ר' עובדיה חבה ז"ל - עבד עולם לרבי שמעון - סרוגים

ר' עובדיה חבה ז"ל – עבד עולם לרבי שמעון

בימי חול, בשבתות ובימים טובים, התקבצו סביבו כל מיני יהודים, בהם הרבה חלכאים ונדכאים, שבורי לב ומיוסרים, גם כאלה שמרגישים עצמם "מיותרים"

ר' עובדיה חבה ז"ל - עבד עולם לרבי שמעון
  (צילום: עמנואל ביטון)

בעולם השקר שאנו חיים בו, אין מילים שיכולות לתאר את תמימותו ואמונתו הפשוטה והזכה של אהוב ליבנו רבי עובדיה חבה זצ"ל.

עוד באותו נושא

ברוך דיין האמת: הרב עובדיה חבה הלך לעולמו


5

הוא עלה בילדותו מעיראק לארצנו הקדושה והיה מתגורר תחילה במעברה, לימים גר עם משפחתו בבני ברק, ולצד עבודתו במסעדנות, היה גומל חסדים רבים והיה כשלעצמו מפעל חסד מהלך, עוזר במיוחד לחתנים ברכישת מוצרי יסוד לביתם החדש.

לפני כ-24 שנים הרגיש מאד לא טוב, והיה הולך ובא בין רופאים כדי לנסות להיפטר מהכאבים העזים שתקפוהו. עד שגילו לו את הבשורה המרה, שהוא חולה ומצבו בכלל לא טוב, שמהראש יש גרורות בכל הגוף, ומצבו סופני.

"חבל לך להשקיע בטיפולים, לא נותרו לך אלא שבועיים לחיות", אמרו לו הרופאים. "אסוף את בני משפחתך והיפרד מהם". הוא ביקש מבן משפחתו שייקח אותו למירון. על ציון התנא האלוקי אדונינו רבי שמעון בר יוחאי, דרש את הפסוק: "סעדני ואוושעה", והיה בוכה ומתייפח ומתפלל.

הוא נדר נדר שמהיום הוא "עבד עולם לרבי שמעון", כלשונו. מאז לא חזר לביתו, אלא היה מתגורר בתנאים לא תנאים בסביבת ציון הרשב"י. פעם בקרוון נייד, פעמים אצל חברים באזור, פעמים רבות ישן על ספסל בציון הרשב"י, וכל מעייניו למען הזולת, יהיה מי שיהיה. טורח, מתאמץ ומתייגע להכין סעודות לטובת הבאים להשתטח על ציונו הקדוש של אדונינו רבי שמעון בר יוחאי זיע"א, היה אוסף כספים ומכין סעודות, אוכל טרי, טעים ואיכותי, בלב שלם ונפש חפצה, לכל מי שבא.

בימי חול, בשבתות ובימים טובים, התקבצו סביבו כל מיני יהודים, בהם הרבה חלכאים ונדכאים, שבורי לב ומיוסרים, גם כאלה שמרגישים עצמם "מיותרים". והוא בהארת פניו נותן להם לאכול, ומצייד אותם גם בעידוד ובהארת פנים. ראיתיו קובע עיתים לתורה ועובד עבודת הקודש בחן ובמתיקות.

ראיתי אותו עומד בניסיונות של סבלנות, כאשר שבורי לב דרשו ממנו בשר מתוך סיר מרק ענק שכמעט נגמר, והיה מחפש להם גם אם נגמר, עד שהשביע את רצונם, למרות שהיה ביקוש גדול ותור ארוך.

במשך השנים הופעלו עליו לחצים רבים מצד תינוקות שנשבו לצאת לאדמת ניכר כדי להשתטח על ציוני הצדיקים שם, והוא זכה לעמוד על האמת, ולא עזב את ארצנו הקדושה. לא נפרד מרבי שמעון, למרות הלחץ הגדול שהופעל עליו בנושא.

היה בקיא במנגינות של עולי בבל, "העיראקים". בחזנות המיוחדת מדורות קדומים. משכימי קום מכירים את קולו הרם והנישא לפנות בוקר בהיכלו של רשב"י עם הפיוט הידוע "יה ריבון עולם"… שר ומתפלל בכוונה. תפילתו תמיד בהשכמת הבוקר, עם הנץ החמה, בנגינה במתינות ובנעימה. באמונה פשוטה, בחן ובתמימות שאין כדוגמתו בעולם.

מאותו היום שהיה חולה סופני ונוטה למותו, הרופאים בישרו לו שנותרו לו שבועיים לחיות, אותו יום בו הוא הפך להיות "עבד עולם לרבי שמעון", כלשונו, עברו 24 שנים בהן מסר את כל עצמיותו לטובת העולים להשתטח על ציון התנא האלוקי רשב"י ורבי אלעזר בנו. היו אנשים טובים שהכירו במידת האמת שבו ועזרו לו בהכנת האוכל, בבישולים, בהגשה, בקניות, בהתרמות. ומי שזכה להתברך מפיו זכה באוצר גדול. כי ברכותיו היו מעומק הלב באמת, בלי גינוני סרק של תעתועי העולם הזה לגווניהם.

יומיים לפני שנפטר זכיתי לשמוע אותו בקולו הרם מתחיל בעבודת ה' היומית בהיכלא דרשב"י, בפיוט "יה ריבון עולם" במנגינה העיראקית המסורה לנו מדורות עברו, הלב כ"כ נפתח לשמוע אותו. רציתי לגשת אליו ולא הספקתי. ביום חמישי הסתלק לבית עולמו.

אנשי אמונה אבדו. אין לנו תמורת תמימותו וחן האמת שהייתה בו. אשרינו שזכינו לחזות בזיו פניו, לראות יהודי שחי אך ורק לכבוד ה', נקי לגמרי מכל סיג של דמיון הכבוד והגאווה, עבד עולם לרשב"י. אשריך רבי עובדיה חבה היקר, שזכית לדבוק במידת הכנסת אורחים של אברהם אבינו, ששימשת בקודש אצל אדונינו רשב"י ויצאה נשמתך בטהרה.

=======

הרב אריאל לוי הוא תושב חברון. משמש כראש כולל 'חיבת הארץ' בישוב עתניאל בהר חברון

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
7 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
נשמע אדם טוב,...
נורי | 23-01-2023 9:42
נשמע אדם טוב, איש חסד, אבל ייעוד האדם הוא לא להדבק במתים. זו עבודת אלילים כפשוטו.
יש מצווה להספיד את המת
יעל | 23-01-2023 10:28
וחשוב לעשות את זה כדי שהחי ייתן אל ליבו, כלומר ילמד כיצד נכון להתנהג בעולם הזה וידע להכין את עצמו לעולם הבא. בהספד לא מתכוונים להידבק במתים חלילה אלא ללמוד ממידותיהם הטובות.
2
הוא דומה מאוד למקובל הרב יצחק כדורי זצ"ל
נתן הבבלי | 23-01-2023 10:50
י
3
למה לעבוד את רבי שמעון
קורא ותוהה | 23-01-2023 10:54
למה לעבוד את רבי שמעון כשאפשר לעבוד את אלוקים? ממש מוזר. לא יהיה לך אלקים אחרים על פני.
לעבוד רק את...
ציוני ריאלי | 23-01-2023 11:52
לעבוד רק את ה'! הצדיקים הם שמראים לנו את הדרך. קרבת הצדיקים מועילה ביותר לעבודת ה'! והסיפור הנל יוכיח
4
חיזוק נפלא
אסף | 23-01-2023 17:27
חבל שלא זכיתי להכיר אותו נראה שהיה צדיק ואיש אמת זכר צדיק לברכה
5
היה יהודי צדיק...
יואב | 24-01-2023 10:10
היה יהודי צדיק מאוד. ממש מסר נפש למען הציון של רשבי