הרב אפרתי: אין איסור כשקונים יבול נכרי בשנת שמיטה - סרוגים

הרב אפרתי: אין איסור כשקונים יבול נכרי בשנת שמיטה

בעקבות הכרזתו של הרב יעקב אריאל כי מי שקונה יבול נכרי בשמיטה עובר על איסור דאורייתא, אומר הרב ברוך אפרתי אומר כי מדובר באזהרה חינוכית "אך לומר שיש ממש איסור, אי אפשר". עוד בשו"ת: מה יעשה קצין המתארח אצל משפחת חיילים ומוגש לו מזון לא כשר, ומה דין מקווה במסלול?

הרב אפרתי: אין איסור כשקונים יבול נכרי בשנת שמיטה

איסור בירקות מנכרים

שאלה

קראתי שהרב יעקב אריאל אמר שמי שקונה יבול נכרי בשמיטה עובר על איסור דאוריתא. האם כל החרדים עוברים על איסור דאוריתא? ואם כן, האם אסור לקנות מחנות שמוכרת רק יבול נכרי, גם שאר דברים, כמו מחנות שמחללת שבת?

תשובה

הגאון הרב אריאל לא התכוון מסתמא שעוברים על איסור תורה ממש, משום שודאי יכול אדם לומר קיימא לי כראב"ד וכרשב"א (בשו"ת סימן ה) והב"ח (בדעת הטור חו"מ רמט), שהתירו לא תחנם בגוי שאינו עובד ע"ז, וכך נוהגים חלק מגדולי הדור (וגם על סברא זו התבסס מרן הרב זצ"ל בהיתר מכירה). אלא התכוון שיש מעלה גדולה לקנות מיהודי, ומצווה רבה, ויוצאים בזה לכתחילה (ע"י אוצר בי"ד), ואין סיבה לסמוך על עניינים דחוקים ובעייתיים כקנייה מנכרים וחששות לא תחנם. אך לומר שיש ממש איסור, אי אפשר.

מונקאפ

שאלה

האם מותר להשתמש במונקאפ? זה כלי קטן מפלסטיק גמיש שנשים שמות ושם מתנקז הדם במקום תחבושות.

תשובה

אין מניעה הלכתית להשתמש בזה

 אכילה בבית לא כשר

שאלה

שלום הרב, אני קצין בצנחנים ועושה ביקורי בית כחלק מהתפקיד שלי. לא פעם ולא פעמיים הגישו לי החיילים בבתים אוכל ושתיה, כשרים (עם תעודה) וקרים, אבל בכלים שאני בטוח במאה אחוז שהם לא טבולים. וגם מי יודע מה בישלו בהם. אין לי אפשרות לסרב כי חלק מהם יפגעו מאד, ויש עדות שאני יודע שהחייל לא ידבר איתי אם אני ירמוז אפילו שיש שם בעיה בכשרות בבית שלו. הרב יכול לעזור לצאת מזה?

תשובה

מכיוון שאין ברירה כלל, ואם תסרב יגרם קלקול, אזי יש לסמוך על דעתו הדחויה של הב"י (יו"ד ד"ה כתב סמ"ק) שהעלה סברא שאם כלי היה של גוי והוא מכרו ליהודי סוחר, אזי יהודי קונה שירכוש מהיהודי הסוחר הנ"ל, לא יתחייב בטבילת כלים אלו. משום שהיהודי הראשון לא התחייב בהם מצד זה שקנה לסחורה ולא לאכילה. ואמנם שם בב"י כבר דחה דעת עצמו מפני שכנראה הראשונים סברו אחרת. אך בשעת דחק של אונס, אין ברירה אלא לסמוך על דעה דחויה זו. ולגבי הטריפה הבלועה בכלים- מכיוון שיש בזה ספק אם בכלל בלעו טריפה, וגם אם בלעו, המאכל הנוכחי קר.

מקווה כשר במסלול

שאלה

איך מזהים במעיין או בבריכה בגבים במסלולי הליכה במדבר, אם זה מקווה כשר או פסול?

תשובה

לטהרת אשה יש להקפיד ביותר, ולא לתת שום מקום לספקות. אלא לודא שיש ארבעים סאה מים (קרוב ל 600 ליטר), ושאינם שאובים, וגם אינם זוחלים כלל, וגם אין פקק של כלי בתחתית המקום שעוצר את המים, ויש בזה עוד הלכות רבות וצדדי תקלה. או במעיין, ושם יכולים לזחול מימיו, אך צריך מ' סאה במצטבר, ובלבד שגופה נכנס כולו במים. אולם כאמור, אם יש ספק אפילו רחוק בכשרות המקום לטהרת אשה- לא לטבול שם. וכן אם יש חשש אפילו רחוק שמישהו יראה אותה- לא לטבול שם. ולכן אין לטבול במסלולים וכד', משום שיש מטיילים וקשה לדעת הלכות מקואות אם לא בקיאים בכך.

ולטהרת גבר מצד מידת חסידות, אפשר לטבול אפילו אם המים שאובים, משום ששאובין דרבנן לרוב הראשונים, אך מדאוריתא כשר, ובייחוד אם הם ספק שאובים כגון שיש צינור שלא ברור אם משם באו המים, או שיש מיעוט שאובים. אך במים אגורים שיש מהם זחילה אין ערך לטבול, משום שזוחלים פוסל את המקוה אפי' מדאוריתא לדעת רוב הפוסקים, ואינו מטהר דבר גם מצד מידת חסידות (אלא אם המים נופלים על האדם ט' קבין, ולא שטובל בהם).

תספורת בגלל כינים בספירת העומר

שאלה

מצאתי לבת שלי כינים לפני שבוע, מספרים בגן שלה שיש מגיפת כינים… היא מגרדת בלי להפסיק, ולא משנה כמה אני מסרקת ושמה תכשירים, נשארים ביצים וכל יום היא חוזרת מהגן מגרדת. לפעמים היא קמה בלילה המסכנה, כי יש לה שיער ארוך וכמעט בלתי אפשרי להרוג את כל הכינים והביצים כל יום מחדש כשהיא חוזרת מהגן. במצב כזה, מותר להסתפר בספירת העומר?

תשובה

במציאות כזו, מותר לספר את הילדה, שהתספורת היא לצרכי רפואה.

לא תקיפו מול לא תשחית

שאלה

מדוע על הקפת הראש כתוב בלשון רבים "לא תקיפו פאת ראשכם", ועל גילוח עם תער בלשון יחיד "לא תשחית פאת זקנך"?

תשובה

עיין אוה"ח הקדוש, שהסביר שאם היה כתוב בהקפת ראש לשון יחיד, היינו אומרים שזה חל רק במי ששייך בו כבר פאת זקנך לא תגלח, אך מי שטרם צמח זקנו, יהיה פטור גם מהקפת הראש (בדומה למה שדרשו על נשים בגמ'). ולכן קמ"ל בלשון רבים, שכולם חייבים על הקפת הראש, אפילו מי שזקנו טרם צמח.

סוכריות לפני קידוש

שאלה

אני מחלק טופי בתפילה לילדים שמגיעים, כבר שנים רבות. יש ילדים בני מצוות באים לקבל, אבל אוכלים לפני קידוש באמצע התפילה. יש עלי עבירה אם אני מחלק להם?

תשובה

זה גורם ליידישקייט בריא לנוער. תמשיך לחלק, ולמי שמעל גיל מצוות תגיד בלחש ובחיבה שזה מיועד לאחר הקידוש, ובע"ה יחזיקו מעמד

==

הרב ברוך אפרתי הוא יו"ר ארגון רבני דרך אמונה.

שאלות נוספות ניתן להפנות באמצעות כתובת הדוא"ל befrati@gmail.com

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
18 תגובות - 18 דיונים מיין לפי
1
אוצר בי"ד זה ממש לא לכתחילה
| 28-04-2014 20:37
זה פתרון קומבינה והערמה של שעת הדחק אחד מיני רבים. לכתחילה זה הפקרת השדה ושביתה ממלאכה. החרדים כבר ממש הצליחו לבלבל את הציבור שלנו עם המאבק הפוליטי שלהם בהיתר המכירה. אמנם גם היתר המכירה הוא ממש לא לכתחילה אך אסור בשם הביקורת עליו להתלהב מהיתרים אחרים שגם הם לא לכל הדעות ומבוססים על קולות דחוקות. היתר המכירה נשען על פוסקים גדולים (לא רק מימי ראשית היישוב אלא גם מהתקופה האחרונה: הגר"א שפירא, הגר"מ אליהו והגר"ע יוסף זצ"ל) וגם אוצר בי"ד.
2
יבול נכרי בעייתי לא מצד לא תחנם
משה | 28-04-2014 21:26
הייתי בשיחה של הרב אריאל והבעיה העיקרית היא שיהודי מעודד גוי לחרוש בשביעית כדי שיקנה ממנו, זה לחלק מהשיטות איסור דאורייתא של שמיטה וזו הייתה כוונתו של הרב אריאל.
3
ולחשוב שאם הרב סתו היה אומר כך מה הייתה תגובת ר' אפרתי.
נעם | 28-04-2014 23:25
4
חבל שהר' אפרתי לא מכיר את הערת הגר"ע יוסף זצ"ל על הגרסה
יעקב | 28-04-2014 23:27
אין לגרוס עובדי עכו"ם אלא נכרי וזה משנה את הכל! כדאי לקרוא את התשובה של מרן הגר"ע יוסף בנידון.
5
מה דעתו האמתית של הרב קוק על יבול נוכרים?
ניסן יואלי | 28-04-2014 23:28
אגרות הראי"ה ח"א אגרת שט"ז עמ' שנה-ו ב"ה, עה"ק יפו ת"ו, ה' תמוז תרעי"ן. לכבוד ידי"נ הרב הגאון הגדול פה"ד מוהר"ר חיים ברלין שליט"א שלו' וברכה. עטי תרעד בידי למעשה הנבלה אשר נעשתה כעת לאחינו יושבי המושבות. כי אחרי אשר הוחזק הדבר עד כה, שלא לתן הכשר להגויים, כדי שלא לדחוק את רגלי ישראל המדוכאים ומיוגעים בענים, ועיניהם תלויות למחיתם ע"י פדיון הענבים, הנה עתה אחרי אשר נגמר הענין בדבר סכסוך שאלת השמיטה, שכל עיקרה באה לטובת אחינו בני המושבות, נמצאו חותרי מחתרת, אשר יעצו בסתר לקנות דוקא מהגויים, ולהרים קרן צרינו, השֹוחקים על משבתנו, איך שאנחנו בעצמנו רודפים את אחינו בני בריתנו. אי שמים. אין לשער גודל החרפה וחלול השם ועוצם הרשעה שיש בזה. דמי לבבי כסיר ירתחו, וכאבי עד לשמים מגיע, מהמצב האיום הזה, מהנפילה של תורה ויראת שמים אמיתית שיש בענין זה. ירא נא כבוד גאונו לתקן את המעוות כפי היכולת. וזאת למודעי' כי חשש גדול מצד ערלה וכלאי הכרם יש בכרמי הגויים, בשנים הללו, יותר ממה שהיה בימים הקדמונים, והרי אנו מוחזקים להשגיח על כרמי אחינו, בשמירה והשגחה מעולה. ואיכה זה עתה תהפך השורה, שנקח משל גויים, הבלתי מושגחים, רק כדי לרדוף עד הנפש את אחינו-בשרנו.
6
למה השואל פנה לרב אפרתי ולמה הרב מצידו ממנה עצמו לדובר?
הטלפון של הרב אריאל נמצא בספר הטלפנים של ר"ג | 28-04-2014 23:52
הרב אריאל אמר דברים מפורשים ותשובתו של רב צעיר שעושה "אוקימתות" בדבריו יש בה משום חוצפה. משמיעת דבריו של הרב אריאל ברדיו לא נראה שיש מקום לספק. נכון שיש רבנים שחושבים אחרת אבל אנחנו לא צריכים להיות ה"אריה דרעי" של הרב אריאל שנרוץ ונפרשן את הדברים של רבנו כאילו יש במה להתבייש ח"ו
7
ההבדל בין היתר מכירה לקניית יבול נכרים
| 29-04-2014 8:54
ההיתר למכור קרקעות לנכרים במסגרת "היתר מכירה" לא מבוסס רק על כך שמדובר על מוסלמים שאינם עובדי ע"ז אלא על נימוקים נוספים שזוהי מכירה זמנית והמכירה במקרה זה דווקא מחזקת את היישוב היהודי בארץ ולא להיפך. לעומת זאת קנייה מנכרים מחזקת את הנכרים ומחלישה את היישוב היהודי בארץ (הרב אריאל ציין שזה ייגרום למתן הקצאות גדולות יותר ממשרד החקלאות לערבים גם בשנים שלאחר מכן). מי שתומך בקניית יבול נכרי ומתנגד להיתר מכירה מראה שההלכה אצלו היא אוסף של הוראות טכניות ריקות מתוכן. הוא מסתכל רק על האיסור הטכני של מכירת קרקעות לגוי ומתעלם מההקשר הכללי ומטעם ההלכה
8
קניית יבול מנוכרי
יהודה קליין | 29-04-2014 9:47
בס"ד לרב שלום . האם כשידוע בוודאות שיבול שמובא משטחי עזה והרשות המשמעות תמיכה ישירה בארגוני טרור אין איסור לא תעמוד על דם רעך ? ומאידך תמיכה בחקלאות עיברית היא בבחינת ואהבת לרעך כמוך ושמירה על קרקעות הלאום ? בברכת התורה יהודה
9
הכרעת הלכה
שלמה | 29-04-2014 17:44
טענת הרב אפרתי היא שיש דעות בראשונים שעל פיהם אין איסור. אך האם אין בכוחו של פוסק לפסוק?! פסיקת הרב אריאל היא שאין הלכה כמותם, אלא כסוברים שיש בזה איסור לא תחנם. זהו כוחו של פוסק (וכפי שבכל השו"ע מכריעים בין דעות ראשונים - כמי הלכה, וכמי אין הלכה. ועוד, שקיימא לן ספיקא דאו' לחומרא).
10
דברי הרב אפרתח הם טעות מוחלטת
הרב זייני אליהו | 29-04-2014 22:03
דברי הרב יעקב אריאל הם הנכונים. ולומר שאיסור לא לתחם לא חל, היא טעות ברורה כפי שהוכחתי בספרי 'ארץ חמדתנו'. וכל המיקל נושא באחריות כבדה.
11
אכן קשה לומר שיש איסור פורמלי
יצחק | 30-04-2014 0:38
מעשה מכירה של קרקע לגויים אין... כיום גם קשה לומר שישיבתם בארץ תלויה בקניה הזו, וא"כ זה לא מה שגורם שהם 'יחנו' בארץ... וגם אם כן א"א להטיל זאת על יחיד שקונה פירות...(אגב גם מצד יישוב א"י, שלטון ישראל בארץ לא יתמוטט ע"י קיום שנת שמיטה)... אלא מה, זה נגד כל הכיוון של ההלכות, שמעדיף דאגה לחיינו היהודי וחיזוק האחיזה בארץ, מה שעומד בבסיס לכל המצוות התלויות בארץ... וכמו שכבר ציטטו את דברי הראי"ה על החרפה שבדבר... (ואולי הרב אפרתי לא יחלוק על כך, הרי הוא הסכים עם העמדה, רק לא עם הקביעה שיש במעשה איסור מדאורייתא)...
12
היתר מכירה בשמיטה ומכירת חמץ
אהרן | 30-04-2014 8:27
למרבה הפלא חרדים רבים סומכים על היתר המכירה לחמץ בפסח ומשתמשים בחמץ שנמכר לגוי גם לאחר הפסח. איסור חמץ הוא איסור דיאורייתא גמור. לעומת זאת בשנת השמיטה בזמנינו הרי שמיטה היא מדרבנן - לא סומכים כלל על היתר המכירה. חס ושלום אין לזזל באיסור דרבנן אך ברור שאין להצדיק זאת בשביל לקנות מגוי. כמובן יש להוסיף את דבריו של הרב עובדיה זצ"ל כי מי שלא עושה היתר מכירה בודאי נהנה בסחר בפירות שביעית אפילו בצבע שיש לו על הקירות בבית !
13
רב צעיר שחולק על גדול הדור. רגע, מה זה מזכיר לי?
אחשדרפן | 30-04-2014 10:27
פתאום, כשזה נוח לרב אפרתי, גם הוא יכול לחלוק על דעתו של אחד מגדולי הדור, בדיוק כמו אותם רבני בית הלל ליברליים שהוא כה מתעב. אז היכן ההבדל המהותי בינו ובינם? שהוא עושה זאת בדרך של "אוקימתות"? ב"ה הרב אריאל חי בינינו, ותשובתו של הרב אפרתי הייתה צריכה להיות "יש לפנות אל הרב אריאל" ולשאול אותו האם התכוון לדברים כפשוטם או לא. ה"אוקימתא" היא דרכו העקמומית להביע דעה חולקת.
14
ל 12 ההבדל...
חננאל | 30-04-2014 14:51
מבלי לנקוט צד בדיון ההלכתי או הרעיוני, אני חושב שיש הבדל מאוד ברור בין מכירת חמץ להיתר מכירה. במכירת חמץ, אם הנכרי יגיע במוצאי חג הפסח ויאמר כי הוא השיג את המיליארדים שהוא התחייב עליהם, הוא יקבל את כל החמץ - בעלי הרשתות והמכולות בוודאי ישמחו למכור ברגע חלק גדול מהסחורה במחיר מלא, וגם אנשים פרטיים מסתמא לא יהיה להם אכפת (שיבוא וייקח מצידם), וגם כך יוכל להוציא ע"י בית המשפט (נניח שדינא דמלכותא דינא). לעומת זאת, אם נכרי יבוא וירצה לקנות שטחים עצומים במדינה, אתה חושב שייתנו לו? תהיה בטוח שלא. גם שמעתי שעו"ד מסויים בדק את העניין ומסקנתו הייתה שבית המשפט לא יוציא את זה לפועל. (אם להיות הוגן גם שמעתי שהרבנות ניסתה לעקוף את זה ע"י מכירה של כל שדה בנפרד, כך שזה יהיה יותר קביל, אבל אני לא יודע מה קורה עם זה ואם זה מספיק).
15
חבל שאתה לא מכיר את מקומך מול גדול הדור
חבר של הרב אפשרתי | 30-04-2014 15:03
ידידך ואוהבך.
16
טבילה
אורי | 01-05-2014 19:21
למה אישה לא יכולה לטבול אם יש חשש שאנשים יעברו שם אבל גבר יכול?
17
בושה וחרפה והוא עוד מדבר על שמיעה בקול הגדולים!
ישראל | 02-05-2014 12:12
ממש "ראבעלך" חדש, תסתכל במכתבו החריף והרותח של הרב קוק תגובה 5, מול תשובתך הטכנית חסרת התמונה הגדולה . ועל כך אמר רב אברום שלרבעלעך אסור לפסוק בעניינים של כלל ישראל. אם תצליח עוד תגרום לעוד הרס בחקלאות של ארצנו הקדושה. הגיע הזמן שיקום רב גדול ויטול את העת מידיו של ר' אפרתי. לאחר שהשתלט ללא בחירות על הארגון של דרך אמונה. הוא איש יקר אבל ממש לא מבין את מקומו.
18
חיזוק החקלאות הערבית והחלשת היהודית "אביזרייהו דלא תרצח
עמוס | 13-05-2014 0:11
וזה מחייב גם חריידים