עורך הדין רז נזרי, מי שהיה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה בשלל תחומים במשך שנים ארוכות והיה המועמד המוביל לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, תקף הערב (ראשון) את חוק היועמ"שים במהלך כנס שערכה הפקולטה למשפטים בקריה האקדמית אונו בנושא הרפורמה המשפטית המתוכננת – תחת הכותרת "קץ הדמוקרטיה או חיזוקה?"

נזרי אמר כי "התיקון המוצע כרגע של חוק היועמ"שים, אינו נכון ויפגע בהיבט הדמוקרטי ובהיבט של שלטון החוק – כולל המשילות". לדבריו, כאשר יועץ משפטי יהיה מינוי אמון של השר, "הדבר פחות ישרת את ההיבט של השר בהיבט של המשילות".

בהמשך נזרי ניסה להסביר: "כאשר יש יועץ משפטי שהוא מנוסה לא מתחלף עם השר, הוא יודע להביא את הנימוקים המקצועיים עם המעטפת המקצועית הנכונה בכדי לאפשר את עמדת השר. היכולת של יועץ משפטי מתחלף לקדם דברים במשרד תהיה נמוכה".

נזרי התייחס גם לתוכנית הרפורמה לקבוע כי עמדת יועץ משפטי לא תהיה מחייבת: "כאשר יועמ"ש יודע שחוות דעתו מחייבת את השר, הוא יודע שהוא צריך למצוא דרך דחוקה לאפשר את עמדת השר, להביא פיתרון גם אם הוא לא בדרך המלך – כמובן שבגבולות הדין".

בנוגע למצבה של מערכת המשפט, אמר נזרי: "מנקודת מבט של מי שהיה בתחום 22 שנים אני אומר לכם, אל תאמינו למי שאומר לכם שהכל בסדר במערכת ואל תאמינו למי שאומר לכם שכל המערכת מושחתת. צריך תיקונים".

"עמדתי מזה שנים היא שהמערכת זקוקה לתיקונים ושינויים משמעותיים", הוסיף נזרי. "לאורך שנים בכירי המערכת ככלל אמרו ״זה לא הזמן״, ״סכנה לדמוקרטיה״ וכו, והגענו עד הלום עם הירידה באמון הציבור במערכת".

"לכן חשוב בעיני שיהיו תיקונים בכל הנושאים שכרגע על הפרק, וגם בנוספים, אך מה שמוצע כעת לוקח את הכל עד הקצה".

נזרי אף פירט את עמדתו בנוגע למה כן צריך להתרחש בחוק היועמ״שים: "א. למקד את עבודת היועמ״ש ולצמצם את השימוש ב״מניעה משפטית״ למקרי קצה מובהקים ולא לסוגיות שעיקרן מדיניות. ב. לאפשר ייצוג גדול יותר לשר בועדת הבחירה. ג. לאפשר לשר להעביר יועמ"ש מתפקידו במקרים חריגים בהליך שייקבע. ד. יישום נוהל שהכנו במשרד לייעול עבודת היועמ"שים בהיבטי לו״ז, מנגנוני הכרעה וכו'".