ועדת הכספים הזמנית, בראשות ח"כ משה גפני, קיימה היום (שני) דיון בנושא דרישה מרשות המיסים בנוגע להארכת הטבת מס הקניה לרכב חשמלי. הדרישה מגיעה על רקע הפחתת היקף ההטבה במס הקנייה של רכבים חשמליים, המכונים רכבים ירוקים המזהמים הרבה פחות מרכבים רגילים.
כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .
לטענת חברי הועדה, במידה וההפחתה במס לא תוארך, קניית רכב חשמלי תהיה יקרה יותר והדבר יקשה על עידוד קניית רכבים ירוקים שאינם מזהמים ופוגעים באיכות הסביבה.
חברי הועדה מבקשים מרשויות המס הטבה משמעותית לרוכשי רכבים אלה גם ב-2023. גם המשרד להגנת הסביבה קרא לדחות את ההפחתה בשנתיים לפחות וטען כי הנסיעה ברכבים שאינם ירוקים הם: "הגורם הגדול ביותר לתמותה מזיהום בישראל".

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני מיהדות התורה פתח את הדיון והדגיש כי בנוסף לטענה על הצורך בהגנה על איכות הסביבה, הנושא קשור ליוקר המחייה בישראל: "המציאות הזו היא שלא מדובר על רק עליית מחירים וכל הנושא אם רוצים לדאוג ליוקר המחייה, ולאיכות הסביבה ולבריאות של כולנו, את זה היה צריך לעצור. לכן אנחנו מקיימים את הדיון לבקשתי ולבקשת חברי כנסת, מיכאל ביטון, ינון אזולאי, אחמד טיבי ואחרים, היה צריך שמשרד האוצר יתערב בעניין הזה, ולמנוע זאת".
גפני טען ל "תמימות דעים" בנושא ואמר: "הוועדה מאוחדת בדעה שצריך לעודד את הרכבים החשמליים, על השינוי להידחות, ולפרק זמן עד שהממשלה תלמד את הנושא הזה – האם אפשר להמשיך את ההטבה או לעשות זאת בדרך אחרת".
הגורם הגדול ביותר לתמותה בישראל
מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה גלית כהן התומכת גם היא במתווה, הדגישה כי כניסת רכבים חשמליים לישראל היא קריטית מבחינה סביבתית, והצמצום יפגע ביכולת של ישראל לעמידה ביעדי האקלים. "התחייבנו ל-95 אחוז רכבים חשמליים ב-2035, אנחנו כרגע על 1.1 אחוז. זיהום הסביבה מתחבורה, הוא הגדול ביותר במדינת ישראל, הם הגורם הגדול ביותר לתמותה", אמרה כהן.
עוד הציגה כהן כי בשנתיים האחרונות הכדאיות הכלכלית לרכישת רכב חשמלי נפגעה כתוצאה מעליית המחירים ובמידה והמחירים ימשיכו לעלות הדבר רק יפגע במעבר הבריא לרכבים חשמליים. מנכ"לית המשרד חזרה והדגישה כי: "יש לדחות את מתווה עליית המס על רכב חשמלי בלפחות שנתיים".
מירי סביון, המשנה למנהל רשות המיסים דיברה אף היא ואמרה כי "הממשלה ממשיכה לעודד כניסה של רכבים חשמליים, אין ספק שלרכב חשמלי יש יתרונות על רכב בנזין".
לטענתה, רכב חשמלי מקבל הטבה על מיסוי, סך ההטבה לרכב חשמלי יכולה להגיע ל-77 אלף ₪ לרכב בשנת 2023, זה עידוד מאוד משמעותי לרכב שנכנס למדינה השנה.
סביון הוסיפה וטענה כי יש פה שורה של הטבות לרכבים חשמליים, שנכונים לשנת 2023.

רק 1.2 אחוז מהרכבים בישראל כיום חשמליים
בהמשך הדיון חברי הכנסת ביקשו לדעת כמה אחוזים רכבי חשמל ישנם בישראל. משה גורט, נציג הכלכלה ממשרד הכלכלה השיב להם כי: "11 אחוז שיובאו בשנה היו חשמליים, 64 אחוז. סך הכל 1.2 אחוז מהרכבים על הכביש בישראל כיום חשמליים". גורט הוסיף והדגיש כי : "חשוב להסתכל על מגמה, במגמה שאנחנו רואים יש גידול עצום, ופער מאוד גדול בין 21 ל-22 שמשקף את המגמה".
חברי הכנסת טענו מנגד כי 1.1 אחוז רכבים בסך הכול שהינם חשמליים בישראל, מהווים כישלון.
מה דעתך בנושא?
0 תגובות
0 דיונים