פרשת בחוקתי היא האחרונה בספר השלישי של התורה, ספר ויקרא. הפרשה מהווה מעין סיום לציוויים הרבים ולאזהרות השונות המופיעים החל מאמצע ספר שמות ולאורך כל ספר ויקרא.
פרשת בחוקתי פותחת בהתנייה: "אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ וְאֶת מִצְוֹתַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם." והגמול אכן ראוי: "וְנָתַתִּי גִשְׁמֵיכֶם בְּעִתָּם וְנָתְנָה הָאָרֶץ יְבוּלָהּ וְעֵץ הַשָּׂדֶה יִתֵּן פִּרְיוֹ וכו' " כשהקו המנחה את הגמול על קיום המצוות הוא ישיבה בארץ, שגשוג כללי ושקט ביטחוני.
אולי באווירת הימים האלה, כדי להזכיר שכשהתורה מבטיחה שלום, זה לא עומד בסתירה למלחמות: "וְנָתַתִּי שָׁלוֹם בָּאָרֶץ וּשְׁכַבְתֶּם וְאֵין מַחֲרִיד וְהִשְׁבַּתִּי חַיָּה רָעָה מִן הָאָרֶץ וְחֶרֶב לֹא תַעֲבֹר בְּאַרְצְכֶם." וישר לאחר מכן: "וּרְדַפְתֶּם אֶת אֹיְבֵיכֶם וְנָפְלוּ לִפְנֵיכֶם לֶחָרֶב. וְרָדְפוּ מִכֶּם חֲמִשָּׁה מֵאָה וּמֵאָה מִכֶּם רְבָבָה יִרְדֹּפוּ וְנָפְלוּ אֹיְבֵיכֶם לִפְנֵיכֶם לֶחָרֶב."
השלום יבוא מתוך הנצחון על האויבים. המאבק עם עמים זרים, ועם תרבויות זרות יתרחש כל הזמן, הנצחון ומיגור האויב הם שיביאו את השקט והשלווה, ולא כל מיני מקסמי שווא.
בהמשך הפרשה, ממשיכה התורה להזהיר, מה יקרה אם לא נשמור את המצוות: "וְאִם לֹא תִשְׁמְעוּ לִי וְלֹא תַעֲשׂוּ אֵת כָּל הַמִּצְוֹת הָאֵלֶּה… וְהִפְקַדְתִּי עֲלֵיכֶם בֶּהָלָה אֶת הַשַּׁחֶפֶת וְאֶת הַקַּדַּחַת מְכַלּוֹת עֵינַיִם וּמְדִיבֹת נָפֶשׁ וּזְרַעְתֶּם לָרִיק זַרְעֲכֶם וַאֲכָלֻהוּ אֹיְבֵיכֶם. וְנָתַתִּי פָנַי בָּכֶם וְנִגַּפְתֶּם לִפְנֵי אֹיְבֵיכֶם וְרָדוּ בָכֶם שֹׂנְאֵיכֶם וְנַסְתֶּם וְאֵין רֹדֵף אֶתְכֶם."
יש כאן מעין תמונת ראי של המצב הקודם, אם בקיום המצוות הובטחו שקט בטחוני ושגשוג כלכלי, הרי שבאי קיום המצוות, יגיע ההפך, כשלצערנו רשימת הקללות, ארוכה הרבה יותר מרשימת הברכות.
אין גן עדן ואין גיהנם
כשאנו קוראים את רשימת הקללות, אנחנו רואים כי יש בה הדרגתיות, מתחילים ברמה נמוכה של אסונות, ואחרי שגם סימנים אלו לא גורמים לעם ישראל לחזור בתשובה, הקב"ה מגביר את הרמה. השלב האחרון של הקללות הוא: "וְהֵבֵאתִי אֹתָם בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיהֶם אוֹ אָז יִכָּנַע לְבָבָם הֶעָרֵל וְאָז יִרְצוּ אֶת עֲוֹנָם."
מבחינת התורה, הגלות, היא העונש הקשה ביותר, שרק באמצעותו עם ישראל יבין כי הוא מתנהג שלא כשורה.
מעניין, כי בכל רשימת הברכות והקללות, אין זכר לגמול שאחרי החיים, אין בה לא גן עדן ולא גיהנם. הדבר איננו מקרי, התורה מדברת על החיים שבתוך העולם הזה, ואילו שתי הבטחות אלו שייכות לעולם אחר.
מאז תחילת התורה, המגמה שלה בסיפור קורות אבותינו דרך יציאת מצרים וכלה במצוות היא השראת השכינה בתוך עם ישראל, כמו שמובא בסוף הברכות: "וְנָתַתִּי מִשְׁכָּנִי בְּתוֹכְכֶם". האידיאל של התורה, הוא השראת השכינה בתוך עם ישראל, בחייו החומריים. לשם כך בונים משכן ומקריבים בו קרבנות, לשם כך מצווים את היהודי בכל המצוות.
יש השראת שכינה
השראת השכינה, לא נעשית בעולם הבא, או אחרי מאה ועשרים, היא צריכה להעשות כבר כאן, בחיים הרגילים שהופכים לחיי קודש. הקודש מופיע על ידי שלושה אלמנטים, עם קדוש – עם ישראל, בארץ קדושה – ארץ ישראל על ידי הדרך הנכונה להגיע אל הקודש – התורה.
כשהיהודי שומע בקול ה' ומקיים את הדרכותיו, הוא זוכה להגיע לקדושה בארץ ישראל, בהשראת השכינה במקדש. הקודש משפיע עליו ברכה, שמתבטאת גם היא בצורה חומרית: שפע כלכלי, בריאות, עליונות בטחונית.
ואילו כשהוא מתרחק מהדרך הנכונה, השפע מסתלק, מחלות פוגעות בו, היבול לא צומח, באה בצורת. אם הוא לא מבין את הניתוק של שלושת האלמנטים, תבוא הגלות ותזכיר לו, שבתור יהודי מקומו בארץ ישראל יחד עם התורה, ובלעדיה אין לו מה לחפש כאן.
פרשת בחוקתי, מסכמת את כל מה שראינו בספרים הקודמים, כשספר בראשית, דיבר על מאבק אבותינו על ארץ ישראל, בספר שמות נולד עם ישראל, ובספר ויקרא, מופיעות רוב מצוות התורה. על ידי החיבור בין שלושת היסודות האלו, יביא להשראת שכינה.
הגמול על קיום המצוות, הוא לאו דווקא ליחידים, אלא לאומה בכללה. השראת השכינה בעם ישראל, היא הסיבה שבשבילה כדאי לקיים את המצוות.
מה דעתך בנושא?
11 תגובות
0 דיונים
נועם
הרבי מלובביץ' ישו מוחמד הנביא מואפק טריף
09:05 16.04.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
קצת ילדותי לייחס לא משמעות מעבר לזה. מתי פגשתם לאחרונה נחש מדבר או מרכבת אש?
18:58 18.05.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
א
ובנבואות הנביאים
11:30 17.05.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מני
אחד הכללים בהרצאה היא לא להשאיר שאלה ללא מענה בטפשותך הצבעת על כך שאין אזכור בפרשה לגן עדן וגהינום אבל לא נתת הסבר מהיכן זה כן מגיע והשארת את הקוראים בתהייה...
אחד הכללים בהרצאה היא לא להשאיר שאלה ללא מענה בטפשותך הצבעת על כך שאין אזכור בפרשה לגן עדן וגהינום אבל לא נתת הסבר מהיכן זה כן מגיע והשארת את הקוראים בתהייה במקרה הטוב ובכפירה במקרה הרע סלח לי אבל אתה טירון בהעברת מסרים, ואסור לתת לך במה ציבורית!!!
המשך 03:16 17.05.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שיודע לצטט
פירוש המשנה לרמב"ם מסכת סנהדרין פרק י אבל ההבטחות והפכן האמורים בתורה ענינן כמו שאבאר לך, וכך הוא, שהוא אומר לך אם תקיים את המצות הללו אעזרך על קיומן והשלמות...
פירוש המשנה לרמב"ם מסכת סנהדרין פרק י אבל ההבטחות והפכן האמורים בתורה ענינן כמו שאבאר לך, וכך הוא, שהוא אומר לך אם תקיים את המצות הללו אעזרך על קיומן והשלמות בהן, ואסלק מעליך כל המעצורים לפי שאי אפשר לאדם לעבוד [את ה'] לא חולה ולא רעב ולא צמא ולא במצב של מלחמה, ולכן הבטיח בהסרת כל אלה ושיהיו בריאים ושלוים כדי שתשלם להם הידיעה ויזכו לחיי העולם הבא. נמצא שאין תכלית התורה שתדשן האדמה ויאריכו ימים ויבריאו הגופות, אלא ייעזרו על קיומה בכל הדברים הללו. וכן אם עברו יהיה עונשם שיבואו עליהם כל אותם המעצורים עד שלא יוכלו לעשות טוב וכמו שאמר תחת אשר לא עבדת את ה' וכו'. וכאשר תתבונן התבוננות נפלאה זו תמצא שהוא כאלו אמר אם עשית מקצת אלו המצות באהבה וחריצות אעזרך על כולם בהסירי מעליך כל העוצרים והמעכבים, ואם הזנחת מהם מקצתם מתוך זלזול אביא עליך מעכבים שיעכבוך מכולם עד שלא תשיג שלמות ולא קיום, וזהו ענין אמרם עליהם השלום שכר מצוה מצוה ושכר עברה עברה.
המשך 17:48 15.05.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
א
ספר מסילת ישרים פרק א יסוד החסידות ושרש העבודה התמימה הוא שיתברר ויתאמת אצל האדם מה חובתו בעולמו ולמה צריך שישים מבטו ומגמתו בכל אשר הוא עמל כל ימי חייו....
ספר מסילת ישרים פרק א יסוד החסידות ושרש העבודה התמימה הוא שיתברר ויתאמת אצל האדם מה חובתו בעולמו ולמה צריך שישים מבטו ומגמתו בכל אשר הוא עמל כל ימי חייו. והנה מה שהורונו חכמינו זכרונם לברכה הוא, שהאדם לא נברא אלא להתענג על ה' ולהנות מזיו שכינתו שזהו התענוג האמיתי והעידון הגדול מכל העידונים שיכולים להמצא. ומקום העידון הזה באמת הוא העולם הבא, כי הוא הנברא בהכנה המצטרכת לדבר הזה. אך הדרך כדי להגיע אל מחוז חפצנו זה, הוא זה העולם. והוא מה שאמרו זכרונם לברכה (אבות ד): העולם הזה דומה לפרוזדור בפני העולם הבא. והאמצעים המגיעים את האדם לתכלית הזה, הם המצוות אשר צונו עליהן האל יתברך שמו. ומקום עשיית המצוות הוא רק העולם הזה. על כן הושם האדם בזה העולם בתחלה כדי שעל ידי האמצעים האלה המזדמנים לו כאן יוכל להגיע אל המקום אשר הוכן לו, שהוא העולם הבא, לרוות שם בטוב אשר קנה לו על ידי אמצעים אלה. והוא מה שאמרו, זכרונם לברכה (עירובין כב א): היום לעשותם ומחר לקבל שכרם.
המשך 23:54 19.05.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מ.
רשי " אטייל אתכם בגן עדן...", ה"כלי יקר" מסביר הכוונה של רשי להסיר מליבנו שאין שכר בקיום המצוות לעולם הבא אלא רק בעולם הזה (לעיין שם), ממש הפוך ממך שפוסק...
רשי " אטייל אתכם בגן עדן...", ה"כלי יקר" מסביר הכוונה של רשי להסיר מליבנו שאין שכר בקיום המצוות לעולם הבא אלא רק בעולם הזה (לעיין שם), ממש הפוך ממך שפוסק שאין גהינם ואין גן עדן!!! אתה לא חייב לכתוב מאמרים על דברים שאין לך מושג, תלמד קודם במקורות אתה משתפר משבוע לשבוע, חרדים (כולל כל הגדולים)=נוצרים ועכשיו אין גהינם וגם עדן בתורה!!!
המשך 08:20 18.05.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חופשי
ואין קשר למקור הצדוקי נהוך הוא, מראש התכוונו לעשות הפוך, גם אם אין דימין לכתוב בתורה . סוגדים לחזל ולכל מילה שלהם כתחליף לתורה. קראים, קורא לכך החרדי אריאל, אבל זה...
ואין קשר למקור הצדוקי נהוך הוא, מראש התכוונו לעשות הפוך, גם אם אין דימין לכתוב בתורה . סוגדים לחזל ולכל מילה שלהם כתחליף לתורה. קראים, קורא לכך החרדי אריאל, אבל זה המקור.
המשך 23:23 17.05.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אריאל
ממתי לומדים רק מתורה שבכתב? ומשיח מוזכר בתורה?
22:18 17.05.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ן
קללות מי ברכות כי שום טוב בעולם הזה לא שוה לטוב של עולם הבא
18:24 17.05.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר