היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, יכולה להיות בטוחה במשרדה שבצלאח א-דין, לפחות בעת הקרובה. ממשלת נתניהו הצפויה לקום בקרוב לא תוכל לפטר אותה, בטח שלא בתחילת הדרך. אם יוחלט לפטר את מיארה, זה יהיה קשה. קשה מאוד.

חברי כנסת שונים בליכוד קראו לפטר את היועצת המשפטית לממשלה לא פעם. רק אמש אמרה חברת הכנסת הנבחרת, טלי גוטליב, כי היא מאמינה שנתניהו ישתכנע לפטר את היועצת המשפטית לממשלה. אך חלומות על יועץ משפטי לממשלה חדש לחוד – ומציאות, בה מיארה נשארת בתפקידה, לחוד.

דו"ח ועדת שמגר לבחינת דרכי המינוי של היועץ המשפטי לממשלה ונושאים הקשורים בכהונתו, שמסקנותיו אומצו על ידי ממשלת ישראל באוגוסט 2000, קובע גם את דרכי הפיטורין של היועץ המשפטי לממשלה.

אלו העילות לפיטורי יועץ משפטי לממשלה

ישנן ארבע עילות לפיטורי יועץ משפטי לממשלה. אם היועץ המשפטי לממשלה עשה מעשה שאינו הולם את מעמדו, אינו כשיר לבצע את תפקידו בעקבות שינוי מצב קיים, מתנהלת נגדו חקירה פלילית או הוגש נגדו כתב אישום וכן אם קיימים חילוקי דעות בין הממשלה לבין היועמ"ש "היוצרים מצב בו נמנע שיתוף פעולה יעיל".

מיארה לא ביצעה מעשה חריג ביחס לקודמיה בתפקיד, לא נוצר מצב עובדתי או משפטי חדש שבעקבותיו ניתן לקבוע כי מיארה אינה כשירה לתפקיד ושום חקירה פלילית לא מתנהלת נגד היועצת המשפטית לממשלה. בשל כך, כרגע, נראה כי העילה היחידה שבליכוד יוכלו להיתלות בה תהיה כי קיימים חילוקי דעות מול מיארה.

השופט מאיר שמגר ז"ל (נתי שוחט/פלאש 90)

עם זאת, הקריאות לפיטורי מיארה על ידי ממשלת נתניהו מבוססות על אוויר חם. אין מאחוריהן דבר. ממשלת נתניהו השישית עוד לא הוקמה, וממילא אין שום חילוקי דעות בין היועצת ובין הממשלה, בוודאי לא כאלה היוצרים מצב בו נמנע שיתוף פעולה – בטח ובטח שיתוף פעולה יעיל.

הדרך עד להתממשות מצב בו פיטורי היועצת המשפטית לממשלה אפשריים בשיטה הנהוגה היום ארוכה מאוד, ואולי בכלל לא תתממש. גם אם בממשלת נתניהו ינסו לטעון כי ניתן לפטר את היועמ"שית, עדיין יעמוד המחסום הפרודצורלי.

פיטורי יועץ משפטי לממשלה: הדרך הפרוצדורלית

מבחינה פרוצדורלית, השלב הראשון בדרך לפיטורי היועץ המשפטי לממשלה עובר בפנייה של שר המשפטים לוועדה שבחרה את היועץ בכדי להתייעץ איתה. הוועדה תבדוק אם החלטת הממשלה סבירה ונכונה, ותביע את דעתה על כך בכתב.

לאחר קבלת עמדת הוועדה המקצועית בכתב, הנושא יוכל לעלות לדיון בממשלה וזו תחליט האם לפטר את היועמ"ש. ליועץ המשפטי לממשלה תהיה זכות שימוע לפני הממשלה והוועדה המקצועית, בטרם הגעה למסקנות.

דו"ח ועדת שמגר קובע כי אין צורך באישור של הוועדה המקצועית לגבי פיטורי היועמ"ש, זאת מכיוון שלעמדת ועדת שמגר "יש להשאיר בידי הממשלה את ההחלטה הסופית בדבר המשך כהונת היועץ המשפטי, בעיקר כאשר נוצר מצב בו אי-אפשר לקיים שיתוף פעולה יעיל".

על פי דו"ח ועדת שמגר, "משקלם המצטבר של הבעת הדעה של הוועדה, השימוע ותגובת דעת הקהל יהוו גורמים משפיעים מספיקים לשם מניעת שימוש בסמכות הפסקת הכהונה בנסיבות בלתי-ראויות".

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות (אוליבר פיטוסי/פלאש 90)

אחרי הכל, בשורה תחתונה, גם במידה וממשלת נתניהו תצליח לעבור את כל המכשולים עד למצב בו תחליט על פיטורי מיארה מתפקיד היועצת המשפטית לממשלה, לבג"ץ תהיה סמכות לבקר את החלטת הממשלה לפטר את מיארה ולהורות על ביטולה.

ספק אם ועדה מקצועית אובייקטיבית תקבע כי פיטורי מיארה סבירים וענייניים לאחר ההצהרות בדבר הכוונות לפטר את מיארה שהחלו עוד לפני יום הבחירות. הסיכוי שבג"ץ יאפשר פיטורין בעילה של חילוקי דעות, לאחר שאלה שהוכרזו מראש, קטן עד לא קיים. יכול להיות שדווקא יואב קיש, שלמה קרעי וטלי גוטליב הם אלה שסיכלו כל סיכוי קלוש לפטר את מיארה בזמן הקרוב.

היועץ המשפטי לממשלה הקודם, אביחי מנדלבליט (תומר ניוברג/פלאש 90)

נתניהו יודע: בג"ץ לא יאפשר לפטר יועמ"ש

יש לציין כי נתניהו עצמו אינו שש ושמח על הכרזות חלק מחברי הליכוד בנוגע לפיטורי מיארה מתפקיד היועצת המשפטית לממשלה. בעבר, נתניהו אף החליט שלא לקדם את פיטורי היועץ המשפטי לממשלה הקודם, אביחי מנדלבליט.

התואנה של נתניהו בעבר הייתה חוסר ההיתכנות המהלך בזמן הממשלה הפריטטית עם גנץ, אך לאמיתו של דבר נתניהו אינו מעוניין להיכנס למלחמה כוללת עם מערכת המשפט, בוודאי לא כזו בה הוא יפסיד.

נתניהו מודע לכך שגם אם פיטורי מנדלבליט היו עוברים בממשלה, לא קיים סיכוי קלוש שההחלטה הייתה עוברת את מבחן בג"ץ. נתניהו יודע כי השופטים היו מונעים את פיטורי מנדלבליט, והוא, שמכבד את פסיקותיו של בית המשפט העליון, היה מפסיד במערכה.