מזכ"ל עזרא בטור לשבת ארגון: תורה מחוץ לקופסה - סרוגים

מזכ"ל עזרא בטור לשבת ארגון: תורה מחוץ לקופסה

כשאני באמת רוצה רגע להשאיר את הקופסה שלי בצד, אני הולך לסניפי התנועה, אני פוגש את הנוער הזה. שפשוט לא מוכן שישימו אותו בקופסאות. עוצמות החיים של הבנים והבנות הללו, הנוער של היום שהם גם המנהיגים של המחר, נותנים לי כוח ותקווה

author-image
מזכ"ל עזרא בטור לשבת ארגון: תורה מחוץ לקופסה
  צילום: אמונה בינשטוק

לפני מספר שבועות, תוך כדי עמידה ברמזור במהלך נסיעה משותפת עם הבת שלי, היא ביקשה שאסתכל על חידת היגיון כזו שאין סיכוי לפתור אותה אם אתה לא מצליח לרגע להיות באמת יצירתי. במשך כמה שניות ארוכות אני מנסה לפתור, חושב ומתרכז. ואז היא יורה לעברי את המשפט הכל כך מוכר "נו אבא, תחשוב מחוץ לקופסה". כמה קל לומר אותו, חשבתי לעצמי, אבל כמה קשה ליישם אותו.

ובאמת, לא הצלחתי לפתור את החידה, אבל בעיניי זה היה הדבר הפחות משמעותי באירוע הזה. אותי הטרידה יותר ההבנה שהבת שלי שמכירה אותי טוב כל כך, באה ומוכיחה אותי: "אדוני, אתה חושב שאתה אדם יצירתי, אבל אתה בכלל חי בתוך קופסה".

עוד באותו נושא

עזרא פתחה חודש ארגון: "מגדלור של עם ישראל"

אולי היכולת שלי להתעקש כל כך בלחשוב שאין סיכוי שאני שבוי בתוך איזושהי קופסה דמיונית שקשה לי להשתחרר ממנה, כזו שמורכבת מדעות קדומות, פרדיגמות ואקסיומות לגבי כמעט כל דבר שיש, היא הקופסה איתה אני צריך להתמודד. כמובן, הדרך הבטוחה היחידה שמובילה מחוץ לקירות התיבה הזו שעוטפת אותנו כל כך יפה, היא היכולת להודות בכך שהתודעה שלי כלואה בגבולות שאני בעצמי הצלחתי לשרטט. כבני אדם, שמהרגע שיצאנו לאוויר העולם אנחנו רק מחפשים את המקום הבטוח, המוגן והמוכר. לא רק באופן פיזי, מוחשי, אלא גם בדרך בה אנחנו מבינים ומפרשים את העולם בו אנו חיים, וכדי להגיע למקום חדש, חייבים לצאת מאזור הנוחות, חייבים לצאת מהקופסה.

כזו היתה דמותם של המנהיגים הגדולים שלנו, שמצד אחד לא יכלו אפילו לדמיין להיכן המציאות תוביל את העולם שיבוא אחריהם, ומצד שני הצליחו להוריש לדורות, תורה כל כך מאירה ורלוונטית.

לפני כ-170 שנה, יהודי מערב אירופה היו צריכים לבחור: או שאתה בפנים, ממשיך להיות חלק מבית המדרש, מעולמה של תורה והלכה או שאתה שם, בעולם החדש, המשכיל, המודרני. הרש"ר הירש היה הבולט מבין אלו שאמרו, בואו, בואו נצא לרגע מהקופסה הזו שמשדרת לי כל הזמן מאבק וסתירה בין עולמות הקודש מחוזות החידוש. אמירתו של הרש"ר "תורה עם דרך ארץ" לא היתה פשרה, להפך, היא היתה רף הרבה יותר גבוה ממה שהוצב עד כה. היא באה ושאלה: האם התורה שלך מספיק גדולה בכדי להכיל את התמורות אותן בורא עולם "המחדש בטובו בכל יום…" מביא עלינו?

וכאן, בארץ אבות, כשהחזרה לכוחות החיים של אומה שבורה, שמחפשת עצמאות והגדרה, הרעידה את קירותיו של כל מה שנחשב כקדוש, הראי"ה קוק שראה בעיניו מה שאף אחד לא הצליח לדמיין במוחו, אמר באופן הפשוט, הבוטח והשלו, ובשפתו הפיוטית, שמה שקורה כאן זו לא טעות, ולא תאונה או סטיה מתהליך הגאולה כי "אין התשובה מתקיימת באמת כי אם כשהכוחות המצויות באומה, ושאפשר להם להיות נמצאים, יהיו בכל תקפם, ועם עז החיים יהיו מוסבים אל הטוב". (מאמרי הראי"ה – המספד בירושלים).

כשאני באמת רוצה רגע להשאיר את הקופסה שלי בצד, אני הולך לסניפי התנועה, אני פוגש את הנוער הזה. שפשוט לא מוכן שישימו אותו בקופסאות. עוצמות החיים של הבנים והבנות הללו, הנוער של היום שהם גם המנהיגים של המחר, נותנים לי כוח ותקווה שאת המשימה הגדולה אותה הציבו לנו אותם גדולי עולם, לחיות חיים מלאים, מוארים בדרכה של תורה, תורה עם דרך ארצישראלית, אנחנו עוד נגשים ונממש. חיזקו חברים וחברות!

==

הרב יאיר בינשטוק הוא מזכ"ל תנועת עזרא ורב קהילת 'זית רענן' באפרת

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
מה ההבדל בין עזרא לבין בני עקיבא?
אשמח להבין. תודה. | 08-12-2022 17:48
<??>