למנהג הדלקת מדורות בל"ג בעומר, אין זכר בגמרא, בראשונים ובאחרונים. הוא לא מופיע ברמב"ם, לא בשולחן ערוך ולא במשנה ברורה. הוא מופיע בעדויות על מנהגם של מקובלי צפת בזמנו של האר"י, וגם עדויות אלו שונות מאוד ממה שמתרחש בשנים האחרונות במירון.
מי שקורא בתנ"ך משתומם איך בתקופת בית ראשון כאשר יש לישראל בית מקדש ונביאים העם היה מזבח ומקטר בבמות. יתר על כן איך מלכים צדיקים כמו אסא, יהושפט, יהואש, אמציהו וחזקיהו לא ממגרים את התופעה עד שבא יאשיהו ושם לדבר סוף.
חייבים להבין כי לבמות אלו הייתה היסטוריה ארוכה. היתה תקופה בעם ישראל שהבמות הותרו. המשנה (במסכת זבחים פרק יד) מתארת את התופעה: "עד שלא הוקם המשכן, היו הבמות מותרות, ועבודה בבכורות. משהוקם המשכן, נאסרו הבמות, ועבודה בכהנים… באו לגלגל והותרו הבמות… באו לשילה נאסרו הבמות… באו לנוב ולגבעון הותרו הבמות… באו לירושלים נאסרו הבמות, ולא היה להם עוד התר…".
יש תקופות שהעבודה בבמות מותרת ויש תקופות שהעבודה בהם אסורה. ומשנאסרה הרי היא עבודה זרה – קרי עבודת ה' אשר אסורה על פי ה' ולכן היא זרה. במשך שנים היה קשה לקורא בתנ"ך, לתפוס איך הבמות לא סרו, עד שנקרתה לידינו ההילולות השנתיות ליד קבר רשב"י כדי לרדת לשורשה של הבעיה.
לא עדיף לעלות לכותל?
הרקע להילולה זו עוד בימי האריז"ל, בשעה שנמנעה מיהודים הגישה לירושלים ולכותל המערבי, ואז חפשו היהודים תחליפים בגליל בדמות "קברי צדיקים", הרי שכיום שירושלים בידינו, והגישה לכותל פתוחה לכל, מה מוזר הוא שעדין העם מהללים במירון במקום מול מקום המקדש יובב"א. בשל הריבוי של המשתתפים, ההתארגנות של כוחות הבטחון, דורשת הערכות של שעות לפני תחילת ההילולה ובשנה כמו זו בה ל"ג בעומר חל במוצ"ש, נזעקה הרבנות הראשית לדחות ביום את ה"הדלקות" ונתקלו באדישות מצד חצרות האדמורי"ם. ההילולה חשובה יותר מקדושת השבת.
אותו סרוב המזכיר לנו את שארע למלכים הצדיקים בימי בית ראשון. האין זה דומה לאיסור הבמות שהיה פעם רצוי ולאחר זמן נאסר ושוב הותר אולם לבסוף נאסר עולמית?
יתר על כן, כל רב וכל אדמו"ר רוצה הדלקה משל עצמו, דבר המזכיר את הברייתא במסכת מנחות (סה.) "שהיו צדוקים אומרים יחיד מתנדב ומביא (קרבן) תמיד". הפעם מדובר בחטאים של בית שני, בה כל צדוקי רוצה שקרבן התמיד יהיה שלו ועל שמו ולא משל הצבור. וכן בהילולא לרשב"י, כל אדמו"ר והמדורה שלו. מדוע לא יכולים כל האדמורי"ם להתאחד יחד ולהדליק מדורת ציבור (כפרושים) ומתעקשים על מדורת יחיד (כצדוקים)?
לא לפחד מאדמו"רי הבמות
אז מה עושים? איך מבטלים את התופעות השליליות המתלוות להילולא? נלמד מהתנ"ך: העם היה רגיל להקריב ולהקטיר ולזבוח בבמות. כל המלכים הצדיקים של מלכות יהודה לא יכלו להתמודד עם תופעה זו רק בימי יאשיהו כשהצליחו לעורר את החרדה מפני הקללות שבספר דברים, נמצא העוז לבער את כל הבמות.
יאשיהו לא פחד מאדמור"י הבמות שהיוו אלטרנטיבה למקדש בירושלים והרס אף את מקדש ירבעם בן נבט בבית אל. אותו מקדש שהיתה לו אפילו "תעודת כשרות" עם חתימה של אחיה השילוני. עליית נשמתו של ר' שמעון בר יוחאי וההדבקות בו, לא תיעשה באמצעות חילול שבת המוני, לא בתועבות הנלוות להילולה מצד ההמון הצובא על ציון הקבר, דברים אשר לעיתים גולשים ל"דרישה אל המתים" ופולחן המוות.
בשנים האחרונות אנו עדים למיזמי סטארט-אפ ל"ישועות" הסובבת את הקבר, שמתחרות זו בזו מי מהן מביאה את ה"ישועה" יותר מהר לתורם/למשקיע הזריז. יש לנקוט נגד כל זה במסע, נוסח יאשיהו, למיגור התופעה ע"י ביטול ההילולא בל"ג בעומר במירון, והעברתה לירושלים למקום המקדש ובאופי שונה לחלוטין ממה שנעשה כיום.
נזכור שבימי יוליאנוס "הכופר", ניתנה רשות ליהודים, לבנות את בית המקדש, והם אף תכננו להתחיל בבניתו בל"ג בעומר, אלא שמן השמים לא נסתייע ורוח סער גדולה באה והעיפה את כל חמרי הבניה שנועדו לבנין המקדש.
מי יתן ול"ג בעומר יהיה יום הילולא לחידוש בנין המקדש במקום יום הילולא על קברים, אפילו אם הם קברי צדיקים. בית המקדש הוא האנטי תזה למוות. בשביל טמא מת המקדש הוא מחוץ לתחום, בעוד הקברים אפילו של צדיקים כמו רשב"י מטמאים אף מטמאים. מי יתן טהור מטמא?
מה דעתך בנושא?
26 תגובות
0 דיונים
דוד
אני מוחה על זלזול בכבוד התנא הקדוש.
20:29 01.06.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אחד מהמרכז
מה שיפה אצלכם - זה שבאותו יום שהגדרתם את תפילתם של חצי מיליון יהודים בזכות התנא האלוקי רשב"י, שציווה לשמוח ביום התעלותו - כ"מהללים בבמות" וכ"שרידים של עבודה זרה" -...
מה שיפה אצלכם - זה שבאותו יום שהגדרתם את תפילתם של חצי מיליון יהודים בזכות התנא האלוקי רשב"י, שציווה לשמוח ביום התעלותו - כ"מהללים בבמות" וכ"שרידים של עבודה זרה" - היללתם וקיפצתם כאחרוני גויי הארצות עם שכירי החרב וגדלי הגוף האפריקאים שהצליחו להכניס כדור לסל יותר פעמים מהספרדים. תפילה בציון הרשב"י = עבודה זרה; ריקודים ומחולות וקול ענות בגלל קליעות של סופוקליס שחורציאניטיס = גאווה דתית-לאומית והתגשמות חזון הרב קוק. איבדתם את הצפון. זה הפרצוף שלכם, אנשי הציונות הדתית. מזמן פשטתם את הרגל. בין חלק מכם לבין יהדות, הקשר מקרי לחלוטין.
המשך 00:44 26.05.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אהרון
חו' להתבטא כך ולפלא גדול שנותנים במה לדעה כוזבת שכזו ולגופו של עניין זהו מנהג ישראל שהונהג במשך שנים רבות עי' גדולי ישראל אמתיים וכמו כמה וכמה מנהגי ישראל שאינם...
חו' להתבטא כך ולפלא גדול שנותנים במה לדעה כוזבת שכזו ולגופו של עניין זהו מנהג ישראל שהונהג במשך שנים רבות עי' גדולי ישראל אמתיים וכמו כמה וכמה מנהגי ישראל שאינם כתובים בשו'ע כגון מנהג החלקה לילדים בני שלוש שהונהג ע'י הארי זל ערוך זאת אצל הרשבי ומנהגים שונים שמקובלים בחצרות חסידיים שיסודותם בהררי קודש .ולא בגלל שלא מבינים את העניין זה נעשה עניין שלילי מי מדבר להשוות לעניין של ע''ז .ובפרט שההשוואה לאיסור הבמות מול להבדיל ריקודי השמחה והדלקת המדורות הקשור לרשבי כפי המובא בספרי אחרונים ומלוקט בין היתר בספר התודעה ולוח דבר בעתו
המשך 19:59 21.05.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בני תורה
הזוהר התגלה כ1100 שנה לאחר פטירת הרשב"י. אין שום קשר בינו לרשב"י. תמשיך להאמין בשדים ורוחות ובפרצופים וזיווגים. אשריך שזכית לדעה בינה והשכל של חמור.
13:37 21.05.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יודא גולדשטיין
אתה עם הארץ מדאורייתא וגם מדרבנן אני מפחד שאתה גוי ןלא יהודי
22:45 20.05.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בני תורה
לתנ"ך יש מסורת מאז קבלתו זה אלפי שנים. אבל לזוהר אין מסורת!!! הוא צץ פתאום כ1100 שנים לאחר פטירת הרשב"י!!! אין קשר בין הרשב"י לזוהר, זה פשוט שקר שהצליח.
21:34 20.05.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסי
תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף צח עמוד א רבי יהושע בן לוי אשכח לאליהו, דהוי קיימי אפיתחא דמערתא דרבי שמעון בן יוחאי, אמר ליה: אתינא לעלמא דאתי? - אמר...
תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף צח עמוד א רבי יהושע בן לוי אשכח לאליהו, דהוי קיימי אפיתחא דמערתא דרבי שמעון בן יוחאי, אמר ליה: אתינא לעלמא דאתי? - אמר ליה: אם ירצה אדון הזה. אמר רבי יהושע בן לוי: שנים ראיתי וקול שלשה שמעתי. - אמר ליה: אימת אתי משיח? - אמר ליה: זיל שייליה לדידיה. - והיכא יתיב? - אפיתחא דרומי. - ומאי סימניה? - יתיב ביני עניי סובלי חלאים, וכולן שרו ואסירי בחד זימנא, איהו שרי חד ואסיר חד. אמר: דילמא מבעינא, דלא איעכב. אזל לגביה, אמר ליה: שלום עליך רבי ומורי! - אמר ליה שלום עליך בר ליואי. - אמר ליה: לאימת אתי מר? - אמר ליה: היום. אתא לגבי אליהו. - אמר ליה: מאי אמר לך? - אמר ליה: שלום עליך בר ליואי. - אמר ליה: אבטחך לך ולאבוך לעלמא דאתי. - אמר ליה: שקורי קא שקר בי, דאמר לי היום אתינא, ולא אתא! - אמר ליה: הכי אמר לך +תהלים ...סנהדרין צח
המשך 00:51 20.05.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ידען
סרוגים ירדתם מהדעת משחקים של שבת של שכירי חרב זה חגיגה אבל מירון זה ע"ז רח"ל ?!?!?! אני מפחד לסופך תבדוק בהיסטורי' מה קרה לאלו שאסרו עלייה למירון מטעמי צניעות של...
סרוגים ירדתם מהדעת משחקים של שבת של שכירי חרב זה חגיגה אבל מירון זה ע"ז רח"ל ?!?!?! אני מפחד לסופך תבדוק בהיסטורי' מה קרה לאלו שאסרו עלייה למירון מטעמי צניעות של פריצות הסרוגים תעשה תשובה לשיטת ר' שמעון יש לכל אחד היכולת לעשות תשובה עילאה
המשך 20:21 19.05.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישרא
הרב קאפח היה חבר בקהילה הדרדעית תימנית שחלקה על הזוהר וזאת מפני שבצנעא רצו למנות רב ואחד מבני הקילה הנ''ל התחרה אף הוא למשרה אך בני צנעא העדיפו רב...
הרב קאפח היה חבר בקהילה הדרדעית תימנית שחלקה על הזוהר וזאת מפני שבצנעא רצו למנות רב ואחד מבני הקילה הנ''ל התחרה אף הוא למשרה אך בני צנעא העדיפו רב אחר שהיה מקובל ולא מאותה משפחה הדרדעים לא יכלו לקבל הרב החדש מרוב קנאה שהיתה בהם והחלו לחלוק עליו וגם על הקבלה.סיפר דומה קרה עם הקראים .. רושם הכ
המשך 20:18 19.05.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישראל
רבי יצחק מעכו שהיה גדול החוקרים בדורו נסע וחקר ופגש ברבי משה דלאון וקיבל את ספר הזוהר הק'. רבי יוסף קארו בעל השו''ע פוסק רבות כספר הזוהר כל גדולי ישראל...
רבי יצחק מעכו שהיה גדול החוקרים בדורו נסע וחקר ופגש ברבי משה דלאון וקיבל את ספר הזוהר הק'. רבי יוסף קארו בעל השו''ע פוסק רבות כספר הזוהר כל גדולי ישראל קיבלו ספר הזוהר החתם סופר היה חסיד של הזוהר אני יודע מאיפה בדית דברי שווא כאלה עליו .
המשך 20:11 19.05.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר