שו"ת לפסח: האם רדיד אלומיניום צריך הכשר לפסח? - סרוגים

שו"ת לפסח: האם רדיד אלומיניום צריך הכשר לפסח?

בשאלות ותשובות עם הרב חגי בר גיורא על נושא כשרות בפסח הוא מכריע כי כלי פלסטיק וחומרי ניקוי אינם צריכים הכשר לפסח אולם נייר אפיה וכוסות נייר צריכות כשרות. כל הפרטים

שו"ת לפסח: האם רדיד אלומיניום צריך הכשר לפסח?
  צריך כשרות לפסח? (אילוסטרציה שאטרסטוק)

להלן מספר שאלות ותשובות מאת הרב חגי בר-גיורא, ראש מחלקת כשרות בתעשייה ברבנות הראשית לישראל:

קמח לבן רגיל

לפני טחינת החיטה היא מורטבת בין 3-9 שעות לכן יש בקמח חשש חמץ.

קמח מלא

העשוי מחיטה וכן גריסים וגרסי פנינה עשויים משעורה – בדרך כלל לא מורטבים בתהליך ייצורם.

בורגול ושיבולת שועל (קואקר)

מורטבים בנוזל חם בתהליך ייצורם לכן יש בהם חשש חמץ. אולם קיים בורגול טבעי יבש הנמכר בחנויות טבע שלא מבושל ומורטב בתהליך ייצורו. יש לברר אצל מוכר נאמן.

זעפרן ליוצאי מרוקו

הרבה מהלכות חג הפסח תלויות במנהגים ולפעמים גם באותה עדה קיימים מנהגים שונים. הרמ"א (אורח חיים תס"ז, ח') כותב "שהמנהג שלא לאכול כרכום שקורין זפרין". המשנה ברורה (ל"ג) מבאר את הסיבה לכך על פי דברי הרמ"א בפירושו על הטור "דרכי משה", משום שמערבבים בו סולת ושאור ועל כן יש חשש לחמץ ממש. חשש זה אמנם קיים בזעפרן טחון אבל בזעפרן טבעי שנראה כחוטים חומים אין חשש לאיסור. לכן ברור שליוצאי מרוקו מותר להשתמש בזעפרן טבעי אלא אם כן ידוע להם מנהג משפחתי אחר.

שמן קנולה

CANOLA – ראשי תיבות של "CANadian Oil, Low Acid". מיוצר מלפתית, מקורו בקנדה ומכאן שמו. הוא צמח בר שלא גודל במקורו למאכל אדם. רק בשנת תש"ל התחילו לייצר, מהכלאות בן זנים שונים, שמן הראוי למאכל. מכאן שבזמן שגזרו על קטניות (לפני כ-700 שנה) לא גזרו על שמן קנולה. לכן מיצוי השמן בקיטור לא יגרום לגזרת קטניות גם לשיטת הגאון הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל. יש להוסיף שבייצור בארץ הלפתית מנופה ולא נשאר בתערובת אפילו אחוז חיטה. השמן מופק רק מהלפתית ולא מהחיטה לכן גם בלי ההיתר ש"לח בלח בטל ב-60 לפני הפסח ולא חוזר וניעור" . אמנם יש לציין כי בשמן קנולה תוצרת הארץ המועשר בויטמין E המופק מהסויה, הרי שהויטמין מוסף כנוזל, וכמותו פחות מ 1/60 מהשמן. על פי נהלי הכשרות יש לציין על גבי השמן – "לאוכלי ליפתית/ קנולה בלבד".

נייר אלומיניום

הסיבה שיש הבודקים היא מחשש שמרחו על גביו שומן טרף או לא כשר לפסח. למיטב ידיעתנו בשנים האחרונות לא נמצאה בעיה של שימוש בחומר משיחה מן החי או ממרכיבי חמץ לציפוי. לכן אם נעשה שימוש בנייר או בתבנית שלא נבדקו ע"י גורם מוסמך, המאכל אינו נאסר. מה עוד שככל שהיה קיים חומר מן החי הרי שהוא כבר נפגם.

מוצרי נייר

החשש שיכול להיות במוצרי נייר הוא מעמילנים שמערבים בהם בשעת הייצור. אפשר לייצר עמילן מכמה גידולים כגון: חיטה (=חמץ), תירס(=קטניות), תפוחי אדמה וטפיוקה. השימוש בעמילן הוא כדי לדבק את סיבי הנייר וכן כדי להחליק אותו מבחוץ. בנייר סופג לא משתמשים בעמילן מבחוץ. את מוצרי הנייר מייצרים מתאית נקייה או מנייר ממוחזר. בתהליך ייצור נייר מנייר ממוחזר – הנייר הממוחזר נשטף במים ומתפרק וחוזר למקורו כסיבי נייר. בבדיקות מעבדה לא נמצאו שאריות של עמילן בסיבי נייר בתהליך המחזור. בתהליך ייצור הנייר מוסיפים לסיבים כימיקלים שלא ראויים לאכילה (בדרך כלל מנפט), חומרים מלבינים וחומרים מדביקים (לפעמים עמילנים) ואחר כך מחממים את הנייר. בחלק מקומות החום של האוויר מגיע ל600 מעלות.

נייר סופג

בכל נייר סופג המיוצר בארץ לא מוסיפים עמילן מחיטה או תירס בכל השנה אלא עמילן מתפוחי אדמה או טפיוקה. חברה אחת מייבאת את הנייר מטורקיה ושם לא מוסיפים עמילן. במשך השנה משתמשים גם בנייר ממוחזר ובייצור לפסח לא משתמשים בנייר ממוחזר. לכן מי שהשתמש בנייר סופג מהייצור לכל השנה עבור אוכל לפסח אף אם נעשה מנייר ממוחזר מותר לכתחילה לאכול את האוכל בפסח.

נייר אריזה

המיוצר בארץ מצופה במשך השנה בעמילן תירס ולפסח מצופה בעמילן תפוחי אדמה. הציפוי לא יורד בשימוש למוצרים קרים ויבשים.

נייר אפיה

מיוצר בחו"ל. לרוב אין בעיית כשרות. לפעמים מצופה בסיליקון אולם שמעתי שיש מפעל שמצפה בעמילן מחמץ לכן צריך כשרות לפסח.

מפיות

מיובאות לארץ, בדרך כלל אין בעיית כשרות לפסח.

כוסות נייר

מצופות מבפנים בחומר פלסטי לשם מניעת מגע בין הנייר לנוזל. המגע יתכן רק במקום הדבקת הכוס. בדרך כלל העמילן לא חמץ. לכתחילה צריך הכשר לפסח.

תבניות נייר

מצופות מבפנים בחומר פלסטי לשם מניעת מגע בין הנייר לבצק. אין מגע בין הבצק לנייר כי אין הדבקת פנימית. לכן אין בעיית כשרות לפסח.

כלים מפלסטיק

לא צריכים הכשר.

אקונומיקה וסבון ניקוי כלים

חומרי ניקוי הינם פגומים לאכילה ועל כן אינם צריכים הכשר לפסח. אמנם דברים שבאים במגע עם הפה כגון: משחת שינים ושפתונים צריכים לכתחילה הכשר היות ונהנים מהטעם.

סבון גוף ושמפו

אינם מחויבים בהכשר היות וספק אם מעורב בהם חמץ, וגם אם היה חמץ הוא נפגם והתבטל לפני הפסח ולא מתכוונים לאוכלו בפסח.

ענייני כשרות שונים לפסח

עוגיות לפסח

קיימים יצרנים המייצרים בימים אלה עוגיות אשר בחלקן מכילות קמח מצה אך היצור הוא חמץ גמור. כל המבקש לרכוש עוגיות לפסח יוודא תחילה כי מסומן במפורש "כשר לפסח" על האריזה המקורית על מנת לא להיכשל במהלך החג. מומלץ לא לקנות מוצרים אלו וכל מוצר אחר בתפזורת ללא זיהוי שם נותן ההכשר.

דיו המוחתם על הבשר

 חלק מהדיו המוחתם על הבשר בארץ מכיל תמצית תירס הממתיקה את הדיו. לכן, מי שמקפיד לא לאכול בפסח דברים המופקים מקטניות, עליו לקלף את החותמת לפני הבישול.

שמן זית מעורב

בשווקים קיימים"שמני זית מעורבים" הנושאים את הכיתוב "כשר לפסח" מבלי לציין כי הנ"ל מכיל קטניות. לעיתים מזומנות אף נושאים ציון כשרות מזויף. ניתן לזהות כי המוצרים הנ"ל מכילים שמן סויה על פי מחירם הנמוך. כמו כן בתבלין הפפריקה האדומה לפעמים מערבים שמן סויה (קטניות) ללא ידיעת הצרכנים.

מזון לחיות מחמד

מאכלים לכלבים וחיות מחמד עשויים להכיל חמץ גמור ועל כן יש להקפיד ולרכוש מזון לפסח אשר נבדק ואושר ע"י רבנות מוסמכת שהוא נקי ממרכיבי חמץ.

קמח תירס

הואיל וגרגירי התירס אשר מהם מופק הקמח עשויים להכיל גם חיטה או שעורה, ולאחר הגריסה והטחינה לא ניתן לבוררם, במכירתם לציבור קיים חשש למכשול הואיל ודרך הבישול הוא על ידי הוספת מים. על כן אין לבשלם בפסח. הרבנויות מונחות שלא להעניק הכשר לפסח מחשש זה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
ליפתית
LASER | 16-04-2014 22:02
הכתוב קצת קרוב לאמת. ליפתית הינו תרגום של RAPESEED. השמן המופק מליפתית נקרא CANOLA. לא ידוע על פוסק מוכר המתיר מוצר זה לאשכנזים בפסח.