סערת החזרת העוברים התפרסמה בחודש שעבר ומאז לא יורדת מהכותרות. הדילמה הבלתי אפשרית בין אישה הנושאת עובר בריחמה של אישה אחרת כתוצאה מטעות, לבין אישה שהעובר שלה נמצא בריחמה של אחרת. השאלה הגדולה היא: מי נחשבת האימא של התינוק?

הרב יובל שרלו בשיחה לסרוגים מסביר את הזווית ההלכתית: "שאלת מי יגדל את הילד שנולד מ״פונדקאות לא מבחירה״ היא בראש ובראשונה שאלה אנושית, נוגעת ללב, שמעורב בה כאב עצום ונבוכות, והרבה עניינים רגשיים. ולוואי ושאלה זו תתברר בין המעורבים בעניין, באינטימיות ובדיאלוג, ויימצא הפתרון הטוב ביותר עבור כל המעורבים בנושא, ובעיקר הילד שייוולד והמשפחות הקשורות".

הרב מסביר כי התשוקה לילד והרצון לגדל אותו היא מהגדולות ביותר. "יהי רצון שכולם יירפאו מהכאב הגדול הזה, ויוכלו לרפא את הצלקות שנוצרו בעקבותיו".

אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

בין אם הזוגות יגיעו להסכמה ובין אם לא, לאיזו אימא מיוחס הילד במישור ההלכתי? הרב עונה כי "זו סוגיה הנתונה במחלוקת בין פוסקי ההלכה כבר כמה עשרות שנים, ויש נימוקים כבדי משקל לכאן ולכאן. בשל מחלוקת זו נוהגים בתי הדין להכריע כי יש ללכת לחומרא לאור שתי השיטות, כגון לחייב גיור בין אם האישה שהיא מקור הביצית אינה יהודית, ובין אם האישה נושאת ההיריון אינה יהודית, וכן בנושאי היתר נישואין וכדו׳".

"כתבתי כבר פעמים רבות שנראית יותר עמדת גדולי ישראל הסוברים כי האם שהיא מקור הביצית היא האם ההלכתית, אולם כאמור – בשל עוצמת המחלוקת אנו הולכים לחומרא."

דיאלוג בין הזוגות: לדעתו של הרב זהו הדבר הכי נכון לעשותו "אם הדבר יגיע לצערי להכרעה משפטית, ולא ייפתר בדיאלוג בין הזוגות המעורבים, בית הדין יצטרך להכריע האם שתי השאלות האלו קשורות האחת בשנייה, לאמור: האם לקבוע כי את הילד יגדל הזוג שאמו היא גם האם ההלכתית".

כאן מגיעה תסבוכת גדולה, מסביר הרב: "כאמור – ההכרעה מיהי האימא ההלכתית נתונה במחלוקת, ובשאלת גידול הילד לא יהיה אפשר ללכת לחומרא לכל הצדדים. אפשר שבשל העובדה שברור שהאבא ההלכתי והגנטי הוא אבי העובר, ובשל נימוקים נוספים, בית הדין יכריע שהילד יגודל על ידי האב והאם שיצרו את העובר".

"אולם, כאמור, טוב יהיה אם לא הדין ייקרא להתערב כאן, כי אם ההסכמה. בשולי הדברים, ואולי בראשם, זוהי קריאה לכל המכונים העוסקים בהפריה חוץ גופית לפעול עתה, לא מחר, לבחון שוב ושוב את כל הנהלים שלהם, ואת האחריות המוטלת עליהם, ולחפש כל סדק, ולו הזעיר ביותר, שדרכו עלולה להתגנב תקלה חמורה זו".

הרב מסכם כי "לעולם יש לפעול מראש כדי למנוע תקלות אלה, מאשר לדון עליהם אחרי שהתרחשו".