בדרך לחתימה: ישראל וסודן ניסחו הסכם שלום - סרוגים

בדרך לחתימה: ישראל וסודן ניסחו הסכם שלום

שר החוץ אלי כהן ביקר בחרטום בירת סודן ונפגש עם הנשיא עבד אל-פתח אל בורהאן, כשהשניים ניסחו יחד את הסכם השלום בין המדינות. טקס החתימה צפוי להתקיים בחודשים הקרובים

בדרך לחתימה: ישראל וסודן ניסחו הסכם שלום
  אלי כהן ונשיא סודן (צילום: שלומי אמסלם\לע"מ)

בדרך להסכם נוסף: שר החוץ אלי כהן קיים היום (חמישי) ביקור מדיני היסטורי בחרטום בירת סודן, במטרה לחתום על הסכם שלום עם המדינה המוסלמית במהלך השנה. במהלך הביקור, אשר קיבל את ברכת ארה"ב, סיכמו הצדדים את נוסח ההסכם.

לפי הודעת משרד החוץ, טקס החתימה צפוי להתקיים לאחר העברת השלטון בסודן לממשלה אזרחית שתוקם במסגרת תהליך המעבר המתנהל במדינה. סודן תהיה המדינה השישית שתחתום על הסכם שלום עם ישראל, אחרי מצרים, ירדן, איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו.

עוד באותו נושא

סודן מאשרת: אלי כהן ביקר במדינה ונפגש עם הנשיא

כינון היחסים עם סודן שם סוף ל-75 שנה של עוינות, אחרי שהמדינה לחמה בעבר לצד מדינות ערב במלחמת העצמאות ובמלחמת ששת הימים, וכן סייעה בהעברת נשק לחמאס. כמו כן, המדינה אירחה את ועידת חרטום של הליגה הערבית שקבעה את שלושת הלאווים: לא להכרה בישראל, לא למשא ומתן עם ישראל ולא לשלום עם ישראל.

במהלך הביקור כהן נפגש עם נשיא מועצת המעבר, הגנרל עבד אל-פתח אל בורהאן, ועם הצמרת המדינית במדינה, ודן איתם בצעדים לקראת חתימה קרובה על הסכם השלום בין ישראל לסודן. כהן עמד בראש משלחת בכירה הכוללת את מנכ"ל משרד החוץ, רונן לוי, סמנכ"ל אפריקה במשרד החוץ, שרון בר-לי, ראשת מש"ב (סוכנות הסיוע הלאומית של ישראל, במשרד החוץ), עינת שלאין והיועץ המשפטי של משרד החוץ, ד"ר טל בקר.

ההסכם קודם יחד עם ארה"ב

הסכם השלום עם סודן קודם יחד עם ארה״ב, כאשר כהן דן בנושא עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן שביקרו בישראל בשבועות האחרונים. השניים נתנו את ברכתם והבטיחו את הירתמותם להשלמת התהליך.

בדיונים בין המשלחות העלה שר החוץ את הרצון הישראלי לסייע במאמצי הפיתוח של סודן לטובת העם הסודני במגוון תחומים אזרחיים – בהם בטחון מזון, ניהול משאבי מים, חקלאות ועוד. כהן הציג בפני מארחיו תוכנית סיוע של משרד החוץ לסודן, אשר תתמקד בפרויקטים ובבניית יכולות בתחומי סיוע הומניטרי, טיהור מים ורפואה ציבורית.

"בונים עם הסודנים מציאות חדשה"

"הביקור היום בסודן מניח את היסודות להסכם שלום היסטורי עם מדינה ערבית ומוסלמית אסטרטגית" אמר כהן בעת חזרתו לארץ. "הסכם השלום בין ישראל לסודן יקדם את היציבות האזורית ויתרום לביטחון הלאומי של מדינת ישראל".

כהן נפגש עם הנשיא אל בורהאן (צילום: לשכת נשיא סודן)

עוד אמר כי "חתימת הסכם השלום תפתח פתח לכינון יחסים עם מדינות נוספות ביבשת אפריקה וחיזוק הקשרים הקיימים עם מדינות היבשת. הקשר של מדינות אפריקה עם ישראל הוא אינטרס משותף לנו ולמדינות היבשת. ישראל היא שותפה משמעותית, זה שנים רבות, בתהליכי הפיתוח במדינות אלו ובהתמודדות עם השלכות שינויי האקלים והאתגרים הכלכליים באפריקה".

"חרטום בירת סודן מוכרת בישראל כמקום בו החליטו מדינות ערב על שלושת הלאווים ההיסטוריים: לא לשלום עם ישראל, לא למשא ומתן עם ישראל ולא להכרה בישראל" סיכם כהן. "אנחנו בונים עם הסודנים מציאות חדשה בה שלושת הלאוים, יהפכו לשלושת הכנים: כן למשא ומתן בין ישראל לסודן, כן להכרה בישראל וכן לשלום בין המדינות ובין העמים".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
7 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
מעולה!!! זה בדיוק...
בהצלחה | 02-02-2023 21:46
מעולה!!! זה בדיוק מה שחסר בארץ. סודאנים שיגיעו בכניסה הראשית בלי להסתנן ובלי לגנוב את הגבול.
מי יקים...
חחחח | 03-02-2023 22:13
מי יקים מפעל בסודאן, יא דבע!
הפוך נפתח...
ישראל שלי | 03-02-2023 6:19
הפוך נפתח שם מפעלים וכל הסודנאים יעזבו
2
איזה כייף לשמוע...
משה | 02-02-2023 21:47
איזה כייף לשמוע הסכמי אברהם. מקווה שלא צריך ויזה מדינה עשירה מענין מה נמכור לה את נמל חיפה מכרנו לעשיר מהודו.חחחחח
3
מה עם שלום...
נשאר רק | 03-02-2023 7:26
מה עם שלום בין אח לאחיו? בין החילונים החיילים הרופאים הסטודנטים, העובדים, לבין ממשלת הפשע והרשע?
4
שוב דוחפים את...
רז | 03-02-2023 8:44
שוב דוחפים את השקר של שינוי האקלים. להזכירכם, בשנות ה-70 מדעני הכאוס אמרו שעוד 20 שנה העולם כולו יהפוך לקרח.
5
שלום
נועם | 18-02-2023 10:50
שלום ארוש מנהיג היהודים