הסכת סרוגים: שרון בריק דשן על פמיניזם דתי, מי-טו, גיוס נשים ומהפכות שקטות

הסכת סרוגים: שרון בריק דשן על פמיניזם דתי, מי-טו, גיוס נשים ומהפכות שקטות

"ברגע ששומעים פמיניזם- מיד ממשיכים עם הקו הדמיוני של מאבק מאוד כוחני וקולני", אומרת שרון בריק דשן, מנכ"לית ארגון קולך. בהסכת סרוגים, היא מסבירה למה פמיניזם היא תנועה דתית מתבקשת, ברגישות ובגבולות ההלכה

מנכ"לית קולך על פמיניזם, דת, והחיבור המתבקש בין השניים
  (צילום: סרוגים)

שרון בריק דשן, מנכ"לית ארגון קולך- פורום נשים דתיות, התארחה בהסכת סרוגים "למשוך בחוטים" לשיחה על פמיניזם דתי, תהליכים, והשילוב המורכב והעדין בין נשיות, קריירה, משפחה ודת.

היא עומדת בראש ארגון פמיניסטי דתי, ניהלה את תחום החיילות הדתיות ב"אלומה", ובניגוד לסטריאוטיפים המוכרים על נשים שנלחמות על שוויון זכויות, היא מניחה בצד את הכותרות והוויכוחים הקולניים ומדברת על רגש, הלכה, ושינויים שמחללים לכל אחד בדרכו.

שרון בריק דשן ורחלי פלנט רוזן (צילום: יוני מאיר/ סרוגים)

"העולם הדתי הוא כזה שצריך להיות מבוסס על שוויון בין המינים ועל מעורבות נשית מלכתחילה. בדוגמא הקלאסית של שילוב משפחה וקריירה- כל אחת בוחרת איך להתמודד איתה, עם הערכים שיכולים להתנגש. זו דרך המלך גם בתורה ועבודה, הקלאסיקה של הציונות הדתית. איך נוכל בלי לשלב בין ערכים מעולמות שונים?"

"נשים הן מיעוט מגוחך, המיעוט שהוא הכי לא מיעוט", אומרת בריק דשן. ועדיין, למרות נוכחותן של נשים במקומות בעלי השפעה, כשמדובר בכניסה למרחב הדתי, הן נתקלות במחסומים. "אנחנו אומרות- בואו נסדר מחדש את הכוחות, אבל הכוח שמור אצל הגברים".

"הגבאים קובעים מי יהיו בעלי התפילה בחגים. איך נשים לא שותפות לזה? דווקא בחגים כשבית הכנסת מתמלא בנשים, אין משמעות לבחירה של נשים את מי שמחבר אותן תפילה המרוממת של ימים נוראים? למה? התשובה היא ככה. כי ככה היה, וככה ממשיכים".

האזינו לפרק המלא:

בריק דשן מספרת על תלמידות חכמים שלא זוכות להכרה "מבחינת עולם הידע אחרי תכנית של חמש שש שנים, הן יושבות באותו קו של עולם ידע של גבר שלמד לרבנות", ועל השינויים שכן קורים אט אט: "אצל הדור הצעיר באים ביחד עם הילדים לתפילה ומתחלקים. העולם השתנה, בונים מערכת אחרת ואני לא רואה שיש פה מאבק, יש פה שיח".

אז למה מהפכות כמו הפמיניזם ותנועת Metoo מרתיעות ואף מאיימות על רבים? "כל קול חזק, מרתיע. כשהמילים הם 'עד כאן' ו'לא', בטח שזה מרתיע… אנחנו חיים בעולם מורכב עם הרבה סתירות וצריך לשאול את שאלת המחיר".

(צילום: Sundry Photography/שאטרסטוק)

לצד החשש, היא מבהירה שכשמדובר בתיקון של העוול שנעשה לנשים בתחום הפגיעות המיניות, אין ספק שצריך לשלם את המחיר. "איזה עולם מעוות חיינו, כ"כ הרבה שנים של פגיעות בנשים שמיום הפגיעה עד יום מותן לא העזו לדבר וחיו חיים של זוועה.

המחיר שנשים שילמו (ובוודאי גם גברים) הוא מטורף ובלתי סביר, ואם הגענו לאפשרות של לשים את הדברים על הושלחן- צריך לעשות כל מאמץ כדי למגר את התופעה המחרידה הזאת. זה חובה מוסרית, וגם החובה שלנו כאנשים דתיים".

עוד באותו נושא

מורדי מילר על אבי מעוז, ומה שכ"כ מסקרן ברב טאו


21

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
14 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
הפמינאציות הפרוגרסיביות הן...
זה טוב? | 26-01-2023 22:45
הפמינאציות הפרוגרסיביות הן המצאה של הסמול המשוקץ שמוטב ולא היתה באה אל העולם.
2
נשים דתיות צריכות...
אלחנן | 27-01-2023 6:41
נשים דתיות צריכות לעבוד כמורות או גננות חצי יום, לבוא הביתה לפני הילדים לקבל אותם לארוחת צהריים. להכין איתם שעורים ולהתכונן איתם ביחד להגעת ראש המשפחה. וכאשר הוא מגיע לקבלו בשקט ובסבר פנים מאירות עם ארוחה חמה וללא תלונות. נקודה.
נשים דתיות צריכות
מאירה | 31-01-2023 20:54
שכחת שנשים דתיות צריכות גם לרחוץ את הרגליים של הבעל כשהוא חוזר הביתה
נשים דתיות צריכות
מאירה | 31-01-2023 20:45
שכחת עוד משהו. האישה צריכה גם לרחוץ רגליים של בעלה..... כשהוא חוזר הביתה.
שכחת עוד...
לסבית | 29-01-2023 6:51
שכחת עוד משהו חשוב מאוד ...
אבל מה...
לא יעבוד | 27-01-2023 10:04
אבל מה לעשות במקרה שראש המשפחה הוא אברך בטלן שמתבטל בישיבה? מניין הכסף לגידול הילדים?
3
אני סבור שהפרופורציה...
ממליץ להביא כדור הרגעה לגברת פלנט-רוזן. בחורה טובה מבית טוב, צעירה ונמרצת כנראה, שעושה את עבודתה העיתונאית באופן שגוי. אולי שווה להביא אותה לתקופת צינון. | 27-01-2023 8:34
אני סבור שהפרופורציה בין כמות המסרים מוכווני 'me to' לבין כתובת היעד אליה הם משוגרים, דהיינו קהל היעד של סרוגים, לוקה באיזשהי מחלה. שהיא למעשה תוצר של תפיסת עולם פאטתית, של נערה שהרגע יצאה מהקונכייה של הלימודים האקדמיים, ומקדמת מסרים רדודים בלי תשומת לב משמעותית לבמה אותה היא מקבלת, אתר סרוגים.
4
פמניזם, שנאת הדת.......
נפתלי | 27-01-2023 16:12
פמניזם, שנאת הדת....
. אתה...
שפרה | 28-01-2023 20:35
. אתה צודק אפילו יותר ממה שאתה מבין. הדתות המונותאיסטיות מפחדות מהאישה וממיניותה. הדרך שלהן היא לכסות אותה בבדים, להשאיר אותה בבית, למנוע ממנה השכלה וכו'. הנשים המאולפות מצטטות את מה שפקידי הדת אומרים להן, והנשים המרדניות אכן שונאות את הדת.
5
אלו נשות הכותל...
יבגני | 28-01-2023 19:08
אלו נשות הכותל הזויות ?
6
מוווווווווווווו ...
עדנה | 29-01-2023 6:50
מוווווווווווווו
7
שגרירת השמאל הפרוגרסיבי...
זלמן | 29-01-2023 9:37
שגרירת השמאל הפרוגרסיבי לציונות הדתית. צריך לקרוא לילד בשמו.
תגובה לזלמן
דוד התאילנדי | 30-01-2023 6:49
לילד קוראים זלמן.. ילד תתבגר!
תגובה ל3
דוד התאילנדי | 30-01-2023 6:49
לא פלא שהתגובה אנונימית, לא ממש מכבדת את בעליה, ממליץ לו לקחת כדור הרגעה ולצאת לתקופת צינון :)