אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

דעה: ההילולה במירון היא השריד האחרון לעבודה הזרה

עליית נשמתו של רשב"י, לא תיעשה באמצעות חילול שבת המוני, לא ב"דרישה אל המתים" ופולחן המוות, ובטח שלא במיזמי סטארט-אפ ל"ישועות". איפה יאשיהו שימגר את הבמות?

דעה: ההילולה במירון היא השריד האחרון לעבודה הזרה
  להעביר את המרכז לירושלים (פלאש90)

למנהג הדלקת מדורות בל"ג בעומר, אין זכר בגמרא, בראשונים ובאחרונים. הוא לא מופיע ברמב"ם, לא בשולחן ערוך ולא במשנה ברורה. הוא מופיע בעדויות על מנהגם של מקובלי צפת בזמנו של האר"י, וגם עדויות אלו שונות מאוד ממה שמתרחש בשנים האחרונות במירון.

מי שקורא בתנ"ך משתומם איך בתקופת בית ראשון כאשר יש לישראל בית מקדש ונביאים העם היה מזבח ומקטר בבמות. יתר על כן איך מלכים צדיקים כמו אסא, יהושפט, יהואש, אמציהו וחזקיהו לא ממגרים את התופעה עד שבא יאשיהו ושם לדבר סוף.

חייבים להבין כי לבמות אלו הייתה היסטוריה ארוכה. היתה תקופה בעם ישראל שהבמות הותרו. המשנה (במסכת זבחים פרק יד) מתארת את התופעה: "עד שלא הוקם המשכן, היו הבמות מותרות, ועבודה בבכורות. משהוקם המשכן, נאסרו הבמות, ועבודה בכהנים… באו לגלגל והותרו הבמות… באו לשילה נאסרו הבמות… באו לנוב ולגבעון הותרו הבמות… באו לירושלים נאסרו הבמות, ולא היה להם עוד התר…".

יש תקופות שהעבודה בבמות מותרת ויש תקופות שהעבודה בהם אסורה. ומשנאסרה הרי היא עבודה זרה – קרי עבודת ה' אשר אסורה על פי ה' ולכן היא זרה. במשך שנים היה קשה לקורא בתנ"ך, לתפוס איך הבמות לא סרו, עד שנקרתה לידינו ההילולות השנתיות ליד קבר רשב"י כדי לרדת לשורשה של הבעיה.

לא עדיף לעלות לכותל?

למרות שהרמב"ם פוסק בהלכות אבל: (פרק ד) "הצדיקים אין בונים להם נפש על קברותיהם שדבריהם הם זכרונם, ולא יפנה אדם לבקר הקברות", אנו רואים אלפים ורבבות מישראל ובראשם אדמורי"ם ורבנים שעולים לקברו של רשב"י בל"ג בעומר.

הרקע להילולה זו עוד בימי האריז"ל, בשעה שנמנעה מיהודים הגישה לירושלים ולכותל המערבי, ואז חפשו היהודים תחליפים בגליל בדמות "קברי צדיקים", הרי שכיום שירושלים בידינו, והגישה לכותל פתוחה לכל, מה מוזר הוא שעדין העם מהללים במירון במקום מול מקום המקדש יובב"א. בשל הריבוי של המשתתפים, ההתארגנות של כוחות הבטחון, דורשת הערכות של שעות לפני תחילת ההילולה ובשנה כמו זו בה ל"ג בעומר חל במוצ"ש, נזעקה הרבנות הראשית לדחות ביום את ה"הדלקות" ונתקלו באדישות מצד חצרות האדמורי"ם. ההילולה חשובה יותר מקדושת השבת.

אותו סרוב המזכיר לנו את שארע למלכים הצדיקים בימי בית ראשון. האין זה דומה לאיסור הבמות שהיה פעם רצוי ולאחר זמן נאסר ושוב הותר אולם לבסוף נאסר עולמית?

יתר על כן, כל רב וכל אדמו"ר רוצה הדלקה משל עצמו, דבר המזכיר את הברייתא במסכת מנחות (סה.) "שהיו צדוקים אומרים יחיד מתנדב ומביא (קרבן) תמיד". הפעם מדובר בחטאים של בית שני, בה כל צדוקי רוצה שקרבן התמיד יהיה שלו ועל שמו ולא משל הצבור. וכן בהילולא לרשב"י, כל אדמו"ר והמדורה שלו. מדוע לא יכולים כל האדמורי"ם להתאחד יחד ולהדליק מדורת ציבור (כפרושים) ומתעקשים על מדורת יחיד (כצדוקים)?

לא לפחד מאדמו"רי הבמות

אז מה עושים? איך מבטלים את התופעות השליליות המתלוות להילולא? נלמד מהתנ"ך: העם היה רגיל להקריב ולהקטיר ולזבוח בבמות. כל המלכים הצדיקים של מלכות יהודה לא יכלו להתמודד עם תופעה זו רק בימי יאשיהו כשהצליחו לעורר את החרדה מפני הקללות שבספר דברים, נמצא העוז לבער את כל הבמות.

יאשיהו לא פחד מאדמור"י הבמות שהיוו אלטרנטיבה למקדש בירושלים והרס אף את מקדש ירבעם בן נבט בבית אל. אותו מקדש שהיתה לו אפילו "תעודת כשרות" עם חתימה של אחיה השילוני. עליית נשמתו של ר' שמעון בר יוחאי וההדבקות בו, לא תיעשה באמצעות חילול שבת המוני, לא בתועבות הנלוות להילולה מצד ההמון הצובא על ציון הקבר, דברים אשר לעיתים גולשים ל"דרישה אל המתים" ופולחן המוות.

בשנים האחרונות אנו עדים למיזמי סטארט-אפ ל"ישועות" הסובבת את הקבר, שמתחרות זו בזו מי מהן מביאה את ה"ישועה" יותר מהר לתורם/למשקיע הזריז. יש לנקוט נגד כל זה במסע, נוסח יאשיהו, למיגור התופעה ע"י ביטול ההילולא בל"ג בעומר במירון, והעברתה לירושלים למקום המקדש ובאופי שונה לחלוטין ממה שנעשה כיום.

נזכור שבימי יוליאנוס "הכופר", ניתנה רשות ליהודים, לבנות את בית המקדש, והם אף תכננו להתחיל בבניתו בל"ג בעומר, אלא שמן השמים לא נסתייע ורוח סער גדולה באה והעיפה את כל חמרי הבניה שנועדו לבנין המקדש.

מי יתן ול"ג בעומר יהיה יום הילולא לחידוש בנין המקדש במקום יום הילולא על קברים, אפילו אם הם קברי צדיקים. בית המקדש הוא האנטי תזה למוות. בשביל טמא מת המקדש הוא מחוץ לתחום, בעוד הקברים אפילו של צדיקים כמו רשב"י מטמאים אף מטמאים. מי יתן טהור מטמא?

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
26 תגובות - 26 דיונים מיין לפי
1
צודק. אבל מדוע גם הרבנים הסרוגים אינם מתאחדים
יוסף | 18-05-2014 9:52
מדוע רבני ציונים רבים ומאשימים איש את רעהו? מדוע גם אנחנו למדנו מהחרדים לריב, לחשוד, להאשים האחד את השני? מדוע משתלחים - עם שליחים - ומאשימים בכפירה, בלקיחת כסף ועוד כל מיני האשמות שווא? מדוע לא ישב ר' צבי עם ר' יעקב עם ר' אליהו וידברו יחד ויגיעו לעמק השווה? האם כצדוקים שאינם צודקים נדמינו גם אנחנו???????
2
לא קראת את האידרא זוטא???
בור ועם הארץ | 18-05-2014 10:31
ככה אתה מזלזל במנהגי האר"י ובמסורות שעוברות כבר דורי דורות? תקרא את ספר טעמי המנהגים ותראה כמה מקום הוא מקדיש להילולת רשב"י. העובדה שזה האירוע היחיד שמושך אליו מידי שנה מאות אלפים מכל גווני העם מעידה כמה הוא מושרש ומשפיע על כולנו ועד כמה הוא נכון, עמוק ואמיתי.
3
דעה
יוסי | 18-05-2014 10:42
דעה: צה"ל הוא השריד האחרון לעבודה זרה!!!!! עןשים את צה"ל כהדבר הקדוש ביותר.
4
מאמר מלא שנאה. קצת נסחפתם מכובדי.
יצחק | 18-05-2014 11:01
5
מה הועילו חכמים?
יעקב | 18-05-2014 11:05
לענ"ד טעות ואף אטימות לפרסם כתבה עם דעה כזאת ביום זה, (בזמן אחר זה לגיטימי לחלוטין) אבל בחייאת, טיפה יידשקייט ורגישות..
6
ספר הזוהר הוא זיוף של משה דילאון. עבדו עלינו בעיניים!!!
בני תורה | 18-05-2014 11:07
זו האמת הכואבת! גם אני לתומי חשבתי שכתב אותו רשב"י, אך לצערי הרב גיליתי שזהו שקר. הספר נכתב יותר מ1000 שנה לאחר פטירת הרשב"י על ידי משה די לאון מספרד, שרצה שהספר יתקבל בעם ישראל, אז הוא שיקר ואמר שכביכול הספר נכתב על ידי רשב"י. כל גאוני ישראל המחקריים אומרים שהספר אינו לרשב"י, כך כתבו גאוני ישראל כמו היעב"ץ, התשובה מאהבה, החת"ם סופר והגאון הישיש הגר"יח קאפח ועוד זכר צדיקים וקדושים לברכה. במילים אחרות, המדורות בל"ג בעומר, זהו מנהג חדש ביותר, שאין לו שום אחיזה בדברי חז"ל. עבודה זרה ובצע כסף של ממש! "אשרינו שזכינו לכך בדורנו"!!!
7
תגובה
יהודי | 18-05-2014 11:13
מי אמר שזה לא מוזכר בהלכה?! מי שכתב את זה הוא שקרן ואני בספק אם נחשב אפיקורוס על משפטים כאלה להאשים את האריז''ל בעבודה זרה? את אור החיים הקדוש? הבן איש חי? הנה לך-במשנה ברורה בסימן תרעא בהילכות ראש השנה מוזכר במפורש בשולחן ערוך שהולכים לקברי האבות או צדיקים כדי לבקש את זכותם לפני יום הדין!!!! וגם יש בפרשת שלח לך על כלב בן יפונה שפרש מעצת המרגלים ורש''י מפורש מביא את דברי הגמרא במסכת סנהדרין לאן הלך כלב בן יפונה לקברי האבות להתפלל שיינצל מהעצה!! אז מי השקרן הזה שכתב שזה לא מוזכר?!
8
ירושלים
| 18-05-2014 11:40
אם אותם אנשים היו עולים לרגל או אפילו פעם בשנה להר הבית המצב היה שונה. אנשים אלו משקיעים את עצמם וממונם בטומאה (קבר) במקום בקדושה - ירושלים
9
ידועים תגובות הרבנים לרב קאפח זצ"ל שלא האמין בזוהר
d | 18-05-2014 11:59
לא הרב קאפח המפורסם אלא אביו או סבו. לא זוכר כרגע בדיוק.
10
ל9, ידועה תגובתו המפורטת של הגר"י קאפח לגר"א קוק.
בני תורה | 18-05-2014 13:07
הוא סתר את כל טענותיו של הרב קוק אחת לאחת. לא השאיר לו מענה.
11
כל בר דעת יודע שספר הזוהר מזוייף, הוא אינו לרשב"י.
דב"ש | 18-05-2014 13:11
התרחקנו מהמקור, וסטינו אל הדמיונות והאלילות, ולכן עדיין לא נגאלנו. ה' ירחם עלינו ויחוננו דעת, ככתוב "בכל דרכיך דעהו, והוא יישר אורחותיך".
12
התגובות מבלבלות
צחי | 18-05-2014 19:39
אין בכתבה כלום נגד הזוהר גם הכותל היום כמעט נהפף לבית פריצים עם כל התיירות הפרוצה הגיע הזמן שעם ישראל כולו יחזור למקורות תורה ש"ס ופוסקים וכן גם הזוהר והקבלה
13
קיראו את התוכן
יניב | 18-05-2014 21:24
תבדקו את היהדות שלכם עם אתם מזלזלים בקברי צדיקים או באדמורים ורבנים וגדולי ישראל . לכו תלמדו יותר תורה לפני שאתם כותבים דבר מזעזע כזה אוי לנו עם תדברו כך על רשב"י ועל שאר קברי הצדיקים . יהי רצון שתחזרו בתשובה.
14
דעה: ללמוד את הנושא לפני שכותבים בכזו נחרצות נגד מנהג.
איפכא מסתברא | 18-05-2014 21:43
1. "ויעלו בנגב ויבא עד חברון" – "ויבאו" מבעי ליה! אמר רבא: מלמד, שפירש כלב מעצת מרגלים והלך ונשתטח על קברי אבות..." (בבלי מסכת סוטה דף לד עמוד ב) 2. "למה יוצאין לבית הקברות, פליגי בה רבי לוי בר חמא ורבי חנינא. חד אמר: הרי אנו חשובין לפניך כמתים, וחד אמר: כדי שיבקשו עלינו מתים רחמים" (בבלי מסכת תענית דף טז עמוד א) 3. "מנהג להרבות בתחינות על הקברות בערב ר"ה" (שו"ע או"ח סימן תקפא סעיף ד) 4. "לילך על הקברות - דביה"ק הוא מקום מנוחת הצדיקים והתפלה נתקבלה שם יותר. אך אל ישים מגמתו נגד המתים אך יבקש מהש"י שיתן עליו רחמים בזכות הצדיקים שוכני עפר. ויקיף הקברות ויתן צדקה קודם שיאמר התחנות. ואין לילך על קבר אחד ב"פ ביום אחד" (משנה ברורה סימן תקפא ס"ק כז) 5. "אמר מהר"י סג"ל מה שרגילין ללכת לבית הקברות בתעניות, יש כמה טעמים בגמ', לומר שאם אין אתה מרחם עלינו לראות בעינוי תעניתנו הרינו מתים ח"ו. ואמר דנראה לו טעם אחר משום דבבית הקברות מקום מנוחת הצדיקים, ומתוך כך הוא מקום קדוש וטהור והתפלה נתקבלה ביותר על אדמת קדש. והמשתטח על קברי הצדיקים ומתפלל אל ישים מגמתו נגד המתים השוכבים שם, אך יבקש מאת השם יתברך שיתן אליו רחמים בזכות הצדיקים שוכני עפר תנצב"ה" (ספר מהרי"ל (מנהגים) הלכות תענית ד"ה "אמר") אבל מה שמטריד אותי זו החוצפה של האדם לשים עצמו נגד מנהג שאותו נהגי כלל ישראל מתקופת הגמרא ועד היום, מנהג שהיה לדעת חכמי הדורות, ויבוא אדם ובהבל פה יהפוך מנהג קדום לע"ז??
15
אידיוט, עולו והיתכנשו לבי הילולא
נתי | 19-05-2014 0:57
על רבי אלעזר אזכרי שסירב לשמוח ולרקוד במירון מפאת האבל של חורבן ביה"מק אמר האר"י שבאותה שנה יראה בנחמה, ואכן בנו נפטר, ומה נאמר עליך??? כלב ויהושע לא התחשבו בסכנה והלכו לקברי האבות. מי שמך? השמר על נפשך מהצדיקים
16
אפרה לפומיה מי שמעיז לכתוב בצורה אפקורסית כזו
משה | 19-05-2014 16:56
ידעו בדרות קודמים שמי שפער את פי נגד מירון והעליה והשמחה לא גמר בטוב וזה בדוק ומנוסה, בושה וחרפה לסרוגים לעלות כאן כאלו מילים
17
ל6 גם על התנ"ך טוענים טענות כאלה ..כנסו..
ישראל | 19-05-2014 20:11
רבי יצחק מעכו שהיה גדול החוקרים בדורו נסע וחקר ופגש ברבי משה דלאון וקיבל את ספר הזוהר הק'. רבי יוסף קארו בעל השו''ע פוסק רבות כספר הזוהר כל גדולי ישראל קיבלו ספר הזוהר החתם סופר היה חסיד של הזוהר אני יודע מאיפה בדית דברי שווא כאלה עליו .
18
המשך כנסו
ישרא | 19-05-2014 20:18
הרב קאפח היה חבר בקהילה הדרדעית תימנית שחלקה על הזוהר וזאת מפני שבצנעא רצו למנות רב ואחד מבני הקילה הנ''ל התחרה אף הוא למשרה אך בני צנעא העדיפו רב אחר שהיה מקובל ולא מאותה משפחה הדרדעים לא יכלו לקבל הרב החדש מרוב קנאה שהיתה בהם והחלו לחלוק עליו וגם על הקבלה.סיפר דומה קרה עם הקראים .. רושם הכ
19
מה בין מכבי להבדיל מירון
ידען | 19-05-2014 20:21
סרוגים ירדתם מהדעת משחקים של שבת של שכירי חרב זה חגיגה אבל מירון זה ע"ז רח"ל ?!?!?! אני מפחד לסופך תבדוק בהיסטורי' מה קרה לאלו שאסרו עלייה למירון מטעמי צניעות של פריצות הסרוגים תעשה תשובה לשיטת ר' שמעון יש לכל אחד היכולת לעשות תשובה עילאה
20
אמוראים בלג בעומר כנסו
יוסי | 20-05-2014 0:51
תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף צח עמוד א רבי יהושע בן לוי אשכח לאליהו, דהוי קיימי אפיתחא דמערתא דרבי שמעון בן יוחאי, אמר ליה: אתינא לעלמא דאתי? - אמר ליה: אם ירצה אדון הזה. אמר רבי יהושע בן לוי: שנים ראיתי וקול שלשה שמעתי. - אמר ליה: אימת אתי משיח? - אמר ליה: זיל שייליה לדידיה. - והיכא יתיב? - אפיתחא דרומי. - ומאי סימניה? - יתיב ביני עניי סובלי חלאים, וכולן שרו ואסירי בחד זימנא, איהו שרי חד ואסיר חד. אמר: דילמא מבעינא, דלא איעכב. אזל לגביה, אמר ליה: שלום עליך רבי ומורי! - אמר ליה שלום עליך בר ליואי. - אמר ליה: לאימת אתי מר? - אמר ליה: היום. אתא לגבי אליהו. - אמר ליה: מאי אמר לך? - אמר ליה: שלום עליך בר ליואי. - אמר ליה: אבטחך לך ולאבוך לעלמא דאתי. - אמר ליה: שקורי קא שקר בי, דאמר לי היום אתינא, ולא אתא! - אמר ליה: הכי אמר לך +תהלים ...סנהדרין צח
21
ל17, אתה מגלה את בורותך ברבים!!!
בני תורה | 20-05-2014 21:34
לתנ"ך יש מסורת מאז קבלתו זה אלפי שנים. אבל לזוהר אין מסורת!!! הוא צץ פתאום כ1100 שנים לאחר פטירת הרשב"י!!! אין קשר בין הרשב"י לזוהר, זה פשוט שקר שהצליח.
22
גוי ולא יהודי
יודא גולדשטיין | 20-05-2014 22:45
אתה עם הארץ מדאורייתא וגם מדרבנן אני מפחד שאתה גוי ןלא יהודי
23
ל22 אתה עובד אלילים
בני תורה | 21-05-2014 13:37
הזוהר התגלה כ1100 שנה לאחר פטירת הרשב"י. אין שום קשר בינו לרשב"י. תמשיך להאמין בשדים ורוחות ובפרצופים וזיווגים. אשריך שזכית לדעה בינה והשכל של חמור.
24
דבר הבל
אהרון | 21-05-2014 19:59
חו' להתבטא כך ולפלא גדול שנותנים במה לדעה כוזבת שכזו ולגופו של עניין זהו מנהג ישראל שהונהג במשך שנים רבות עי' גדולי ישראל אמתיים וכמו כמה וכמה מנהגי ישראל שאינם כתובים בשו'ע כגון מנהג החלקה לילדים בני שלוש שהונהג ע'י הארי זל ערוך זאת אצל הרשבי ומנהגים שונים שמקובלים בחצרות חסידיים שיסודותם בהררי קודש .ולא בגלל שלא מבינים את העניין זה נעשה עניין שלילי מי מדבר להשוות לעניין של ע''ז .ובפרט שההשוואה לאיסור הבמות מול להבדיל ריקודי השמחה והדלקת המדורות הקשור לרשבי כפי המובא בספרי אחרונים ומלוקט בין היתר בספר התודעה ולוח דבר בעתו
25
איבדתם את הצפון
אחד מהמרכז | 26-05-2014 0:44
מה שיפה אצלכם - זה שבאותו יום שהגדרתם את תפילתם של חצי מיליון יהודים בזכות התנא האלוקי רשב"י, שציווה לשמוח ביום התעלותו - כ"מהללים בבמות" וכ"שרידים של עבודה זרה" - היללתם וקיפצתם כאחרוני גויי הארצות עם שכירי החרב וגדלי הגוף האפריקאים שהצליחו להכניס כדור לסל יותר פעמים מהספרדים. תפילה בציון הרשב"י = עבודה זרה; ריקודים ומחולות וקול ענות בגלל קליעות של סופוקליס שחורציאניטיס = גאווה דתית-לאומית והתגשמות חזון הרב קוק. איבדתם את הצפון. זה הפרצוף שלכם, אנשי הציונות הדתית. מזמן פשטתם את הרגל. בין חלק מכם לבין יהדות, הקשר מקרי לחלוטין.
26
אנא הזהרו בכבודו של רשב"י.
דוד | 01-06-2014 20:29
אני מוחה על זלזול בכבוד התנא הקדוש.