אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

דעה: ביום הזכרון אנחנו משכיחים את מי שרצח אותנו

אם חפצים אנו שזיכרון אחינו ואחיותיו גיבורי ישראל ישמר, יש להפוך את היום הקדוש הזה ליום לאומי, ולציין את האויב שפגע בנו ואת המטרה שעבורה הם נלחמו ובאותה נשימה גם את אלו שהרגו אותם. אילולי איזכור הרוצח והרצון לנקמה איך אנו יכולים לבוא בטענות למקיימי טקס יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני

דעה: ביום הזכרון אנחנו משכיחים את מי שרצח אותנו
  יום אבל לאומי ולא פרטי. (פלאש90)

כמידי שנה לקראת ובעיצומו של יום קדוש זה אנו שומעים בכל כלי התקשרות סיפורי גבורה מרטיטי לב על אחינו ואחיותנו, גבורי ישראל שנפלו למען תקומת העם והארץ. אותם גיבורים מכנה התלמוד "הרוגי מלכות אין כל בריה יכולה לעמוד במחיצתן" (ב"ב י: ופסחים נ.)

בשנים האחרונות תחושתי היא שיום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, הפך מיום זיכרון לאומי ליום זיכרון פרטי. העיסוק בחללים הפך אובססיבי לסיפור האישי של כל חייל, איך הוא היה בבית הספר, מי הייתה החברה שלו, החיוך שלו, האופנוע שלו… וממעטים לדבר על האופן בו הוא נהרג ולמה והכי פחות – מי הרג אותו.

ביום הזיכרון לשואה ולגבורה שציינו אך לפני שבוע, מעבר להזכרת ששת המיליונים אנו חוזרים ומדגישים (גם בתפילת אל מלא רחמים) מי ביצע את הרצח- העם הגרמני ועוזריהם. (כהערה אוסיף שאנו אומרים גרמנים ללא הזכרת הכינוי נאציים – הזכרת המילה נאצי היא נסיון נואל לנקות את העם הגרמני ולהראות כאילו רק תת קבוצה ביצעה את הפשע) וכמובן מבלי לציין לצד הזכרת את המילים "ימח שמם וזכרם" (יש"ו). תמהני איך לאורך השנים אנו לא מזכירים ביום הזיכרון לחיילי צה"ל אפילו לא בתפילת אל מלא רחמים, את ציון העובדה שאלו שהרגו את חיילנו היו הערבים סביבנו ועוזריהם?!

המילה זיכרון מקורה בשורש ז.כ.ר. שמיד מזכירה לנו את מצוות זכירת עמלק "זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ … תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם, לֹא תִּשְׁכָּח.

בהגדה של פסח ולהבדיל בקינות לתשעה באב ובכל הספרות המתארת את צרות עמינו, אנו מזכירים את הפגיעה בעמינו ללא ציון שמו הפרטי של הנפגע. עיסוק אובססיבי בחייל הפרטי שנהרג הוא דבר שדועך עם הזמן כך שעוד 2-3 דורות כשהמרחק בין החייל שנהרג לצאצאיו החיים יהיה 'רחוק', הזיכרון יתעמעם. מי מאיתנו זוכר את שמם או אומר היום 'יזכור' לקרובי משפחתו שנהרגו באינקוויזיציה, פרעות ת"ח ות"ט?

אם חפצים אנו שזיכרון אחינו ואחיותיו גיבורי ישראל ישמר, יש להפוך את היום הקדוש הזה ליום לאומי, ולציין את האויב שפגע בנו ואת המטרה שעבורה הם נלחמו ובאותה נשימה גם את אלו שהרגו אותם. אילולי איזכור הרוצח והרצון לנקמה איך אנו יכולים לבוא בטענות למקיימי טקס יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני.

מכל הדוברים ששמעתי בטקסים ששודרו רק שניים דברו על נקמה. רמז לכך הרב הצבאי הראשי בסיום דבריו בטקס יום הזכרון אתמול בכותל המערבי: "הַרְנִינוּ גוֹיִם עַמּוֹ כִּי דַם עֲבָדָיו יִקּוֹם וְנָקָם יָשִׁיב לְצָרָיו וְכִפֶּר אַדְמָתוֹ עַמּוֹ." (דברים לב, 43) וגם פה צטט פסוק מהתורה, שח"ו לא יאשימו אותו ב-"תג מחיר", ובצורה מפורשת יותר אמר שר הביטחון רא"ל במיל' משה (בוגי) יעלון שידם של אויבי עמינו תגדע.

חוששני שהפיכת יום זיכרון לסיפור פרטי של כל חייל הינה יד מכוונת ע"י מנהיגנו מתוך רצון לנקות עצמם מהחובה המוסרית לנקמה ונקיון מצפוני בשחרור מחבלים.

וְאָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: אוֹי לָהֶם לַגּוֹיִם, שֶׁאֵין לָהֶם תַּקָּנָה, שֶׁנֶּאֱמַר: (ישעיה ס) "תַּחַת הַנְחֹשֶׁת אָבִיא זָהָב, וְתַחַת הַבַּרְזֶל אָבִיא כֶסֶף, וְתַחַת הָעֵצִים נְחֹשֶׁת" וְגוֹ'. תַּחַת רַבִּי עֲקִיבָא וַחֲבֵרָיו, מַאי מְבִיאִין? וַעֲלֵיהֶם נֶאֱמַר: (יואל ד) "וְנִקֵּיתִי דָּמָם לֹא נִקֵּיתִי, וַה' שׁוֹכֵן בְּצִיּוֹן".(ר"ה כ"ג.)

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
לחיות אם האמת
| 05-05-2014 17:01
זה המועמד שלכם לראשות העיר אלעד? (ובני ברק) ואח"כ תספרו לנו שאתם דואגים ל"שמירת פך השמן הטהור" ולהנחלת ההשקפה הבהירה ודעת התורה"- פוליטיקאים, שפלים, נבזים, עמלקים, כופרים, גוים, שאפילו השקפה יהודית עם ארצית בעל בתית מינימלית אין בקדקדכם. עוכרי ישראל שכמותכם. אתם חולי נפש, צריך לאשפז אתכם במחלקה סגורה מיד. לכו תרקדו ותתאחדו עם מנדיכם ושונאיכם העמלקים והערב-רב, אלו הציונים האחים שלכם. תגידו לי, באיזה תורה כתוב שצריך לעשות כל מה שעשו שם, האים זה כתוב בתורת ישראל או אולי בתורת ישמעאל? הנאצים הרגו את הגופות ואתם את הנשמות. אתם "ציונים של הרצל" ביחד אם העמידה ושירת התקווה של הציונים הארורים. רק אל תשכחו שבבוא היום פורענותם תהא פורענותכם כהבטחת חז"ל "ואל תתייאש מן הפורענות". הזאת העיר התייירה והחםידות? כן: = זה רק התיירה והחסידות של הסטן ימ"ש אבל: אנחנו החרדים שזוכים לקיים "והבדילנו מן הטועים" התורה שלנו רק "תורת אמת" בלי שום כפירה וציונות!
2
שווה לקרוא
מישו | 07-05-2014 17:10
מספרים ששנה שעברה אחד העובדים הערבים-מוסלמים בבית קברות הצבאי בתל אביב ראה איך שבצפירה ביום הזכרון כולם עומדים דום ומכבדים את זכר הנופלים , שאל הערבי אח"כ את אחד החיילים שהיו שם למה אתם עומדים אז הוא הסביר לו אנחנו מכבדים את זכר הנופלים שנפלו במלחמות ישראל, שאל אותו הערבי ומה עם הערבים שנפלו בקרבות איתכם למה אותם אתם לא מכבדים אמר לו היהודי - אותם אנחנו מכבדים למחרת ביום העצמאות בחגיגות....