פה בארץ חמדת אבות תתגשמנה כל התקוות? - סרוגים

פה בארץ חמדת אבות תתגשמנה כל התקוות?

במקום "ברית הייעוד" הקשה מאוד להשגה בימים אלו, תעלה ותבוא "ברית הדרך" המבקשת לשרטט את האופן שבו אנו מנהלים את המחלוקת ונפגשים אחד עם השני. מפגש מייצר ריכוך, וריכוך מייצר קרבה, וקרבה מייצרת הבנה ואחריות של כולם על הביחד שלנו.

פה בארץ חמדת אבות תתגשמנה כל התקוות?
  (צילום: באדיבות עמותת יסודות)

נדמה כי החברה הישראלית דוהרת לעבר התנגשות חזיתית. הרפורמה של השר לוין מוציאה שדים מהארון ומאיימת על המרקם העדין כל כך עליו נשענת החברה הישראלית. מאידך היא לא מגיעה בחלל ריק.

המהפכה החוקתית שהנהיג נשיא העליון בדימוס ברק נעשתה ללא סמכות מפורשת על ידי המחוקק וללא כל דיון ציבורי מעמיק בעניין. בג"צ התערב בעניינים לא לו, בשאלות הקשורות למיתרים העדינים ביותר של החברה הישראלית, כאלו שחייבים להיות נידונים לא תחת הסיסמה שלפיה "הכל שפיט" שם נוקב הדין את הר המציאות המורכבת והסבוכה, אלא באכסניה של הפוליטיקה שהיא אומנות הפשרה והמיצוע. הדברים ידועים ואין עניין לחזור ולדוש בהם פעם נוספת כאן.

לעומת זאת, הגענו עד המקום בו יש לדרוש בקול רם וברור את מה שמבינים כבר כמעט כולם: תיקון חייב להיעשות אולם הוא חייב להיעשות תוך הידברות ודיון שמוציא מהלקסיקון את המושג של "הכל או לא כלום" ומבקש לשאוף להסכמות רחבות.

עוד באותו נושא

אודי סגל מגיב לתקיפה שעבר: "לא מרתיע אותנו"


13

אנחנו על סף אסון חברתי

זוהי שעה שטומנת בחובה סכנות רבות אבל גם הזדמנות גדולה. הימין הישראלי הצליח להניח במרכז התודעה הציבורית את הבעייתיות שבמצב הנוכחי. רבים מאוד גם בקרב המרכז שמאל הישראלי מבינים שיש צורך מהותי בשינוי. ומאידך, חלקים לא מעטים בימין הישראלי מבינים שאי אפשר לשחק "משחק סכום אפס", שכל שיטת ההכנעות של מחנה אחד את רעהו עלולה להמיט על ישראל אסון חברתי ומאיימת על עצם קיומו של הבית המשותף שלנו.

מדובר ברגע היסטורי שבו החברה הישראלית יכולה לדרוש להאט את הקצב, ולדרוש שיתוף פעולה בין כל שלוש הרשויות ובעיקר בין כל קצוות החברה הישראלית : אנשי רוח, חברה, חינוך, משפט וכו' למען אשרור ודיוק של כללי המשחק הדמוקרטיים והערכים המכוננים של המדינה היהודית והדמוקרטית. לא על הכל צריך להסכים, אבל יש לא מעט שניתן להסכים עליו וניתן אותו להניח כמצע לתיקונים נוספים שיבואו בעתיד.

המחאות וההפגנות (בעד ונגד) חייבות להימשך, ואין מקום להפסיק אותן. אולם בהחלט יש מקום לחדול לאלתר מהדיבור המבטל של מחנה אחד את רעהו. הממשלה אינה מבקשת להפוך את ישראל לדיקטטורה והאופוזיציה אינה מבקשת לצאת כנגד הכרעת הרוב. יש כאן ויכוח עמוק בהרבה על אופיה של המדינה. ניתן וצריך לנהל אותו מתוך כבוד ואמון.

בואו נקים את "ברית הדרך"

העם היהודי הוא אלוף העולם במחלוקות לשם שמיים, הוא יודע הכי טוב להחליף רעיונות, להתווכח לדייק ולזקק את הערכים והפרקטיקות המבטאות אותם. אולם מאידך העם היהודי הוכיח שהוא עשוי גם לנהל מחלוקות באופן הרסני ולהמיט על עצמו חורבן. מי שהמית את ישראל ברעב בתוך חומות ירושלים לא היו הרומאים כי אם הבריונים של ירושלים ששרפו את האסמים. בימי השואה האפלים, במרד גטו ורשה לא הצליחו שני ארגונים יהודים לאחד כוחות כנגד הצורר הנאצי.

אנחנו יכולים אחרת. אנחנו חייבים אחרת. יש כאן הזדמנות של ממש, דווקא אחרי המשבר הפוליטי הגדול של השנים האחרונות שהעמיק את חוסר האמון בשיטה ואחד בשני, להתכנס מחדש על מנת להתדיין מתוך כבוד לאתגר ואחד לשני – אודות החזון המשותף שלנו כאן.

הרב אברהם יצחק הכהן קוק בפתח חיבורו 'מעט צרי' השווה בין התגלית המודרנית הגדולה "כי לא שלילה יולידו שני כוחות המתנגדים בהיפגשם כי אם כח חיובי מחודש.." לבין הכרזתה הייחודית של מסורת ישראל כי "אלו ואלו דברי אלוהים חיים" הדורשת והמאפשרת את המפגש בין ערכים ועולמות רוחניים שונים ומגוונים. לכולנו חלומות רבים ותקוות רבות לארץ חמדת אבות, התבגרנו ואנו מבינים שלא כל התקוות והחלומות עשויים להתממש במלואם.

עם זאת יש לנו הזדמנות של ממש (וזכות של ממש) לפגוש איש את חלום רעהו, באחריות ומתוך כבוד. תחת "ברית הייעוד" הקשה מאוד להשגה בימים אלו, תעלה ותבוא "ברית הדרך" המבקשת לשרטט את האופן שבו אנו מנהלים את המחלוקת ונפגשים אחד עם השני. מפגש מייצר ריכוך, וריכוך מייצר קרבה, וקרבה מייצרת הבנה ואחריות של כולם על הביחד שלנו.

==

הרב איתמר נחמני, מפתח תוכן ומדריך פדגוגי בעמותת יסודות, מחנך כיתה י"א בתיכון הרטמן בירושלים, ומלמד בישיבת ההסדר 'אהבת ישראל' בנתיבות.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
איתמר אתה המלךךךך...
כל בית ספר הרטמן | 29-01-2023 18:21
איתמר אתה המלךךךך אוהבים אותך
2
יישר כח ...
דוד | 29-01-2023 18:57
יישר כח
3
צריך הפרדה. להפריד...
רק הפרטה | 29-01-2023 21:41
צריך הפרדה. להפריד דת ומדינה. להפריט הכל. שהבטלנים יממנו את עצמם. לגבות מחיר אמת על הכל. חינוך בריאות, אבטחה.
4
איך זה שהקריאה להידברות מגיעה רק כשהימין פועל
אבי ענקי | 29-01-2023 23:54
שנה וחצי פעלה ממשלה בלי רוב יהודי ורמסה את זכויות הרוב. בית המשפט פועל באופן דרקוני 20 שנה ואין פוצה ומצפצף. עכשיו קמה ממשלה ברוב מוחלט שבאה לקדם את רצון הרוב, מנסים לעצור אותה בכוח ובהסתה ולא מצליחים, אז עכשיו נזכרים בהידברות ובאחדות. הם מוכנים להשתמש בכל השיטות ובלבד שתימשך עריצות המיעוט
למה לא הייתה הידברות?
שלומית | 30-01-2023 9:20
החלה רפורמת כשרות ועוד מהלכים שנועדו לשחרר מהלפיתה החרדית. נכון שרפורמה היה צריך לעשות מזמן אבל לתת לממשלה את כל הכוח במדינה זה לא הפיתרון. לא לממשלה הזאת אבל גם לא בכלל