אפליקציית וואטסאפ הושבתה בגלל תקלה עולמית במשך כמעט שעתיים – ובהנהלת חברת מטא, המחזיקה בבעלות על אפליקציית המסרים, רק אמרו כי הם "עובדים כדי להחזיר את הפעילות בהקדם האפשרי". מכיוון שגם הנסיבות שהובילו לתקלה עדיין לא ברורות, המשמעות היא שאין דרך לדעת כמה זמן יידרש כדי לפתור את הבעיה – וייתכן כי עוד יקח זמן רב לסדר את העניין ולהחזיר את המצב לשגרה.
זו לא הפעם הראשונה שבה תקלה ברשת משביתה את וואטסאפ, וגם ברשתות החברתיות האחרות של מטא – בראשם פייסבוק ואינסטגרם – נרשמו תקלות רבות בעבר. התקלה הארוכה ביותר עד היום התרחשה במרץ 2019, כאשר כל שלושת הרשתות הושבתו במשך כמעט 27 שעות. זו הייתה הפעם הראשונה שבה שרתי החברה קרסו לפרק זמן ארוך כל כך, כשהשיא הקודם עמד על 4 שעות בלבד ונרשם בשנת 2014.
מלבד תקלת הענק ב-2019, רבים זוכרים גם את התקלה הנרחבת באוקטובר 2021, שהשביתה לחלוטין את וואטסאפ, פייסבוק ואינסטגרם במשך כ-7 שעות. אך בסופו של דבר, תקלות בסדר גודל כזה הן נדירות – כשמאז שחברת מטא רכשה את וואטסאפ ב-2014 נרשמו רק 5 מקרים שבהם תקלה השביתה את השירות למשך יותר משעה, כולל התקלה הנוכחית שהייתה היום
ממה נבעו התקלות בעבר?
אז מה מוביל לתקלות הללו? בדרך כלל, מדובר בתקלה בשרתים של מטא – שמובילה לניתוק של אחד או יותר מהאפליקציות השונות מרשת האינטרנט. מכיוון שהתפעול של האתרים והאפליקציות מתחלק בין שרתים רבים נפרדים בעולם, יש מקרים שבהם התקלות נרשמות רק באזורים מסויימים, או רק באחת מהאפליקציות ולא בשאר.
הסיבה הנפוצה ביותר לתקלה היא כשל בשרתי ה-DNS – המשמשים כמערך המתפעל בסיס הנתונים של האתר ולמעשה מאפשרים לדפדפן למצוא את כתובות האינטרנט של האתרים השונים ברשת. כתוצאה, משתמשים שמקלידים את כתובת האתר של וואטסאפ, או מנסים לפתוח אותו באפליקציה, לא יכולים לפתוח את האתר – מכיוון שה-DNS לא מתרגם את השם לכתובת ה-IP המשוייכת לאתר.
אחרי התקלה הארוכה ב-2021, מטא הסבירו כי הסיבה לתקלה הייתה שינויים בהגדרות של הנתיבים המתאמים בין תעבורת הרשת למרכזי המידע. ההפרעה הזאת לרשת גרמה לאפקט דומינו, שהשפיע על התקשורת של השרתים שלנו. הניתוק הראשון גרם לסדרה של ניתוקים נוספים, וזה הוביל להשבתה מלאה של כל האתרים. התקלה השפיעה גם על המערכות והכלים הפנימיים של החברה, וזה הקשה על הניסיונות שלנו לאבחן ולפתור את הבעיה במהירות".
בכלי התקשורת בארה"ב דווח כי עובדי פייסבוק לא יכלו להיכנס למשרדים שלהם במטה בקליפורניה במהלך התקלה, בגלל שתגי העובדים הפסיקו לעבוד עם קריסת השרתים. לבסוף העובדים נאלצו לפרוץ לתוך מרכז עיבוד הנתונים באמצעות מסור חשמלי, כשתהליך הניסור של הדלת לקח מעל שעה – ורק אז הטכנאים יכלו להגיע לשרתים ולטפל בהם כדי לתקן את התקלה.
מה דעתך בנושא?
0 תגובות
0 דיונים