איסור בירקות מנכרים
שאלה
קראתי שהרב יעקב אריאל אמר שמי שקונה יבול נכרי בשמיטה עובר על איסור דאוריתא. האם כל החרדים עוברים על איסור דאוריתא? ואם כן, האם אסור לקנות מחנות שמוכרת רק יבול נכרי, גם שאר דברים, כמו מחנות שמחללת שבת?
תשובה
הגאון הרב אריאל לא התכוון מסתמא שעוברים על איסור תורה ממש, משום שודאי יכול אדם לומר קיימא לי כראב"ד וכרשב"א (בשו"ת סימן ה) והב"ח (בדעת הטור חו"מ רמט), שהתירו לא תחנם בגוי שאינו עובד ע"ז, וכך נוהגים חלק מגדולי הדור (וגם על סברא זו התבסס מרן הרב זצ"ל בהיתר מכירה). אלא התכוון שיש מעלה גדולה לקנות מיהודי, ומצווה רבה, ויוצאים בזה לכתחילה (ע"י אוצר בי"ד), ואין סיבה לסמוך על עניינים דחוקים ובעייתיים כקנייה מנכרים וחששות לא תחנם. אך לומר שיש ממש איסור, אי אפשר.
מונקאפ
שאלה
האם מותר להשתמש במונקאפ? זה כלי קטן מפלסטיק גמיש שנשים שמות ושם מתנקז הדם במקום תחבושות.
תשובה
אין מניעה הלכתית להשתמש בזה
אכילה בבית לא כשר
שאלה
שלום הרב, אני קצין בצנחנים ועושה ביקורי בית כחלק מהתפקיד שלי. לא פעם ולא פעמיים הגישו לי החיילים בבתים אוכל ושתיה, כשרים (עם תעודה) וקרים, אבל בכלים שאני בטוח במאה אחוז שהם לא טבולים. וגם מי יודע מה בישלו בהם. אין לי אפשרות לסרב כי חלק מהם יפגעו מאד, ויש עדות שאני יודע שהחייל לא ידבר איתי אם אני ירמוז אפילו שיש שם בעיה בכשרות בבית שלו. הרב יכול לעזור לצאת מזה?
תשובה
מכיוון שאין ברירה כלל, ואם תסרב יגרם קלקול, אזי יש לסמוך על דעתו הדחויה של הב"י (יו"ד ד"ה כתב סמ"ק) שהעלה סברא שאם כלי היה של גוי והוא מכרו ליהודי סוחר, אזי יהודי קונה שירכוש מהיהודי הסוחר הנ"ל, לא יתחייב בטבילת כלים אלו. משום שהיהודי הראשון לא התחייב בהם מצד זה שקנה לסחורה ולא לאכילה. ואמנם שם בב"י כבר דחה דעת עצמו מפני שכנראה הראשונים סברו אחרת. אך בשעת דחק של אונס, אין ברירה אלא לסמוך על דעה דחויה זו. ולגבי הטריפה הבלועה בכלים- מכיוון שיש בזה ספק אם בכלל בלעו טריפה, וגם אם בלעו, המאכל הנוכחי קר.
מקווה כשר במסלול
שאלה
איך מזהים במעיין או בבריכה בגבים במסלולי הליכה במדבר, אם זה מקווה כשר או פסול?
תשובה
לטהרת אשה יש להקפיד ביותר, ולא לתת שום מקום לספקות. אלא לודא שיש ארבעים סאה מים (קרוב ל 600 ליטר), ושאינם שאובים, וגם אינם זוחלים כלל, וגם אין פקק של כלי בתחתית המקום שעוצר את המים, ויש בזה עוד הלכות רבות וצדדי תקלה. או במעיין, ושם יכולים לזחול מימיו, אך צריך מ' סאה במצטבר, ובלבד שגופה נכנס כולו במים. אולם כאמור, אם יש ספק אפילו רחוק בכשרות המקום לטהרת אשה- לא לטבול שם. וכן אם יש חשש אפילו רחוק שמישהו יראה אותה- לא לטבול שם. ולכן אין לטבול במסלולים וכד', משום שיש מטיילים וקשה לדעת הלכות מקואות אם לא בקיאים בכך.
ולטהרת גבר מצד מידת חסידות, אפשר לטבול אפילו אם המים שאובים, משום ששאובין דרבנן לרוב הראשונים, אך מדאוריתא כשר, ובייחוד אם הם ספק שאובים כגון שיש צינור שלא ברור אם משם באו המים, או שיש מיעוט שאובים. אך במים אגורים שיש מהם זחילה אין ערך לטבול, משום שזוחלים פוסל את המקוה אפי' מדאוריתא לדעת רוב הפוסקים, ואינו מטהר דבר גם מצד מידת חסידות (אלא אם המים נופלים על האדם ט' קבין, ולא שטובל בהם).
תספורת בגלל כינים בספירת העומר
שאלה
מצאתי לבת שלי כינים לפני שבוע, מספרים בגן שלה שיש מגיפת כינים… היא מגרדת בלי להפסיק, ולא משנה כמה אני מסרקת ושמה תכשירים, נשארים ביצים וכל יום היא חוזרת מהגן מגרדת. לפעמים היא קמה בלילה המסכנה, כי יש לה שיער ארוך וכמעט בלתי אפשרי להרוג את כל הכינים והביצים כל יום מחדש כשהיא חוזרת מהגן. במצב כזה, מותר להסתפר בספירת העומר?
תשובה
במציאות כזו, מותר לספר את הילדה, שהתספורת היא לצרכי רפואה.
לא תקיפו מול לא תשחית
שאלה
מדוע על הקפת הראש כתוב בלשון רבים "לא תקיפו פאת ראשכם", ועל גילוח עם תער בלשון יחיד "לא תשחית פאת זקנך"?
תשובה
עיין אוה"ח הקדוש, שהסביר שאם היה כתוב בהקפת ראש לשון יחיד, היינו אומרים שזה חל רק במי ששייך בו כבר פאת זקנך לא תגלח, אך מי שטרם צמח זקנו, יהיה פטור גם מהקפת הראש (בדומה למה שדרשו על נשים בגמ'). ולכן קמ"ל בלשון רבים, שכולם חייבים על הקפת הראש, אפילו מי שזקנו טרם צמח.
סוכריות לפני קידוש
שאלה
אני מחלק טופי בתפילה לילדים שמגיעים, כבר שנים רבות. יש ילדים בני מצוות באים לקבל, אבל אוכלים לפני קידוש באמצע התפילה. יש עלי עבירה אם אני מחלק להם?
תשובה
זה גורם ליידישקייט בריא לנוער. תמשיך לחלק, ולמי שמעל גיל מצוות תגיד בלחש ובחיבה שזה מיועד לאחר הקידוש, ובע"ה יחזיקו מעמד
==
הרב ברוך אפרתי הוא יו"ר ארגון רבני דרך אמונה.
שאלות נוספות ניתן להפנות באמצעות כתובת הדוא"ל befrati@gmail.com
מה דעתך בנושא?
18 תגובות
0 דיונים
עמוס
וזה מחייב גם חריידים
00:11 13.05.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישראל
ממש "ראבעלך" חדש, תסתכל במכתבו החריף והרותח של הרב קוק תגובה 5, מול תשובתך הטכנית חסרת התמונה הגדולה . ועל כך אמר רב אברום שלרבעלעך אסור לפסוק בעניינים של כלל...
ממש "ראבעלך" חדש, תסתכל במכתבו החריף והרותח של הרב קוק תגובה 5, מול תשובתך הטכנית חסרת התמונה הגדולה . ועל כך אמר רב אברום שלרבעלעך אסור לפסוק בעניינים של כלל ישראל. אם תצליח עוד תגרום לעוד הרס בחקלאות של ארצנו הקדושה. הגיע הזמן שיקום רב גדול ויטול את העת מידיו של ר' אפרתי. לאחר שהשתלט ללא בחירות על הארגון של דרך אמונה. הוא איש יקר אבל ממש לא מבין את מקומו.
המשך 12:12 02.05.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אורי
למה אישה לא יכולה לטבול אם יש חשש שאנשים יעברו שם אבל גבר יכול?
19:21 01.05.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חבר של הרב אפשרתי
ידידך ואוהבך.
15:03 30.04.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חננאל
מבלי לנקוט צד בדיון ההלכתי או הרעיוני, אני חושב שיש הבדל מאוד ברור בין מכירת חמץ להיתר מכירה. במכירת חמץ, אם הנכרי יגיע במוצאי חג הפסח ויאמר כי הוא השיג את...
מבלי לנקוט צד בדיון ההלכתי או הרעיוני, אני חושב שיש הבדל מאוד ברור בין מכירת חמץ להיתר מכירה. במכירת חמץ, אם הנכרי יגיע במוצאי חג הפסח ויאמר כי הוא השיג את המיליארדים שהוא התחייב עליהם, הוא יקבל את כל החמץ - בעלי הרשתות והמכולות בוודאי ישמחו למכור ברגע חלק גדול מהסחורה במחיר מלא, וגם אנשים פרטיים מסתמא לא יהיה להם אכפת (שיבוא וייקח מצידם), וגם כך יוכל להוציא ע"י בית המשפט (נניח שדינא דמלכותא דינא). לעומת זאת, אם נכרי יבוא וירצה לקנות שטחים עצומים במדינה, אתה חושב שייתנו לו? תהיה בטוח שלא. גם שמעתי שעו"ד מסויים בדק את העניין ומסקנתו הייתה שבית המשפט לא יוציא את זה לפועל. (אם להיות הוגן גם שמעתי שהרבנות ניסתה לעקוף את זה ע"י מכירה של כל שדה בנפרד, כך שזה יהיה יותר קביל, אבל אני לא יודע מה קורה עם זה ואם זה מספיק).
המשך 14:51 30.04.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אחשדרפן
פתאום, כשזה נוח לרב אפרתי, גם הוא יכול לחלוק על דעתו של אחד מגדולי הדור, בדיוק כמו אותם רבני בית הלל ליברליים שהוא כה מתעב. אז היכן ההבדל המהותי בינו...
פתאום, כשזה נוח לרב אפרתי, גם הוא יכול לחלוק על דעתו של אחד מגדולי הדור, בדיוק כמו אותם רבני בית הלל ליברליים שהוא כה מתעב. אז היכן ההבדל המהותי בינו ובינם? שהוא עושה זאת בדרך של "אוקימתות"? ב"ה הרב אריאל חי בינינו, ותשובתו של הרב אפרתי הייתה צריכה להיות "יש לפנות אל הרב אריאל" ולשאול אותו האם התכוון לדברים כפשוטם או לא. ה"אוקימתא" היא דרכו העקמומית להביע דעה חולקת.
המשך 10:27 30.04.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אהרן
למרבה הפלא חרדים רבים סומכים על היתר המכירה לחמץ בפסח ומשתמשים בחמץ שנמכר לגוי גם לאחר הפסח. איסור חמץ הוא איסור דיאורייתא גמור. לעומת זאת בשנת השמיטה בזמנינו הרי שמיטה...
למרבה הפלא חרדים רבים סומכים על היתר המכירה לחמץ בפסח ומשתמשים בחמץ שנמכר לגוי גם לאחר הפסח. איסור חמץ הוא איסור דיאורייתא גמור. לעומת זאת בשנת השמיטה בזמנינו הרי שמיטה היא מדרבנן - לא סומכים כלל על היתר המכירה. חס ושלום אין לזזל באיסור דרבנן אך ברור שאין להצדיק זאת בשביל לקנות מגוי. כמובן יש להוסיף את דבריו של הרב עובדיה זצ"ל כי מי שלא עושה היתר מכירה בודאי נהנה בסחר בפירות שביעית אפילו בצבע שיש לו על הקירות בבית !
המשך 08:27 30.04.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יצחק
מעשה מכירה של קרקע לגויים אין... כיום גם קשה לומר שישיבתם בארץ תלויה בקניה הזו, וא"כ זה לא מה שגורם שהם 'יחנו' בארץ... וגם אם כן א"א להטיל זאת על...
מעשה מכירה של קרקע לגויים אין... כיום גם קשה לומר שישיבתם בארץ תלויה בקניה הזו, וא"כ זה לא מה שגורם שהם 'יחנו' בארץ... וגם אם כן א"א להטיל זאת על יחיד שקונה פירות...(אגב גם מצד יישוב א"י, שלטון ישראל בארץ לא יתמוטט ע"י קיום שנת שמיטה)... אלא מה, זה נגד כל הכיוון של ההלכות, שמעדיף דאגה לחיינו היהודי וחיזוק האחיזה בארץ, מה שעומד בבסיס לכל המצוות התלויות בארץ... וכמו שכבר ציטטו את דברי הראי"ה על החרפה שבדבר... (ואולי הרב אפרתי לא יחלוק על כך, הרי הוא הסכים עם העמדה, רק לא עם הקביעה שיש במעשה איסור מדאורייתא)...
המשך 00:38 30.04.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הרב זייני אליהו
דברי הרב יעקב אריאל הם הנכונים. ולומר שאיסור לא לתחם לא חל, היא טעות ברורה כפי שהוכחתי בספרי 'ארץ חמדתנו'. וכל המיקל נושא באחריות כבדה.
22:03 29.04.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלמה
טענת הרב אפרתי היא שיש דעות בראשונים שעל פיהם אין איסור. אך האם אין בכוחו של פוסק לפסוק?! פסיקת הרב אריאל היא שאין הלכה כמותם, אלא כסוברים שיש בזה איסור...
טענת הרב אפרתי היא שיש דעות בראשונים שעל פיהם אין איסור. אך האם אין בכוחו של פוסק לפסוק?! פסיקת הרב אריאל היא שאין הלכה כמותם, אלא כסוברים שיש בזה איסור לא תחנם. זהו כוחו של פוסק (וכפי שבכל השו"ע מכריעים בין דעות ראשונים - כמי הלכה, וכמי אין הלכה. ועוד, שקיימא לן ספיקא דאו' לחומרא).
המשך 17:44 29.04.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר