אז איך היו ההופעות במוצ"ש שבת ארגון? שוב הבנים רקדו על הבמה והבנות הוסתרו מאחורי האולטרה סגול?
לפני 28 שנים, כשלמדתי בכיתה ט' באולפנא בכפר-פינס, היתה זו השנה הראשונה בה אבות לא הורשו להיכנס להצגה של השמיניסטיות בהכתרת רבנית פורים. עד אז, תאמינו או לא, באולפנא בכפר-פינס בנות צדיקות הופיעו על הבמה, והאבות, חלקם רבנים ידועי שם וחלקם סתם דתיי כיפה סרוגה, ישבו בקהל וצפו. היום קשה להאמין שכך היה נהוג שנים רבות באֱם האולפנות הידועה כאולפנא דוסית במיוחד.
כי ככה זה בעולם שלנו, דברים זזים ומשתנים, ומה שנתפס מקובל ולגיטימי שנים רבות, משתנה תוך דור אחד, וכיום כמעט בכל המוסדות הדתיים, גם באולפניות וכמעט בכל הישובים הדתיים מקובל שנשים אינן מופיעות על הבמה, ואם מופיעות, ודאי שאינן רוקדות. אלא אם כן האולם מוחשך ואור אולטרה סגול מאיר את הכפפות הלבנות שעל ידיהן.
אני זוכרת שאמא שלי התפלאה מכך שבסניף בני עקיבא בו גדלתי רקדנו נפרד, וסיפרה איך בסניף שלהם בנים ובנות רקדו במעגלים משותפים ולא ראו בזה שום בעיה.
מסתבר שהשינוי בחברה הדתית ההופכת לאומית, קיצונית ודתית יותר – לא התחיל לפני 28 שנים, אלא הרבה קודם.
לא, אל תסגבירו לי בבקשה שזו ההלכה ושעם ההלכה אי אפשר להתווכח. באולפנא בכפר-פינס איש לא יטען שההלכה לא היתה חשובה ובכל זאת למעלה משלושים שנה נשים הופיעו שם על הבמה מול גברים. מה קרה פתאום ב-1994, ההלכה השתנתה?
ההלכה כשמה כן היא, הולכת ומשתנה בהתאם לפני הדור. יתכן שבספרי ההלכה כתוב שאסור או מותר, אבל בכל דור הציבור מיישם את ההלכה על פי דרכו. ככלל, אני מאמינה שהלכה צריך ללמוד לא מספרים אלא מההורים שלנו, מהדורות הקודמים.

כשאני רוצה לדעת אם לנהוג כך או אחרת, אני לא הולכת לספרי ההלכה וגם לא לרב. אני הולכת לאמא שלי ושואלת אותה, ומה שהיא אומרת מחייב אותי. נכון שיש התפתחות ושינויים ואי אפשר לעשות בהכל העתק-הדבק מדור ההורים, אבל זו תפיסתי ההלכתית, על רגל אחת.
בשבוע שעבר התקיים דיון בקבוצת הפייסבוק "פמיניסטיות הלכתיות", כשאחת המשתתפות כתבה על מנהג האולטרה סגול וכמה לבת שלה נוח עם זה. זכותה של הבת להרגיש עם זה נוח, אם כי אצלי מתעוררים ספקות לגבי הערכים של חֶברה בה גדֶלה נערה שמעדיפה להסתתר מאחורי אולטרה סגול ואני תוהה מה לומדת נערה כזו להרגיש עם עצמה ועם גופה.
מכל מקום, כשעניתי לאותה כותבת שאצלנו בקיבוץ הדתי בו אני גרה, בנות מופיעות על הבמה וגם רוקדות, ללא אולטרה סגול, היא התפלאה ותמהה אם לכולן נוח עם זה. לא הלכתי כמובן לבדוק אם לכל אחת ואחת נוח עם זה, בדיוק כפי שבכל הישובים והאולפניות, כשהחליטו לאסור על בנות להופיע ולרקוד על הבמה, לא הלכו ושאלו כל אחת ואחת אם נוח לה עם זה.
משום מה, יש המון מודעות ורגישות כלפי הצד השמרני יותר, אבל כשאני מרגישה שרומסים אותי ואת בנותיי בכך כשאוסרים עליהן להופיע ולרקוד, הרגישות והאכפתיות פתאום נעלמות כלא היו. וזה עוד דיון שהתקיים בקבוצת פמיניסטיות הלכתיות.
כששואלים למה גדולה כל כך ההיסטריה מזה שאבי מעוז מקבל תפקידי מפתח בחינוך במדינת ישראל, אני עונה שגם כשאבי מעוז לא היה בשלטון וגם כשהוא לא קיבל תקציבים להוביל את החינוך ה"יהודי" של ילדינו, תוך שני דורות נהייתה הקצנה בציבור הדתי, כשאבי מעוז בשלטון אפשר רק לדמיין לאן הדברים יכולים עוד להידרדר.
אז כל הבנות שנאלצו במוצאי שבת-ארגון להסתתר מאחורי חושך ואולטרה סגול, תדעו שלא נכנענו, שאנחנו ממשיכים וממשיכות להילחם על זכותכן להופיע. ואם התעייפתן, אתן תמיד יכולות לעבור לגור באחד מהקיבוצים הדתיים. פה לכולם יש מקום על הבמה. גם לבנות.
כשהגעתי לכיתה י"ב והופעתי על הבמה יחד עם חברותי באולפנא, מול האמהות בלבד, אבא שלי התגנב והציץ מהצד על ההצגה. הוא לא קיבל את זה שלא מאפשרים לו להיות נוכח באירוע הסיום של בתו.
באותם ימים כעסתי עליו והייתי נבוכה מהתנהגותו. היום אני גאה בו.
הכותבת היא מנהלת לשעבר של תיכון דמוקרטי, יהודי-פלורליסטי, כיום מלווה מנהלי בתי ספר, מורה למחשבת ישראל ומטפלת ב-Li.c.b.t. בוגרת האולפנא בכפר-פינס ומדרשת לינדנבאום.
מה דעתך בנושא?
28 תגובות
4 דיונים
נורמל
תמיד אומרים לדתיים "תתקדמו" ועכשיו "תחזרו אחורה". ליברליים, לכו לרופא!
09:17 06.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
כרמל
לדעתי מסורת זו המהות האמיתית של העם היהודי. הרי כל הדת הזאת מתבססת על מסורת. גם גמרא, משנה תורה שבעל פה עברו מפה לאוזן במשך שנים עד שכתבו אותן. במילים...
לדעתי מסורת זו המהות האמיתית של העם היהודי. הרי כל הדת הזאת מתבססת על מסורת. גם גמרא, משנה תורה שבעל פה עברו מפה לאוזן במשך שנים עד שכתבו אותן. במילים אחרות, לפני כמה מאות שנים היהדות כולה הייתה מסורת.
המשך 23:33 05.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מבט מפוקח
דת זה דבר קיצוני ותמיד תלך ותקצין עד לקריסה ואז חוזר חלילה. כך היה וכך יהיה.
22:36 05.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חרד"ל
שהלכה את הולכת ללמוד מאימך, אם לא היית אמיתית, הייתי חושב שאת בוט. כי איזו דתייה אמיתית כותבת כאלו שטויות של ילדה ברמת כיתה ג'?? זה שהולייך הפשרנים נהגו כך,...
שהלכה את הולכת ללמוד מאימך, אם לא היית אמיתית, הייתי חושב שאת בוט. כי איזו דתייה אמיתית כותבת כאלו שטויות של ילדה ברמת כיתה ג'?? זה שהולייך הפשרנים נהגו כך, זה אומר שעל פי זה פוסקים הלכה?
המשך 21:11 05.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
החושב
אשרייך שאת שואלת את אמא שלך מה ההלכה ועושה בדיוק מה שהיא אומרת! הבעיה היא... שאמא שלך או סבתא שלך או אמא של סבתא שלך לא עשו כמוך, ולכן העסק השתבש.......
אשרייך שאת שואלת את אמא שלך מה ההלכה ועושה בדיוק מה שהיא אומרת! הבעיה היא... שאמא שלך או סבתא שלך או אמא של סבתא שלך לא עשו כמוך, ולכן העסק השתבש.... כמו כל החילונים של ימינו שאחד משרשרת הדורות שלהם החליט להפסיק להאמין לאביו שאמר לו שיש בורא עולם ותורה ומצוות וכו'
המשך 18:36 05.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי
המאמר הכי אידיוטי וילדותי שהאתר הזה העלה אי פעם...טיעונים של ילדה בכיתה א, "הלכתי לאמא שלי..."...ממתי זה טיעון הלכתי חתיכת מפגרת
16:13 05.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
פסית שיח
יש לך בעלות על התורה? לי אין. גם לך לא. האולפנא בכפר פינס וכל שאר המוסדות הדתיים לא פעלו נגד התורה למעלה משלושים שנה, מה שאומר שהדברים קצת יותר מעורפלים ומאפשרים מקום לפרשנות גם אם אתה מעדיף להכיר באופציה אחת בלבד.
16:26 05.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חניאל קורן
בתגובה ל: פסית שיח
את צודקת מאד! לדעתי חלק מההקצנה זאת פשוט תגובת נגד למתירנות מן הצד השני.
20:19 05.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
פסית שיח
בתגובה ל: חניאל קורן
בדיוק להפך. המתירנות היא תגובה להקצנה שהתחילה הרבה קודם
23:22 06.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תראו מה יצא מהריקודי
מה יצא מהריקדים האלה?חילונים לאומיים? גם זה בקושי..חלקם אפילו לא לאומיים כמובן שיצאו גם המום צדיקים םצדיקות אבל אין פלא שיוצאחם חלונים אם מתנהגים כמו חילונים
15:39 05.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חילונית?
למה החילונים האלה רוצים להיקרא דתים בכח? לייטים / ליברלים על מיני המצאות ושוטויות, אף אחד לא מחייב אתכם להיקרא דתיים, אתם בין כה וכה אוהבים להתנהג כמו חילונים וגויים, אז אין שום עניין...
למה החילונים האלה רוצים להיקרא דתים בכח? לייטים / ליברלים על מיני המצאות ושוטויות, אף אחד לא מחייב אתכם להיקרא דתיים, אתם בין כה וכה אוהבים להתנהג כמו חילונים וגויים, אז אין שום עניין לכנות את ההתנהגות שלכם בכח כ 'דתית'. יש עניין ללכת בדרכי התורה הקדושה ולהתחבר לאנשים יראי-שמים, תפסיקו כבר כל היום לנסות להידמות לחלונים. הם גם ככה לא שמים עליכם
המשך 15:38 05.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עמית
ב''ה הטולפנה היקרה עשתה תשובה בעניין הזה, ואת כמו ליצנית אמיתית רוצה לקחת עבירה ולעשות אותה היתר
15:34 05.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
וי
כן,התורה לא מסכימה לנשים להופיע..יש לך בעיה עם זה? כמה שטויות והבלים ואת החברות והחברים הליצנים שלכם מדברים.. יש תורה,ולך יש זכות בחירה,רק אל תבלבלי תמ'ח שמה שאתה עושה זו תורה או...
כן,התורה לא מסכימה לנשים להופיע..יש לך בעיה עם זה? כמה שטויות והבלים ואת החברות והחברים הליצנים שלכם מדברים.. יש תורה,ולך יש זכות בחירה,רק אל תבלבלי תמ'ח שמה שאתה עושה זו תורה או יהדות..
המשך 15:32 05.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חניאל קורן
בתגובה ל: וי
אין שום אסור כזה בתורה! בנות ישראל רקדו וחוללו מול שאול המלך ולוחמיו.
20:20 05.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיה
בתגובה ל: וי
התורה גם לא מסכימה חמץ בפסח אבל כולם מוכרים לגוי. התורה תמיד יודעת להתפשר, העניין הוא שנהיינו חרדים ואנחנו מחפשים רק לאסור ולהתבדל כל הזמן
22:02 05.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תגובה לחניאל
את באמת חושבת שאת יודעת את התורה יותר מכל זקני הדורות? יותר מחכמי ישראל? את באמת חושבת שדת ישראל מתירה לכל בחורה לרקוד בפני כל גבר? את מוזמנת לעיין במקורות ובשושלת הדורות ולהבין כל מקרה לגופו, ולהבין את פסקי ההלכה. אגב, הדסרים כתובים שחור על גבי לבן, הצניעות של בנות ישראל זה שורש ביהדות, לא פלא שליצנים שהקפידו להיות לא צנועים והיות חילונים אז יוצאים מהם כאלה שזוקרים את חתיכת הבד העגולה והקטנה שהייתה עם מצחם
23:24 05.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חניאל קורן
בתגובה ל: תגובה לחניאל
אם תעמיק בתורה תגלה שחניאל זה קודם כל שם של גבר ולא בת (חניאל בן אפד נשיא מנשה, במדבר לד). וכן, בהרבה דברים חכמי ישראל טועים ואף מסלפים וכל ילד קטן יכול לראות זאת.
11:14 06.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר