בכל שנה מסביב לחג החב"די י"ט בכסלו והשתתפותם של בני הציונות הדתית בו, עולים קולות ביקורת כאלו ואחרים על השתתפות זו. עיקרה של הביקורת היא שהחסידות אינה חלק מהציונות הדתית וכי המשתתפים באירועים השונים מבקשים להם מזון רוחני שונה ואחר ממה שמציע בית המדרש הדתי לאומי, ומה להם ולחסידות.

הציונות הדתית צמחה בחסידות

דומני שקולות אלה לא מודעים או מתעלמים משורשיהם הרוחניים של מניחי היסודות לתנועות הדתיות שבחרו להיות חלק בלתי נפרד מהתנועה הציונית וכך כתב הרב מימון, ממנהיגי המזרחי ושר הדתות הראשון: "אנחנו כל אלה שהשקיעו את עצמם לתוך העבודה הדתית – לאומית ושבימי חורפם וילדותם התחממו לאורה של החסידות וספגו לתוך קרבם את תורתה, אנחנו לא פסקנו מלהתגעגע לחסידות בעלת ההרגשה המלבבת שתבוא ותבצר לה מקום בתוך העובדה הציונית – דתית".

תנועת הפועל המזרחי, שלא מכבר מלאו מאה שנה ליסודה. נוסדה ברובה, על ידי יוצאי בתים חסידיים מפולין ומגליציה. דמויות מפתח בהנהגה ובהגות של הפועל המזרחי כמו שמואל חיים לנדוי, שלמה זלמן שרגאי, ישעיהו ברנשטיין ועוד היו יוצאי חצרות חסידיות שונות, ובמרכזם עמד הרב ישעיהו שפירא, שנודע בכינויו האדמו"ר החלוץ, בן לשושלת אדמו"רים, שראשיתה בר' אלימלך מליז'נסק ור' ישראל הופשטיין מקוז'ניץ. כל אלה וציבור גדול אחריהם ראו בתורה ועבודה דרך להגשמת ערכים משמעותיים של תורת החסידות כמו לית אתר פנוי מיניה וכי ניתן לעבוד את ה' בכל דבר.

האדמו"ר החלוץ, היה מבאי ביתו ומפיץ תורתו של מרן הרב קוק זצ"ל העיד: 'כפי שאמר לי פעם הרב ז"ל, היה הוגה הרבה בימי נעוריו בספרי המהר"ל ובספרי החסידות ביחוד החב"דית והם השפיעו הרבה על מהלך מחשבותיו וסגנונו'.

הרב נריה הכניס את החסידות לתפילה

בדור שאחריהם, הוא בעל ההילולא של י"ט בכסלו, מו"ר הרב משה צבי נריה זצ"ל שספריו מלאים ציטוטים מגדולי החסידות, והוא עצמו אף שינה את נוסח התפילה שלו מאשכנז לנוסח החסידי המכונה נוסח ספרד והחדיר בתפלתו וניגוניו רוח חסידית. נוסח התפילה בתנועת בני עקיבא, בבתי הכנסת ובמושבים של הפועל המזרחי היה הנוסח החסידי, בהם התקיימה בכל שבת סעודה שלישית בבית הכנסת במנהג החסידים ועוד ועוד ביטויים לכך.

לא כאן המקום לפרט כיצד ומדוע נדחקה הרוח החסידית מהציונות הדתית בעשרות השנים שעברו מיסוד הפועל המזרחי עד ימינו, אך זרמים תת קרקעיים אלו הולכים וצפים על פני השטח וחלקים שונים ורחבים בציונות הדתית מוצאים בתורות החסידיות את המקור לדרך חייהם המבקשת להאיר כל חלק במציאות חיינו בארץ ישראל ומכאן נובע הקשר והצימאון לחסידות הגובר משנה לשנה.

==

מיכה קליין הוא מחנך בישיבת שפע בירושלים וחוקר דמותו והגותו של האדמו"ר החלוץ באוניברסיטת בר אילן.