבתי, ובניסוח מוזר של אחת הכותבות הנה לפנינו 'מפגן מאחד' של קצוות בחברה, איש תקשורת דתי מוערך חשף קבל עם ועדה את נטייתו המינית.
גילוי נאות, התלבטתי רבות אם להתייחס למהומה זאת, הרי מה שאכתוב ישמע פחות מלבב ופופולרי בשיח המצוי, אך היות ואחד מגדולי תלמידי החכמים עודדני להשמיע קול ברור וצלול, נעניתי.
איני מכיר את הכותב מקרוב, אך מתוך הדברים שכתב עולה שהוא התייסר לא מעט שנים סביב זהותו המינית וניכר שהוא ניסה ורצה אחרת, ועל נטייתו בוודאי שלא ניתן לשפוט או לבקר אותו ואין לנו אלא להתפלל עבורו ועבורנו: 'ורחמיו על כל מעשיו', אך כמובן לא נוכל להסכים עם בחירות הנוגדות את ההלכה המסורה לנו, ו'זאת התורה לא תהא מוחלפת' כפי שכתב רבנו הרמב"ם.
כמי שמלווה שנים רבות מאותגרי זהות מינית אני יודע ומכיר מקרוב את הקושי, הכאב והסבל העוברים עליהם, איש לא היה חפץ להיות במקומם. ולכן דבריי להלן אינם נסובים על האיש, הוא לא העניין אלא הוא תוצר של סיפור יותר רחב ומורכב בו אנו נמצאים בשנים האחרונות.
כאבי על הרוח הרעה והכאוס בו נתונה החברה ובכללה הדתית בשנים האחרונות. אין ספק שדבריו של הנ"ל נכתבו מתוך תסכול, כאב ובעיקר אובדן הרצון להיות במציאות זוגית טבעית ונורמלית. כפי שציינתי פגשתי ופוגש לא מעט ממאותגרי הזהות המינית, ומתוכם גם כאלו שבסוף הקושי הכריע ובחרו להיכנס לקשר תוך מגדרי אך כולם, וממש כולם, לו הבחירה היתה פשוטה ונתונה בידיהם בקלות לא היו מהססים לבנות מערכת יחסים עם בן המין השני, אצל כולם הבחירה היא טראומה וכאב עמוק.
והנה קם בחור ומתאר את כאבו, תסכולו ואובדנו. על אף שניתן לחלוק על עצם הפרסום והשלכותיו החברתיות (ולא לכך אני נדרש בשורות אלו), הוא מספר לכולם על חלום, שאיפה, התמודדות, כאב ורצון לזוגיות למשפחה נורמלית שנגוז, וללא ספק גלום כאן שבר אישי ומשפחתי על החלום והנורמליות שכבר אולי לא יתממשו בחייו, ובמקום לכאוב את כאבו ואובדנו כולם צוהלים ושולחים לבבות, האם השתגענו?
כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .
לא נוכל לברוח מהשכל הישר, האמת צריכה להיאמר: אין כאן חגיגה. יש מולנו טרגדיה עמוקה. מציאות ספוגת כאב ואובדן. הבחירה הינה ברירת מחדל נוראית גם בעולם ללא תורה, אז רבש"ע, ולשמחה מה זו עושה? מה גורם לחברה שהערכים הבסיסיים ביותר נשחקים אצלה ומגיעה לטירוף מערכות ולאובדן דרך מעין זה, לאיבוד השכל הישר ולהקרבת ערכי החיים המהותיים שהם ליבת קיומה תמורת הלכי רוח פוסטמודרניים, קיקיוניים, הדוניסטיים, נטולי זהות ושורשים? היכן קורטוב האחריות לדורות הבאים?
ולתוך החגיגה הסוריאליסטית הזאת הצטרפו אף אנשי חינוך דתיים ולדאבוננו אף רבנים, ואחד המגיבים לדברי הנ"ל הפליא לציין ברדידות אופיינית כי החשיפה הינה קידוש ה'. אני תמהה האם הדיבר הי"א בעשרת הדברות 'והכלת את רעך' גובר על הכל ומקריב הכל על מזבח הנאורות והאמפטיה הרדודה?
לצערנו יש כאן הפיכה תרבותית המרוקנת מהאדם את היכולת להתמודד לבחור ולגלות חוסן בעצמו, ומסלילה אותו לדרך ללא מוצא, כל כאב וקושי מעוגן באידאליזציה של חולשה, ועכשיו חגיגה. כדברי הביקורת החריפים של הפסיכואנליטיקאי אוטו ראנק על שיטת רבו (לשעבר) פרויד על הדחפים הבלתי נשלטים מהלא מודע "התיאוריה של פרויד הפכה אותו לגורם החזק ביותר בחיי הנפש. מדובר בצורך מוסרי למצוא תחליף מקובל למושג האלוהים, המשחרר את הפרט מכל אחריות".
כדי להבין את טיבו של השבר החברתי הפוקד אותנו, נעיין קמעא בדברי מרן הרב קוק זצ"ל העורך הבחנה בין תפיסת החיים הישראלית הנגזרת מהדרכתה של תורה, לבין גישת החיים של דרכי האמורי, שביטאו בליל של תרבויות העמים שחיו לצד עם ישראל: "יסוד דרך ד' הסלולה בישראל היא מילוי החובה", לחיי האדם יש יעוד ומגמה אלוקית ברורה במציאות, שעליו להשלימו ורק במילוי חובתו ימצא האדם את ערכו האמיתי ויחוש סיפוק מחייו, מאידך "דרכי האמורי נוסדו על ההנחה המגושמה שהחיים הם מילוי חפץ, לא מילוי חובה", תנועת הנפש של דרכי האמורי מונעת ממילוי גירויי החיים האגואיסטי, הממוקד בחוויית הפרט שאינה קבועה מכיוון ש"את החפצים אפשר להחליף ע"פ השפעת חפץ יותר מלבב", החברה נשטפת ע"י גירויים בלתי פוסקים ומשתנים חליפות ומטלטלים אותה מגל עכור למשנהו.
בהמשך מסביר הרב שאף חיי המשפחה, שהינם פונקציה של צו אלוקי ומילוי של יעוד כאחריות לדורות למבנה חברתי בריא בו כל אחד ממלא את תפקידו וייעודו כזכר או נקבה, הם ורק הם הערובה לשלמות ותקינות החברה, בשונה מנורמה חברתית כמו זו הנהוגה כיום, בה אזרחי החברה נתונים לאקספרימנטים ע"י חסרי אחריות ודעת המחוללים הרס בתרבות האנושית שסופם מי ישורנו.
הרב קוק, הקדים את זמנו בכמה דורות, והצליח להאיר לנו את חשכת העידן הפרוגרסיבי ותהפוכותיו בהגדירו לנו, כי כאשר נקודת המוצא לערכי החיים נובעת ממקום אגוצנטרי פרטי ורדוד, המגייסת את הקדמה עבור מילוי התשוקות האנושיות הנמוכות אז האנושות נמצאת במסלול השמדה עצמית תהליכית ואין גורם שיעצור את הסחף לתהום מוסרית. מאידך כאשר במרכז החיים עומדת שאיפה כללית הרואה את עצמה כמחויבת לתיקון עולם ואחראית לשכלולו, העולם מתקדם לחוסנו וייעודו.
לתרבות ההכלה המקדשת את חוויית הפרט והתפיסה הקיומית הרווחת כיום אף במחיר רמיסת כל ערך, יש שורשים היסטוריים רבים. חלק מהם נובע מהלכי המחשבה שהשתרשו בבתי החינוך שלנו, לדוגמא, לאורך דורות רבים יהודי שניגש לעסוק בתורה התאמץ להבין פשרה של סוגיה והלכה על מנת להבין מה רבש"ע מבקש ממנו, אך כיום במקומות לא מעטים היחס התהפך, השיח הקיומי יצר גישה פסיכולוגיסטית המחפשת בלימוד איך אני מוצא את עצמי ואת רגשותיי ותשוקותיי ומעגנן בתוך מקורותיה של תורה. כלומר 'האני' במרכז והתורה אמורה לשרת את נטיותיי גם אם רדודות הן, אז מה הפלא כשאדם חושף את חולשתו, כאבו ותסכולו, ובמקום לחוש זעזוע מוסרי וצער, מתמלאים שמחה, כי בעצם המוסר משרת את הפרט וכשהראשון מתנגד לחוויית האדם, המוסר נדחה מפניו.
בכוונת מכוון לא נגעתי בפולמוס הטיפולי לבעלי נטיות הפוכות, להבנתי, שיח ובירור מקצועי ומטיב בסוגיית הזהות המינית צריך להיות דיסקרטי, פרסונאלי ורחוק מאור הזרקורים, מקומו בקליניקה בקשב עמוק רציני מכבד ונטול אג'נדות. הדיון הציבורי והוולגרי במיניות האדם מזהם את השיח ומשרת בעלי אג'נדות פרוגרסיביות שמטרתן 'עולם ישן עדי היסוד נחריבה', גישות שהתייאשו מהאמון בטוב ובנורמלי שבאדם, ושועטות בדיקטטורה אלימה לבל יושמע קול אחר שאינו מיישר קו עם משנתן.
ברור לכל בר דעת כי לא את טובת מאותגרי הזהות המינית הם רוחשים, מבחינתם הם פונקציה ניסויית המוקרבת בשם הנאורות המדומה. סוף דבר, הסיטואציה דנן, מבטאת השתקפות עגומה של נורמה ושיח חברתי אמוציונלי ילדותי וחסר אחריות שאינו מסוגל להעפיל מעבר לכאן ועכשיו. אם חפצי חיי אמת אנו לעצמנו ולדורות הבאים, עלינו לזקק את תפיסות חיינו ולטהרן מהשטף המערבי שכמעט ולא הותיר קורטוב של שיקול דעת צלול ובריא בחברה, וללא ספק בירור תרבותי מטלטל ורחב היקף שהאנושות עוברת בדרכה לעולם מתוקן יותר, בע"ה.
מה דעתך בנושא?
324 תגובות
74 דיונים
זרח
סוף סוף אחד שכותב בלי למצמץ
10:12 26.02.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דניאל
כשזה אצלך בבית ״נועם״ כבר לא תתאים.
05:43 26.02.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שירה
מאמר חכם. נקודה.
03:32 26.02.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיים
ה ירחם על הכיפות הסרוגות.כעת הם מתבררים האם חילונים שרק מתפללים אבל לא יותר מזה.. או שהם דתיים לוקחים את כל מה שכתוב בתורה כולל משכב זכר.. צריך להוקיע את...
ה ירחם על הכיפות הסרוגות.כעת הם מתבררים האם חילונים שרק מתפללים אבל לא יותר מזה.. או שהם דתיים לוקחים את כל מה שכתוב בתורה כולל משכב זכר.. צריך להוקיע את זה אחרת תראו אצל ילדיכם או נכדיכם אני בטוח שלא תרצו... אז להוקיע ושלא ישמע כאילו מישהו מסכים .גם לא בשתיקה.. ה ירחם ויציל. זרע לבטלה תראו בספרים לבד מה כתוב על זה...!!
המשך 00:52 26.02.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ציקו
אני אדם חילוני.והופתעתי מהאהדה הרבה ששריקי קבל.לא ראיתי שום כתבה עם נימה של ביקורת.כולם נתנו דברי הלל ושבח כאלו מדובר בלוחם שחזר ממבצע אנטבה.עד שבא הרב כאן והעמיד דברים במקומם...
אני אדם חילוני.והופתעתי מהאהדה הרבה ששריקי קבל.לא ראיתי שום כתבה עם נימה של ביקורת.כולם נתנו דברי הלל ושבח כאלו מדובר בלוחם שחזר ממבצע אנטבה.עד שבא הרב כאן והעמיד דברים במקומם עם נימה של ביקורת שצריכה להשמע.שאפו.
המשך 11:48 25.02.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
Tali Rubin
איך אפשר להאמין שהכל מאלוהים להאמין שהכל טוב ומיטיב ולהשתגע מאיסור קטן"משכב זכר"איפה הטענות נגד הגברים המאוננים המשליחים זרע לשווא הגברים הבוגדים הנשים הפרוצות הרוצחים הגנפים הרכלנים...מה ניתפסת על ההומאים...
איך אפשר להאמין שהכל מאלוהים להאמין שהכל טוב ומיטיב ולהשתגע מאיסור קטן"משכב זכר"איפה הטענות נגד הגברים המאוננים המשליחים זרע לשווא הגברים הבוגדים הנשים הפרוצות הרוצחים הגנפים הרכלנים...מה ניתפסת על ההומאים כאילו הם לבד מעקבים את המשיח...הם סימנים של גאולה...הנוקבה עולה זה מבלבל את הגברים הרגישים...המלחמה היא בינם לבין עצמם לבין קונם,עוד מעט שבת,מכל מלאכה כולל ילדים,בן השיפחה ערב לקיום שלנו והזמן שלו קרב ובא.
המשך 04:35 24.02.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אברהם בן אברום
אין שמחה כהתרת הספקות. זה מה שהציבור מרגיש, כולל הדתי, שיודע שאין פתרון הלכתי לבעיה שלו ועדיין, הוא עושה את הדבר המוסרי - להחליט. אפשר להחליט לומר "אפשי, ומה אעשה ורבש"ע ציווני", אפשר...
אין שמחה כהתרת הספקות. זה מה שהציבור מרגיש, כולל הדתי, שיודע שאין פתרון הלכתי לבעיה שלו ועדיין, הוא עושה את הדבר המוסרי - להחליט. אפשר להחליט לומר "אפשי, ומה אעשה ורבש"ע ציווני", אפשר להחליט לומר "אוי לי מיצרי" אבל עדיין לשמור את שאר התורה, כל זה עדיף על חיי שקר והיסוס.
המשך 18:51 23.02.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוידי
ומה עם גנבה? שוחד? אלימות? הם בסדר בחברה תקינה כמו שאתה מייחל לה? ואם לא, אז למי הצבעת בבחירות? לגנב משס? לנאשם בשוחד? או למפלגה שנקראת "ציונות דתית"? שכולן מחילות...
ומה עם גנבה? שוחד? אלימות? הם בסדר בחברה תקינה כמו שאתה מייחל לה? ואם לא, אז למי הצבעת בבחירות? לגנב משס? לנאשם בשוחד? או למפלגה שנקראת "ציונות דתית"? שכולן מחילות אי תקינות ממלכתית. בכח. על כלל החברה שאתה חי בה. להבדיל מן האדם הבודד, הישר, ואכן קצת עצוב
המשך 13:53 23.02.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיה
הכל אמת ההכלה מתחילהנכבר בגיל הרך דבר היוצר בלבול לילדים ללא גבולות והמון פינוקים. הכל מותר הכל אפשר והכל מגיע לי. עד מתי?
23:19 22.02.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
סימןן
לא היו חגיגות רק המצאות,היה עצב נורא...סימן מלמעלה
16:52 22.02.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר