אין שום הצדקה לפסקת ההתגברות פרט לרצונו של הרוב הפוליטי העכשווי לעשות ככל העולה על רוחו.
הרצון הזה מבוסס על ההנחה, לפיה לעולם חוסן וכי מי שנמצא היום בקואליציה יהיה תמיד בקואליציה. כך חשבו בזמנו גם במפא"י והמציאות הוכיחה את ההפך.
כל מי שנמצא במיעוט, כגון נשים (לא מספרית אלא מכוח מעמדן), להט"בים, מי שמשרתים שירות חובה ומילואים, האזרחים הערבים, האופוזיציה לשלטון, יהיה מופקר לשרירות ליבו של הרוב, ואף לעריצותו, ולא יהיה לו מגן. קשה לראות שיטה כזו כהוגנת. רק זיהוי פשטני ומוטעה של דמוקרטיה עם רצון הרוב, להבדיל מריבונות העם (כלל האזרחיות והאזרחים), עשוי לשמש בסיס לגישה כזו.
דמוקרטיה ושלטון בלתי מוגבל הם דבר והיפוכו
דמוקרטיה ללא הגנה על זכויות האדם וזכויות המיעוט, מערכת יעילה של איזונים וריסונים ושלטון החוק אינה ראויה לשמה. היא דמוקרטיה כמו שהמשטר האוטוריטרי שהתהווה בהונגריה תחת שלטונו של אורבן הוא דמוקרטיה.
דמוקרטיה ושלטון בלתי מוגבל הם דבר והיפוכו. כבר היום לוקה ישראל במערכת איזונים וריסונים שהיא חלשה במיוחד: אין לנו חוקה משוריינת ויציבה, מגילת זכויות האדם שלנו לוקה בחסר חמור ואת חוקי היסוד ניתן לשנות בקלות.
חסרים בישראל מנגנוני איזון שמקובלים במדינות אחרות, כמו הפרדה אמיתית בין הרשות המבצעת לרשות המחוקקת, הפרדה בין ממשל מרכזי לבין תת-מדינות הקיימת במדינות פדרטיביות, שני בתי מחוקקים ועוד.
על הרקע הזה, החלשה רבתי של הביקורת השיפוטית מערערת לחלוטין את מערכת האיזונים והריסונים והופכת את הרוב הקואליציוני לכול יכול.

הכנסת נתנה גושפנקא להלכת מזרחי
הפרשנות בפסק דין בנק המזרחי (משנת 1995) לפיה חוק היסוד: כבוד האדם וחירותו (משנת 1992) הוא במעמד של עליונות לגבי חוקים רגילים ולבית המשפט סמכות לביקורת שיפוטית על חוקים, מבחינת התאמתם או אי התאמתם לחוק היסוד – פרשנות זו אינה גחמה כוחנית. היא מבוססת היטב על לשונו של חוק היסוד, לפיה כל רשות מרשויות השלטון חייבת לכבד את הזכויות שלפי חוק-יסוד זה ואין בחוק היסוד כדי לפגוע בתקפו של דין שהיה קיים לפני שנחקק חוק היסוד הזה.
ללא ביקורת שיפוטית הופכת חובת הכיבוד הנזכרת לתיבה ריקה. וברור שמכלל לאו, אנו למדים הן. אין ביקורת שיפוטית על החוקים שקדמו לחוק היסוד, אך יש ביקורת כזו על חוקים הנחקקים מכאן והלאה. אין זה מפתיע לכן שהמחוקק לא עשה במשך שנות דור מהלך לסיכול הלכת מזרחי, וכך נתן גושפנקא מטעמו להלכת מזרחי . כך נכנסה ישראל למועדון של רובן המכריע של המדינות הדמוקרטיות שיש בהן ביקורת שיפוטית על חוקים, ואין בהן שום פסקת התגברות.
אנגליה מוזכרת כיוצא מן הכלל, אבל היא חברה באמנה האירופאית לזכויות האדם, ולכן כפופים חוקיה לביקורת שיפוטית של בית הדין האירופאי לזכויות האדם, שבו רוב השופטים אינם אנגלים. קשה להבין מדוע האזרחיות והאזרחים בישראל אינם ראויים לאותה מידה של הגנה על זכויותיהם (גם מפני הרוב) שממנה נהנים האזרחים במדינות דמוקרטיות.
קנדה היא משענת קנה רצוץ
תומכי פסקת ההתגברות נאחזים בחריג הקנדי, אבל זו משענת קנה רצוץ. אין דמיון בינינו לבין קנדה מבחינת מערכת האיזונים והריסונים, שכן לקנדה יש חוקה משוריינת (שקשה מאד לשנות) ומגילת זכויות אדם שלמה. גם התרבות הפוליטית שונה מאד.
ההסדר הקנדי נעוץ ביחסים המורכבים שבין הממשל הפדרלי לבין הפרובינציות, רקע שאין לו כל זיקה למצב אצלנו. מכוחה של פסקת התגברות, התגבר, למשל, המחוקק בקוויבק על פסיקה שביטלה איסור שנחקק על עובדי מדינה לעטות סמלים דתיים כמו כיפה. האם מדובר בהסדר ראוי ורצוי?

מבקשים להכשיר התנהגות מושחתת
אריה דרעי מאיים כי אם יעז בית המשפט לקבוע כי דבק קלון בעברות המס שעבר, ידאג להתגבר על הפסיקה.
ללמדנו שמי שנושאים ברמה את שפת המשילות, הלכה למעשה מבקשים להכשיר התנהגות מושחתת. לא משילות הם מבקשים אלא דרור לשחיתות שלטונית.
מה דעתך בנושא?
50 תגובות
5 דיונים
יאיר
בשיטת חבר מביא חבר, כי בשיטת המינוי הקיימת לשופטי העליון יש זכות המילה האחרונה בשאלה מי נכנס ומי לא. אפרופו הטיעון של סבירות שבו כ"כ אוהבים להשתמש בבג"ץ, לא סביר...
בשיטת חבר מביא חבר, כי בשיטת המינוי הקיימת לשופטי העליון יש זכות המילה האחרונה בשאלה מי נכנס ומי לא. אפרופו הטיעון של סבירות שבו כ"כ אוהבים להשתמש בבג"ץ, לא סביר שקליקה סגורה שלא נבחרה באופן דמוקרטי תפסול חוקים שחוקק הריבון שכן נבחר באופן דמוקרטי ומייצג את רוב העם, כלומר הכנסת. אני כבר לא מדבר על כך שרוב שופטי בג"ץ וכל נשיאיו, פחות או יותר, שייכים למחנה מאוד מסוים ומייצגים קו פוליטי מאוד מסוים. כל השאר הם קשקושים דמגוגיים שנועדו לעגן את ההגמוניה של השמאל ואת שליטתו במוסדות המדינה, כולל מערכת המשפט.
המשך 17:55 15.11.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ח
לך לעזזל זבל בן של זבל להוריד עים די 9 עוד היום
15:29 13.11.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
פרופסור טיטוס
אסור להקשיב לבכי שלו ושל דומיו. הם פשוט מפחדים שבית המשפט שהוא מקום מבצרם ושליטתם יכבש על ידי אנשי ישראל השניה. העם הצביע שינוי וזה בע"ה ובעזרת נבחרי העם יקרה.
13:14 13.11.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
צדק
מערכת המשפט בישראל חולה והפרקליטות הרסה את הפרקליטות וחייבת תיקון עמוק. כעת הימין יתקן ולא יעזרו כל הספינים והנדסת התודעה
09:23 13.11.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלי
לך לעשות חוקן ירגיע אותך
11:22 12.11.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
כולנו נגד-שחיתות
יפה אמר וצדק. אור לגויים. כל הצייצנים פה, הבורים שרוצים לחסל את החוק ומשפט הצדק בישראל, מנסים להלבין את העובדה שבחרו לחבור לשוחד, למירמה, ולהפרת אמונים, ולמנהיגים עבריינים.
09:55 12.11.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלי
בתגובה ל: כולנו נגד-שחיתות
חחחחח
11:22 12.11.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ירון
מר פרופסור מדופלם. הפרקליטות ובגץ השחירו את האומה בדעותיהם והחלטותיהם שמנוגדות לכל היגיון ולכל אשר מתרחש במדינה. זה התאים לזמן אחר, אך אנו האזרחים נחשפים לכך שהפרקליטות היא מעל הדמוקרטיה...
מר פרופסור מדופלם. הפרקליטות ובגץ השחירו את האומה בדעותיהם והחלטותיהם שמנוגדות לכל היגיון ולכל אשר מתרחש במדינה. זה התאים לזמן אחר, אך אנו האזרחים נחשפים לכך שהפרקליטות היא מעל הדמוקרטיה לדוגמא עבירת הבניה של בן ארי ועוד מאות ואלפי סיפורים מחרידים שהפרקליטות מרשה לעצמה לפעול באופן חד מדדי ומרושע . עם כל הכבוד הצעד הזה מתבקש ובאופן מיידי.
המשך 21:01 11.11.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מתן
איש שמאל קיצוני שרוצה להנציח את שלטון הכנופיה המכונה בגץ.
19:31 11.11.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
כהן לוי
צודק
16:38 11.11.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גלי בת חורין
1. קרמינצר יכול להיות משפטן בכיר לעניין תחוקה, אלא שמאחר שלישראל אין חוקה, המומחיות שלו אינה רק חסרת כל רלוונטיות אלא כל טיעון שנובע מתוך קריטרונים תחוקתיים - הוא בגדר...
1. קרמינצר יכול להיות משפטן בכיר לעניין תחוקה, אלא שמאחר שלישראל אין חוקה, המומחיות שלו אינה רק חסרת כל רלוונטיות אלא כל טיעון שנובע מתוך קריטרונים תחוקתיים - הוא בגדר הטעייה. בין אם מכוונת או מתוך שרלטנות 2. צורך בפסקת התגברות נובע מהשקר שהשתרש פה, כאילו יש לישראל חוקה - ורק מתוקף כך יש לבין דין אפשרות לבטל את חוקים - שללא חוקה, המחוקק הוא הסמכות העליונה לקבוע את חוקיו. עתה, במקום להשיב את בית המשפט לנהוג כחוק ולהבין שאין בסמכותו לפסול חוקים כלל ועיקר - מצאנו עצמנו במצב שבו הדמוקרטיה נאלצת להתגונן מפני בית משפט שפועל בניגוד לחוק. זו החלטה רעה. במקום להמציא מחיקון, ואז אנטי-מחיקון - ואז פסקת אנטי-אנטי-מחיקון - פשוט צריך להשיב את המצב לקדמותו - לפני הפיכת מחיקון הדמוקרטיה של אהרון ברק ובא לציון גואל 3. אין שום יסוד להניח שבית המשפט הוא זה ש"מגן על זכויותם של מיעוטים" שכלל אינה בסמכותו, למעט בהתערבות בסכסוכים בין צדדים בעלי זכות עמידה לאחר שפנו לסעד בבית המשפט. למעשה, נחוצה למיעוטים ולרבים הגנה מפני קיומו של בג"צ כארכאה עליונה, הפוסקת ומכריעה בכל דבר ועניין - בענייני מדיניות תוך ביטול הפרדת רשויות והשתלטות על הרשות המחוקקת והמבצעת כאחד 4. בג"צ היה קיים הרבה לפני המפכה ה"תחוקתית" של ברק - ולמרות שהכיר במגבלות מעמדו וזכה לאמון מלא של הציבור ואיש לא טען שהוא מיותר. לאחר המהפכה, בגצ הפך לשלטון יחיד - ללא סמכות, מבלי שיעבור סלקציה בבחירות דמוקרטיות, מבלי שיהיה לשופטים את הידע המקצועי בכל תחום בו הם מתערבים בכל זאת ברגל גסה, תוך יצירת נזק תמידי ועצום אפילו לעניין זכויות האדם, אלא אם ב"אדם" הכוונה רק להם עצמם ה. כל זה הפך להיות ברור עד אימה כאשר בגצ "הגן על זכויות האדם" של החיזבללה בהסכם הגז הלא חוקי בפסק דין לא חוקי לא עקבי , לא שקוף ולא מנומק, בניגוד לחוק יסוד "משאל עם" ובכך שלל מהרוב (וגם מהמיעוט) את זכותם החוקית הבסיסית ביותר, כפוסק יחיד על פי גחמותיו, נטיותיו הפוליטיות או לכל המרבה במחיר "מומחה" למשפט שאינו מבין זאת אינו מומחה, אל שרלטן אוויל מוחלט, אם לא גרוע מכך
המשך 14:36 11.11.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר