אור כזה: תוכו רצוף אהבה של ישי ריבו - סרוגים

אור כזה: תוכו רצוף אהבה של ישי ריבו

אלבום הבכורה של ישי ריבו הוא אבן דרך בתולדות המוזיקה היהודית המתחדשת, כשעובדתית, רף חדש מוצב ומותיר ז'אנר שלם מאותגר מאחוריו. עוזיאל סבתו על 'תוכו רצוף אהבה'

author-image
אור כזה: תוכו רצוף אהבה של ישי ריבו
  אלבום חדש. ישי ריבו

מספרים שאין דבר מושלם בעולם. ובכיוון המוזיקלי – יש אנשים שניחנו בכישרון כתיבה חריזתי, מליצי, מדרשי או יוצא דופן בצורות שונות. מהם הוסיפו על הרזומה ואף הוכרו בציבור כוירטואוזיים נגינתיים או בעלי וואקליות מרשימה. ישנם מלחינים בחסד, מעבדים פנומנליים או פרפורמרים בימתיים. אבל כשמחפשים אדם אחד, סינגר סונגרייטר שמאגד אל תוכו את כל האפיקים המוזיקליים הקיימים, מעטים מתגלים. אם בכלל.

תוכו רצוף הצלחה

הבשורה החדשה שנדמה כי עונה לכל ההגדרות האלו, שנחתה בהפתעה דווקא בז'אנר המקובע יחסית – המוזיקה היהודית המתחדשת, היא ללא ספק הזמר והיוצר ישי ריבו. ריבו, אותו ראיינו בגיליון המאה של שביעי לרגל צאת החדשיר 'קול דודי', סיפר לנו באותו הראיון על חלומו: "השאיפה שלי היא להיות בפס הקול של החברה הישראלית לאורך ימים ושנים. מין אהוד בנאי נצחי שכזה", והוסיף: "לפני כמה זמן פנתה אליי מורה לספרות ואמרה שהיא מלמדת את השיר שלי 'תוכו רצוף אהבה' בבית הספר. לא האמנתי שאגיע למקום בו אני, העולה החדש מצרפת, נמצא".

מאז אותו הראיון השתחרר ריבו מצה"ל, שחרר את אלבום הבכורה ויצא לסבב הופעות ארצי. התגלית החדשה פרשה לה חיש כנפיים והחלה את נדודיה לעבר חלומו של ישי – להיות בפס הקול של החברה הישראלית לאורך שנים. האלבום נמכר בתוך כשבועיים במאות ואלפי עותקים והכרטיסים להופעות נחטפים מראש. "אני מרגיש שהאלבום הזה הוא כמו הצעת נישואין ומופע ההשקה, כמו חתונה", אומר ריבו ל'צליל מכוון', "רק אחרי מופע ההשקה הבנתי באמת שהוצאתי אלבום".

תמים תהיה

הילה מיוחדת מעצבת את סגנונו המוזיקלי של חורך הפלייליסטים החדש, ושמה תמימות. העיבודים מתנגנים בתום, השירה זכה ונטולת חיספוסים צעקניים שעלולים להפר את השלווה הוואקלית, ההאזנה משתדרגת בעקבות נקיות הצלילים וטהרתן, ואף מינימליסטיות הגרפיקה ופשטותה להפליא, תורמים את חלקם. כל אלו אינם גורעים מאיכות המילים ולחנן, שבנגינתן נדמה כי ערגת המלל וקסמי המלודיה נלקחו היישר ממאה וחמישים מזמורי התהילים, במנגינות שירדו כטל מן השמיים.

אחד עשר שירים מכיל האלבום. ביניהם הפיוט 'אם ננעלו' של רבי שלום שבזי, בגרסת כיסוי מודרנית לביצוע האתני המקורי של עפרה חזה, השיר 'אהלן וסהלן' בו מתארח הגיטריסט הלאומי דודו טסה, קטע הרוק הישראלי 'עוד ישמע', ולהיטי הקלאסיקה הפסנתרית 'תוכו רצוף אהבה' ו'קול דודי'.

האלבום מסתיים בפיוט 'יגדל א-לוקים חי' שמסיים גם את תפילות ערב-השבת בבתי הכנסת לעדות המזרח. שגיאה לשונית קטנה בה נופל ישי ("תורת משה נתן", במקום "תורת אמת נתן"), מתגמדת לרקע צלילי השיר, כאשר מלבד הגחות קצרות לדרמטיות מוזיקלית, מתאפיינים הצלילים במג'וריות סגנונית מהוקצעת וסך הכל רגועה ושליוה, כיאה וכמצופה מרצועה החותמת אחר כבוד את אלבום המופת הזה.

ובקצרה

אסור לפספס: תוכו רצוף אהבה, עוד ישמע.

למביני עניין: קול דודי, אהלן וסהלן.

האזנה אידיאלית: כהפוגה משפחתית לשחרור מתחים, בין סערת הניקיונות וההכנות הקדחתניות לפסח.

ייצוג: יהודה קלמן.

יחסי ציבור: קובי סלע, גל אורן.

הפצה: דברי שיר, התו השמיני.

מופע: מוצ"ש הקרוב (5.4) בצוללת הצהובה, ירושלים. אורח: דניאל זמיר.

תפוחים: 50 ₪.

ציון כללי: *****

==

להארות, הערות וחרוזים לברנדיזים   uziel.sabato@gmail.com

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו